کد خبر: ۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
استاندار کرمان از برگزاری جشن ملی ثبت جهانی روستای صخره ای میمند در مهرماه سال جاری در دانشگاه شهید باهنر کرمان خبر داد.
استاندار کرمان از برگزاری جشن ملی ثبت جهانی روستای صخره ای میمند در مهرماه سال جاری در دانشگاه شهید باهنر کرمان خبر داد.

به گزارش گفتارنو، علیرضا رزم حسینی عصر سه شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمان افزود: معمولا پس از جهانی شدن هر اثر جشن ملی با حضور رییس جمهور برگزار می شود.
وی ادامه داد: همچنین لوح رسمی ثبت جهانی در محل میمند با حضور کارشناسان یونسکو و مسوولان کشوری نصب خواهد شد.
 
استاندار کرمان خاطرنشان کرد:پرونده ثبت جهانی میمند چندین بار در یونسکو مطرح شد اما با اشکالاتی مواجه می شد.
 
علیرضا رزم حسینی ادامه داد: سال گذشته در بازدیدی که از منطقه میمند صورت گرفت اشکالات اساسی وجود داشت و تصمیم گرفته شد که این اشکالات برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه 30 نفر از کارشناسان کشور طی  سال های گذشته در این منطقه  برای مطرح شدن پرونده این اثر در سی و نهمین جلسه یونسکو تلاش کرده اند گفت: 190 کشور در بن آلمان برای ثبت آثارشان حضور داشتند که از 37 اثر دو اثر شامل شوش و میمند از ایران بود که خوشبختانه هر دوی آنها به ثبت جهانی رسید.
 
رزم حسینی افزود: تیم گزارش دهنده میمند و فیلم و عکس های مربوط به این اثر بسیار کامل بود که 21 نفر از اعضایی که می توانستند رای دهند همه به ثبت جهانی میمند رای دادند و همه آنها در تمجید میمند سخن گفتند.
 
استاندار کرمان بیان کرد: در این اثر حیات برقرار است در حالی که در بعضی از آثار ارائه شده اینگونه نیست.
 
وی با بیان اینکه  2500 سال پیش و در دامنه کوه، خانه های سه طبقه، مدرسه ،مکتب خانه و حمام ایجاد شده است، گفت: 400 خانوار در میمند کار و اقتصاد قو داشتند.
 
رزم حسینی تصریح کرد: امنیت به گونه ای تعریف شده که خانه ها به خوبی امنیت یکدیگر را پوشش می دهند که در مجموع اثر شگفت انگیزی است.
 
وی ادامه داد: حضور استاندار به عنوان یک مسوول دولتی در منطقه برای حاضران در اجلاس یونسکو تعجب آور بود و می گفتند که تا کنون سابقه نداشته است استانداری برای حمایت از اثری در این نشست ها حضور یابد.
 
وی اظهار کرد: در نشست یونسکو بیان شد که میمند متعلق به شهربابک و کرمان و ایران نیست بلکه متعلق به همه جهانیان است و همه گردشگران و جهانیان می توانند از آن بازدید کنند و یونسکو در طول کار حمایت خواهد کرد تا اثر زنده و ماندگار بماند.
 
رزم حسینی گفت: ایران دارای 19 اثر ثبت جهانی است که سه اثر شامل ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و روستای صخره ای میمند در استان کرمان قرار دارد.
 
استاندار کرمان بیان کرد: پرونده قنات های ایرانی که از کرمان قنات های بم و جوپار مد نظر است چندین سال در دستور کار قرار گرفته است که قرار است سال آینده به ثبت برسند.
 
وی اظهار کرد:باید اقداماتی برای کامل شدن این قنات ها و فراهم کردن شرایط برای ثبت جهانی آن انجام دهیم تا ثبت شوند.
 
رزم حسینی افزود: کلوت های شهداد و قلعه شفیع آباد را نیز بازسازی می کنیم تا بتوانیم آنها را به ثبت جهانی برسانیم و در مجموع پنج اثر ثبت جهانی خواهیم داشت و نخستین استان با این تعداد اثر جهانی خواهیم بود.
 
