کد خبر: ۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
محمدعلی نجفی در همایش بزرگداشت 24 خرداد در کرمان عنوان کرد:
مشاور رییس جمهور گفت: خوشبختانه انتخاب مردم در سال 92 نشان داد که خیلی آگاه هستند و فکر می کنند آگاهانه مسائل امروز و فردای کشور را درک کنیم و بر اساس آن آگاهی به مسوولیت های خود عمل کنیم.
مشاور رییس جمهور گفت: خوشبختانه انتخاب مردم در سال 92 نشان داد که خیلی آگاه هستند و فکر می کنند آگاهانه مسائل امروز و فردای کشور را درک کنیم و بر اساس آن آگاهی به مسوولیت های خود عمل کنیم.

محمدعلی نجفی در همایش بزرگداشت 24 خرداد افزود: عده ای خیلی زیاد وانفسا سر می دهند و اعلام دلواپسی و نگرانی می‌کنند علت اصلی آن این است که ممکن است در انتخابات امسال از گردونه مسائل سیاسی کشور حذف شوند و پیشاپیش دارند زمینه سازی آن را انجام می‌دهند.

مشاوررییس جمهور  بیان کرد: در سال انتخابات و فضای انتخاباتی که بوجود می آید درگیری و فضای تهمت بیشتر می شود و عده ای بدون دلیل زیر سووال می روند و تهمت می خوردند.

شعار روحانی تنها نیست: قوت قلب ماست
وی با بیان اینکه روحانی جز رییس جمهورهای مظلوم کشور است، افزود: آنچه امروز مایه آرامش است شعاری که بیش از هر شعاری در این چند روز اخیر در ارتباط با دولت و مناسبت 24 خرداد مطرح شده این شعار است که "روحانی تنها نیست".

نجفی افزود: این شعار به رییس جمهور مردم و دولت قوت قلب می بخشد و امیدواریم با وحدت و یکپارچگی همدلی و همزبانی کشور را از گردنه‌های دشواری که پیش رو دارد بسلامت عبور دهیم و کشوری شویم که شان نظام و ملت ایجاب می کند.

حرف‌های برخی افراد شانتاژ است
وی با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای نمونه خوبی است تا افراد منصف و مغرض از هم تشخیص داده شوند، افزود: برخی مرتب می‌گویند عده اى مرتبا مى گويند که دولت فکر نکند با رفع همه تحریم‌ها همه مشکلات کشور برطرف می‌شود بلکه مشکلات ما ریشه بنیادی است که این یک موضوع مشخص است و هیچ یک از مسوولان دولتی این حرف را نگفته است و بیان این حرف‌ها شانتاژ شناخته شده‌ای است که  بعضی از آنها را در برنامه‌های فکری و فلسفی صدا و سیما هم می‌بینیم.

نجفی بیان کرد: این شیوه توضیح و آگاهی رساندن به مردم نیست و خلاف مشی اسلام است؛ اینکه نادرست را به رقیب نسبت بدهید و بعد آن را بکوبید و بیان کنید که حرف رقیب ما درست نیست یک شانتاژ شناخته شده در دنیاست.

وی ادامه داد: چیز نادرستی را به دولت نسبت می دهند و می‌گویند دولت اگر بازرسی‌ها را بپذیرد که حالا خود بازرسی‌ها جای بحث دارد اما می گویند دولت اگر پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها را بپذیرد معنی ان این است که امروز حتی بتوانند از داخل منازل ما هم بازرسی کنند.

نجفی خاطرنشان کرد: این حرف بی خودی است، دولت کجا بازرسی‌ها را پذیرفته و ثانیا حتی اگر در چارچوب پروتکل الحاقی بنا هست بازرسی انجام شود کجای آن پروتکل گفته که می شود از هر جایی بازرسی کرد.

