رضوان حکیم زاده اظهار داشت: صرف هزینه های سنگین توسط خانواده ها در آموزشگاه های زبان ممکن است همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی نباشد و از همین رو، دغدغه خود در این زمینه را در جلسه مشترکی با مسئولان شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرده ام.
وی افزود: ارائه آموزش های نامنظم و بدون نظارت زبان های خارجی به دانش آموزان در آموزشگاه ها از آنجا که زمینه های بروز برخی آسیب ها را به دنبال دارد، باید ساماندهی شده و تحت نظارت قرار گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تصمیم گیری درباره برنامه درسی مصوب بر عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و شورای عالی آموزش و پرورش است، ادامه داد: درباره آموزش زبان های خارجی در سالهای دبستان دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و برخی معتقدند که ارائه زودهنگام این درس در دوره ابتدایی ممکن است یادگیری زبان فارسی را تحت الشعاع قرار دهد و باید اجازه دهیم کودکان به لحاظ درک مطلب و مهارت های خواندن و نوشتن به حد قابل قبولی دست یابند و بعد آموزش زبان خارجی را شروع کنیم.
* کتاب های درسی باید در مدرسه بماند
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص سنگینی کیف دانش آموزان به دلیل حمل تمامی کتاب های درسی اظهار داشت: این مشکل صرفا به حجم کتاب های درسی بر نمی گردد، بلکه تبلیغات گسترده در زمینه کتاب های کمک آموزشی و ترغیب والدین به خریدن این نوع کتاب ها نیز به این مساله دامن زده است.
حکیم زاده با بیان اینکه تعدد برنامه های درسی، متن محور یا کتاب محور بودن یک اشکال است، تصریح کرد: بسیاری از مهارت ها و مفاهیم اصلی را می توان از طریق بسته ها و فیلم های آموزشی به شکل بهتری به دانش آموزان آموزش داد.
وی یادآور شد: تا زمانی که معلمان موظف باشند مبنای فعالیت های یاددهی و یادگیری در کلاس درس را بر اساس متن کتاب درسی تنظیم کنند این مساله به قوت خود باقی خواهد بود به عبارت دیگر از نظر علمی هیچ لزومی ندارد که دانش آموزان کتاب های متعدد داشته باشند و هر روز این کتاب ها را با خود حمل کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: کتاب های درسی باید داخل مدرسه بماند و فرصت های یاددهی و یادگیری به گونه ای طراحی شود که نیاز نباشد دانش آموزان کتاب های خود را به منزل ببرند.
حکیم زاده بیان داشت: از آنجا که امروز در یک جریان کاملا برعکس، مشارکت خانواده ها به سهیم شدن در انجام تکالیف درسی معنی شده و به جای اینکه مدرسه خود را مسئول نقاط قوت و ضعف دانش آموز بداند و خانواده ها از نظام آموزشی مطالبه گر باشند، روند آموزش در مسیری قرار گرفته که مدارس از خانواده ها می خواهند تا در صورت ضعف فرزندشان در یک یا چند درس، برای جبران آن فکری بیاندیشند.
وی با بیان اینکه در این شرایط خانواده ها دست به دامن کتاب های کمک آموزشی، کلاس های خصوصی و آموزشگاه ها می شوند و به همین دلیل بچه ها مجبور هستند کتاب ها و تمامی لوازم درسی را با خود به منزل ببرند، گفت: مشارکت خانواده ها باید به رسمیت شناخته شود اما به معنای آن نیست که خانواده در کنار فرزند خود، درگیر تکالیف درسی شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: برنامه درسی، معادل کتاب درسی تلقی می شود و فرصت های یاددهی و یادگیری از طریق مواد آموزشی امکان پذیر است و در یک روش آموزشی درست به ویژه دوره ابتدایی قرار نیست دانش آموزان تکلیف خاصی به جز کار پژوهشی و خلاقانه را در بیرون از مدرسه انجام دهند.