کد خبر: ۲۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی در گفت‌وگو باگفتار نو مطرح کرد:
رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی کرمان با گلایه از بی‌توجهی مسئولین نسبت به گسترش بازی‌های رایانه‌ای با سبک زندگی غربی در بازار، گفت: متأسفانه بازی‌های رایانه‌ای به یک فاجعه نزدیک شده‌اند و ظرف نهایتاً یک سال تا یک سال و نیم دیگر این فاجعه خودش را نشان خواهد داد.
گفتار نو/ گروه جامعه: 

بازی‌های رایانه‌ای ساخت کشورهایی همچون آمریکا سال‌هاست که موضوع موردبحث کارشناسان فرهنگی و ... بوده است، بازی‌هایی که در درون آنان صحنه‌هایی وجود دارد که با طراحی خاص سبک زندگی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند و درواقع تأثیرگذاری این بازی‌ها، چاشنی مسائل خاورمیانه و اسلامی که رکن اصلی ساخت آنان به شمار می‌روند را نهان کرده است.

با رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی که به‌عنوان یک کارشناس فرهنگی فعالیت می‌کند در رابطه بااینکه چرا بازی‌های رایانه‌ای به‌آسانی در دسترس هستند و چرا تقاضا دراین‌باره زیاد است گفت‌وگو کردیم.

حمید کازرونی در گفت‌وگو با گفتار نو اما از نامه‌ای خبر داد که سال‌ها پیش حاوی موشکافی ریزودرشت بازی‌های رایانه‌ای در بازار به‌صورت مستند به مسئولین ارسال کرده بود و بر اساس آن خواستار اقدام مسئولین و همکاری آنان نسبت به "فاجعه" ای که در حال رخ دادن است شده بود،  اما این درخواست موردتوجه مسئولین قرار نگرفت و همچنان در بایگانی این فرد محفوظ است. 

وی با اشاره به عرضه گسترده محصولات فرهنگی غربی در بازار ایران و بیان اینکه یک فاجعه در حال رخ دادن است، تصریح کرد: فریاد زدیم که آقایان پیشگیری کنید اما کسی گوش نکرد و کمک هم نکردند و نسبت به این موضوع بی‌توجه بودند.

وی، کمیسیون نظارت در هر استان را بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در خصوص اصناف و مصوبه آن را عین قانون و لازم‌الاجرا دانست و گفت: اولین مرتبه در سال 89 به‌عنوان یک فروشنده محصولات فرهنگی نامه‌ای را به‌عنوان اطلاع‌رسانی  به مسئولین ازجمله رئیس کمیسیون نظارت وقت فرستادم.

وی افزود: در این نامه نوشتم: "ضمن عرض پورش به خاطر تصویر پیوست این نامه به استحضار می‌رسانم در پی بازدید اخیر رئیس مجمع صنفی توزیعی از فروشگاه حقیر و تأسف وی از وضع فیلم‌های موجود در بازار باعث شد تا به‌عنوان وظیفه انسانی چند نکته‌ای را ذکر و مسئولین مربوط را در خصوص آسیب‌های دردناکی که این روزهای متوجه روح جوانان و نوجوانان معصوم است به یاری بطلبم.

کازرونی در ادامه نوشته بود: "دشمن با ساخت بازی‌های جذاب اما مخرب قصد دارد ریشه انسانی و اندیشه اسلامی را از بنیان این بی‌گناهان برکنند و متأسفانه با ساده‌ترین روش‌ها آن‌ها را وارد بازار می‌کنند و باز متأسفانه اکثر واحدهای صنفی بدون توجه به محتوا این محصولات را به مخاطبین عرضه می‌کنند".

وی در این قسمت مسئولین را خطاب قرار می‌دهد و می‌نویسد: "مسئولین دستگاه‌های مختلف در قبال این فضای ناسالم چه اندیشیده‌اند آیا در شرایطی که دغدغه همه یارانه* است نباید به یارانه‌ای که آنان* در این زمینه تعیین کرده‌اند اندیشیده شود".

وی در ادامه این نامه عنوان کرد بود: "ملتمسانه از تمامی مسئولین خواهانم تا به سهم خود راهکاری بیندیشند" و در پایان‌نامه نوشتم "می‌توانیم اگر همه بخواهیم" و همچنین برخی تصاویر که از این سی‌دی‌ها استخراج‌شده است را پیوست این نامه فرستادم.

وی اظهار کرد: باید یادمان باشد حتی کسانی که اعتقادات مذهبی محکمی هم نداشته باشند و هرکسی که فرزندش را در حال بازی‌های رایانه‌ای با صحنه‌های مستهجن ببیند حتماً برخورد خواهد کرد؛ آیا شما اجازه می‌دهید فرزند چهارساله‌تان مستهجن‌ترین صحنه‌ها را در بازی‌های رایانه‌ای ببیند اما متأسفانه بازی‌های رایانه‌ای به یک فاجعه نزدیک شده‌اند و ظرف نهایتاً یک سال و تا یک سال و نیم دیگر این فاجعه خودش را نشان خواهد داد.

او عکس‌هایی را حاوی تصاویر پورنو نشان می‌دهد و می‌گوید "این صحنه‌ها متأسفانه از داخل بازی‌ها بیرون کشیده شده است و ما استخراج کردیم".

