محمدباقر قاليباف که در کوران انتخابات رياستجمهوري گذشته تندترين و شديدترين حملات را به روحاني و دولت يازدهم کرد، حدود ٢٠ روز پس از انتخابات بار ديگر از تريبوني ديگر به دولت حمله کرد. او روز گذشته در مراسم بهرهبرداري از ۲۲ کيلومتر خط متروي ۷ تهران گفت: «در ۱۲ سال گذشته هميشه زير فشار تحريمهاي داخلي و خارجي بودهام و براي آنهايي که با اغراض سياسي اظهارنظر ميکنند يا بدون کارشناسي قلم ميزنند، متأسفم؛ زيرا حملونقل عمومي هميشه در اولويت بوده است». قاليباف در ادامه افزود: «بهدرستي فعل خواستن و توانستن را صرف کرده و به آن عمل شده است و در اين شرايط سخت مالي و مشکلات تحريم با صراحت ميگويم که در طول ١٢ سال گذشته هميشه تحت فشار تحريمهاي داخلي و خارجي تا امروز بودهام».
موضوعي که شهردار تهران در اين سخنراني با عنوان تحريم داخلي از آن ياد کرد، مسئله عدم پرداخت بدهيهاي دولت به شهرداري است؛ موضوعي که البته مسئولان دولتي آن را تأييد نميکنند.
قاليباف بخش ديگري از صحبتهاي خود را اينطور ادامه داد: برخي که نه يک متر خاک کندهاند و نه يک متر سازندگي کردهاند، آنطور درخصوص شهر قلمفرسايي ميکنند که به قول دوستان آخرش هم معلوم نيست صاحب اين قلم کيست و نميتواني پيدايش کني.
وي با بيان اينکه اگر امروز بزرگراه امام علي يا آزادگان يا پل صدر ساخته نميشد مطمئنا شهر قفل ميشد، تصريح کرد: اما برخي رفتار سياسي دارند و نقدهاي سياسي ميکنند، براي آنهايي که رفتار سياسي دارند و ميگويند کار کارشناسي نشده، بگويم که روي تونل صدر دو سال بررسي کارشناسي کردهايم و اگر امروز صدر را نداشتيم، وضعيت اتوبان همت و حکيم غيرقابلتحمل بود.
اين بخش از گفتههاي شهردار تهران که آخرين روزهاي مسئوليت ١٢ ساله خود در سمت شهردار پايتخت را ميگذراند، در پاسخ به نقدهايي است که پيش از اين و بهخصوص در ايام تبليغات انتخاباتي درباره عملکرد او مطرح ميشد، چراکه برخي کارشناسان و اعضاي شوراي شهر معتقد بودند تصميم قاليباف براي احداث بزرگراه دوطبقه صدر و برخي ديگر از اتوبانهاي بزرگ بيشتر از آنکه راهگشاي ترافيک و مسئله حملونقل تهران باشد، تلاشي براي انجام پروژههاي بزرگ و خيرهکننده براي فعاليتهاي تبليغاتي آقاي شهردار بوده است.
قاليباف که در روزهاي داغ انتخاباتي فرصت پاسخ به آن انتقادات را نيافته بود، روز گذشته تريبون مراسم افتتاح خط هفت متروي تهران را براي پاسخگويي به آن انتقادات و منتقدان مناسب يافت.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به فعاليتهاي شهرداري براي کاهش فاصله شمال و جنوب پايتخت گفت: تلاش کردهايم برخلاف فعاليتهاي گذشته، شکاف بين شمال و جنوب را افزايش ندهيم. قاليباف با بيان اينکه کار مترو کاري دلي است، اضافه کرد: اگر کاري دلي نباشد، هرچه امکانات، پول و... باشد، کار به جايي نميرسد.
وي با تأکيد بر اينکه مهمترين چالش پايتخت آلودگي است، گفت: تهران گرفتار آلودگي هوا، صدا، آب و خاک است که مهمترين اين آلودگيها ناشي از ۸۰ درصد آلودگي هوا، ناشي از وسيله نقليه متحرک است؛ از موتورسيکلت تا خودرو که از سال ۸۵ تاکنون اولويت اصلي ما توسعه حملونقل عمومي است.
شهردار تهران با اشاره به وعده سال ۸۵ خود مبنيبر اينکه شهروندان تهراني پس از طي ۳۵۰ متر، به اولين ايستگاه حملونقلي برسند، گفت: درحالحاضر اين اتفاق بزرگ در تهران افتاده است، زيرا در سالهاي گذشته ۷۵ درصد بودجه شهرداري صرف زيرساختها شده است. بيش از ۵۰ درصد بودجه شهرداري به حوزه حملونقل عمومي تزريق شده است، اما ما در کنار توسعه حملونقل عمومي، به تونل و بزرگراه نيز نياز داريم. اگر تونل و پل ساخته نشود، مشخص نيست با اين حجم اضافهکردن خودرو، چه اتفاقي خواهد افتاد.
شهردار تهران با اشاره به احداث خط بيآرتي در مسير خط ۴ گفت: آن زمان بر اساس نظر کميسيون عمران، خط بيآرتي مفيد تشخيص داده نشد، اما با برآوردهايي که انجام داديم، متوجه شديم اين مسير، هم ظرفيت مترو و هم بيآرتي دارد و درحالحاضر ميبينيم که شهروندان با چه سختيهايي از حملونقل عمومي استفاده ميکنند و این خیابان ظرفيت احداث يک طبقه ديگر را هم دارد. وي با بيان اينکه شهرداري در خط ۶ رکورد کار و مديريت را زده است، گفت: اين خط در کمتر از ۲۰ ماه، هم حفاري شده، هم لاينينگ و هم ريلگذاري و طولانيترين خط متروي تهران است.
شهردار تهران در ادامه با حمله ديگري به دولت و منتقدانش با بيان اينکه مهمترين درسي که ميتوانيم از اين پروژه بگيريم اين است که فعل خواستن و توانستن بهدرستي در اين پروژه، هم صرف شد و هم عمل شد، گفت: «براي افرادي متأسف هستيم که کارشناس نيستند و قلم ميزنند يا کارشناس هستند، اما اغراض سياسي در قلم آنهاست. کساني که مغرضانه قلم ميزنيد، بدانيد ما به تقاطع همسطح، پل، تونل، زيرگذر و... نيازمنديم؛ مشکل هم در مديريتهاي غلط شماست که هرروز حداقل هزار خودرو به اين شهر وارد ميشود. اين در حالي است که ميتوانيد جلو اين کار را بگيريد، اما در وظايف خودتان کوتاهي ميکنيد و بار را بر دوش شهرداري ميگذاريد».
شهردار تهران تأکيد کرد: مردم ما يادشان است که حداقل اتوبوسها را داشتند و يک اتوبوس کولردار در شهر خدماتدهي نميکرد. حتي يک خط بيآرتي در اين شهر نبود، اما امروز شهر تهران ١١ خط بيآرتي دارد.