رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: نداشتن مدیریت واحد یکی از مهم ترین عناصری است که در رکود فرش نقش داشته و استاندار کرمان نیز آن را مورد تاکید قرار داده است که اعمال مدیریت واحد برای صنعت فرش دستباف کرمان اولین قدم در به دست آوردن جایگاه اصلی آن در استان می باشد.
به گزارش ایرنا مهدی حسینی نژاد با اشاره به وجود 40 هزار بافنده فرش در استان کرمان گفت: کارگاه های متمرکز و نظارت کمیته متمرکز از جمله عواملی است که می تواند در رسیدن فرش کرمان به جایگاه واقعی خود موثر عمل کند.
وی به 30 میلیون دلار صادرات فرش استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: فرش کرمان یکی از برندهای مهم فروش در دنیاست و با توجه به پتانسیل این صنعت، می توان با برگرداندن این فرش به اصالت رنگ، طرح و بافت خود صادرات را افزایش داد.
مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز وجود انجمن تخصصی فرش دستباف را در استان برای 4 گروه طراح، تولید کننده ، بازاریاب و خریدار لازم دانست و گفت: از آنجا که فرش در شروع تجدید حیات است وارد کار شدن افراد جوان و خوش فکر به این انجمن می تواند موفقیت آن را تضمین کند.
مدیرکل کمیته امداد استان کرمان نیز گفت: هم اکنون سه هزار و 700مددجوی این نهاد قالیباف هستند که 400 نفر آنها بیمه نیستند و با مشکل مواجهند.
یحیی صادقی افزود : 14 هزار مترمربع فرش در سال گذشته توسط مددجویان کمیته امداد بافته شد که از محل فروش آن ها حدود 17 میلیارد تومان برای آن ها کسب درآمد شده است .
منوچهر مظفری از اساتید دانشگاه باهنر در بخش فرش ، مشکل فرش کرمان را نبود کیفیت عنوان کرد و گفت: امروز فرش خوب در بازار سفارشی و یا اتفاقی است و 95 درصد تولید فرش دستباف در کرمان با مواد نامرغوب و رنگ های بی ثبات انجام می گیرد که این نه تنها برند کرمان بلکه برند کشور را زیر سئوال می برد.
وی تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که فرش با کیفیت با این مواد اولیه ای که در بازار موجود است امکان تولیدش وجود ندارد .
مظفری با اشاره به پشم سیرجان که یکی از مواد اولیه مرغوب در تهیه فرش است گفت: پشم سیرجان بهترین پشم برای بافت قالی است که تمامی آن متاسفانه به جای استفاده در بافت قالی کرمان، صادر می شود و پشمی که در بازار وجود دارد از مرغوبیت کافی برای بافت قالی برخوردار نیست.
وی در ادامه احیای صدور شناسنامه و استاندارد سازی را نیز یکی از کارهای اثر گذار در مرغوبیت قالی دست باف عنوان کرد و گفت : نقشه، مواد و بازار مطابق ذائقه سه اصل هستند که اگر با هم جلو بروند می توان در این زمینه به توسعه رسید.