کد خبر: ۲۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گمانه زنی گزینه های وزارت کشاورزی دولت دوازدهم
با تقویت احتمال جدا شدن «محمود حجتی» از وزارت جهاد کشاورزی در کابینه‌ی دوم حسن روحانی، چند گزینه بیشترین شانس را برای جایگزینی احتمالی دارند: عیسی کلانتری، عباس کشاورز، بهزاد قره‌یاضی، نیر اعظم خوش‌خلق‌سیما و مهدی بخشنده.

به گزارش انصاف نیوز، با گذشت حدود دو هفته از انتخابات پرشور ریاست جمهوری و فروکش کردن بحث‌ها و منازعات و حواشی ریز و درشت مربوط به آن، موضوع ترکیب هیات دولت دوازدهم رفته رفته در کانون توجهات قرار می‌گیرد. دکتر روحانی در جریان کارزار انتخاباتی خود برنامه‌های مختلفی را وعده داده که قطعا همکاران او در هیات دولت می‌توانند بیشترین سهم را در تحقق یا محقق نشدن این وعده‌ها داشته باشند لذا ترکیب کابینه‌ی دوازدهم با حساسیتی ویژه مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ها است.

دولت یازدهم با توجه به تحریم‌های خارجی و نابسامانی‌های بر جای مانده از دولت قبل شرایط دشوار و نفسگیری را پشت سر گذاشته و مطمئنا روحانی و دولتمردانش تا ۱۴۰۰ هم روزهای چندان آسانتری نخواهند داشت. قابل پیش بینی است که بخشی از کابینه‌ی نه چندان جوان روحانی ترجیح بدهند ادامه‌ی راه را به نیروهای جوان‌تر و تازه نفس بسپرند.

مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از جمله وزرایی است که اعلام کرده ترجیح می‌دهد در دولت دوم دکتر روحانی در جایگاه وزیر ایفای نقش نکند و اگر اصرار او بر این تصمیم، روحانی را هم مجاب کند باید منتظر تغییراتی در راس وزارتخانه‌ی جهاد کشاورزی باشیم.

از هم اکنون گمانه‌زنی‌هایی در باره‌ی گزینه‌های احتمالی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم در حال انجام است که جدی‌ترین آنها دکتر عیسی کلانتری، مهندس عباس کشاورز، دکتر بهزاد قره‌یاضی، دکتر نیر اعظم خوش‌خلق‌سیما و دکتر بخشنده هستند. مقبول‌ترین گزینه شاید دکتر کلانتری چهره جسور و شناخته شده جریان اصلاحات باشد. وی دانش آموخته‌ی دکتری فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی از دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا است.

با سابقه‌ی دو دوره وزارت کشاورزی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی و سال‌ها دبیرکلی بزرگترین تشکل کشاورزی کشور آن قدر تجربه و آزمون و خطا داشته که به عنوان گزینه‌‎ای مناسب برای وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه است اما جایگاهی که به عنوان دبیرکل خانه کشاورز نسبت به کشاورزان دارد و برخی موانع احتمالی پذیرفتن این مسوولیت از طرف او را کم رنگ می‌کند.

گزینه‌ی دیگر دکتر خوش‌خلق‌سیما، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی است. با توجه به وعده‌ی دکتر روحانی مبنی بر انتخاب وزرای زن در دولت دوازدهم به نظر می‌رسد در صورت عدم پذیرش وزارت از سوی کلانتری، خوش خلق سیما با پشتوانه‌ی زنان اصلاح طلب، گزینه‌ای جدی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی باشد. در صورت انتخاب وی به نظر نمی‌رسد سیستم مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی چندان تفاوتی با تیم مدیریتی حجتی و کلانتری داشته باشد و احتمالا استفاده از کارشناسان بخش تحقیقات در مدیریت در دوره‌ی وزارت احتمالی او پررنگ‌تر خواهد شد.

گزینه دیگر دکتر بهزاد قره یاضی از اصلاح طلبان صریح اللهجه و منتقد سیاست‌های بخش کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم است که سابقه‌ی معاونت وزیر اسبق جهاد کشاورزی و هشت سال همکاری نزدیک با روحانی و نوبخت در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و همچنین جایگاه و مقبولیت در جامعه‌ی علمی و تجربه‌ی مسوولیت فعلی در سازمان مدیریت او را به عنوان دیگر گزینه‌ی جدی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوم روحانی مطرح کرده است. گزینه‌ای که در صورت راهیابی به کابینه در میانگین سنی جوان هیات دولت قرار می‌گیرد که همراستا با یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی روحانی مبنی بر جوان‌تر شدن دولت در کابینه‌ی دوم اوست.

دکتر مهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که با تجربه‌ی سال‌ها معاونت وزارت جهاد کشاورزی با زیر و بم مسائل این حوزه کاملا آشناست و مهندس عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی که تجربه و دانش و تسلط بالایی بر مباحث کشاورزی، آب و تحقیقات دارد از دیگر گزینه‌های مطرح برای وزارت جهاد کشاورزی هستند. کشاورز با توجه به ارتباط گسترده و نزدیک با خانه‌ی کشاورز و اتاق بازرگانی و بدنه‌ی تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی شاید بهترین گزینه‌ی بعد از حجتی باشد و تنها عاملی که ممکن است روحانی را در معرفی کشاورز دچار تردید کند سن بالای وی است که با نیت جوانگرایی در دولت دوازدهم در تضاد است.

به نظر می‌رسد دست روحانی برای انتخاب نیروهای شایسته و مجرب برای وزارت جهاد کشاورزی کاملا باز است و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در نظام مدیریتی این وزارتخانه وجود دارد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضوي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
0
اين بخشنده در كل دوران حجتي همه كاره وزارت جهاد كشاورزي بوده است و چنين وضعي كشاورزي دارد و هنوز بر بقا خود اصرار دارد . بس است بيست سال و حاصلش هم بيچارگي كشاورز و مصرف كننده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

قریب به 20 هزار پرونده در کرمان با صلاح و سازش مختومه شد / نجات ۱۶۵ نفر از قصاص

اهدای اعضای بدن بانوی جیرفتی به سه بیمار نیازمند عضو

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

هشدار یک متخصص داخلی از وضعیت نگران کننده چاقی در کشور

معاون دادگستری کرمان: وسایل نقلیه توقیفی برابر قانون تعیین تکلیف شوند

انتقاد تند روزنامه فرهیختگان از فسادهای مالی افشاشده توسط اصولگرایان در هفته‌های اخیر/ دعوای‌شان سر این است که کی کمتر دزدیده!

پیش بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان؛ روند افزایش دما تا اواسط هفته

خسارات اقتصادی و تهدید سلامتی ثمره بیماری‌های مشترک انسان و دام

بیست‌و‌نهمین جشنواره شعر رضوی در کرمان به ‌کار خود پایان داد

3 کشته در برخورد دو دستگاه خودرو در جاده جیرفت کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)