کد خبر: ۲۷۶۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در صحن علنی شورای شهر مطرح شد
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان این‌که موضوع حذف پارکینگ باید به‌صورت جدی بازنگری شود، گفت: در نشست کمیسیون مقرر شد معاونت معماری و شهرسازی شهرداری طی یک‌ماه آینده تمام مصوبات و ضوابط مربوط به حذف پارکینگ را بازنگری کرده و طرح پیشنهادی را به شورا ارایه کند.
گروه شهر/ مهرابیان:  اولین جلسهٔ علنی شورای شهر کرمان در ماه مبارک رمضان با گزارش شهردار کرمان آغاز شد. 

به گزارش گفتارنو، مهران عالم‌زاده  سخنانش را با یادآوری این موضوع که شهرداری در هشت محور شهر در حال نوسازی روکش آسفالت معابر است آغاز کرد و گفت: «سعی‌مان بر این است که این پروژه با سرعت هرچه بیشتر به اتمام برسد و از همشهریان عزیز بابت مشکلاتی که در ترددشان به وجود آمده عذرخواهی می‌کنیم.» عالم زاده در مورد پرداخت حقوق پرسنل شهرداری که همیشه دغدغهٔ شورا و شهرداری بوده، افزود: «سعی می‌کنیم تا اوایل ماه خرداد، بتوانیم هم حقوق پرسنل شرکتی و هم حقوق پرسنل رسمی را به مدت یک ماه تامین و پرداخت کنیم.» 

پیگیری احیای بازار قلعه محمود
 رئیس کمیسیون گردشگری و اصناف با اشاره به احیای بازار قلعه محمود، گفت: «در آخرین جلسه‌ای که با حضور نمایندگان میراث فرهنگی، اوقاف و شهرداری تشکیل شد، بحث احیای بازار قلعه محمود را در دستور کار قرار داشت و پیگیری شد.» سیدمحمدرضا معین زاده میرحسینی افزود:« در نهایت تصمیم بر این شد که برای احیای این بازار همه همّت کنند. و با توجه به اینکه معاون میراث فرهنگی اعلام کردند  در سال ۹۷ میراث اعتبار خوبی برای بازسازی بافت قدیم در نظر گرفته، قرار شد بازار قلعه محمود در دستور کار قرار بگیرد.»

علی خدادادی، رئیس کمیسیون شهری نیز گفت: «اتاق اصناف طی نامه‌ای سوال پرسیده راجع به اینکه آیا برای صدور مجوز برای نمایشگرهای سطح شهر بخشنامه‌ای وجود دارد یا خیر؟ در همین راستا در حال مکاتبه با شهرداری هستیم که اگر بخشنامه‌ای وجود ندارد، آیین نامه‌ای تصویب گردد که بتوانیم مبلغی در ازای صدور مجوز این نمایشگرها بگیریم تا حقی از شهرداری ضایع نشود.»

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و حاشیه نشینی گفت: «بر اساس آمار موجود بین هشتاد و پنج هزار نفر تا دویست هزار نفر حاشیه نشین داریم. و اقدام خوبی که در شورای چهارم صورت گرفت این بود که قسمت زیادی از بخش‌های حاشیه شهر، در جهت ساماندهی و خدمات‌رسانی بهتر به محدودهٔ شهر ملحق شدند.» 

منصور ایرانمنش، با بیان این که «رویکرد این کمیسیون به این صورت است که در شورای پنجم حاشیه نشینان و شهروندانی که از خدمات کمتری برخوردار هستند، مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرند، افزود: در همین راستا دیروز جلسه‌ای با موضوع حاشیه نشینی تشکیل شد که در آن نمایندگانی از فرمانداری و استانداری نیز حضور داشتند. در این جلسه بحث خدمات‌رسانی به حاشیه شهر را مد نظر قرار دادیم که شهرداری محترم قول‌های مساعدی در رابطه با زیرسازی، جمع آوری زباله و غیره را در این مناطق دادند.» 

ایرانمنش با بیان این‌که «۱۰ دفتر تسهیلگری توسط استانداری در حاشیه شهر دایر شده و خدماتی را در این خصوص ارائه می‌کنند.» پیشنهاد داد: شهرداری نیز به صورت ویژه با این دفاتر تسهیلگری در ارتباط باشد و در راستای توانمندسازی بافت حاشیه شهر کمک بدهد.

علی بهرامی، نایب‌رییس شورا نیز با بیان این‌که این دفاتر از سوی وزارت کشور گزینش شده‌اند، گفت: متأسفانه به‌دلیل کمبود شرکت‌های خدمات اجتماعی در شهر کرمان، دفاتر تسهیل‌گری خدمات اجتماعی به شرکت‌های معماری و شهرسازی واگذار شده است.

