کد خبر: ۲۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
محمدی انارکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به زنگنه گفت: راهکار ارائه شده در برنامه شما برای پرداخت ۵۰ میلیارد دلار بدهی شرکت نفت به دولت حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد.
خانه ملت:

احمد محمدی انارکی در نشست علنی نوبت عصر  (شنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در مخالفت با بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: بعد از انسدادهای سیاسی و اقتصادی و بعد از مسائل برجام بسیاری از ارتباطاتی که قطع شده بود دوباره از سر گرفته شد و امیدواریم نتایج بعد از برجام در برنامه چهارساله دوم دولت تدبیر و امید را مشاهده کنیم.

 نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق آیین نامه داخلی مجلس، وظیفه قوه مقننه بررسی صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی است؛ در ابتدا لازم می دانم از زحمات و توفیقات زنگنه شیخ الوزرا در جهت افزایش تولید نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین افزایش صادرات و ارتقای و تثبیت جایگاه کشور در سازمان کشورهای صادر کننده تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در کنار توفیقات اما ابهامات و سوالات در برنامه پیشنهادی وجود دارد، گفت: انتظار این بود که پس از موافقت مراجع ذی ربط با الگوی جدید قراردادهای نفتی، شاهد انعقاد قراردادهای بیشتر و جذب سرمایه گذاری خارجی در جهت توسعه میادین نفت و گاز و به خصوص میادین مشترک باشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد:اما به نظر می رسد که این انتظار برآورده نشده است؛ یعنی جذب سرمایه گذاری و  توسعه میادین به ویژه مشترک مناسب در حدود برنامه پنجم توسعه نبوده است در حالی که همسایگان ما با سرعت تمام در حال توسعه و برداشت از میادین مشترک هستند، چرا از سرمایه های در گردش مردم در صنعت نفت استفاده نمی کنیم.

محمدی انارکی افزود: در ارتباط با افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی چنین به نظر می رسد که این موضوع در اولویت شرکت های داخلی نیست، چه برنامه ای برای بحث اقتصاد مقاومتی و افزایش توان مهندسی شرکت های داخلی دارید؟

وی خطاب به زنگنه گفت: در بند 13 برنامه پیشنهادی جنابعالی در جهت مقابله با ضربه پذیری حاصل از نفت و گاز و انتخاب مشتری های راهبردی تاکید کرده اید، آیا به چند کشورهای محدود می شود؟ در همین بند به نکته دیگری اشاره شده و آن مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش است این در حالی است که افکار عمومی خاطره خوشی از حضور بخش خصوصی در فروش نفت ندارد چه برنامه ای برای پیشگیری فسادهای مالی در این زمینه دارید؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در بند 3 از فصل سوم برنامه های پیشنهادی به حمایت از تاسیس شرکت های غیر دولتی برای سرمایه گذاری در فعالیت های اکتشاف، توسعه، بهره برداری از میادین اشاره شده است، بهتر نیست که به جای ایجاد شرکت های جدید از شرکت های فعلی در جهت توانمند سازی آنها حمایت شود.

محمدی انارکی افزود: در بند 18 ذیل همین فصل به افزایش مستمر ضریب بازیافت اشاره شده است، همه می دانند که کشور ما بیش از 100 سال است به تولید نفت دست یافته و میادین پیر و فرسوده ای دارد و با دانش و تکنولوژی قدیمی نمی توان انتظار معجزه داشت، شما بهتر می دانید با یک درصد از افزایش ضریب بازیافت، 10 ها و 100 هزار بشکه  تولید نفت افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: در فصل چهارم برنامه پیشنهادی به چالش های پیش روی صنعت نفت اختصاص داد و به کمبود شدید منابع مالی اشاره شده است؛ از جمله بدهی شرکت ملی نفت به سیستم های بانکی راهکار ارائه شده در برنامه شما تنظیم مجدد روابط مالی و پولی بین دولت و شرکت نفت است به نظر می رسد این راه کار ابهام بسیاری دارد پرداخت 50 میلیارد دلار بدهی شرکت نفت به دولت حتی با  14 درصد محل درآمد نفت  حداقل 10 سال طول می کشد.