وی ادامه داد: پروتکل گفته است که باید بازرسان دلایل موجهی در مورد وجود فعالیت غیر مجاز هسته ای در یک مرکزی ارائه دهند و بعد با هماهنگی بصورت مدیریت شده اجازه بازرسی به آنها داده شود.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند اگر پروتکل پذیرفته شود غربی‌ها از بیت علما هم می‌توانند بازرسی کنند تصریح کرد: بله  اگر رییس جمهوری مدعی شود که در یک آشپزخانه یک دختر دبیرستانی انرژی هسته‌ای ساخته، خوب از آن آشپزخانه هم می‌روند و بازرسی انجام می‌دهند. 

نجفی بیان کرد: واقعیت این است که اصلا دولت نه بازرسی را پذیرفته و نه بازرسی در چارچوب پروتکل این موضوع را مطرح می کند. 

وی خاطرنشان کرد: اصلا عقلانی نیست که بگوییم با رفع تحریم ها همه مشکلات و حتی مشکلات اقتنصادی برطرف شود که قطعا اینگونه نیست.

مشاور رییس جمهور بیان کرد: سال هاست می گوییم مشکلات کشور ما بخشی مشکلات ساختاری است و تا وابستگی به نفت را کاهش ندهیم این مشکلات وجود دارد.

از نظر موقعیت بین المللی نزول فاحشی را شاهد بودیم
وی ادامه داد: به عنوان نماینده دولت از استاندار کرمان تشکر می کنم که با زحمات و تلاش های خود  دولت تدبیر و امید را یاری رساندند و توفیقاتی بدست آوردند که می تواند برای استان های دیگر هم الگو باشد.

وی با اشاره به اینکه این انتخاب یک نوزایی در سپهر سیاسی کشور محسوب می شد، گفت: دلیل این انتخاب نگرانی توام با آگاهی مردم از وضعیت و آینده کشور در آن زمان بود که اگر آن مدیریت و آن جریان برای چهار یا هشت سال دیگر اداره کشور را در دست داشته باشد آینده فرزندان و فرزندان فرزندان آنها چه خواهد شد.

مشاور رییس جمهور خاطرنشان کرد: بحران‌هایی که قبل از سال 92 از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور را احاطه کرده بود در واقع کوه یخی بود که عده‌ای ظاهر آن را می دیدند اما عامه مردم به قسمت ناپیدای آن توجه کردند.

نجفی خاطرنشان کرد: در آن زمان از نظر موقعیت بین المللی نزول فاحشی را شاهد بودیم و قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت علیه ما، کشور را در  یک انزوای کامل قرار داده بود.

وی ادامه داد: شاخص‌های اقتصادی بدترین و یا یکی از بدترین شرایط رشد خود با منفی 6.8 درصد را تجربه کرده بود و تورم به رقم غیرقابل قبول حدود 40 درصد رسیده بود.

مشاور رییس جمهور خاطرنشان کرد: در گزارش سال 2013 میلادی بانک جهانی فقط هشت کشور تورم بالای 10 درصد داشتند؛ تورم در اقتصاد بسیار مهم است و ایران بعد از کشور ونزوئلا دومین کشور جهان با تورم بالا بود و حتی تورم در کشورهای هند، پاکستان و افغانستان زیر 10 درصد بود.

وی با اشاره به افزایش سه برابر قیمت ارز در مدت کوتاهی در کشور گفت: بدهی‌های زیادی برای دولت بوجود آمده بود و اعتماد مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی به دولت و کارگزاران دولت می رفت که سلب شود.

نجفی افزود: این اوضاع مردم را نسبت به آینده خود نگران کرد و احساس کردند باید پای صندوق‌های رای بیایند و با رای خود دولتی با واقع بینی و عقل گرایی را روی کار آوردند.  

وی تاکید کرد: در دولت گذشته ایده آلیسم و رادیکالیزم مبتنی بر توهم شکل گرفته بود و رای مردم یک "نه" بزرگ به سیاست‌های اعمال شده در هشت سال قبل بود و مردم اعلام کردند آن سیاست‌ها برای عامه مردم درست نیست.

