کد خبر: ۲۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
در شورای مشورتی اقتصادی شهرداری کرمان تأکید شد:
جلال‌پور تأکید کرد: در شهر کرمان به هیچ وجه نباید پروژه‌ی جدید تعریف شود؛ مگر این‌که سرمایه‌گذاری در آن پروژه، پاسخ‌گوی هزینه‌ها بوده و درآمدزایی هم داشته باشد.

شهردار کرمان گفت: باید فضای واقعی اقتصادی امروز و آینده‌ی کشور را بررسی کنیم تا سیاست‌گذاری درستی در حوزه‌ی مالی و اقتصادی داشته باشیم.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده در شورای مشورتی اقتصادی شهرداری کرمان که با حضور جمعی از متخصصان و فعالان اقتصادی برگزار شد، با بیان این‌که وضعیت اقتصادی شهرداری، از وضعیت اقتصادی شهر، استان و کشور تبعیت می‌کند، به نقاط ضعف و قوت قانون درباره‌ی تأمین منابع مالی شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: برای بررسی این موارد و هم‌چنین وصول مطالبات شهرداری، کارگروه درآمدی و کمیته‌ی مطالبات شهرداری راه‌اندازی شده است.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای وصول مطالبات شهرداری کرمان تأکید کرد و گفت: باید براساس قانون و ظرفیت شهرداری‌ کرمان، چگونگی تأمین منابع مالی با روش‌های دیگر ازجمله بانک، بورس و اوراق بهادار را رصد کنیم.

شهردار کرمان به بودجه‌ی 520 میلیارد تومانی شهرداری در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: هم‌چنین 40 میلیارد تومان در قالب فاینانس برای آسفالت و 10 میلیارد تومان در قالب فاینانس برای بازآفرینیِ بافت تاریخی مصوب شده است.

عالم‌زاده افزود: در سال گذشته بودجه‌ی شهرداری کرمان 650 میلیارد تومان بود که 370 میلیارد تومان از این رقم محقق شده است.

وی با اشاره به مشکلات شهرداری کرمان در رابطه با کمبود منابع مالی، بدهی‌ها و پرداخت حقوق کارکنان گفت: هم‌چنین در تفکیک اراضی، زمینی که به شهرداری اختصاص پیدا می‌کند، بازاری برای فروش ندارد که ازجمله چالش‌های دیگر شهرداری کرمان است.

عالم‌زاده در رابطه با عوارض خودرو نیز گفت: متأسفانه درحالی‌که نرخ عوارض خودرو در تمام کشور یکسان است، شهرداری‌های شهرهای اطراف کرمان تخلف کرده و ارقام کمتری از صاحبان خودرو می‌گیرند که موجب می‌شود برخی شهروندان کرمانی برای پرداخت عوارض خودرو به شهرهای دیگر مراجعه کنند. 

شهردار کرمان به دو تهدید اساسی که کرمان با آن مواجه است نیز اشاره کرد و گفت: وسعت بالای 13 هزار هکتاری با جمعیت پایین 650 هزار نفری، ازجمله تهدیدهای شهر کرمان است؛ ضمن این‌که تهدید دیگر این است اگر جمعیت افزایش پیدا کند، سطح خدمات مختلف که اکنون به تعادل نسبی رسیده، با مشکل مواجه می‌شود.

عالم‌زاده افزود: باید برای این دو تهدید اساسیِ شهر کرمان پاسخ مناسبی پیدا کرد.

 پرداخت حقوق کارکنان؛ نخستین دغدغه‌ی مدیریت شهری
در ادامه، حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که شورای پنجم به سمت واقعی کردن بودجه‌ی شهرداری کرمان حرکت کرده است، گفت: بودجه‌ای که در سال‌های گذشته برای شهرداری کرمان مصوب شده، واقعی نبوده و بین درآمدها و برنامه‌های اجرایی شهرداری شکاف زیادی وجود داشته که موجب بروز شرایط خاصی برای شهر و شهرداری کرمان شده است.
وی افزود: شهر کرمان علی‌رغم وجود آثار تاریخی فراوان، از بسیاری شهرهای کوچک‌تر عقب‌تر است.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا با بیان این‌که در سال‌های گذشته هیچ‌وقت میزان درآمدهای شهرداری کرمان به 400 میلیارد تومان نرسیده است، گفت: شهرداری کرمان برای ارایه‌ی خدمات مناسب و پیش‌رفت، نیاز به سالانه 1000 میلیارد تومان منابع مالی دارد.