این نماینده مجلس با اشاره به  بند 8 فصل پنجم برنامه پیشنهادی توضیح داد: در این بخش به راهکارها و راهبردهای عملیاتی به تغییر رویکرد از صادرات فراورده های با ارزش افزوده بالا با افزایش ظرفیت پالایشی کشور اشاره شده است، در توضیح این راهبرد آورده اید که فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار آوردن فاز دو و سوم این پالایشگاه تکمیل می شود، می خواهیم بدانیم که پروژه ها چند سال طول می کشد.

انارکی گفت: در فصل پنج  برنامه پیشنهادی نقش آفرینی جدی در صادرات گاز پیش بینی شده است، می خواهیم بدانیم با روند صعودی مصرف گاز در کشور، آیا گازی برای صادرات باقی می ماند، در بند 13 به اجرای طرح های بهینه سازی مصرف سوخت اشاره شده است سوال این است که اجرای چنین طرح هایی آیا به تنهایی از وزارتخانه نفت می تواند انجام شود یا نیاز به عزم جدی و همراهی و همدلی با سایر وزارتخانه ها از جمله صنعت، سازمان محیط زیست و وزارت اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی عنوان کرد: صنعت نفت با دو مشکل نیروی انسانی مواجه است، خروج نیروهای باتجربه و وجود نیروهای غیر متخصص که همه دوره گذشته با هدف ایجاد اشتغال جذب وزارت نفت شده اند، برنامه شما برای حل این مشکل چیست؟ چگونه با این مشکلات می خواهید ساختار وزارت نفت را اصلاح و به روز کنید؟

وی اظهار داشت: چرا تا کنون نسبت به جذب بورسیه های نفت اقدامی صورت نگرفته است چه برنامه ای برای پرسنل وزارتخانه و جذب این افراد دارید. صنعت نفت یکی از صنایع پیچیده  با تکنولوژی بالا است که باید از لحاظ دانش و تکنولوژی به روز شود، امروزه بخشی از منابع طرح های پتروشیمی صرف خرید دانش فنی می شود، چرا با این همه پیشرفت های علمی کشور و این همه مراکز علمی، دانشگاهی و دانش بنیان و نخبه های جوان وضعیت اینگونه است؟ چه حمایتی از نخبگان مرتبط صنعت نفت خواهید داشت؟

محمدی انارکی بیان داشت: مهندس زنگنه توسعه گاز رسانی از محل اعتباری بودجه قرار بود به شهرها و روستاها انجام شود که باید انصاف رارعایت کرد و از اقدامات خوب انجام شده تشکر کرد اما هنوز این موضوع در بسیاری از استانی ها  جنوبی به هر دلیلی رعایت نشده و عدالتی برای اجرای طرح نبوده است.

وی با بیان اینکه زنگنه در برنامه پیشنهادی به حمایت از صنایع و تولیدات داخلی پرداخته است، ادامه داد: با فعال بودن طرح ها و پروژه های صنعت نفت 10 ها واحدهای  صنعت کوچک و بزرگ در یک زنجیره می توانند فعال شوند که این موضوع اتفاق نیافتاده است، برنامه ای برای حمایت از تولید داخل دارید؟ چرا هنوز شاهد واردات کالاهای نیازمند در صنعت نفت هستیم؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تولید و صادرات به جای صادرات نفت خام یک مزیت برای اقتصاد کشور ما است اما با صادرات خام فرصت های اشتغالزایی و ارزش افزوده آن را از دست خواهیم داد و از طرفی جای تاسف است که با داشتن منابع نفت و گاز هنوز وارد کننده بنزین هستیم.

محمدی انارکی تاکید کرد :به عنوان دارنده بزرگترین منابع گاز باید بزرگترین تولید کننده پتروشیمی منطقه باشیم با توسعه منابع پایین دستی پتروشیمی بیشترین ارزش افزوده در این بخش صورت می گیرد اما  عدم توجه به صنایع پایین دستی از مزیت های فراوان محروم شده ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی چه برنامه ای برای ارتقا جایگاه ایران به مقام اول اقتصاد منطقه که تدبیر رهبری است، دارد و چگونه می خواهد در رسیدن به این سیاست رهبری اقدام کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)