کد خبر: ۲۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتحادیه لبنیات و مواد غذایی در گفت‌وگو با گفتار نو مطرح کرد:
رئیس اتحادیه لبنیات و مواد غذایی کرمان معتقد است تأسیس شعبه‌های "به‌اصطلاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای" در شهر کرمان ضربه به اقتصاد پایدار و بنگاه‌های کوچک به بهانه اقتصاد مقاومتی می‌زنند.
گفتار نو/ گروه اقتصاد:

رئیس اتحادیه لبنیات و مواد غذایی کرمان معتقد است تأسیس شعبه‌های "به‌اصطلاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای" در شهر کرمان ضربه به اقتصاد پایدار و بنگاه‌های کوچک به بهانه اقتصاد مقاومتی می‌زنند.

مهدی مهدوی امروز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با گفتار نو اظهار کرد: بنده مخالف فروشگاه‌های بزرگ و یا زنجیره‌ای نیستم اما این شعبات فروشگاه‌های بزرگ در شهرمان خود را تافته جدا بافته از اصناف می‌دانند و وابستگی این فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مراکز قدرت مانع نظارت از آن‌ها شده است کما اینکه یکی از فروشگاه‌های بزرگ در کرمان ازنظر بهداشتی مشکل دارد ولی هیچ‌وقت بهداشت نظارتی بر کار این فروشگاه‌ها ندارد و درواقع یکی از اعتراضات ما همین است که این فروشگاه‌ها باید از نظارت مستثنا نباشند و این فروشگاه‌ها ضربه به اقتصاد پایدار و بنگاه‌های کوچک به بهانه اقتصاد مقاومتی می‌زنند.

وی افزود: یکی از معایب این فروشگاه‌ها را تخفیف‌هایی است که قائل می‌شوند  که این تخفیف‌ها درست و اصولی نیست. 

وی درعین‌حال دو کنسرو نخود سبز را نشان می‌دهد و بابیان اینکه هر دو کنسرو مربوط به یک کارخانه وابسته به یکی از این فروشگاه‌های بزرگ هست می‌گوید هر دو کنسرو نخود سبز از همه لحاظ ازجمله وزن و بسته‌بندی شبیه به هم هستند و در یک‌فاصله تنها چند روز تاریخ خورده‌اند اما یکی باقیمت 4300 تومان و دیگری 2300 تومان وارد بازار شده‌اند.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال این فروشگاه‌ها قیمت 4300 تومان درج بر روی محصول را با تخفیف 40  درصد به دست مشتری می‌دهند و مردم خوشحال از اینکه محصولی را با تخفیف بالا خریده‌اند.


مهدوی خاطرنشان کرد: باید پرسید 70 درصد یا 50 درصد تخفیف از کجاست و ما ادعا داریم که آن شرکت چرا به واحدهای صنفی ما تخفیف نمی‌دهند. پیشنهاد دادم یک شرکت هلدینگ تأسیس و آن کالاهای دارای تخفیف را به واحدهای صنفی بدهید و مطمئن باشید یک ریال هم توسط واحدهای صنفی ما گران‌فروشی نخواهد شد.

وی همچنین به پرداخت مالیات این فروشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مالیات آنان در تهران و یا استان‌های دیگر پرداخت می‌شود و مالیات این فروشگاه‌ها در کرمان پرداخت نمی‌گردد در حال که واحدهای صنفی مالیات خود را در استان و برای استان پرداخت می‌کنند. 

وی بیان کرد: این فروشگاه‌ها باید برای تأسیس شعبه در یک شهر به اتحادیه مراجعه کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند. 1400 واحد صنفی زیرمجموعه اتحادیه صنف لبنیات و مواد غذایی پروانه کسب دارند که در سال گذشته به دلیل مسائلی که گفته شد 500 واحد صنفی نسبت به ابطال یا راکد کردن پروانه کسب خود مراجعه کرده‌اند. حال تصور هر واحد صنفی هزینه چند خانواده را تأمین می‌کند.

رئیس اتحادیه لبنیات و مواد غذایی کرمان گفت: این فروشگاه‌ها با داشتن یک پروانه کسب و با مجوزی که از تهران گرفته‌اند خود را مستحق این می‌دانند در سراسر کشور هر تعداد فروشگاهی که خواستند و در هر منطقه افتتاح کنند.

وی تأکید کرد: دوباره اشاره‌کنم که این شرکت‌ها وقتی وارد یک شهر می‌شوند بایستی یک مجوز از اتحادیه مربوط در همان شهر دریافت کنند.

مهدوی یادآور شد: بازرسی از واحدهای صنفی از طریق بازرس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه انجام می‌شود به‌گونه‌ای که روزی چهار ارگان بر هر واحده صنفی نظارت می‌کند اما نظارت کافی بر این فروشگاه‌ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است بر اساس قانون و عرف که وجود دارد در قبال 150 خانوار یک واحد صنفی بایستی تأسیس شود اما در شهر کرمان با توجه به شهری که با خشک‌سالی و نبود رونق گردشگری مواجه است در قبال 20 خانوار یک واحد صنفی وجود دارد.

وی درعین‌حال به قانون نظام صنفی اشاره کرد و گفت: یکی از مصادیقی که اعتراض داشتیم این بود که قانون نظام صنفی بایستی مصوباتی را برای هر استان داشته باشند و درواقع این قانون بومی شود تأسیس واحد صنفی در اصفهان و مشهد با کرمان و سیستان و بلوچستان تفاوت دارد حتی تأسیس یک واحد صنفی و تعداد آنان در شهرهایی مثل رفسنجان یا سیرجان با جنوب کرمان متفاوت است که این در قانون نظام صنفی دیده نشده است.

مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: قدرت خرید مردم کم شده است. بازار اسلامی ما روزی رونق چشم‌گیری داشت اما چند روز پیش که در بازار قدم می‌زدم مغازه‌داری پیش من آمد و گفت از ساعت 7 صبح مغازه را باز کردم تا امشب تنها 75 هزار تومان فروش کردم.

رئیس اتحادیه لبنیات و مواد غذایی کرمان گفت: متأسفانه بافت سنتی در اختیار غیربومی‌ها قرارگرفته است. درگذشته راه بازار از کرمان می‌گذشت حال ببینید چند مسجد در مسیر بازار وجود دارد. آیا الآن هم کاسب حبیب خداست؟ بحث اعتقادی مردم یکی از مسائلی است که باید در جامعه صنفی لحاظ شود که در غیر این صورت یک فاجعه خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)