چناریان افزود: امروز نخستین دغدغه‌ی مدیریت شهری، پرداخت حقوق 4700 نفر نیروی انسانی شهرداری کرمان است؛ ضمن این‌که پروژه‌های نیمه‌تمام نیز مشکلات زیادی برای شهر و شهرداری کرمان به‌وجود آورده است.

وی به حضور کارشناسان و فعالان اقتصادی در کمیسیون مشورتی اقتصادی شهرداری کرمان اشاره و اظهار امیدواری کرد با کمک متخصصان و دلسوزان حوزه‌ی اقتصادی استان کرمان، با استفاده از ظرفیت‌های کرمان، نگاه واقع‌بینانه‌تری در حوزه‌ی اقتصادی و مالی به آینده‌ی شهر کرمان داشته باشیم.

 ضرورت پرداخت عوارض ازسوی مردم و دستگاه‌های اجرایی

سیدمحمد موسوی، سرپرست معاونت مالی و اقتصادی شهرداری کرمان هم در این نشست یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری را تأمین منابع مالی برای اداره‌ی امور شهر دانست و گفت: برخی از مردم و دستگاه‌های اجرایی عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند؛ ضمن این‌که بخشی از درآمدهای شهرداری نیز توسط دولت و مجلس حذف و جایگزینی برای آن مشخص نشده است. 

موسوی به مطالبات انباشته‌شده‌ی شهرداری کرمان از دستگاه‌های اجرایی و مردم اشاره کرد و با بیان این‌که برخی دستگاه‌های اجرایی و مردم عوارض مربوط به ساختمان‌ها و خودروهای خود را پرداخت نکرده‌اند، گفت: وقتی مردم و دستگاه‌های اجرایی با شهرداری همراهی نکنند، هم‌چنان در اداره‌ی امور شهر با مشکل مواجه هستیم.

وی به توسعه‌ی افقی نامتوازن شهر کرمان هم اشاره کرد و گفت: با توجه به هزینه‌های توسعه و نگهداری فضای سبز، تنظیف و جمع‌آوری زباله، آسفالت و سایر خدمات شهری و کمبود منابع مالی، شهرداری نمی‌تواند خدمات قابل توجهی در شهر کرمان ارایه کند.

سرپرست معاونت مالی و اقتصادی شهرداری کرمان افزود: با توجه به وجود روستاها و شهرهایی که اطراف شهر کرمان هستند، جمعیت زیادی از خدمات شهر کرمان استفاده می‌کنند، اما نگاه دولتی، شهر کرمان را به‌عنوان کلان‌شهر می‌شناسد که می‌تواند منابع مالی خود را تأمین کند.
موسوی افزود: ذهنیت بسیاری از مردم کرمان هم دریافت خدمات از شهرداری بدون پرداخت هزینه‌های آن است که یکی از آسیب‌های فرهنگی است که برای شهرداری در حوزه‌ی تأمین منابع مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

 شهرداری به سمت جذب منابع وسیع، کم و پایدار برود 
در ادامه، سیدمهدی طبیب‌زاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که کشور با آن روبه‌روست، شهرداری نمی‌تواند نسبت به پرداخت کمک‌های دولتی امیدوار باشد.

وی با بیان این‌که در کرمان تفاوتی بین شهر و روستا در پرداخت هزینه‌های شهری نیست، گفت: بسیاری از مردم به ازای امکاناتی که از شهر دریافت می‌کنند، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با تأکید بر این‌که شهرداری باید به سمت جذب منابع وسیع، کم و پایدار برود، به ظرفیت پیمان‌کاران موجود در کرمان اشاره کرد و گفت: پیمان‌کاران کرمان، ظرفیت تأمین منابع مالی برای اجرای 15 هزار میلیارد تومان پروژه را دارند.

طبیب‌زاده افزود: به‌طور مثال می‌توان بازگشایی مسیر کوثر را به پیمان‌کاران واگذار کرد تا با منابع مالی خود این پروژه را اجرا کنند و پس از اجرای پروژه، از محل مراکز تجاری که در مسیر ایجاد می‌شود، هزینه‌های خود را دریافت کنند.

