گفتار نو/ گروه اقتصاد:
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان از طرح جدید نوبتدهی مجازی بار برای اولین بار در کرمان خبر داد.
خداداد مقبلی امروز شنبه در گفتوگو با گفتار نو بابیان اینکه مدیریت حملونقل جاده بر عهده این اداره کل است، اظهار کرد: شرکتها و انجمنها و 12 هزار کامیون با 16 هزار راننده در کرمان نیاز به ساماندهی دارند که اداره کل حملونقل این مسئولیت را بر عهده دارد.
وی نوبتدهی بار از طریق پیامک (نوبت مجازی) را از طرحهای جدید دانست که قرار است در کرمان اجرا گردد و آن را راهی برای ساماندهی باربری در استان کرمان برشمرد و در ادامه خاطرنشان کرد: اخیراً در بحث مدیریت بار طرحی در استان کرمان به اجرا درخواهد آمد که با اجرای آن نظمی را در توزیع بار برای شرکتها شاهد خواهیم بود.
وی افزود: بر اساس این طرح جدید به رانندگان اعلام میکنیم که نوبت حمل بار آنان فرارسیده است و اقدام کنند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان این طرح را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: در کشور، استانهایی همچون، هرمزگان و بوشهر از این طرح استقبال کردهاند.
ناوگان باربری و مسافربری نوسازی میشود
وی یادآور شد: درزمینهٔ نوسازی ناوگان باری عمدتاً کامیونهایی که عمر زیاد دارند یا فرسوده هستند و در تردد در جادهها مشکلاتی را به وجود میآورند با تسهیلات توسط راهداری کامیون کهنه و فرسوده به بخش اسقاط تحویل و کامیون جدید جایگزین میشود.
مقبلی با اشاره به ماده 11 در ارتباط با تخلفات رانندگان و ماده 12 در رابطه با تخلفات انجمنها و شرکتها عنوان کرد: در توزیع و حمل بار، نظارت بر نرخ حمل بار انجمنها و شرکتها همکاری در بحثهای مدیریتی رادارند.
40 درصد از حمل بار در جاده های استان کرمان فاقد بارنامه است
وی با تأکید بر اینکه بین 35 تا 40 درصد از بار در جادهها فاقد بارنامه هستند، گفت: نداشتن بارنامه به این معنی است که تردد در جادهها انجام و به جادهها آسیب میرسانند بدون اینکه سهمی را در خصوص ضرر و زیان بپردازند.
وی اظهار کرد: گشتهای راهداری و کنترل برنامه واقعی دارند و با تخلفات در کمیسیون ماده 12 برخورد میشود و اقدامات لازم صورت میگیرد.
تا 7 درصد با کاهش مسافر مواجه شدهایم/ با ادامه این روند ضرر ده میشویم
وی با اشاره به تعداد دستگاههای حملونقل در جادههای استان کرمان افزود: در این سالها به دلایلی با کاهش مسافر مواجه شدهایم و بین 6 تا 7 درصد کاهش مسافر داشتهایم که لازم است تا برای ناوگان مسافربری ظرفیتسازی کنیم.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان بیان کرد: اگر همین روند ادامه پیدا کند ضرر ده خواهیم بود. البته در ادامه کاهش حملونقل جادهای با اتوبوس عمدتاً تصادفات بالا رفته است.
لازم به ذکر است بر اساس توضیحاتی که در خصوص نوبت مجازی برای حمل بار آمده، ازجمله مزایای این طرح عدم نیاز به حضور دائمی رانندگان در پایانه است. بهطوریکه پس از اخذ نوبت تنها ۲۴ ساعت قبل از زمان نوبت اخذشده میبایستی در پایانه حضورداشته باشند.
بهمنظور اخذ نوبت رانندگان بایستی با ارسال عدد ۱ به سامانه ۱۰۰۰۴۴۱۴ نوبت خود را رزرو کنند.
تاکنون ۴۰ هزار راننده در این طرح ثبتنام کردهاند. مهمترین مشکلات این طرح نیز عدم دسترسی ۱۵ درصد از رانندگان به تلفنهای هوشمند، عدم اطلاعات برخی از رانندگان نسبت به فناوری روز و زیرساختهای نامناسب اینترنتی و مخابراتی ذکرشده است.