محمدرضا عارف در جمع اعضای جامعه اسلامی دانشگاهیان دانشگاه صنعتی شریف با دفاع از عملکرد فراکسیون امید به تشریح دلایل رأی دادن به منصورغلامی برای تصدی وزارت علوم پرداخت. رئیس فراکسیون امید همچنین از برخی بیوفاییها به لیست امید در مجلس انتقاد کرد.
هیچجریانی پیروز نشد
رئیس فراکسیون امید در این دیدار با مرور عملکرد جریان اصلاحات در دهه هشتاد گفت: اصلاحطلبان در اکثر انتخاباتهایی که در دهه ۸۰ برگزار شد، عمدتا پیروز نشدند، البته در انتخابات سال ۸۸ هیچجریانی پیروز نشد و بعد از آن هم به دلایل شرایط خاص کشور جریان اصلاحطلب در تنگنا و محدودیت قرار گرفت. بهگزارش ایلنا، عارف در همین زمینه ادامه داد: هر چند جریان رقیب اصلاحات و رسانههای وابسته به آنها دائما از حذف اصلاحات سخن میگفتند و اتهامات ناروایی در برخی رسانهها علیه جریان اصیل اصلاحطلب مطرح میکردند، اما اصلاحطلبان هیچگاه بهدنبال حذف اصولگرایان نبودند.
مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحث انتخابات و حواشی آن بهعنوان یکی از چالشهای مهم اشاره کرد و گفت: با توجه به حوادث اواخر دهه ۸۰ و هزینههای بالایی که تحمل شد و راهبرد بزرگان نظام، چنین پروندههایی بسته خواهد شد و امیدوارم پرونده عدمتایید صلاحیتهای سختگیرانه هم در انتخابات آینده بسته شود. وی در ادامه تصریح کرد: بهنظر من مهمترین دستاورد جریان اصلاحات در دهه ۹۰ تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان است و با تشکیل این شورا جریان اصلاحات ظرفیت خود را نشان داد و مردم خوب کشورمان و بهویژه جوانان عزیزمان هم همراهی خود را با این رویکرد در سه انتخابات گذشته نشان دادند.
امید علیه امید!
عارف با اشاره به انتخابات مجلس دهم و ائتلاف با حامیان دولت یادآور شد: صراحتا بگویم برای شکلگیری این ائتلاف هزینههای زیادی را متحمل شدیم و مورد انتقادات شدید جوانان اصلاحطلب قرار گرفتیم. البته در همان زمان پیشبینی میکردیم که بعضیها در داخل مجلس راهشان را از ما جدا کنند، ولی توقع نداشتیم کسانی که با برند امید وارد مجلس شدند رودرروی ما قرار بگیرند. طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران، در همین راستا به «آرمان» گفت: «مجلس دهم بهدلیل عدم تایید صلاحیتهای صورتگرفته دورهای خاص بود و شرایط بهنحوی شکل گرفت که به هر روی برخی در لیست قرار گرفتند. اظهارات دکتر عارف بهاین معناست که فراکسیون امید بهاین جمعبندی رسیده که اسامی را مشخص کند.
تعریف دقیق اعضای فراکسیون به ما برای تحقق بخشیدن مطالبات مردم در خارج از مجلس کمک شایانی خواهد کرد. همچنین مردم وفاداران و بیوفایان به وعدهها را به خوبی خواهند شناخت تا در آینده چنین اتفاقاتی تکرار نشود.» رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان در عینحال در ادامه صحبتهای خود در جمع دانشجویان بیان کرد: مردم با هیچجریانی عقد اخوت نبستهاند و باید پاسخگوی مطالبات مردم باشیم تا نظر مثبت مردم را حفظ کنیم و به سرمایه اجتماعی خلقشده اضافه کنیم. عارف درباره موضوع عضو زرتشتی شورای شهر یزد که مورد سوال یکی از حاضران در جلسه بود نیز گفت: شورای نگهبان نباید قانون مورد تایید خود را تغییر دهد و اگر صلاحیت کسی برای انتخابات تایید شد، نمیتوان حق حضور در نهادهای قدرت را از او سلب کرد. اگر اینگونه باشد که سنگ روی سنگ بند نمیشود. باید همگان به قانون مصوب و ابلاغشده مجلس شورای اسلامی احترام بگذاریم و خود را موظف به اجرای آن بدانیم.