وی به ورود چهار میلیون نفر گردشگر به کرمان اشاره کرد و گفت: از این تعداد فقط 20 هزار نفر، آن هم یک شب در هتل‌‌های کرمان اقامت داشته‌اند که جز هزینه، چیزی برای کرمان نداشته‌اند.
طبیب‌زاده افزود: کمتر از پنج درصدِ گردشگران در مراکز اقامتی کرمان ساکن شده‌اند؛ بنابراین، کرمان قابلیت اقامت را ندارد.

وی به وجود دستگاه‌های اداری کرمان در مرکز شهر و سکونت مردم در شهرک‌های اطراف شهر اشاره کرد و گفت: به‌دلیل خروج مردم از مرکز شهر، بافت مرکزی شهر پوک شده است؛ ضمن این‌که حضور مردم از اطراف به مرکز شهر، موجب ترافیک می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان این‌که زمانی کرمان مرکز جنوب‌شرق کشور بود، تصریح کرد: اکنون، کرمان مرکز استان هم نیست و شرایط مناسبی برای ارایه‌ی خدمات مطلوب و اقامت گردشگران ایجاد نکرده‌ایم.

طبیب‌زاده هم‌چنین تأکید کرد: علی‌رغم مشکلات اقتصادی کشور، باید تلاش کنیم معضلات شهرداری کرمان حل شود.

 ضرورت صرفه‌جویی در شهرداری کرمان

مهدی ایرانی کرمانی، از فعالان اقتصادی استان کرمان نیز بر استفاده از ظرفیت دانشکده مدیریت و اقتصاد کرمان به جهت برنامه‌ریزی برای مطالعه‌ی علمی و کاربردی برای حل مشکلات شهرداری کرمان تأکید کرد.

وی بر ضرورت صرفه‌جویی در شهرداری کرمان نیز تأکید کرد و گفت: باید برنامه‌ی عملیاتی‌ای تدوین شود که با شرایط اقتصادی کشور و شهر هم‌خوانی داشته باشد و به صرفه‌جویی و افزایش درآمدها در شهرداری کرمان کمک کند.

 بازار سرمایه، ظرفیت مطلوبی برای اجرای پروژه‌های شهری است

مجتبی بهمنی، رئیس سازمان بورس منطقه‌ای کرمان هم در این نشست به جذب منابع وسیع و کم در شهرداری کرمان تأکید کرد و گفت: منابع وسیع و کم یعنی این‌که اگر 10 نفر رقم کم‌تری بپردازند، بهتر از این است که دو نفر ارقام بیش‌تری پرداخت کنند.

وی از ارتباط شهرداری با مردم نیز انتقاد کرد و گفت: اگر براساس قانون با مردم صحبت کنیم، حتماً نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان بورس منطقه‌ای کرمان به رسالت دانشکده اقتصاد نسبت به شهر کرمان هم اشاره کرد و گفت: دانشکده اقتصاد باید به رسالت خود نسبت به شهر کرمان عمل کند.

بهمنی بازار سرمایه را نیز ظرفیت مطلوبی برای اجرای پروژه‌های شهری دانست، اما در عین حال به موانعی که شهرداری برای استفاده از این ظرفیت پیش رو دارد، اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها برای استفاده از اوراق مشارکت باید تضمین بدهند که با توجه به مذاکراتی که با بانک مرکزی کرده‌ایم، می‌توانیم مجوزهای لازم را برای شهرداری کرمان اخذ کنیم.

وی اجرای پروژه‌های شهری برای توسعه‌ی شهر کرمان را ضروری دانست و گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای به شهر و شهرداری اعتبار می‌بخشد؛ بنابراین، اگر مردم آثار پروژه‌های شهری را در شهر نبینند، با شهرداری همکاری نمی‌کنند.

 پروژه‌های شهری کرمان برای مردم درآمدزا نیستند 

دکتر شکیبایی، رییس دانشکده مدیریت و اقتصاد کرمان نیز در این نشست تأکید کرد: باید دیدگاه اقتصادی با دیدگاه مهندسی و پروژه‌ای پیوند بخورد.

وی با بیان این‌که پروژه‌های شهری کرمان برای مردم درآمدزا نیستند، گفت: اگر می‌خواهیم 400 میلیارد تومان پروژه در شهر اجرا کنیم، باید ببینیم که این میزان پروژه چقدر درآمد برای مردم شهر ایجاد می‌کند، اما اگر این معادله مبهم باشد، نمی‌توانیم بگوییم اجرای این میزان پروژه‌ی شهری مثبت است.

