کد خبر: ۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
در گفت‌وگو با گفتارنو مطرح شد
زیباکلام در خصوص تشکیل جمعیت مسلمانان،آزادی‌خواه مترقی توسط اصلاح‌طلبان کرمان گفت: من معتقدم که هر تشکلی و جریانی که بخواهد حول محور دموکراسی‌خواهی حرکت بکند، به نظر من نباید فردا برای تشکیل آن دور هم جمع شد، بلکه همین امشب باید جمع بشویم چون این مساله این اندازه ضرورت دارد.

صادق زیباکلام گفت: بایستی آن وحدت و ائتلافی را که در انتخابات 24 خرداد 92 ایجاد کردیم، حفظ کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با گفتارنو با تقسیم بندی عوامل موثر بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، با اشاره به عامل بیرونی گفت: من فکر می‌کنم اصولگرایان سعی خواهند کرد تا آنجایی که  ممکن است نیروهای اصلاح طلب را رد صلاحیت کنند.

صادق زیباکلام افزود: بنابراین آقای روحانی و سایرین باید از حالا خیلی جدی به فکر رد صلاحیت‌ها باشند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه به نظر من اصلاح‌طلبان باید دو کار را به صورت همزمان انجام دهند در تشریح این موضوع گفت: ابتدا باید سعی کنند در هر حوزه انتخابیه‌ای تعداد نامزدهایی که انتخاب می‌کنند خیلی زیاد باشد زیرا نمی‌شود همه را رد صلاحیت کرد.

زیباکلام افزود: بنابراین اگر در یک حوزه انتخابیه‌ای دو نفر انتخاب می‌شوند و به مجلس راه پیدا می‌کنند، اصلاح طلبان باید سعی کنند دو یا سه برابر نیرو انتخاب کنند و آماده کنند که هر کدام که رد شد نفرات بعدی را جایگزین کنند.

وی افزود: کار دیگرشان این است که خیلی جدی با شورای نگهبان و اصولگرایان چانه زنی کنند که رقابت در انتخابات وجود داشته باشد بهرحال نمی‌شود که همه اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کنند.

اصولگراها قصد برجسته‌سازی اختلافات اصلاح‌طلبان را دارند

صادق زیباکلام در توضیح عامل درونی با اشاره به نیروهای اصلاح طلب و ترقی‌خواه که شامل اصلاح طلبان و حامیان دولت می‌شوند گفت: ممکن است اختلافاتی بین اصلاح طلبان و طرفداران آقای روحانی یا در خود اصلاح طلبان وجود داشته باشد که این اختلافت طبیعی است، اصلاح‌طلبان ربات  نیستند که همه آنها مثل هم فکر بکنند.

وی افزود: اصولگرایان بسیار تلاش خواهند کرد که اختلافات اصلاح طلبان را بزرگ‌نمایی کنند و بگویند حزب ندا با آقای روحانی اختلاف دارد، آقای روحانی با آقای خاتمی اختلاف دارد، آقای خاتمی با آقای هاشمی رفسنجانی اختلاف دارد، آقای عارف گفته که اگر من سرلیست نشوم در تهران اصلا از اصلاحات می‌روم بیرون. لذا سعی خواهند کرد هرگونه اختلاف نظر را برجسته‌سازی کنند که این هم این هم طبیعی است.

زیبا کلام افزود: اما در هر حال بایستی آن وحدت و ائتلافی را که در انتخابات 24 خرداد 92 ایجاد کردیم، حفظ کنیم در آن انتخابات آقای عارف علی‌رغمی آنکه برای‌شان سخت و سنگین بود کنار رفتند و آقای خاتمی و آقای هاشمی رفسنجانی دست‌شان را در دست یکدیگر گذاشتند همچنین برای برخی از اصلاح‌طلبان سخت بود که بیاییند صریح و علنی از آقای روحانی حمایت بکنند، ولی کردند و حاصل آن را هم می‌بینیم.

وی ادامه داد: در دولت روحانی البته یک تحول جدی به وجود نیامده ولی کسی نمی‌تواند بگوید که آذر 93 مانند آذری هست که آقای احمدی‌نژاد در راس کار بودند، این کمال بی انصافی است.

زیباکلام گفت: بهرحال انتخابات ریاست جمهوری 92 خیلی از انتظارات را تحقق نبخشید، ولی در عین حال گشایش‌هایی صورت گرفت.

