کد خبر: ۲۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
برش استانی بودجه زیر ذره بین؛
سهم استان کرمان از بخش تملک دارایی‌های سرمایه ای بودجه ( 4 میلیون و 618هزار) میلیون ریال است که جایگاه ششم را بعد از استان‌های خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
امسال برخلاف گذشته لایحه بودجه به صورت شفاف منتشر شد و فضای مجازی بستری را فراهم کرد تا این لایحه به طور دقیق از سوی کارشناسان مختلف و مردم مورد واکاوی قرار گیرد. البته این مباحث بیش‌تر مسایل کلان بودجه را دربرمی‌گرفت. صدای تاک در این گزارش نگاهی به برش استانی لایحه بودجه کرده است که می‌خوانید. 

در ماده 77 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380، «درآمد» به دادوستدهای بخش دولتی اطلاق شده است که ارزش خالص( ارزش کل دارایی‌ها منهای ارزش کل بدهی‌های بخش دولتی) را افزایش می‌دهد. 

استان کرمان با (26میلیون و 268هزارو 383 ) میلیون ریال درآمد استانی، جایگاه ششم را در بین استان‌های کشور دارد. این در حالی است که استان تهران از نظر درآمد استانی جایگاه اول، اصفهان دوم، خوزستان سوم، خراسان رضوی چهارم، هرمزگان در جایگاه پنجم قرار دارند.  استان‌هایی مثل فارس، آذربایجان شرقی،استان بوشهر، استان البرز، استان یزد هم در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند. 

از نظر درآمد اختصاصی هم استان تهران رتبه اول، استان اصفهان رتبه دوم استان فارس سوم، استان خراسان رضوی چهارم، استان خوزستان پنجم، استان آذربایجان شرقی ششم، استان یزد هفتم و استان کرمان با( 422هزارو 860) میلیون ریال جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است. 
درآمد اختصاصی برای مصرف خاص معین شده و در بودجه کل کشور به این عنوان منظور می شود. به طور کلی دستگاه‌های استفاده کننده از درآمد اختصاصی در سه دسته جای می‌گیرند. دسته اول دستگاه‌های وصول کننده درآمد دولت هستند. دسته دوم خدماتی اضافه بر وظایف حاکمیتی انجام می دهند و دسته سوم استقلال مالی آن‌ها چنان اهمیت دارد که قانون‌گذار برای ایشان درآمد اختصاصی ایجاد کرده است. 

استان کرمان در بخش پرداخت‌ها با (28 میلیون و 268هزارو 327) میلیون ریال جایگاه هفتم را در بین استان‌های کشور را دارد. استان تهران از نظر این شاخص در جایگاه اول، خراسان رضوی دوم، خوزستان سوم، فارس چهارم، اصفهان پنجم، و مازندران ششم قرار دارند.

اعتبارات هزینه ای  موجب حفظ و نگهداری وضعیت موجود می‌شود و اعمال حاکمیت دولت را فراهم می سازد. از نظر شاخص بودجه هزینه‌ای، استان کرمان با (23میلیون و 494 هزارو 557) میلیون ریال جایگاه هشتم را بعد از استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، خوزستان، مازندران و آذربایجان شرقی دارد. 

در یک برنامه زمان بندی شده به صورت سرمایه گذاری دارائیهای سرمایه ای تولید شده یا مولد و گاهی دارائیهای تولید نشده مشهود و نامشهود موجب تملک دارائیهای سرمایه ای را فراهم می سازد. طرح های تملک دارایی های سرمایه ای (طرح‌های عمرانی) به آن دسته از طرح‌ها اطلاق می شود که در جهت ایجاد ظرفیت های جدید اقتصادی و اجتماعی یا در پی توسعه این نوع ظرفیت‌ها هستند.

سهم استان کرمان از بخش تملک دارایی‌های سرمایه ای بودجه ( 4 میلیون و 618هزار) میلیون ریال است که جایگاه ششم را بعد از استان‌های خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. با احتساب 64 هزارو680) میلیون ریال متفرقه 97 و( 91هزارو 90) میلیون ریال اختصاصی 97، این عدد به (4میلیون و 773هزارو 770) میلیون ریال می رسد. این در حالی است که عملکرد استان در سال 95 رقم( 1میلیون و 594هزارو 551) میلیون ریال بوده و عدد مصوب آن  برای سال 96 هم ( 6میلیون و 678هزارو 482) میلیون ریال بوده است. که نشان می‌دهد استان کرمان با کاهش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در مقایسه با سال 96 روبه‌رو خواهد شد.  

نماینده جیرفت و عنبرآباد اختصاص نیافتن بودجه قابل‌توجه به پروژه‌های عمرانی استان کرمان را به دلیل عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی و ناتوانی سازمان برنامه‌وبودجه نسبت می‌دهد. اتهامی که  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان آن را رد می کند و می‌گوید:: « کرمان جزء اولین استان‌ها بود که توانست قبل از بهمن‌ماه سال گذشته صد در صد بودجه عمرانی را جذب کند و حتی یک ریال هم برگشت داده نشد.»

