کد خبر: ۲۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس پلیس فتای کرمان خبر داد
رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: در یک طرح عملیاتی، استان کرمان 15 متهم به عرضه و فروش داروهای غیر مجاز در فضای مجازی را شناسایی کرد و به مقامات قضایی تحویل داد.
رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: در یک طرح عملیاتی، استان کرمان 15 متهم به عرضه و فروش داروهای غیر مجاز در فضای مجازی را شناسایی کرد و به مقامات قضایی تحویل داد.

 امین یادگارنژاد امروز در نشست خبری اظهار داشت: مجرمان و مخلان نظم و امنیت هر روز ابعاد جدبدی از جرائم را به نمایش می‌گذارند که بسیاری از این جرائم نوظهور به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است.

وی بیان داشت: با توجه به رشد ضریب اینترنت، افزایش میلیونی سالانه کاربرها و عدم آشنایی آنها با این محیط موجب می‌شود، کلاهبرداران از غفلت کاربران استفاده کرده و به وقوع جرائم مختلف در این فضا رقم بزنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان تصریح کرد: با همگرایی، هم‌افزایی و همپوشانی میان پلیس که در بطن دریافت شگردهای مجرمانه در فضای مجازی قرار دارد و اطلاع رسانی اصحاب رسانه امیدواریم، شاهد کاهش وقوع جرائم سایبری باشیم.

وی با اشاره به اینکه ازسال 90 تاکنون هر سال شاهد وقوع جرائم سایبری بودیم، افزود: در مقایسه آماری 9 ماهه امسال با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 46 درصدی وقوع جرائم سایبری و 47 درصد کشف این جرائم هستیم و در نهایت امسال 95 درصد از جرائم سایبری را کشف کردیم و بقیه در حال پیگیری است.

یادگارنژاد اولویت نخست جرائم سایبری را مربوط به برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی ذکر و عنوان کرد: تعداد این جرائم سال گذشته 26 درصد و امسال 30 درصد شده است که از جمله دلایل افزایش چهار درصدی آنها عدم توجه به هشدارهای پلیس و رسانه و همچنین عدم رعایت حریم خصوصی توسط کاربران است که عمدتا به دلیل منفعت طلبی تطمیع شده و اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان اولویت دوم را مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی دانست و ادامه داد: سال 96 شاهد 18 درصد از این نوع جرائم بودیم که امسال با رشد هفت درصدی به 25 درصد رسیده است.

وی ابراز داشت: دلیل اصلی کلاهبرداری‌های اینترنتی حضور کاربران در سایت‌های غیرمجازی مانند همسریابی، دوست یابی و .... است که با دلایل اغواکننده تلاش دارند، کاربر را برای عضویت با مبلغ ناچیز ترغیب کنند، اما با ایجاد درگاه پرداخت الکترونیکی جعلی اطلاعات حساب افراد را دریافت و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

یادگارنژاد خاطرنشان کرد: همچنین این روزها درصد بسیار زیادی از کلاهبرداری مربوط به سایت‌های فروش کالا است که در آن بسیاری از سودجویان با تبلیغ کالاهایی با عکس‌های بسیار باکیفیت و قیمت پایین فروش اقدام به دریافت بیعانه یا کل مبلغ می‌کنند، اما یا جنس ارسال نمی‌شود و یا کیفیت لازم را ندارد.

وی اولویت سوم جرائم سایبری را مزاحمت‌های اینترنتی خواند و اذعان داشت: اینگونه مزاحمت‌ها سال گذشته 18 درصد بوده که امسال با آگاهی بخشی و کارهای اجتماعی نیروی پلیس و رسانه به 15 درصد کاهش یافته است.

یادگارنژاد اضافه کرد: همچنین در بحث جرائم هتک حیثیت و نشر اکاذیب از 19.5 درصد در سال 96 به هشت درصد کاهش پیدا کرده که این امر نیز نتیجه برگزاری نمایشگاه‌ها و اطلاع‌رسانی صدا و سیما و مطبوعات بوده است و سایر جرائم نیز سال گذشته 18.5 درصد بوده که امسال به 22 درصد رسیده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: در سال 97 هر فصل یک طرح شناسایی و ساماندهی کافی‌نت‌ها را داشتیم که طی آن از 462 نت‌سرا 961 مورد بازید انجام گرفت و در نهایت با 13 مورد که دارای تخلف بودند، برخورد قانونی صورت گرفت.

وی یادآور شد: بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو هرگونه عرضه دارو در فضای مجازی غیرمجاز و غیر قانونی است به طوری که حتی داروخانه‌ها نیز اجازه ندارند در سایت‌های خود به تبلیغ و عرضه دارو بپردازند بر همین اساس پلیس اینترپل تلاش کرده، یک طرح عملیاتی را هر ساله همزمان در 150 کشور انجام دهد که طی آن استان کرمان 15 متهم را که در فضای مجازی اقدام به عرضه و فروش داروهای غیر مجاز کرده بودند، شناسایی کرد و به مقامات قضایی تحویل داد.

یادگارنژاد با تأکید بر اینکه توصیه می‌شود، افراد در فضای مجازی از پرداخت هرگونه وجه قبل از دریافت خدمات خودداری کنند، تصریح کرد: اسکیمرها دستگاهی هستند که به دستگاه‌های کارتخوان متصل می‌شوند که کلاهبرداران در جاده‌های بین‌راهی از آنها استفاده می‌کنند که باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا در صورت خرید در مسیر حتما دستگاه پوز را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت بانکی و سامانه جامع الکترونیک در اختیار پلیس فتا نیست، بنابراین باید در هنگام وقوع جرائم از این مراجع استعلام کند، بیان داشت: افراد باید از سایت‌هایی خرید کنند که نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند.
منبع: فارس
برچسب ها: پلیس فتا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)