کد خبر: ۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
محمد هاشمی گفت: برخی می‌گفتند تهران را به ۸-۷ منطقه تقسیم‌بندی کنیم و برای روش تقسیم‌بندی می‌گفتند دایره‌ای را فرض کنید و مرکز تهران را در نظر بگیرید و از مرکز تهران به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب خطی بکشیم ولی هنوز تصویب نشده است.

محمد هاشمی‌رفسنجانی مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با تسنیم در مورد قانون انتخابات کشور که در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی اعضای مجمع است، گفت: آن چیزی که در جلسه گذشته مطرح و تصویب شد این است که منتخب انتخابات در دور اول انتخابات باید اکثریت مطلق، یعنی همان نصف+یک و در دور دوم اکثریت نسبی را کسب کند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در قانون انتخابات قرار است که انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراها به صورت تک مرحله‌ای برگزار شود، اظهار داشت: این مسئله هنوز در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح نشده و نمی‌تواند تصویب شود، حتی در پیش‌نویس قانون انتخابات هم نیست.

مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امکان یک مرحله‌ای شدن انتخابات بر اساس قانون وجود ندارد، تصریح کرد: نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در قانون اساسی آمده و در قانون اساسی موضوع "نصف + یک" تأکید شده است ولی در رابطه با انتخابات مجلس و شورای شهر آمده است که قانون تعیین می‌کند، قانون هم باید مجلس شورای اسلامی تصویب کند و قانونی که مجلس شورای اسلامی تاکنون نوشته است، چنین مسئله‌ای را مطرح نکرده است؛ بنابراین انتخابات دو مرحله‌ای خواهد بود و دور اول اکثریت مطلق و دور دوم اکثریت نسبی خواهد بود.

مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تا جایی که در جلسات مجمع حضور داشتم و متن را دیدم، چنین موردی را ندیدم که انتخابات مجلس و شورای شهر یک مرحله‌ای برگزار شود.

هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است شهر تهران بر اساس قانون انتخابات به چندین حوزه انتخابیه برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقسیم‌بندی شود، اظهار داشت: این موضوع فقط برای تهران نیست، بلکه بحث در رابطه با تهران و شهرهای بزرگ است اما وقتی که کلیات قانون انتخابات مورد بحث و بررسی بود، در رابطه با تهران نیز بحث کردیم که تهران را به چند منطقه تقسیم شود.

وی افزود: برخی می‌گفتند تهران را به 8-7 منطقه تقسیم‌بندی کنیم و برای روش تقسیم‌بندی می‌گفتند دایره‌ای را فرض کنید و مرکز تهران را در نظر بگیرید و از مرکز تهران به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب خطی بکشیم. البته باید تعادلی در آراء هم وجود داشته باشد، اینطور نباشد که بالای شهر و پایین شهر شود، بلکه به صورت ترکیبی باشد.

هاشمی‌رفسنجانی خاطر نشان کرد: فرض کنید اگر میدان امام خمینی را به عنوان مرکز در نظر بگیرید، بعد خطی را به طرف شمال بکشید، هم آرای جنوب شهر و هم  شمال شهر را دارد. به هر حال بحث‌های اینطوری مطرح شد ولی هنوز تصمیمی گرفته نشد.

مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: وقتی منطقه‌ای 4-5 نماینده داشته باشد، مردم می‌توانند با نماینده‌ها بیشتر آشنا باشند تا با بصیرت و اطلاعات بیشتری رأی بدهند. البته برخی هم می‌گفتند لیستی باشد و لیست رأی بیاورد. به هر حال بحث‌های زیادی مطرح شد ولی هنوز نه وارد بحث جدی شدیم و نه هنوز تصویب شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

آفت برگخوار پاییزه در مزارع گندم کنترل شد

پیام تسلیت محمدعلی کریمی در پی درگذشت محمدعلی علومی

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

رفع تنش آبی ۳۹۸ روستای استان با افتتاح 20 حلقه چاه آب

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)