رییس دانشکده مدیریت و اقتصاد کرمان افزود: شهرداری نباید منتظر باشد تا دیگران درآمد ایجاد کند و سپس سهم خود را دریافت کند؛ بلکه باید در سرنوشت اقتصاد شهر سهیم باشد.

شکیبایی به افزایش کیفیت زندگی در شهر کرمان تأکید کرد و گفت: اگر کیفیت زندگی در شهر کرمان افزایش یابد، سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های شهری جذب و منابع مالی لازم تأمین می‌شود.

وی با بیان این‌که در صادرات همیشه پولی که از بیرون می‌آید، رونق ایجاد می‌کند، گفت: با پولی که در داخل وجود دارد، اتفاقی نمی‌افتد؛ بنابراین، باید کیفیت زندگی را در شهر افزایش دهیم تا با جذب سرمایه‌گذار، منابع مالی مورد نیاز برای اداره‌ی شهر تأمین شود.

رییس دانشکده مدیریت و اقتصاد کرمان عرضه‌ی زیاد زمین در سال‌های گذشته توسط شهرداری را اشتباه دانست و گفت: عرضه‌ی زیاد زمین موجب کاهش قیمت و به تبع آن کاهش رونق ساخت‌و‌ساز می‌شود.

شکیبایی درآمد هر شهروند کرمانی را یک‌چهارم شهروندان یزدی و شیرازی دانست و گفت: وقتی درآمدها پایین است، نمی‌شود عوارض را افزایش داد.

 ضرورت تعریف کردن پروژه‌های شهریِ درآمدزا

محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با اشاره به بدهی‌های شهرداری کرمان، به‌ویژه بدهی به قرارگاه خاتم گفت: در چنین شرایطی که شهرداری با مشکلات مالی روبه‌روست، یکی از راه‌کارها مذاکره و تعریف کردن پروژه‌های جدیدِ درآمدزا برای پیمان‌کار است تا مطالبات خود را از محل آورده‌های پروژه‌ها دریافت کند.
 
جلال‌پور با بیان این‌که امروزه درآمدهای شهرداری‌ها در دنیا با واگذاری توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها به بخش خصوصی تأمین می‌شود، گفت: در دنیا پرداخت عوارض ازسوی مردم به‌عنوان بخش جزیی از درآمدهای شهرداری محسوب می‌شود و بخش عمده‌ی درآمدها از طریق تعریف پروژه‌های درآمدزا و واگذاری به بخش خصوصی به‌دست می‌آید.

وی به ساخت بزرگراه تهران-رودهن توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تاکنون که حدود شش سال از ساخت این بزرگراه می‌گذرد، سه برابر سرمایه‌گذاری اولیه، از محل عوارضی ورود خودروها به این بزرگراه درآمدزایی داشته است؛ بنابراین، باید با تعریف کردن چنین پروژه‌هایی در شهر کرمان، نسبت به خلق ثروت اقدام کرد.

جلال‌پور تأکید کرد: در شهر کرمان به هیچ وجه نباید پروژه‌ی جدید تعریف شود؛ مگر این‌که سرمایه‌گذاری در آن پروژه، پاسخ‌گوی هزینه‌ها بوده و درآمدزایی هم داشته باشد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که این مشکلات تنها مربوط به شهرداری کرمان نیست و بسیاری از شهرداری‌های مشابه کرمان نیز با مشکل کمبود منابع مالی روبه‌رو هستند، گفت: باید از تجربیات سایر شهرها در زمینه‌ی درآمدزایی بهره برد.

لازم به ذکر است؛ در این نشست مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگانی از شهرداری کرمان، دانشگاه و اتاق بازرگانی تشکیل و وضعیت مالی شهرداری و چگونگی برون‌رفت از این مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

هم‌چنین مقرر شد شهرداری کرمان با شرکت‌هایی که در خصوص مسایل مالی و ارایه‌ی راه‌کار برای برون‌رفت از این مشکلات مطالعه می‌کنند، مذاکره کند.
برچسب ها: اقتصاد ، شهر ، کرمان
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
دکتر شکیبایی رییش دانشکده نیستند در حال حاظر معاون پشتیبانی دانشگاه شهید باهنر هستند
میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
0
0
درسته که شهرکرمان مشکلات داره ولی اونو نباید به طور کامل عقب افتاده جلوه داد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)