سید محمد بطحائی با بیان اینکه سرزندگی و نشاط در مدارس کمرنگ شده است، افزود: یکی از مهمترین ابزار هایی که میتواند شادی و نشاط را به مدارس و جامعه آینده باز گرداند، بحث تربیت بدنی و ورزش است که متاسفانه امکانات لازم در این زمینه وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش روز سهشنبه در نشست ستاد عالی فعالیتهای ورزش دانش آموزی اظهار داشت: مدرسه باید کانون اصلی آموزش های عمومی قرار گیرد و این نقش در ساختار آموزشی و پرورشی به مدرسه بازگردد.
و تصریح کرد: از زمانی که مدرسه را به عنوان کانون فرعی در فرایند یاددهی و یادگیری در نظر گرفته و نهادهای موازی تشکیل دادیم، بهره وری کاهش یافته و از اهداف تعلیم و تربیت فاصله گرفته ایم.
بطحایی گفت: محور تمامی فعالیت ها باید در مدرسه باشد و هر آنچه امکانات و تجهیزات در کنار مدرسه آماده می شود باید در خدمت و پشتیبانی از برنامه های مدرسه باشد.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مدارس امروز از شادابی و نشاط فاصله گرفته اند و این فاصله در حال زیاد شدن است و سرزندگی در مدارس کمرنگ شده است.
بطحائی ادامه داد: یکی از مهمترین ابزار هایی که میتواند شادی و نشاط را به مدارس و جامعه آینده باز گرداند، بحث تربیت بدنی و ورزش است که متاسفانه امکانات لازم در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: البته باید توجه داشت که برای توسعه ورزش همگانی و پایه، امکانات زیادی نیاز نیست بلکه ذوق و شوق لازم است و این مساله که مدیران مدارس به این باور برسند توسعه تمامی ابعاد پرورشی باید مدنظر قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه آموزش عمومی، مدرسه کانون اصلی آموزش و پرورش باید باشد، گفت: در سال های گذشته به ویژه بعد از انقلاب به تدریج نهادهای موازی در کنار مدرسه ایجاد و نقش مدرسه در فرآیند یاددهی و یادگیری کمرنگ شد اما از چهار سال قبل با تلاش مسئولان، مدرسه نقش اصلی خود را پیدا کرده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: باید برنامه های آموزش همگانی با توجه به امکانات موجود مورد واکاوی قرار گیرد تا به شاخص های واقع بینانه و هدف گذاری در پایان سال تحصیلی 97 - 96 در حوزه شاخص های تربیت بدنی و آموزش عمومی برسیم.
بطحائی با بیان اینکه همانگونه که در سرمایهگذاری ها شاخصی برای کیفیت تعیین می شود باید برای کیفیت ورزش در مدارس نیز شاخص تعریف شود، تصریح کرد: هیچ کشوری به توسعه یافتگی پایدار نخواهد رسید مگر اینکه به آموزش و پرورش عمومی توجه شود و این موضوع چپ و راست و دولت اصول گرا و اصلاح طلب سرش نمی شود.
وی یادآور شد: اگر آموزش و پرورش به ویژه آموزش عمومی به سطح قابل توجهی از توسعه یافتگی نرسد، نباید در آینده انتظار جامعه توسعه یافته داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: صاحبنظران حوزه توسعه معتقدند با تجزیه و تحلیل مدرسه امروز، مختصات جامعه فردا شکل می گیرد.