وی افزود: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان باید شرکت‌های خدمات اجتماعی را تقویت کند تا این شرکت‌ها بتوانند پروژه‌های بعدی را به عهده بگیرند.

محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم در این رابطه گفت: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری باید در خصوص چگونگی همکاری شرکت‌های خدمات اجتماعی، با مدیران این شرکت‌ها‌ جلساتی داشته باشد و گزارش آن را به شورا ارایه کند.

حذف پارکینگ به‌صورت جدی بازنگری شود

رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز با اشاره به شکواییه‌ی مردمی در رابطه با ساخت مجتمعی بدون پارکینگ در خیابان فلسطین گفت: در این مجتمع 100 درصد پارکینگ‌ها حذف شده و هنوز که راه‌اندازی نشده، مشکلاتی برای همسایه‌ها ایجاد کرده است.

وی افزود: براساس ضوابط معماری و شهرسازی، تمام مالکان باید پارکینگ مورد نیاز را تأمین کنند؛ مگر در موارد شش‌گانه که تأمین پارکینگ امکان‌پذیر نیست.

ارجمند کرمانی ادامه داد: طبق ضوابط شهرسازی، اگر مالک نتواند پارکینگ تأمین کند، باید در شعاع 150 متری نسبت به تأمین پارکینگ اقدام کند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان این‌که موضوع حذف پارکینگ باید به‌صورت جدی بازنگری شود، گفت: در نشست کمیسیون مقرر شد معاونت معماری و شهرسازی شهرداری طی یک‌ماه آینده تمام مصوبات و ضوابط مربوط به حذف پارکینگ را بازنگری کرده و طرح پیشنهادی را به شورا ارایه کند.

 ضرورت واگذاری سالن سرپوشیده‌ی پارک مادر به بانوان

زهرا ایرانمنش، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا نیز ضمن تشکر از شهردار کرمان به‌دلیل راه‌اندازی اتوماسیون اداری ساختمان شورای اسلامی شهر کرمان، به بازدید کمیسیون‌های مختلف شورا اشاره کرد و پیشنهاد داد طبق روال شوراهای گذشته، روزهای پنج‌شنبه برای بازدید کمیسیون‌ها در نظر گرفته شود تا تمام اعضا بتوانند حضور پیدا کنند.

در ادامه، فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان ضمن موافقت با پیشنهاد رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا گفت: از این پس بازدید کمیسیون‌ها به روزهای پنج‌شنبه موکول خواهد شد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا هم‌چنین به حضور استاد صوتی، هنرمند منبت‌کار در نشست این کمیسیون اشاره کرد و گفت: بازدید از منزل و آثار استاد صوتی در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

ایرانمنش به سالن ورزشی سرپوشیده‌ی پارک مادر هم اشاره کرد و گفت: این سالن قرار بود در اختیار بانوان قرار گیرد، اما در دوره‌ی قبل به پیمان‌کار واگذار شد.

وی افزود: پس از اعتراض بانوان از واگذاری این سالن، مقرر شد این سالن صبح‌ها به ورزش بانوان اختصاص پیدا کند، اما متأسفانه این سالن ورزشی صبح‌ها تعطیل است و امکان استفاده‌ی بانوان از آن وجود ندارد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا ادامه داد: هم‌چنین طبق قرارداد پیمان‌کار باید به پرسنل شهرداری هم خدمات بدهد.

چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا هم درباره‌ی سالن سرپوشیده‌ی پارک مادر گفت: طبق قرارداد پیمان‌کار موظف است ماهانه به ازای 10 میلیون تومان به پرسنل شهرداری خدمات بدهد که ظاهراً در این رابطه حساب‌وکتابی وجود ندارد.

زیرساخت‌های تله کابین آماده نیست

در ادامه، مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان به تله‌کابین پردیسان قائم اشاره کرد و گفت: تله‌کابین قرار بود شهریورماه سال گذشته به بهره‌برداری برسد، اما هنوز زیرساخت‌های این تله‌کابین آماده نشده است.

وی از شهردار کرمان خواست سرعت‌بخشیدن به اجرای پروژه‌ی تله‌کابین را در اولویت قرار دهد.

