کد خبر: ۲۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو هیئت مدیره انجمن پسته ایران در گفت و گو با گفتار نو:
عضو هیئت مدیره انجمن پسته ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا پسته ایران برخی بازار های بین المللی را از دست داده است؟ گفت: پسته ایران در سطح بین المللی بازار و جایگاه خود را حفظ کرده استٰ، پسته ایران صادر می شود و قرار نیست کاهش صادرات داشته باشدٰ پسته از ان نوع کالاهایی است که اگر کم داشته باشیم کم می فروشیم.
گفتارنو/ گروه اقتصاد:

مکررا در جلسات تصاحب بازار پسته بین المللی توسط آمریکا از مسئولین و کارشناسان به گوش می رسد؛ تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که ترکیه هم ایران را پشت سر گذاشته و ایران به رتبه سوم پسته جهان سقوط کرده است. اگر چه به دلیل صادارت پسته در نیمه دوم سال هنوز در خصوص آمار صادرات پسته قضاوت زود است اما آمارهای گمرک نشان می‌دهد صادرات پسته ایران تقریبا به نصف رسیده است.

عضو هیئت مدیره انجمن پسته ایران نظر متفاوتی با مسئولین مبنی بر اینکه پسته ایران بازار بین المللی را از دست داده، دارد و می گوید پسته ایران جایگاه خود را در عرصه بین المللی حفظ کرده است.

ابطحی امروز پنج شنبه در گفت و گو با گفتار نو در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا پسته ایران برخی بازار های بین المللی را از دست داده است؟ گفت: پسته ایران در سطح بین المللی بازار و جایگاه خود را حفظ کرده استٰ، پسته ایران صادر می شود و قرار نیست کاهش صادرات داشته باشدٰ پسته از ان نوع کالاهایی است که اگر کم داشته باشیم کم می فروشیم.

وی با اشاره به تفاوت پسته برداشت شده در ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار کرد: اکثر پسته کاران معتقد هستند پسته پوک افزایش یافته و اعلام هم کرده اند نسبت به سال گذشته ریزتر شده است.

وی البته خاطرنشان کرد: در واقع پسته کاران  آن انتظاری را که از محصول در سال جاری و در زمان برداشت داشتند برآورده نشده است.

وی در خصوص میزان برداشت پسته در ایران و رفسنجان ادامه داد: هنوز زود است در خصوص میزان برداشت پسته در ایران قضاوت کنیمٰ و انجمن پیش بینی می کند در سال جاری بیش از 60 هزار تن پسته در رفسنجان برداشت شود اما اینکه بخواهیم دقیق اعلام کنیم بایستی تا اواخر آبان ماه صبر کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن پسته ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا پسته ایران برخی بازار های بین المللی را از دست داده است؟ گفت: پسته ایران در سطح بین المللی بازار و جایگاه خود را حفظ کرده استٰ، پسته ایران صادر می شود و قرار نیست کاهش صادرات داشته باشدٰ پسته از ان نوع کالاهایی است که اگر کم داشته باشیم کم می فروشیم.

محمود ابطحی در پاسخ به سوالی مبنب بر اینکه آیا ریز بودن پسته در نهایت باعث کاهش خریدار و از دست دادن بازار بین المللی خواهد شد؟ افزود: دید نسبت به بازار اینگونه درست نیست؛ ریز بودن پسته ایران می تواند از لحاظ خریدار عیب یا حسن باشد.

وی در این گفت و گو بار دریگر تاکید کرد: آمریکا در سال گذشته دو برابر ما تولید پسته داشته است اما قرار نیست با تولید بیشتر آنان پسته ایران بازار خود را از دست بدهند. برخی بازار را نمی شناسند و اظهار نظر می کنند و این طور نگریستن به بازار و صادارت درست نیست.

وی بیان کرد: ما هیچ بازاری را ازدست نمی دهیم و نباید نگران از دست دادن بازار باشیم و در واقع چیزی از دست نمی رودٰ؛ مشکل ما بخش تقاضا نیست و اگر می خواهیم کاری انجام دهیم به عنوان مثال بایستی تحقیق کرد که چرا برداشت کشور در هر هکتار 4 تن است اما در ایران در هر هکتار 700 کیلوگرم باشد و مسئولین بایستی دلسوزی خود را در این مورد متمرکز کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه پسته های برداشت شده سال جاری نسبت به سال گذشته ریز تر شده اند بیان کرد: قیمت پسته با کیفیت در بازار ایران بیش از 28 هزار تومان است و این قیمتی است که از تولید کننده می خرند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

آفت برگخوار پاییزه در مزارع گندم کنترل شد

پیام تسلیت محمدعلی کریمی در پی درگذشت محمدعلی علومی

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

رفع تنش آبی ۳۹۸ روستای استان با افتتاح 20 حلقه چاه آب

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)