کد خبر: ۲۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از گلایه تولید کنندگان برای عدم همکاری بانک ها و بخش دولتی:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به حرکت های دولت در جهت رفع مشکلات تولیدکنندگان گفت: برای حل مشکلات تولید کنندگان کرمانی به این نتیجه رسیدیم صنایع بزرگ نیازهای خود را از صنایع کوچک و متوسط استان تامین کنند و پروژه دومی هم به ذهنمان رسید این بود که گردش مالی واحدهای بزرگ را به استان خود منتقل کنیم.
گفتارنو/ ماهان فرح بخش:


هر روز خبرهایی از حرکت های دولتی در جهت رفع موانع بر سر راه تولیدکنندگان می شنویم، اما آنچه تولید کنندگان در خصوص مانع رونق فعالیت خود عنوان می کنند تامین سرمایه در گردش است، زیرا تولیدکنندگان به دلیل شرایط تحمیلی بازار مجبورند محصول نهایی خود را به صورت اقساط به دست خریدار بسپارند و از آنطرف مواد اولیه خود را به صورت نقدی تهیه نمایند.

در این بین برای تامین سرمایه در گردش راهی جز رجوع کردن به بانک ها ندارند، اما بانک ها با قوانینی که دارند و شلوغی از حجوم مراجعات مردمی برای درخواست وام و مهمتر نبود منابع کافی قادر به پرداخت تسهیلات در یک بازه زمانی کوتاه نیستند و تولید کننده آرام آرام به یک ورشکستی سوق داده می شود و در ادامه از چرخه خارج خواهد شد و همچنین معضلاتی از جمله آسیب های اجتماعی و بیکاری و ... که در پی خواهد امد.

**تولید کننده کرمانی: بعد از یک سال فعالیت پشیمانی به سراغمان می آید/ حرف کافی نیست، عمل کنید

یکی از تولید کنندگان که در زمینه «مواد غذایی آماده سرد» فعالیت می کند در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه موانعی بر سر راه تولیدات داخلی قرار دارد، اظهار کرد: مجوزات دست و پاگیر با روند طولانی قبل از شروع کار از مشکلات اساسی است، همچنین مواردی مثل مالیات ارزش بر افزوده و بازار فروش نابسامان ادامه فعالیت مجموعه های تولیدی را با کندی مواجه کرده اند.

وی افزود: خودم به عنوان تولید کننده و برخی از تولیدکنندگان دیگر بعد از یک یا دو سال فعالیت با مواردی که ذکر شد پشیمانی به سراغمان  می آید و با امید به به خدا و به خاطر نیروی کاری که دارم کارم را ادامه می دهم؛ مسئولین هم باید حمایت درست و حسابی از تولید کننده داشته باشند نه اینکه فقط حرف باشد واقعا باید وقتی می گویند «حمایت از تولید داخلی» یک حرکت واقعی را از بخش دولتی شاهد باشیم.

وی همچنین از مشکلات تولید کنندگان را اخذ وام از بانک ها و پروسه طولانی که باید در این باره طی کرد دانست و خاطرنشان کرد: زمان اخذ وام های کم سود و زود بازده موانع زیادی وجود دارد، الان بیش از یک ماه است که بابت سرمایه در گردش معطل مانده ام و هنوز به نتیجه نرسیده ام. غیر از من و شریک کاری ام، یازده نفر نیروی کار دارم و فقط به خاطر اینکه بیکار نشوند هر جور شود باید سرمایه را تامین و به تولید تزریق کنم، اما واقعا با این مشکلات امکانش وجود ندارد.

** نبود نقدینگی ورشکستی به دنبال دارد/ روند طولانی برای تامین سرمایه در گردش از بانک ها 

تولید کننده دیگری هم اصلی ترین مشکل را بازار نقدینگی دانست و با بیان اینکه واحدهای تولید کننده مشکل فروش ندارند، گفت: خیلی از صنعتگران هستند که می توانند تولیدات خود را به فروش برسانند، اما مشکل مالی و نقدینگی دارند، باید محصول نهایی خود را با شرایط بفروشند و از آن طرف هم مواد اولیه خود را به صورت نقدی تامین کنند که در ادامه تولید، کاهش پیدا می کند و در واقع با ظرفیت پایین تر به کار خود ادامه خواهد داد و یا اینکه ورشکست خواهند شد.