اصلاح‌طلبان علی‌رغم اختلاف‌ها می‌توانند به صورت متحد در انتخابات وارد شوند

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اتحاد و انسجام در جبهه اصلاحات گفت: ما باید گذشت داشته باشیم و فکر می‌کنم اگر یک مقدار تلاش کنیم خیلی راحت می‌توانیم یک درصد بالایی از مجلس دهم را از آن جبهه اصلاحات کنیم، مشروط بر اینکه انسجام خود را از دست ندهیم.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که جبهه اصلاحات را از نظر سازمانی چقدر آماده ارزیابی می‌کنید گفت: ضعف‌های عمیق و بنیادی در اصلاح‌طلبان وجود دارد، یک حزب متشکل و سازمان یافته و نیرومند در سطح کشور وجود ندارد که مورد اجماع، وفاق و پذیرش کلی اصلاح‌طلبان باشد، حزب «ندای ایرانیان» به وجود آمده ولی خیلی حرف و سخن هست که اصلاح‌طلب هست یا نیست؛ قبولش بکنیم یا نکنیم، همچنین احزاب دیگری که از قبل بودند.

وی افزود: ما بیشتر باید در قالب یک جبهه کار کنیم که من اسم آن را گذاشته‌ام جبهه دموکراسی خواهی. ما باید در قالب جبهه دمکراسی خواهی کار کنیم.

زیباکلام با بیان اینکه رهبری این جبهه با آقایان هاشمی، خاتمی، ناطق نوری، دکتر محمدرضا عارف و سید حسن خمینی خواهد بود گفت: این خیلی آرمان‌گرایانه نیست که بگوییم مجموعه نیروهای اصلاح طلب در قالب یک جبهه واحد و سراسری وارد شوند.

وی افزود: انتخابات 24 خرداد 92 نشان داد که می‌توانیم علی‌رغم همه اختلاف نظرها می‌توانیم به صورت متحد جلو برویم.

تاسیس حزب استانی توسط اصلاح‌طلبان کرمان کار بسیار خوبی است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل جمعیت مسلمانان،آزادی‌خواه مترقی توسط اصلاح‌طلبان کرمان گفت: من معتقدم که هر تشکلی و جریانی که بخواهد حول محور دموکراسی‌خواهی حرکت بکند، به نظر من نباید فردا برای تشکیل آن دور هم جمع شد، بلکه همین امشب باید جمع بشویم چون این مساله این اندازه ضرورت دارد.

زیباکلام افزود: چه در کرمان چه در اصفهان و شیراز اگر به من بگویند چنین تشکلی به وجود آمده است، من معتقدم خیلی خوب است.

وی ادامه داد: اصلا هم نباید نگران باشیم و بگوییم ممکن است یک تشکل هم یکی هم در تهران درست شود یکی هم در رشت، چون اساس دموکراسی خواهی است، لذا فرقی نمی‌کند شما در کرمان باشید یا جای دیگر.

زیباکلام در تبیین منظور خود از دموکراسی‌خواهی گفت:  دمکراسی خواهی یعنی حاکمیت قانون، آزادی مطبوعات و... اینها همه می‌شود دموکراسی‌خواهی. 

وی افزود: من فکر می‌کنم تشکیل حزب استانی توسط اصلاح‌طلبان کرمان کار بسیار خوبی است و به نظر من اگر روی محور دموکراسی خواهی بماند هم ضرورت دارد و هم موفق خواهد شد. 

اگر مسوولان بگویند دیگر نامه ننویس نمی‌نویسم

صادق زیباکلام در خصوص نامه‌های سرگشاده خود به مناسبت‌های مختلف با قرائت این مصرع که «در دل دوست بهر حیله رهی باید کرد» گفت: بالاخره من مسائلی به ذهنم می‌رسد که فکر می‌کنم باید اینها را بگویم.

وی افزود: خیلی از چیزهایی که تحت عنوان نامه سرگشاده می‌نویسم هیچ روزنامه‌ای حاضر نیست آنها را چاپ  کند.

زیباکلام ادامه داد: یک بار از مدیرمسوول روزنامه شرق گلایه کردم که چرا نامه‌های سرگشاده من را چاپ نمی‌کنید گفت اگر می‌خواهید روزنامه را تعطیل کنید قبل از آن بگویید که من وسایلم را جمع کنم!

استاد دانشگاه تهران گفت: من همیشه گفتم و الان هم تاکید می‌کنم اگر مسوولان به من بگویند دیگر نباید نامه سرگشاده یا سرمقاله برای روزنامه‌ها بنویسی من نمی‌نویسم. 

زیباکلام با تاکید براینکه تاکنون در این خصوص به من تذکری در این زمینه داده نشده است گفت: اگر به من بگویند شما برای هیچ روزنامه‌ای ننویس، نمی‌نویسم. 

وی در خاتمه گفت: تذکری که در این خصوص به من داده شده عدم مصاحبه با رسانه‌های فارسی‌زبان همچون بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا بوده که من رعایت کردم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)