سه انتظاری که مردم از دولت داشتند
وی با اشاره به سخنان امام جمعه کرمان مبنی بر اینکه روحانی کشور را از یک سقوط نجات داد، گفت: روحانی سکان مدیریت اجرایی کشور را بدست گرفت و به نظر می رسد مردم جدای از اینکه نگرانی خود را برطرف کنند اهدافی داشتند و سه انتظار از دولت را داشتند.

نجفی تصریح کرد: بازگرداندن آرامش، ایجاد فضای امید و سپس اطمینان نسبت به آینده کشور از جمله انتظارات مردم بود.

وی ادامه داد: همچنین مردم انتظار تلطیف فضای بین المللی نسبت به ایران،  برقراری تعامل سازنده با ایران و در چارچوب ارزش‌ها، اصول و احترام متقابل با دنیا که در سال های قبل از 92 از دست رفته بود را داشتند.

نجفی خاطرنشان کرد: مردم ما دنبال این بودند و هستند که ما با دنیا ارتباط داشته باشیم و ایرانیان با تمدن هفت هزار ساله یکی از ارکان تحولات و تمدن سازی در دنیا بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دولتی بخواهد ارتباط ما را با دنیا محدود و قطع کند برای مردم در دراز مدت قابل قبول نیست.

مشاور رییس جمهور خاطرنشان کرد: مردم انتظار داشتند گفتمان ملی برای پیشرفت توسعه بوجود آید که البته قبل از انتخابات سال 92 رهبر معظم انقلاب به این موضوع اشاره کرده بودند و مردم احساس کردند از نظر قابلیت‌های فیزیکی برتر از کشورهای دنیا هستند اما عقب مانده اند.

وی تصریح کرد: مردم انتظار داشتند که رییس جمهوری انتخاب شود که دغدغه آن پیشرفت کشور از نظر کسب حیثیت دفاع از هویت و ارزشهای اسلامی و ملی، اقتصاد و فرهنگ و ... باشد.

نجفی با بیان اینکه هدف دولت تدبیر و امید در این 22 ماه این بود که این اهداف را دنبال کند، گفت: دولت سعی کرد که فضایی در کشور ایجاد کند که در آن فضا بتواند به مشکلات و مسائل مردم بدرستی پاسخ و دغدغه‌های فکری و معنوی مردم را نجات دهد.

مشاور رییس جمهور اظهار کرد: دولت در حدی در هر سه مقوله دولت موفق بوده و رسیدن به همه اهداف و ایده آل‌ها مسئله طولانی مدتی است.

وی ادامه داد: در مورد مسائل اجتماعی برای برطرف کردن امور منفی و تقویت امور مثبت نیاز به زمان دارد. 

فکر می کردند که روسیه و چین قطعنامه‌ها را وتو می‌کنند
نجفی خطاب به منتقدان گفت: از جاده انصاف خارج نشویم و منصفانه و عاقلانه عملکرد دولت‌ها را  ارزیابی کنیم.

مشاور رییس جمهور افزود: دستاورد دولت قابل دفاع است که البته قبل از آن باید سه نکته را مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: وضعیت کشور در زمان گرفتن مسوولیت اداره کشور در سال 92 چگونه بود؟ هنوز هم اشکالات آن روزها سایه سنگین خود را بر فعالیت‌های دولت تحمیل کرده و آوار بزرگی از مشکلات، مصائب، سوء مدیریت‌ها و سوء تدبیرها ایجاد شده بود که دولت تدبیر و امید باید آوار برداری و زمین را برای ساختن بنای مورد نظر آماده کند.

نجفی خاطرنشان کرد: تورم و رکود در سال های 91 و 92 و بدهی‌های دولت در همه بخش‌ها از مهمترین چالش‌های دولت در بدو شکل گیری دولت بود به عنوان نمونه فقط در بخش برق 160 هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بخش خصوصی و بانک ها بود.

وی با اشاره به تورم نیروی انسانی و سوء مدیریت هایی که درگذشته بوجود آمده بود، افزود: نیروی انسانی در شرکت مس از چهار هزار  نفر به 20 هزار نفر افزایش یافته بود، بدون اینکه کارایی و راندمان افزایش یابد. 