وی بیان کرد: باغ فتح آباد نیز پرونده سازی شده است که باید اقدامات لازم نیز در این رابطه انجام شود تا این اثر نیز به ثبت برسد.
 
استاندار کرمان با اشاره به اینکه ایران آنچنان ثروت های معنوی دارد که هر اثرش در جایی مطرح می شود همه را به حیرت باز می دارد، گفت: اگر نظام و دولت توجه ویژه ای به این آثار داشته باشد باعث عزت و سربلندی ایران خواهد شد.
 
 روز قدس میراث ماندگار امام راحل است
 
استاندار کرمان در ادامه روز قدس را میراث ماندگار امام خمینی (ره) دانشت و گفت: همانطور که راهپیمایی روز قدس هر ساله برگزار شده امسال نیز با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.
 
رزم حسینی تصریح کرد: نقش جمهوری اسلامی و حضور مردم در این راهپیمایی پشتوانه خوبی برای انقلاب های دیگر منطقه است.
**تغییرات اساسی را در منظر شهر خواهیم داشت
 
وی در رابطه با سیما و منظر شهری شهر کرمان گفت: پیشنهاد دادیم اتاق فکر توسعه فرهنگی را تشکیل دهیم که یکی از اقدامات آن توسعه شهری است.
 
رزم حسینی بیان کرد: در مورد زیبایی شهری در این مدت اقداماتی انجام شده که بازسازی بازار شامل کف سازی، پنهان کردن کانال های آب و سایبان های بازار و بازسازی مدرسه حیاتی از آن جمله است.
 
استاندار کرمان گفت: با مصوباتی که در یک سال و نیم و یا دو سال گذشته داشتیم و با اجرا شدن آنها تغییر اساسی و نه کاملی را در سطح شهر خواهیم داشت.
 
وی از اجرای طرح محور گردشگری میدان ارگ، بازار، فلکه مشتاقیه و ...خبر داد وافزود: بازسازی خانه های قدیمی توسط شرکت های توسعه گرا در حال انجام است تا مهمان ها را به هتل نبرند و از این خانه ها استفاده کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: بازسازی 150 هکتار از 500 هکتار بافت قدیم شهر در حال انجام است و بافت قدیم شهر را از شریعتی تا خیابان امام خواهیم داشت که امیدواریم تا پایان سال آینده تغییر اساسی در حوزه میراث این بافت انجام شود.
 
وی ادامه داد: اقداماتی که در دولت تدبیر و امید در راستای مبارزه با حاشیه نشینی و زمین خواری در استان و شهر کرمان انجام شده در هیچ دوره دیگری نشده است.
 
رزم حسینی بیان کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در کرمان تقریبا به نقطه صفر رسیده است و ساماندهی شهرهایی که در حاشیه هستند انجام شده است.
 
وی در رابطه با تشکیل سمنی برای کمک به زیبایی شهر گفت: انجمن های مردم نهاد نه تنها که باید پیشنهاد بدهند بلکه باید مسوولیت بپذیرند؛ دولت باید نقش های خود را کم رنگ و مسوولیت ها را به مردم واگذار کند.
 
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: مسوولیت های اجتماعی و فرهنگی ما کمتر است و به آن کمتر توجه شده است.
 
 طرح های عملیاتی در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود
وی ادامه داد: قرار شد در شورای فرهنگ عمومی طرح هایی را مطرح کنیم که امکان کاربردی و اجرایی در جامعه داشته باشد.
 
استاندار کرمان اظهار کرد: باید بتوانیم حداکثر بهره وری را داشته باشیم و طرح ها را رصد و به اجرای آنها کمک کنیم.
 
رزم حسینی خاطرنشان کرد: دو هفته گذشته در جیرفت شورای فرهنگ عمومی شهرستان های جنوبی استان را برگزار کردیم و طرح پیشنهادی تعالی فرهنگی استان با پیش نویسی که برای آن تهیه شده، مطرح شد.
 
وی خاطرنشان کرد: قرار شد اعضای شورا در این بحث کار کنند و با توجه به نیاز جنوب به تعالی فرهنگ و افزایش ضریب امنیت این مناطق، همه موارد را در این طرح ببینند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)