اما موضوع اصلی جلسه در رابطه به افزایش سقف تفویض اختیارات شهردار در سه بند بود. در بند اول پیشنهاد شده بود مبلغ ترک تشریفات مناقصه، مزایده و حراج از مبلغ ۵ میلیارد ریال به ۹ میلیارد ریال افزایش پیدا کند. در بند دوم پیشنهاد شد استرداد اضافه واریزی اشخاص حقیقی و حقوقی از یکصد میلیون ریال به پانصد میلیون ریال افزایش پیدا کند. در سومین بند نیز پیشنهاد شده بود کمک به اشخاص نیازمند مشمول مواد ۱۶ و ۱۷ از ۲ میلیون ریال به ۴ میلیون ریال افزایش پیدا کند.

عالم زاده در دفاع از این پیشنهاد گفت: «عموما پارک‌هایی که در مقیاس محله‌ای طراحی و اجرا شده قراردادهایی تا سقف همان ۵۰۰ میلیون تومان دارند که به صورت ترک تشریفاتی بسته شده‌اند. اما نشان داده شده که هزینهٔ این پارک‌ها ۷۰۰ - ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.  اتفاقی که افتاده این بوده که شهرداری برای ۵۰۰ میلیون تومان از قرارداد مجوز داشته، با این حال باقی مبلغ مازاد کار شده و این موارد تا امروز بدون قرارداد مانده‌اند. چاره این است که برای مازاد مبلغ قرارداد جداگانه بسته شود که این موضوع یعنی خرد کردن قراردادهای شهرداری.

شهردار کرمان با بیان این که  «این افزایش سقف باعث می‌شود دیگر شائبه‌ای در این مورد که معامله شکسته یا خرد شده پیش نیاید، افزود:  مسئله دیگری که اعضای شورا باید به آن توجه داشته باشند افزایش قیمت است. با توجه به رشد نرخ ارز، آن ۵۰۰ میلیون که سال‌ها پیش تصویب شده دیگر ارزش قبل را ندارد.»

علی بهرامی معتقد بود که راه حل مشکل این است که در شهرداری ترک تشریفات صورت نگیرد، در حالی که علی اکبر مشرفی اعتقاد داشت اگر در شهرداری ترک تشریفات صورت نگیرد، دست و پای شهردار برای انجام بسیاری از کارها بسته است. عالم زاده تاکید کرد که در شهرداری اصرار و علاقه‌ای به ترک تشریفات وجود ندارد، مگر برای پروژه‌هایی مانند طراحی پارک‌ها که نباید به لحاظ طراحی با یکدیگر متفاوت باشند. ضمن اینکه پیاده سازی با کیفیت بالا نیز اهمیت زیادی دارد.

مهم ترین مخالف این پیشنهاد منصور ایرانمنش بود که اعتقاد داشت: «اگر این موضوع تصویب شود، شاید باعث شود برای انجام پروژه‌ها در شهرداری گزینشی اقدام شود و افرادی که نفوذ بیشتری برای گرفتن کارها دارند از شانس بیشتری برخوردار شوند. ضمن اینکه شورا برای این موضوع وقت می‌گذارد و در صورت نیاز شهردار می‌تواند طی مدت یک روز مصوبه قرارداد مورد نیازش را از شورا بگیرد، پس نیازی به این افزایش اختیار نیست. و حتی فکر میکنم همین ۵۰۰ میلیونی که در اختیار شهردار هست نیز نباید در خیلی از موقعیت‌ها استفاده شود و قراردادهای زیر ۵۰۰ میلیون تومان نیز باید در روزنامه‌ها آگهی شوند.»

رییس شورای شهر کرمان در پاسخ به منصور ایرانمنش گفت: « تمام معاملات شهرداری، با هر مبلغی باید با مجوز شورا باشد. برخی کارهای روتین هستند که اگر قرار باشد در روزنامه آگهی شوند و باقی تشریفات را بگذرانند، یک ماه، دو ماه طول می‌کشد تا به نتیجه برسند و کارهای شهرداری زمین می‌ماند. محمد فرشاد با بیان این‌که شورا و شهرداری از یک مجموعه هستند و باید با هم در ارتباط باشند، ادامه داد: شورا نیز مصوب کرده تمام قراردادها، درآمدها، هزینه‌های شهرداری به شورا و مردم اطلاع رسانی شود که هرجا ابهامی هست اعضای شورا بروند و کنترل کنند. پس الآن تصمیمی نگیریم که دست و پای شهردار بسته شود و شهرداری قفل شود.»

در نهایت این پیشنهاد با ۷ رای موافق و ۳ رای مخالف به تصویب رسید. 
تفویض اختیار ماده 16 و ماده 17 از 200 هزار تومان به 400 هزار تومان هم مورد بررسی قرار گرفت و به‌دلیل کاهش توقعات از شهرداری کرمان، با این مصوبه موافقت نشد.

برچسب ها: شورای شهر کرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)