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی مي‌افزاید: با نگاهی به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نیمه تعطیل استان کرمان مشاهده می‌کنیم که نه‌تنها منابع این پروژه‌ها افزایش نیافته بلکه به صفر رسیده است این در حالی ست که این پروژه‌ها باجان و مال مردم سروکار دارند.

یحیی کمالی پور با طرح این سؤال که «آیا مردم باید تاوان عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی استان را بدهند؟» با اشاره به تماس اخیر خود با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور می‌گوید: رئیس این دستگاه عنوان کرد چون دستگاه‌های اجرایی نتوانستند در سال گذشته هزینه‌های عمرانی را جذب کنند بنابراین برای طرح‌های استان‌های محروم اعتباری در نظر نگرفتیم.

وی بابیان اینکه در بودجه سال 96، 50 میلیارد تومان برای توسعه ریلی جنوب استان کرمان و اتصال به شبکه سرتاسری کشور در نظر گرفته شد، گفت: متأسفانه در لایحه بودجه 97 تنها یک میلیارد تومان لحاظ شده که این اقدام توهین به مردم جنوب استان کرمان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اما نظری متفاوت باکمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دارد.

جعفر رودری در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار گفتارنو در این خصوص، می‌گوید: این موضوع مطرح‌شده که به آن اشاره شد در خصوص اسناد خزانه بوده که بر اساس آن  سال گذشته فرصتی را تا بهمن‌ماه برای جذب آن گذاشته بودند.

رودری تصریح کرد: استان کرمان جزء اولین استان‌ها و تنها استانی بود که توانست  قبل از بهمن‌ماه صد در صد آن را جذب کند و حتی یک ریال هم برگشت داده نشد.

وی ادامه داد: در خصوص این جذب  استان‌هایی بودند که بحث اسناد خزانه را شاید به این دلیل که اولین سال بود و با سازوکار موضوع آشنایی نداشتند نتوانستند به‌صورت کامل جذب کنند.

رودری گفت: این ناآشنایی شاید باعث شد یکسری از اعتبارات در استان‌های کشور برگشت بخورد اما برای استان کرمان این موضوع مصداق ندارد.

اگر به برش استانی لایحه بودجه توجه کنیم. در بخش برآورد اعتبارات رديف‌هاي متفرقه در سال 1397 برای ارتقاء شاخص‌هاي توسعه جنوب استان كرمان در بخش تملك دارايي‌هاي سرمايه اي( 730هزار)میلیون ریال پیش بینی شده است. 

با نگاهی به جدول اعتبارات تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي و قانون استفاده متوازن استانها در سال 97 در می‌یابیم که جمع كل اعتبارات تملک دارائيهاي سرمايه اي استان کرمان( 12میلیون و727هزار) میلیون ریال است عددی نزدیک به 5ونیم درصد کل اعتبارات تملک دارائيهاي سرمايه‌اي کشور. 

اگر نگاهی به فهرست طرح‌های تملک دارايی‌های سرمايه ای دارای مجوز كمیسیون ماده 23 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم با اولويت مناطق محروم بیاندازیم طرح بهسازی محور زرند – كوهبنان توسط وزارت راه وشهرسازی، احداث بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان انار توسط دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی، درمانی استان، آمده است. 

در جدول طرح هاي مطالعاتي و اجرایي موضوع ردیف شماره 39 -550000  هم، مطالعه و احداث راه آهن كرمان - بافت - حاجي آباد، مطالعه و احداث باند دوم كهنوج – ایرانشهر، مطالعه و احداث محور شهداد - نصرت آباد – راور، مطالعه و احداث محور بم – ایرانشهر، مطالعه و احداث محور گلبافت - شهداد – نهبندان، مطالعه و احداث محور راین - تهرود – بم، مطالعه و احداث محور كرمان – رابر، مطالعه واحداث محور خبر - وكيل آباد، مطالعه و احداث راه آهن كرمان - بافت – سيرجان، بازسازي زیرساخت هاي حمل و نقل شهرستان بم، احداث محور چهارخطه جيرفت - بافت – سيرجان،  مطالعه و احداث بيمارستان عنبر آباد، مطالعه و احداث بيمارستان ریگان، مطالعه و تطویل باند فرودگاه جيرفت، مطالعه و احداث باند دوم كهنوج - اسلام آباد، مطالعه و احداث راه آهن جيرفت - كهنوج - بندر عباس آمده است.

اعتبار این طرح‌ها متناسب با وضعیت پیشرفت فیزيکی و کسب مجوزهای قانونی لازم بین استانها توزيع و پس از مبادله موافقتنامه با دستگاه اجرايی ذيربط هزينه می‌گردد. طرح‌های مندرج در اين جدول می‌توانند از مجوز جابجايی‌ها و نیز فاينانس خارجی استفاده کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)