مبارزه با فساد
رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه برای حفظ انسجام باید از برخی خواستهها عبور کنیم، به عملکرد فراکسیون امید بهویژه در به دست آوردن سهم قابل توجه در کمیسیونهای تخصصی و حضور حداکثری در هیات نظارت بر انتخابات شوراها و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و همچنین هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: درباره تعداد اعضای فراکسیون امید که مورد سوال بسیاری از افراد قرار گرفته است، چند نکته باید مدنظر قرار بگیرد.
اولا این سوال تنها از فراکسیون امید مطرح میشود که اعضای ما چه تعداد هستند و از دیگر فراکسیونهای سیاسی مجلس سوالی در این خصوص پرسیده نمیشود که شاید دلیل آن شعار شفافیت باشد که ما مطرح کردیم و بر آن اصرار داریم. ثانیا برخی از نمایندگان هستند که وقتی به حوزه انتخابیهشان میروند اصلاحطلب میشوند و وقتی در صحن مجلس هستند غیرامیدی؛ آن هم بهدلیل ترس از عدم تایید صلاحیت احتمالی در انتخاباتهای آینده و برخی ملاحظات امنیتی. به همین دلیل در اعلام اعضای فراکسیون امید بهخاطر رعایت حال این تعداد از نمایندگان تاخیری صورت گرفت.
وی با بیان اینکه تاکنون ۷۲ جلسه هیاترئیسه، ۲۹ جلسه شورای مرکزی و ۳۶ جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید برگزار شده است، تاکید کرد: برای شخص من مهمترین اولویت انسجامبخشی فراکسیون امید و مجمع نمایندگان تهران است. به همین دلیل در زمان انتخابات هیاترئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که اصرار عدهای از نمایندگان مجلس حضورم در مقام ریاست این کمیسیون بود، با نظر اعضای هیاترئیسه فراکسیون امید مقرر شد بهدلیل ضرورت وقتگذاری برای مدیریت فراکسیون امید، در انتخابات هیاترئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شرکت نکنم. البته در کمیسیون آموزش و تحقیقات عمدتا مسائل با تفاهم مورد بررسی قرار میگیرد. رئیس فراکسیون امید به برنامههای محوری این فراکسیون اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامههای ما مبارزه با فساد است و بحث گفتوگوی ملی که فراکسیون امید آن را پیگیری میکند، یکی از محورهای آن مبارزه با فساد با همکاری سایر جریانات سیاسی است.
فرجیدانا
وی در پاسخ به سوالی درباره مسائل مربوط به وزیر علوم نیز گفت: کاندیدای اول ما برای وزارت علوم دکتر توفیقی بود که به هر دلیل دولت ایشان را بهعنوان وزیر علوم معرفی نکرد. کاندیدای بعدی هم دکتر فرجی دانا بود که تلاشهایی در همین راستا انجام شد و با دولت و شخص ایشان هم مذاکراتی صورت گرفت. در نهایت از دولت پیغام آمد که درباره آقای فرجیدانا پیگیری نشود. در نهایت هم دولت به آقای دکتر غلامی رسیدند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آقای دکتر غلامی در تمام جلسات، حتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات، صراحتا اعلام کرد که اصلاحطلب است و برخی از چهرههای شاخص آموزش عالی کشور از جمله دکتر فرجیدانا و دکتر توفیقی که با دکتر غلامی همکاری داشتند، ایشان را تایید کردند.
آقای غلامی عملکرد دور اولشان در دانشگاه همدان خوب بود، ولی درباره عملکرد دوره دومشان در دولت تدبیر و امید نظرات متفاوتی مطرح بود. رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: در فراکسیون امید درباره وزیر پیشنهادی علوم با چالش جدی روبهرو بودیم. از طرفی جنبش دانشجویی مطالباتی را مطرح میکردند و از طرف دیگر چهرههای وزین آموزش عالی آقای دکتر غلامی را مورد تایید قرار داده بودند. از سوی دیگر صلاح نبود وزارت علوم بدون وزیر اداره شود. با در نظر گرفتن همه جوانب رأی به وزیر پیشنهادی علوم را در اختیار اعضای فراکسیون قرار دادیم، چرا که در این زمینه به اجماع نرسیدیم. البته اگر آقای دکتر غلامی رأی نمیآورد، گزینههای بعدی مطمئنا دکتر توفیقی و دکتر فرجیدانا نبودند.
آرمان