مشاور رییس جمهور خاطرنشان کرد: ابتدا باید توجه داشت که دولت چه چیزی را تحویل گرفت و چه بخشی را توانست برطرف کند.

وی تصریح کرد: یکی از این موارد پیدایش آثار تحریم‌های ظالمانه بر مسائل اقتصادی و سیاسی کشور بود به گونه ای که یک هفته قبل از صدور قطعنامه شورای امنیت دولت قبل می گفت قطعنامه‌ای صادر نمی‌شود و فکر می کردند که دوست خیلی خوبی مانند روسیه و چین در این شورا داریم که قطعنامه را وتو می‌کنند.

نجفی ادامه داد: پس از اینکه این قطعنامه صادر شد عنوان کردند که اینها کاغذ پاره است.

وی با اشاره به اینکه آثار این تحریم‌ها و صدور قطعنامه علیه ایران همان روز اول مشخص نمی شود، گفت: همان موقع عده ای از کارشناسان می گفتند با این تحریم ها در تولید دارو دچار مشکل می شویم و داروها را از هند می آوریم اما از کیفیت آن مطمئن نیستیم.  

مشاور رییس جمهور بیان کرد چند ماه بعد از شروع دولت ایجاد شد افت قیمت نفت در بازار جهانی بود که بخشی از آن سیاسی و اقتصادی بود و کم شدن درآمد دولت از نیمه دوم سال 93 خود را نشان داد.

وی ادامه داد: نزدیک به 118.8 میلیارد  دلار درآمد نفتی ما در سال 90 بود که پیش از آن فقط در سال 53 این درآمد وجود داشته است، اما امسال این درآمد نفت بین 25 تا 28 میلیارد دلار بوده که البته دولت همه تلاش خود را کرده و در استان های دیگر مانند کرمان کم و بیش کارها و فعالیت ها و دستاوردها وجود داشته است. 

نجفی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید موفق شد تورم را از 40 درصد به 15 درصد کاهش دهد و از نظر سرعت کاستن از تورم رتبه اول را داریم و وضع ما بهتر از آن چیزی است که در سال 91 و 92 داشتیم.
وی بیان کرد: آنچه که از فروش نفت خام داریم به حساب ما می‌رود اما حساب‌های ما بلوکه است و منتظر برداشتن تحریم‌ها هستیم.

نجفی خاطرنشان کرد: مسئله بهبود روابط بین المللی ، تحریم‌ها و مذاکرات بحث دیگری است اما این روابط شکل جدیدی به خود گرفته است و روحانی با همه روسای جمهور به جز اوباما دیدار کرد. 

مشاور رییس جمهور خاطرنشان کرد: برقراری تماس تلفنی با اوباما هم از موضع عزت و قدرت ایران بود و اوباما یک ساعت و نیم منتظر بود که این ارتباط برقرار شود و رییس جمهور ما هنگام  برگشت به ایران و در مسیر فرودگاه با اوباما صحبت کرد که این خود یک عزت است.

وی ادامه داد: نه اینکه در گذشته جواب نامه‌ها را که نمی دادند هیچ حتی نگفتند که نامه ات رسیده است یا خیر.

گروهای مردم نهاد و خانه سینما در دولت تدبیر و امید احیا شد
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید به گروه‌های مردم نهاد اجازه حضور داد ، گفت: همچنین با وجود کارشکنی هایی که وجود داشت خانه سینما را راه اندازی کرد.

نجفی به اجرای طرح تحول سلامت به عنوان یکی دیگر از اقدانات دولت نام برد و گفت: امروز مردم کم و بیش از آثار این طرح برخوردار و یا حداقل مطلع شدند.

مشاور رییس جمهور بیان کرد: ارتباط بیمار با پزشک که در گذشته غیرانسانی و غیرقابل قبول بود شکل خوبی به خود گرفت.

