کد خبر: ۲۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان:
بافت های تاریخی یکی از ارکان ارزشمند و هویت بخش در شهرهای دنیا می باشند. عناصر، بناها و نحوه شکل گیری و شبکه های عبور و مرور در هر بافت تاریخی نشان از نحوه زندگی اجتماعی ساکنین آن شهر را دارد.

 مدیر حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان می‌گوید: آثار قدیمی همواره تعمیر می‌شدند و اگر تعمیر و نگهداری در ادوار مختلف صورت نمی گرفت، امروز این آثار جاودان به دست ما نمی‌رسیدند و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوره‌های مختلف مرمت بازار بزرگ کرمان را به شیوه علمی انجام داده است.

مجتبی شفیعیاز مرمت و تعمیر بازار کرمان در ادوار مختلف سخن گفت وادامه داد: دور میدان گنجعلی‌خان حدود 100 حجره بوده است که در دهه 50 تخریب شده بودند که با پیگیری های صورت گرفته در ادوار مختلف توسط میراث فرهنگی به شکل امروزی مرمت شدند ضمن آنکه بازار گنجعلی‌خانه که در ضلع جنوبی میدان گنجعلی‌خان نیز قرار دارد، در دوره‌ای سقف‌های آن به صورت کامل مرمت و بازسازی و در بخش‌های فرعی بازار در راسته‌هایی همچون بازار کفاش‌ها، قلعه محمود، بازار زرگها، میدان قلعه و ... نیز در گذشته عملیات مرمتی در آنها صورت گرفته بود.

مدیر حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان با بیان این مطلب که مرمت و بازسازی که در سال‌های اخیر صورت گرفت ادامه عملیات مرمت‌های قبلی بوده است، تصریح کرد: عملیات کف‌سازی بازار از میدان ارگ تا ابتدای بازار اختیاری در دهه 80 انجام شد.

وی به بازسازی‌ها و مرمت‌های بازار شهرکرمان از سال 1392 اشاره کرد و افزود: می‌توان ادعا کرد که مرمت و بازسازی که در سال 92 در بازار کرمان آغاز شد، یک عملیات مرمت بی نظیر شامل کف‌سازی، بدنه‌سازی راسته اصلی بازار و تعویض درب‌ها بوده، یکی از بزرگترین پروژه‌های مرمتی کشور بوده و اگر این موضوع را با چند دوره پروژه مرمت و بازسازی بازار کرمان در دوره‌های مختلف از نظر حجمی و ریالی مقایسه کنیم، به بزرگی این پروژه پی خواهیم برد.

شفیعی با تاکید برآنکه در استان کرمان بزرگترین عملیات مرمتی، اجرای پروژه مرمت و بدنه‌سازی بازار کرمان بوده است، اظهار کرد: بازار کرمان در دوره‌های زمانی مختلف ساخته شده است که نشان از عظمت و تاثیر گذار بودن این بنای تاریخی در اقتصاد جنوب شرق کشور را دارد به‌طورمثال بازار گنجعلی‌خان که از چهارسو آغاز و تا بعد از کاروانسرای گنجعلی‌خان ادامه دارد، در دوره صفوی؛ بازار وکیل در دوره قاجاریه؛ بازار مظفریه در دوره آل مظفر و ... احداث شده‌اند.

وی زنده بودن بازار کرمان را یکی از مزایای آن دانست و بیان کرد: بازار کرمان پویا و فعال است و اکنون به دست ما رسیده است.

مدیر حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، بازار کرمان را با طول یک کیلومتر، طولانی‌ترین راسته بازار خطی و وسعتی جهان دانست و عنوان کرد: تجربه نشان داده که هر بنایی که مورد مرمت و رسیدگی قرار گیرد، تعداد بازدید کنندگان آن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باغ شاهزاده ماهان کرمان و مجموعه گنجعلی‌خان دو مکان با بیشترین بازدیدها در کرمان می باشند، اضافه کرد: با توجه به اینکه مجموعه گنجعلی‌خان در قلب بازار کرمان قرار دارد و بیشترین بازدیدها را به خود اختصاص داده است، در نتیجه در می‌یابیم که بازدید کنندگان بازار کرمان بسیار زیاد می‌باشند.