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی کرمان ادامه می‌دهد: متأسفانه خانواده‌ها اصلاً توجه ای به این موضوع نداند و اصلاً از درون این بازی‌ها خبر ندارند؛ والدین متأسفانه برای خرید بازی‌های رایانه‌ای رجوع می‌کنند و با سؤال از آنان درمی‌یابیم اصلاً از محتوای بازی که خواهان خرید آن هستند اطلاع ندارند و همه داد ندانستن می‌زنند، در فروشگاه‌های بزرگ سطح شهر هم این بازی‌های یارانه با صحنه‌هایی مستهجن  غیر مطلوب برای رده‌های سنی پایین  وجود دارند.

وی به بازی پرمخاطب GTA  اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: فروشگاهی نیست که متقاضی برای این بازی نداشته باشد الآن به این بازی زودتر از نان سنگک می‌رسید، این بازی به نظر من از نهنگ آبی هم بدتر است زیرا درواقع شخصیت انسان‌ها را می‌سازد. باید پرسید چرا نهنگ آب موردتوجه قرارگرفته است و چرا با اقدامات خود زمینه ورود این بازی‌ها را به جامعه فراهم می‌کنیم.

وی تمایل نوجوانان و رده‌های سنی پایین‌تر به سمت بازی‌های رایانه‌ای نامناسب را از کم‌کاری اصحاب رسانه، تلویزیون و مسئولین و .. دانست و اظهار کرد: روزی به مسئول آموزش‌وپرورش گفتم که این‌همه معلم پرورشی هست و جلسه انجمن اولیا و مربیان برگزار می‌کنند آیا در این جلسات نسبت به این خوراک‌های فرهنگی هشدار می‌دهند، متأسفانه کشورهای دیگر ضمن ساخت بازی‌هایی با مضمون پورنو و ... به سمت اعتقادات ما هم حرکت کردند و بازی‌هایی با مضمون تاریخی و شرقی و اسلامی ساختند. به‌عنوان‌مثال دریکی از بازی‌ها در یک مرحله اذان از گلدسته‌ها پخش می‌شود و وقتی جنگجو و نق اول بازی کامپیوتری به این گلدسته می‌رسد با همان سلاحی که در دست دارد به گلدسته حمله برده و آن را از بین می‌برد و بعد از انجام موفقیت‌آمیز چند صد امتیاز دریافت می‌کند حال شما ببینید که به چه صورت گرایش‌های اعتقادی و مذهبی ما را هم هدف قراردادند.

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی عنوان کرد: از وقتی‌که موضوع برجام و موشکی و ... به وجود آمد گرایش بازی‌ها را تغییر دادند و فضای بازی را مرتبط با این موضوعات می‌سازند.

وی همچنین عکسی دیگر از نقش منفی یکی از شخصیت‌های بازی مشهور نشان داد و با مقایسه آن با عکس از یک شهید دوران دفاع مقدس گفت: چهره  این شخصیت را دقیقاً بر اساس چهره شهید ما ساختند و درواقع چهره‌های منفی بازی‌ها را عین شهدای نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان شخصیت منفی و آدم بده طراحی می‌کنند.

وی با تشریح انجام برخی نظرسنجی‌ها در خصوص استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در بین دانش آموزان و اینکه کدام بازی کامپیوتری متداول‌تر است، بار دیگر تأکید کرد: بازی GTA را تقریباً همه بچه‌ها بازی کرده‌اند  و با این بازی همه آنچه را که نباید ببینند دیده‌اند و اکنون حتی وقتی وارد خیابان می‌شوید به این بازی زودتر از نان سنگک خواهید رسید.

وی گفت: یک سی دی اوریجینال فیلم سینمایی 5 هزار تومان قیمت دارد ولی یک دی‌وی‌دی هزارتومانی 12 فیلم را جا داده و به شما عرضه می‌کنند آیا مردم و ما و شما با وضعیت اقتصادی فعلی کدام‌یک را انتخاب می‌کنند. آنان بروز هستند به‌طوری‌که قبلاً ماهیانه بازی‌های جدید ارائه می‌شد اما اکنون روزانه چند بازی وارد بازار می‌شود.

کازرونی با انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: همیشه نزدیک یک یا دو سال عقب بود وقتی بازی ساخته می‌شد تا پالایش یک بازی یک یا دو سال زمان می‌برد و دیگر آن بازی به دست فرزندان ما رسیده و بازی کرده‌اند و درنهایت کنار گذاشتند. 

وی افزود: ما الآن حتی هزینه چاپ یک بروشور هم نداریم، حتی به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد هم درخواستی ارائه دادم با این عنوان "متأسفانه کاری کردید که ذهنیت‌ها به این سمت رفته که محصولات فرهنگی تنها سی دی و فیلم است؛ آیا با اتحادیه مکاتبه کردید که چند فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی را تقویت کنید؟" که به‌اندازه یک نقطه فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی را حمایت نکردند. وزارت فرهنگ به‌اندازه یک سرسوزن از فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی حمایت نکرده و مدعی هستند و دعوای دایه بودن هم دارند.

وی از طرح‌های جدیدی خبر داد تا بر اساس آن فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی بتوانند به نیاز فرهنگی مردم پاسخ دهند و در این رابطه گفت: محصولات فرهنگی گستره وسیعی از اقلام را دربرمی گیرد و ما باید فروشگاه‌هایی بزرگ از انواع محصولات فرهنگی و مرتبط بافرهنگ در کرمان راه‌اندازی کنیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
0
چرا باید با عرضه بازی های خارجی مخالفت شود. من که نفهمیدم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۵ درصد جرائم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود

افزایش طول عمر با بالا و پایین رفتن از پله

سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب دستگیر شدند

اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / واگذاری شرکت ذغالسنگ مشکلات را بیشتر کرده است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دستگیری قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)