کد خبر: ۲۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
با برگزاری نشست فوق‌العاده شورای شهر کرمان:
با برگزاری نشست فوق‌العاده شورای شهر کرمان، محمد سام نامزد شهرداری کرمان برنامه‌های خود را تشریح کرد.
گفتار نو/ گروه جامعه:

نامزد شهرداری کرمان گفت: اعتقاددارم شهردار باید قبل از آنکه یک برنامه‌ریز خوب باشد، باید یک مجری خوب و زبده باشد، فردی باشد که با زیروبم مسائل اجرایی آشنا باشد و با مشکلات آن دست‌وپنجه نرم کرده باشد، برای همین در قانون هم اصل برنامه‌ریزی به عهده شورای شهر گذاشته‌شده و شهردار مجری مصوبات شورای شهر است.

محمد سام عصر امروز شنبه در جمع اعضای شورای شهر افزود: من اگر شهردار شدم به دلیل اینکه درگذشته هم شهردار کرمان بوده‌ام و هم رئیس شورا و هم عضو شورا، خودم را عضو شورا می‌دانم، من همه گونه ارتباطی را در سال‌های گذشته بین شهردار و شورا دیده‌ام و از آن‌ها درس گرفته‌ام، به اعتقاد من، مردم اعضاء شورا را انتخاب کرده‌اند که شهرشان را آباد کنند و برای آن‌ها رفاه بیاورند و از آن‌ها انتظار دارند که جوابگوی خواسته‌های آنان باشند. و من این مسئولیت را درک می‌کنم و شورا را تنها مرجع بالادستی خود می‌دانم که هم قانونا و هم اخلاقاً موظف به تبعیت از آن هستم.

وی خاطرنشان کرد: اصل مدیریت من بر شفافیت و پاسخگویی است و  واقع‌گرا و عقل مدارم، مردم و ارباب‌رجوع مهم‌ترین بخش مسئولیت من است و  شیوه مدیریت من، مردم محور می‌باشد و ازنظر من همه‌چیز برای مردم است و همچنین در ارتباط با مسئولین معتقد به روابط قانونی و احترام متقابلم و معتقدم در یک شهر، هیچ موضوعی نیست که به شورای شهر و شهرداری ربط نداشته باشد، ازنظر من شورای شهر نقش پدر را برای سایر دستگاه‌ها در شهر دارد و شهردار بازوی اجرائی این پدر است.

وی بابیان اینکه رسانه‌ها و خبرنگاران را دوست دارم و آن‌ها را یاران خود برای رفع معایب از یک‌سو و ایجاد ارتباط با مردم می‌دانم، اظهار کرد: انشالله در شهرداری اتاق مخصوص برای خبرنگاران در نظرخواهم گرفت که می‌توانند در آنجا حضورداشته باشند.

برنامه‌های محمد سام نامزد شهرداری کرمان را در ادامه می‌خوانید:

-معتقدم برای اداره شهرداری نیازی به استفاده از نیروهای خارج از شهرداری نیست و نیروهای موجود در شهرداری با اندکی مدیریت و تغییر بهترین هستند و اصل بر شایسته‌سالاری است.
- با همه مقامات ارتباط منطقی و حتی عاطفی برقرار خواهم کرد.
- به بحث نظارت، چه نظارت شورا بر شهرداری و چه نظارت شهردار بر شهرداری اعتقاد راسخ و واقعی دارم، هیچ حساسیتی ندارم که شورا چگونه بر شهرداری نظارت کند،  این نظارت را مفید می‌دانم و چون گذشته‌ها در مقابل آن مقاومت نخواهم کرد. نظارت پدر بر فرزند امری پسندیده و واجب است.

-اولین اقدام من در این مورد، ایجاد اتاق نظارت شورا بر شهرداری، در شهرداری است، البته درایت شورا حدود آن را تبیین خواهد کرد.

- موضوع عدالت باید در همه بخش‌های مدیریت شهری اعمال شود، ما چیزی بنام شهروند درجه‌دار ازلحاظ اصول انسانی نداریم. در سال 68 اولین شهربازی کرمان در محلی ساخته شد که فاصله بالا و پایین کم شود. احداث بلوار 22 بهمن، میدان خواجو، میدان رسالت، و کمربندی جنوبی از همین طرز تفکر نشایت گرفته بود همه‌چیز باید عادلانه توزیع شود.