شفیعی با بیان این مطلب که گردشگران خارجی از وضعیت کنونی بازار کرمان ابراز رضایت دارند، اظهار کرد: معماری بازار کرمان برای گردشگران خارجی تازگی دارد.

وی خطاب به کسبه بازار گفت: انتظار  داریم کسبه بازار در نگهداری و تعمیر بازار کمک حال شهرداری و میراث کرمان بوده و به آن آسیبی نرسانند. 

مدیر حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه یادرگاری نویسی روی بدنه تاریخی یکی از پدیده‌های زشتی است که با آن سر و کار داریم، لذا کسبه نباید اجازه بدهند روی بدنه تاریخی تبلیغاتی نوشته شود، ضمن آنکه یادگاری نویسی یا تبلیغات روی بدنه تاریخی پیگرد قانونی دارد مطرح کرد: همچنان عملیات تعمیر و نگهداری بازار بزرگ کرمان ادامه دارد و اکنون نیز کارگاه مرمتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در میدان قلعه محمود فعال است و براساس اعتباراتی که در در سال آینده این مهم اختصاص داده می شود، مرمت بازار و مجموعه‌های پیرامون آن ادامه خواهد داشت.

هزینه 10 میلیارد تومانی مرمت و بازسازی بازار کرمان

 "مهران عالم‌زاده" شهردار کرمان نیز در خصوص بازسازی بازار کرمان گفت: پروژه بازسازی و مرمت بازار کرمان در 30 شهریورماه سال 94 آغاز و تا 14 شهریورماه سال 97 نیز ادامه داشته است و در بین آن نیز تعطیلی‌های به دلایل مختلف وجود داشته است.

وی از هزینه کرد 10 میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی مجموعه بازار و میدان ارگ خبر داد و تاکید کرد: کسبه فقط هزینه درب‌های فلزی مغازه‌های خود را پرداخت کرده‌اند و هیچ هزینه دیگر از آنها اخذ نشده است.

شهردار کرمان با بیان این مطلب که عملیات بازسازی و مرمت سقف را سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و کف‌سازی و بدنه‌سازی را شهرداری انجام داده است، تصریح کرد: تعمیر شبکه آب و برق را نیز ادارات مربوطه انجام داده‌اند.

کسبه: راضی هستیم 
آقای "شهریاری" یکی از کسبه‌های بازار مس‌گری به ایسنا می‌گوید: میدان گنجعلی‌خان تا قبل از نورپردازی‌ها بسیار تاریک بود و دیگر در زمستان‌ها از ساعت 5 عصر و تابستان‌ها از ساعت 7 شب به علت تاریکی کسی به این میدان سر نمی زد اما اکنون مردم تا پاسی از شب در میدان حضور می‌یابند و این مهم نیز باعث شده است که ما شب‌ها نیز مشتری داشته باشیم.

همچنین آقایان " سلطانی و نامجو" از دیگر کسبه‌های بازار میدان قلعه با بیان این مطلب که بابت بازسازی و مرمت بازار کرمان هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌ایم به خبرنگار ایسنا گفتند: کف‌سازی، مرمت سقف و نورپردازی بازار انجام شد که از این بابت بسیار راضی هستم.

 آقای "مظفری" یکی دیگر از کسبه‌های بازار وکیل نیز گفت: بازسازی سقف بازار ناقص مانده اما کف‌سازی این قسمت آن به‌صورت کامل انجام شده ، همچنین نورپردازی آن در جذب افراد در شب‌ها به بازار نیز کمک شایانی کرده است.

همچنین آقای"صابری" یکی دیگر از کسبه بازار وکیل با بیان این مطلب که هزینه تعویض درب مغازه را خودمان داده‌ایم، عنوان کرد: مرمت سقف و کف‌سازی که صورت گرفته وضعیت بازار را نسبت به گذشته بهتر کرده است.

"محسن محمدی" یکی دیگر از کسبه قیصریه اول(ملا محمد صالح) از تعمیرات بازار بیان کرد: سقف این قسمت از بازار بسیار خراب بود که در این دوره علاوه بر کف‌سازی، بدنه‌سازی و تعویض درب مغازه‌ها (که فقط هزینه درب را از خود کسبه گرفتند)، سقف نیز مرمت و بازسازی شد.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پلمب 2 واحد تولید بلوک سقفی غیراستاندارد در شهر کرمان

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

پربازدید ها

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی به میزبانی کرمان

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)