وی تصریح کرد: در ادامه اجرای این طرح 50 هزار میلیارد ریال برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری به توزیع سبد کالا در بین اقشار محروم و نیازمند جامعه اشاره کرد و گفت: سعی کردیم سالی چهار بار سبد کالا داشته باشیم و حتی رییس جمهور آرزو کردند که هر ماه بتوانند به سه دهک از افراد محروم کشور سبد کالا بدهند.

نجفی خاطرنشان کرد: دولت در عین داشتن مشکلاتی که از دولت قبل و در این دوسال داشته، تلاش خود را کرده و برخی از مخالفان دولت با انگیزه های مختلف سیاسی و اقتصادی و ... نقاط ضعف را بزرگ می کنند و حتی نقاط قوت را به عنوان نقطه ضعف ارائه دهند.

وی ادامه داد: بابک زنجانی از نمونه‌های شاخص اعلام شده ای است که به بهانه دور زدن تحریم‌ها سر ملت و دولت را کلاه گذاشتند که از این موارد زیاد وجود دارد که نمی توان بعضی ها را گفت و اینجا مجال هم نیست.

نجفی با بیان اینکه حداکثر یک سوم درآمدهای دولت را درآمدهای نفتی تشکیل می دهد، گفت: درآمدهای نفتی را باید صرف توسعه و نه هزینه های جاری کنیم. 

وی افزود: می‌گویند تحریم‌ها حداکثر 30 تا 35 درصد بر کشور ما تاثیر دارد وقتی تلاش دنیا این است که حتی یک درصد اقتصاد دنیا را بهبود دهد این آثار خیلی کم است؟ 

مشاور رییس جمهور خاطرنشان کرد: با وجود این تحریم‌ها چند هزار فرصت شغلی از دست می رود.

وی با بیان اینکه اگر درآمد کشور حاصل از صادرات و واردات 120 میلیارد دلار باشد، گفت:  حداقل گران خری در واردات و ارزان فروشی در صادرات 15 درصد این عدد را شامل می‌شود که اگر همین عدد سالانه به علت تحریم از ما گرفته نمی شد، حداقل دولت می توانست 500 هزار فرصت شغلی برای جوانان ایجاد کند.

وی با اشاره به تاثیر تحریم ها ادامه داد: ارتباط با بانک‌های بین المللی قطع است و هر ارتباط را با واسطه‌ها و بوسیله صرافان انجام می دهیم و آیا رقم کمی است، از جیب چه کسی می رود و هزینه‌های ناشی از این مسئله را چه کسی باید پاسخگو باشد.

نجفی افزود: هزینه‌های بیمه‌ای که در ورودی و خروجی کشور پرداخت می‌کنیم دو تا دو و نیم برابر کشورهای دیگر است  و عدم دسترسی به بسیاری از تکنولوژی ها پیشرفته باعث شده بسیاری از نرم افزارها را از شرکت های آمریکایی بصورت قاچاق وارد کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: پول ما در چین بلوکه است گفته‌اند که این پول را بصورت فایناس بگیرید که شاید مجبور شویم که به این کار تن دهیم. 

علیرغم تلاش دولت، آن را مورد شماتت قرار می دهند 
نجفی با اشاره به اینکه عقل حکم می کند برای حل یک مسئله آن مسئله را بخوبی بشناسید و تحلیل کنید و بعد سراغ حل آن بروید، گفت: دولت را مورد شماتت قرار می‌دهند در حالی که وقت زیادی را برای برداشته شدن این تحریم‌ها گذاشته و تلاش می کند.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور ما نیاز به وحدت، همدلی و همزبانی دارد و رهبری داهیانه و دقیق شعار امسال را تعیین کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

قیمت طلا و سکه کاهشی شد

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

کشف 30 میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان

موارد ابتلا به سرخک در رفسنجان در حال افزایش است؛ هشدار مرکز بهداشت به خانواده‌ها برای تزریق واکسن

صعود قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار

کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند

درخشش ورزشکاران کرمانی با 3 عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید

عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد

کرمان جزو استان‌های با بیشترین فوتی در حوادث رانندگی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)