- در سال‌های بعد از انقلاب استان کرمان شاهد استانداران زیادی بوده است که هریک به‌نوعی به استان خود خدمت کرده‌اند، از آقای مرعشی که بسیاری ازآنچه امروز در استان وجود دارد از برکت وجود ایشان است که خداوند سلامتشان بدارد، می‌گذریم؛ استاندارانی بوده‌اند که برای شهر کرمان بسیار همت کرده و اعتبارات و امکاناتی را به شهر اختصاص داده‌اند.

-سعی می‌کنم درب اتاقم را مثل آنچه در زمان مدیرکل میراث فرهنگی انجام دادم هرگز نبندم، شاید کمی مشکل باشد، اما انجام خواهم داد. معاونین من و مدیران سازمان‌های شهرداری نباید درب اتاق خود را ببندند، در این رابطه روش‌هایی دارم که اعمال می‌کنم.

- بر اخذ عوارض و هرگونه درآمدی از مردم، نظارت خواهم کرد، از مردم هیچ‌وجه اضافی نباید گرفته شود. شهر و شهرداری باید با پول حلال اداره شود، در طول 7 سال و نیم شهرداریم در سال‌ها قبل افتخار می‌کنم که باوجود کمبود اعتبار به این تعهد عمل کردم و اجازه ندادم یک ریال پول نابجا وارد شهرداری شود و آنچه انجام شد نتیجه برکتی است که این شیوه به دنبال داشت.
- حاشیه‌نشینی را معلول وضعیت بد اقتصادی در سال‌های قبل و حال حاضر می‌دانم .
- به‌کارگیری استانداردهای لازم در ساختمان‌ها و شیوه شهرسازی مهم و اساسی است.

- یکی از طرح‌های بسیار مهم شهری که سال‌ها پیش در شهر کرمان کلید خورد و این‌جانب به‌شدت پیگیر اجرای آن بودم و در زمان تصدی آقای جلال مآب و در ادامه آقای سیف الهی کارهای خوبی انجام شد و آقای رئوفی استاندار وقت کمک زیادی برای اجرای آن کردند، طرح گردشگری احداث قلعه دختر و اردشیر است هرچند به نظر من ازنظر معماری نیاز به بازنگری دارد. لیکن اجرای آن می‌تواند بر کل شهر تأثیر گذاشته و شهر را متحول کند، پی گیری این طرح از اولویت‌های من است.

- تماس دائمی با نمایندگان مردم در مجلس و استفاده از نظرات و پیشنهادهای آنان در برنامه این‌جانب است.
- استفاده از شخصیت‌های کرمانی که عموماً خارج از کرمان هستند می‌تواند شهر را رونق دهد.
- بودجه سالیانه شهرداری باید مبتنی بر برنامه باشد، اگر برنامه پنج‌ساله وجود دارد باید در تهیه بودجه سالیانه ملاک باشد وگرنه ضمن اقدام برای غلبه و تصویب برنامه پنج‌ساله، تا زمان تهیه برنامه، ابتدا برنامه‌های هرسال تهیه و براساس آن بودجه رقم گذاری شود. نبود بودجه معینی بر برنامه منجر به توسعه شهری پایدار نخواهد شد.

- مدیریت هزینه در شهرداری بسیار مهم است. باید گروهی امور شناخت هزینه‌ها شده و در جهت مدیریت آن‌ها طرح ارائه دهند، هرگونه اسراف باید تعطیل‌شده و اصل اهداف اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گیرد.
- ایجاد درآمدهای پایدار همواره آرزوی مسئولین شهرداری و شورا بوده است اما متأسفانه در نیل به آن توفیق نداشته‌اند. وصول عوارض نوسازی که با آن باید بشود طرح‌های عمرانی را انجام و شهر را آباد کرد از اهم مسائل است، ممیزی روزانه ساختمان‌ها درآمد بالائی را برای شهرداری خواهد داشت.

- بسیاری از ساختمان‌ها در سطح شهر در طول سال‌ها تخلفات زیادی انجام داده و حتی بعضی از آن‌ها حتی مجوز ساخت هم ندارند درحالی‌که سال‌ها از امکانات شهری استفاده کرده‌اند، شناسایی این‌گونه املاک و اخذ حقوق حقه شهرداری بسیار مهم است.
- هوشمند سازی اخذ عوارضت مختلف مثل عوارض نوسازی، عوارض خدمات شهری، عوارض اصناف، عوارض خودرو و ... و ایجاد ضمانت‌های اجرائی آن‌ها باید انجام شود.
- تقویت بیمه حوادث شهری می‌تواند برای مردم اطمینان خاطر ایجاد نماید. 

