گفتارنو/ گروه جامعه:
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان با اشاره به اینکه حمل بار بدون مسافر (بار تجاری) با اتوبوس خلاف قانون است و باید بار همراه با مسافر باشد، افزود: بار مسافر هم از ساک 20 کیلویی در سال های قبل به ساک 40 کیلویی ارتقاء داده شده است
مهدی صیفوری امروز سه شنبه در برنامه رادیویی میکروفن صبح با تشریح وضعیت حمل و نقل مسافر استان کرمان اظهار کرد: از سال 70 تا 1388 وضعیت حمل و نقل مسافر به لحاظ کمی یک رشد داشته است و سال 88 با یک آهنگ در کشور به اوج خود رسیده بود، اما از سال 88 تا 95، 267 میلیون نفر مسافر به 170 میلیون نفر مسافر رسید و در استان کرمان در همین سال های مورد اشاره 6 میلیون و 200 هزار نفرمسافر به 5 میلیون و 150 هزار نفر مسافر کاهش پیدا کرد.
وی افزود: روزی در دانشگاه های ملی 1 میلیون و 600 هزار نفرثبت نام می کردند و این رقم در سال های اخیر کاهش پیدا کرده است و الان همان ها از ناوگان استفاده نمی کنند و در واقع این کاهش در بخش حمل و نقل تاثیر گذار بوده است و الان هم جمعیت کشور این وضعیت را پیدا کرده است که مردم خود وسیله شخصی خریده اند، عمدتا دانشجوها، سربازها و خانواده های روستایی هستند که از حمل و نقل جاده ای استفاده می کنند که سراغ گواهینامه نرفته اند و ماشین نخریده اند.
وی خاطرنشان کرد: این اتفاقات تاثیر مخربی بر وضعیت فعلی از جمله سرمایه گذاری در این بخش گذاشته است، یعنی سرمایه گذاران ظرفیتی را بر اساس سال 88 ایجاد و در همین راستا امکانات مختلفی را فراهم کرده اند و الان آن بازدهی مورد نظر را ندارد. البته باید توجه کنیم که این یک روند طبیعی است و اینکه ممکن است سال بعد خوب شود و اتفاقی افتد، انتظاری بیهوده ای می باشد، امروز باید به سمت افزایش کیفیت خدمات برویم به طوری که مردم ترجیح دهند از وسایل نقلیه عمومی نسبت به وسایل نقلیه شخصی بهره بیشتری ببرند.
صیفوری به امکانات موجود در ناوگان حمل و نقل مسافرین در جاده های کشور اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه در گذر زمان امکانات به حداکثر رسیده است و نوسازی صورت گرفته و مدیران شرکت های مربوط به رقابت می پردازند تا سرویس بهتری دهند و تاخیرات را به حداقل برسانند و در نهایت روند به سمت این رفته است تا شرکت های حمل و نقل رضایت مسافران را جلب نمایند.
وی با اشاره به اینکه در چهار ماه اول سال 96 گزارشی مبنی بر تاخیر وجود ندارد و بر این اساس ما می گوییم تاخیری وجود نداشته است، بیان کرد: یک نماینده از ما در ترمینال وجود دارد که در صورت بروز هر گونه مشکل اقدامات لازم را انجام خواهد داد و حدود 55 شکایت در این چهار ماه اخیر ثبت شده است که هیچ کدام در مورد تاخیر در حرکت نبوده است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان عنوان کرد: زمانی که ظرفیت ناوگان کامل نیست و راننده با خود می گوید اگر مسافر را به هر شکلی و با هر قیمتی سوار کنم به نفع من خواهد بود ممکن است در این بین تاخیر صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور دو طرح برای راحتی مسافران و بالابردن کیفیت حمل و نقل در برنامه اجرایی خود دارد، اظهار کرد: دو سامانه وجود دارند که که می توانند ارتقاء سطح خدمات به مسافران را افزایش دهند.
وی گفت: سامانه اول در شریان های اصلی کشور راه اندازی شده است و این یک سامانه ای آنلاین است و لحظعه ای عمل می کند و توقف و رفتار راننده را رصد می کند و به پاسگاه های پلیس کشور گزارش می کند و اگر راننده ای مشکلی نداشته باشد می تواند بدون توقف در پلیس راه ها به حرکت خود ادامه دهد.
وی با اشاره به اینکه حمل بار بدون مسافر (بار تجاری) با اتوبوس خلاف قانون است و باید بار همراه با مسافر باشد، افزود: بار مسافر هم از ساک 20 کیلویی در سال های قبل به ساک 40 کیلویی ارتقاء داده شده است و تخلفات راننده وشرکت را در کمیسیون ماده 11 و 12 رسیدگی می کنیم. البته برای من و شما قابل تفکیک نیست که این بار داخل جعبه برای مسافر است یا خیر. واقعیت این است که شرکت های حمل و نقل و صاحبان اتوبوس می گویند همین بارها هم نباشند با مشکل مالی برخواهیم خورد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان خاطرنشان کرد: در خصوص مدیریت پابانه و نحوه ارائه خدماتی که می دهند و یا نمی دهند در کشور این موضوع بر عهده شهرداری ها می باشد اما در خصوص ناوگان مسافر بری در لحظه دریافت شکایت پیگیری می کنیم. تعداد شکایات به عنوان مثال در خصوص تاخیر بسیار پایین است که شاید از مطالبه گر نبودن هم استانی ها است.
وی همچنین به متوسط عمر ناوگان حمل و نقل مسافر اشاره کرد و گفت: در کشورمتوسط عمر اتوبوس ده سال است اما در کرمان اوضاع بهتر می باشد و سرمایه گذاری بیشتری انجام شده و این میانگین عمر اتوبوس به 9 سال رسیده است. طبیعتا کیفیت اتوبوس های داخل استان نسبت به اتوبوس های با مقصد تهران کمتر است که دلایلی از جمله کاهش هزینه حمل و نقل دارد. در مسیر کرمان به کوهبنان یک اتوبوس مدل بالا و چند ناوگان معمولی داشتیم ولی مردم ترجیح می دادند از ناوگان معمولی استفاده کنند به دلیل اینکه نرخ پایین تری دارد.
چ