وی عنوان کرد: وضعیت نقدینگی در واحدهای تولیدی به شرایط بازار و عموما بانک ها بر می گردد. خوشبختانه عملکرد بخش دولتی نسبت به تولید کنندگان و مشکلات آنان بهتر شده است و یکسری بحث های عارضه یابی از سوی متولیان در حال انجام می باشد و تا حدی مشکلات واحدهای صنعتی در حال رفع است و مسئولین می بینند که یک واحد مشکل نقدینگی دارد آن را به بانک معرفی می کنند که باید بگویم آنجا برای دریافت وام روند بسیار کند می شود.



** دو پروژه برای حمایت از تولیددکنندگان در دستور کار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه چالش اساسی، پرداخت تسهیلات است و از مشکلات تولید کنندگان می باشد، خاطرنشان کرد: بعد از یک عارضه یابی که در استان انجام دادیم متوجه شدیم بیش از 40 درصد واحدها مشکل منابع مالی دارند و برای اینکه کالایی تولید و در بازار عرضه کنند باید به صورت اقساطی انجام دهند و در این صورت برگشت پول مدتی زمان می برد و تولید کننده برای ادامه فعالیت خود نیاز به سرمایه در گردش دارند.

مهدی حسینی نژاد افزود: مسیر پرداخت سرمایه در گردش یک پروسه طولانی مدت دارد و بستگی به اینکه بازار های داخلی و خارجی داشته باشند تعریف می شود و عموما این برگشت سرمایه 4 ماهه است، بنابراین درگیر گرفتن تسهیلات می شوند. برای رفع این مشکل نگاهی به ظرفیت ها و پتانسیل های استان خود داشتیم و با همه ذینفعان این حوزه جلساتی را برگزار کرده ایم.

وی اذعان کرد: ظرفیت های استان ما خیلی بزرگ است که اگر توجه کنیم می توانیم به راحتی خیلی از مشکلات را در این زمینه حل نماییم و به این فکر افتادیم که صنایع بزرگ و مادر و صنایع فرآوری که در استان  وجود دارد چطور می توانند به صنایع کوچک و متوسط ما کمک کنند؟ به این نتیجه رسیدیم که صنایع بزرگ نیازهای خود را از صنایع کوچک و متوسط استان تامین کنند و پروژه دومی هم به ذهنمان رسید این بود که گردش مالی واحدهای بزرگ را به استان خود منتقل کنیم.

این مسئول عنوان کرد: این اتفاق را به لحاظ قانونی دنبال کردیم، پیگیری های زیادی شده است و همه مسئولین استانی دنبال کردند. در نهایت در قانون برنامه ششم یک ماده قانونی را جانمایی کردیم و آن ماده 43 است که موظف کرده واحدهای بزرگ گردش مالی خود را به استان کرمان منتقل کنند.

حسینی نژاد گفت: با این گردش مالی که در استان کرمان اتفاق خواهد افتاد می توانیم تسهیلات را از طریق سیستم بانکی در استان کرمان داشته باشیم و خوشبختانه اکنون عملیاتی شده است و امیدواریم تا اخر سال جاری به واحدهای کوچک و متوسط که نیامند تامین منابع مالی هستند کمک شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کیفیت و استانداردهای کالاهای تولیدی یک از مسائلی است که همه تولیدکنندگان باید به آن توجه کنند، ادامه داد: اگر واحدهای بزرگ استان همچون مس، سنگ آهن و مجموعه صنایع معدنی نیاز و مواد اولیه خود را از این واحدهای متوسط و کوچک در صورت کیفیت تامین کنند بخشی از مشکلات واحدها حل خواهد شد ضمن اینکه با توافقی که با بخش خصوصی داشتیم در صورت کیفیت پایین تر باز هم خرید خود را از داخل استان انجام خواهند داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)