- تهیه بانک اطلاعات جامع شهری.
- مطالعه وضعیت فعلی سازمان‌های تحت نظر شهرداری و میزان کارایی آنان در رابطه با پیشبرد اهداف شهرداری و ارائه راهکارهای اصلاحی در جهت بهبود کارآمدی آنان.
- تشریفات زائد، استفاده از بعضی امکانات تشریفاتی، جلسات و مراسمات بی‌مورد و هر آنچه بوی تشریفات می‌دهد باید حذف‌شده و بجای آن فنّاوری جدید و موردنیاز شهری،  برقراری ارتباط بین مراجع پیشرفته استانداردسازی شهری، و هر آنچه کارایی اداری را افزایش می‌دهد جایگزین گردد.

- ساختمان جدید شهرداری که در حال ساخت بوده و قسمت زیادی از آن انجام‌شده است باید فورا به اتمام برسد و مورداستفاده قرار گیرد .
- باید بررسی شود که چه بخش از کارهای شهرداری را می‌شود به بخش خصوصی واگذار کرد.
- بازنشستگان شهرداری را نباید فراموش کرد، باید زندگی آن‌ها را تحت نظر داشت و از آن‌ها دلجویی کرد.
- باید کمترین ارباب‌رجوع از سوی شهرداری به سمت شورا برود همه مشکلات اداری مراجعین باید در شهرداری حل شود.
- یکی از مشکلات موجود در بخش فنی و مناطق، کارشناسی املاک است این کارشناسی باید تعرفه مند شده و سلیقه‌ای نباشد در سال‌ها پیش در این جهت گام‌هایی برداشته شد.
- یکی دیگر از کارهایی که باید در بخش اداری انجام شود " ساده‌سازی اداری" است، تا امروز به دلیل عدم اعتماد به مردم، همه امور به سمت سختی رفته است مراحل زیادی برای آن گذاشته‌شده، مدارک زیادی خواسته‌شده است باید با به‌کارگیری مشاور کل نظام اداری ساده‌سازی شود.

- فرهنگ‌سراها و مکان‌های فرهنگی باید به‌طور عادلانه در نقاط مختلف شهر ایجادشده به‌نحوی‌که قرار نباشد برای بهره‌مندی از موضوعی مردم ساعت‌ها وقت خود را برای رسیدن به آن تلف نمایند، امثال پارک مادر با امکاناتی که دارد باید در 4 گوشه شهر به وجود آید.
- تلاش خواهم کرد در بعضی نقاط شهر خصوصاً پارک‌ها، اتاق‌های کوچکی احداث گردد که مردم بدون حضور مسئولین در آن‌ها حضور یابند، انتقادهای خود را بگویند و ضبط شود و سپس واحد مربوط اهم این انتقادات را به گوش مدیران مربوطه برساند تشکیل جلسات خاص انتقاد به‌طور ماهیانه انجام خواهد شد.

- تقویت شهرداران محلات و واگذاری اختیارات بیشتر به آنان کار شهرداری را در ارائه خدمات شهری آسان کرده و به‌نوعی واگذاری کار به مردم است. در محلات علاقه‌مندان زیادی وجود دارند که حاضرند در خدمت شهر باشند از آن‌ها باید بهره گرفت.
- هرچند شناخت آسیب‌های اجتماعی و برخورد با آنان به عهده دستگاه دیگری به‌جز شهرداری گذاشته‌شده است، لیکن شهرداری باید خود را در این امر کاملاً دخیل بداند.

- تشکل‌های مردم‌نهاد، دست‌های اجرائی شهرداری در سطح شهر شدند.
- برای کارکنان شهرداری، " خانه شهرداری" را ایجاد خواهیم کرد تا کارکنان شهرداری در وقت فراغت در آنجا حضور یابند و نظرات خود را انتقال دهند.
- کارکرد حیات مذهبی، دسته‌جات و تجمع‌های فرهنگی باید رنگ و بوی اجتماعی یافته و به سمت امور شهری هدایت شوند، رسوخ تفکر ناب مذهبی در مسائل شهری بسیار مهم است. باید در ایجاد رابطه با آنان تلاش کرد و آنان نیز پذیرای شهرداری باشند.

- معماری شهر و همه المان‌های سازنده شهر موضوع بسیار مهمی است که نیاز به مطالعه بسیار دارند. ایده‌های زیادی در معماری شهر مطرح است که متأسفانه هنوز ما نتوانسته‌ایم یک ایده خوب و منطبق بافرهنگ شهرمان را ارائه دهیم.

-. بعد از زلزله بم کارهای خوبی شروع شد اما چون قبل از آن فرهنگ آن ارائه نشده بود با مقاومت مردم روبرو شد، البته مسائل اقتصادی مزید بر علت بوده لیکن می‌شد آن‌ها را تقلیل داد.
-. احداث پروژه در شهر مثلاً یک پل شاید مشکل کوچکی را حل کند لیکن می‌تواند ضایعات بسیاری را به وجود آورد، محیط‌های اقتصادی را که سال‌ها شکل‌گرفته‌اند ازهم‌پاشیده و عده‌ای را متضرر سازد. یک نقطه بحرانی را حل و نقاط بحرانی دیگری زاییده شود.

باید قبل از اجرای هر پروژه شهری ارزیابی اجتماعی آن انجام و آن‌وقت تصمیم گرفته شود که آیا اجرای این پروژه لازم است یا خیر؟
- بافت قدیم شهر با آن پیشینه غنی در معرض تخریب منطقی است. عدم توجه به آن سرمایه‌ای فرهنگی و تاریخی را از ما خواهد گرفت.

- زیباسازی شهر با حذف ناهنجاری‌ها باید آغاز شود، تابلوهای نازیبا باید حذف شوند، نماهای نازیبا باید اصلاح شوند، و هزاران اقدام دیگر که تنها با وقت گذاشتن اجراشدنی است.
وی در ادامه گفت: برای بزرگ کردن خیابان درختان را قطع کرده‌ایم، فضای سبز را تخریب کرده‌ایم. مردم را سرگردان  کرده‌ایم، درحالی‌که امروز برای حل مسائل ترافیکی روش‌های زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها تقویت ناوگان حمل‌ونقل شهری، محدودیت برای ورود خودروهای شخصی به قسمتی از شهر، احداث پارکینگ‌های طبقاتی و غیره می‌باشد باید با توجه به امکانات مالی و تعیین اولویت‌ها ضایعات را به حداقل رساند.

سام ادامه داد: شاید تنها دلیل پیدایش شهرداری‌ها در بدو تأسیس ارائه خدمات شهری به مردم به نمایندگی از سوی آن‌ها بود. با تبدیل روستاها به شهر و پیدایش شهرها و ایجاد پیچیدگی‌های شهری مردم نمی‌توانستند خود، خدمات موردنیاز را انجام دهند، لذا شهرداری تشکیل شد تا به آن‌ها خدمات‌رسانی کند و همچنین تلاش‌هایی در جهت استفاده از زباله در شهر کرمان صورت گرفته و تفکیک زباله به‌طور بسیار ناقص صورت می‌گیرد اما کافی نیست باید تکنولوژی راه‌های استفاده مفید از زباله را به کرمان آورد.

- احداث چند پارک بزرگ در 4 گوشه شهر اولویت‌دارند.
- رفع سد معبر و گشایش معابر و پیاده‌روهای اشغال‌شده ضروری است.
- تشویق اصناف به نصب تابلوهای زیبا و دادن امتیاز به آنان شهر را زیبا می‌سازد.
- بررسی وضعیت کشتارگاه شهر

- شهر کرمان با داشتن آثار تاریخی با قدمت بالا و ادامه آن تا قرن اخیر جزء محدود شهرهایی است که می‌تواند طول تاریخ را به نمایش بگذارد و این مزیت شهر کرمان است.
- رفع مشکلات هتل داران و دارندگان مکان‌های اقامتی از وظایف شهرداری و شورای شهر است.
- برای عید نوروز از هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی کرد

- برای رشد و شکوفایی شهر باید همه ارکان و اجزاء شهر درآمدزا باشند.
 -باید محلی را مشخص و آماده کرد تا مردم وسایل اضافی خانه‌های خود را برای فروش در معرض دید عموم قرار دهند. شهری که مردم فقیر داشته باشد رشد نخواهد کرد. آنچه در شهر اتفاق می‌افتد انعکاس وضعیت داخل خانه‌های مردم است باید راه‌هایی را برای ایجاد درآمد بیشتر در خانه‌ها ارائه داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)