کد خبر: ۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
در آیین بزرگداشت خواجوی کرمانی عنوان شد
بیش از 20 سال از آن تاریخ گذشته و نسل جدیدی از جوانان و دانشجویان پا به عرصه گذاشته اند و با توجه به کارهای فرهنگی که طی این سال ها در حوزه خواجو شناسی انجام شده می طلبد بار دیگر به این فکر کنیم که کنگره ای در شان خواجوی کرمانی برگزار شود تا دانشجویان و همه جوانان استان کرمان و همه ایران و جهان از وجود چنین شاعر بزرگی آگاه شوند و به مطالعه آثار این بزرگمرد بپردازند.

استاندار کرمان گفت: دولت تدبیر و امید در کنار فعالیت های اقتصادی و آبادانی در حوزه فرهنگ و در همه زمینه های آن، ارزش و قدر نهادن به بزرگان و مفاخر را از سیاست ها و برنامه های خود می داند.

 علیرضا رزم حسینی شامگاه چهارشنبه در آیین بزرگداشت خواجوی کرمانی شاعر بلندآوازه دیار کریمان افزود: تکریم و بزرگداشت مفاخر کرمانی وظیفه ای بزرگ بر دوش همه ماست زیرا آنان خدمات بسیار ارزنده ای در علم و ادب و فقاهت از خود بر جای گذاشته اند.

وی تصریح کرد: انجمن مفاخر استان بعد از هشت سال غفلت و خاموشی فعالیت خود را آغاز کرده است.

رییس هیات امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان کرمان افزود: برگزاری این مراسم تمرینی برای مراسم بزرگتری در شان این شاعر خواهد بود و پس از چندین سال غفلت توانستیم دوباره آن را احیا کنیم.

رزم حسینی گفت: غبار تاریخ باعث شده آنگونه که باید زندگی و آثار شاعر و ادیبی بزرگ مانند خواجوی کرمانی گرامی داشته نشود و در جهان و حتی ایران به خوبی شناخته نشود.

وی اظهار کرد: جوانان نیازمند شناخت مفاخر سرزمین خود و همچنین آثار بر جای مانده از آنان هستند و نسل جوان بدانند چند صد سال پیش چه انسان های بزرگی با آن امکانات اندک وجود داشته و در این سرزمین زندگی کرده اند.

به گزارش ایرنا  استاندار کرمان گفت: خواجوی کرمانی با رنج سفرهای مختلف به گنج شاعری رسید و امروز وظیفه داریم چنین شخصیت هایی را به دنیا معرفی کنیم و آنان سرمشق جوانان باشند و ثمره نکوداشت چنین شخصیت هایی بودن سرمشق برای جوانان است که آنان چگونه زندگی کرده و چگونه بزرگ شده اند و این حرکت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: امیدواریم در دوره های بعدی مراسمی همچون کنگره جهانی در خور این شخصیت بزرگوار برگزار کنیم.

رزم حسینی تصریح کرد: به رسم انصاف و قدرشناسی بر همه ما واجب است تا بزرگان را تکریم کنیم.
وی گفت: نباید اندیشمندان و مفاخر بزرگی که در گذشته در این سرزمین وجود داشته اند مورد بی مهری قرار گیرند و اگر امروز قدرشناس آنها باشیم بطور حتم در آینده کسانی خواهند بود که از شما اگر از مفاخر این استان باشید قدرشناسی کنند.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: کرمان و مردم این استان به دلیل نجابت زیاد خود نتوانسته اند یا آن بزرگان نخواسته اند آن طور که باید از آنها نام برده شود.

وی همچنین با اشاره به هفته وحدت گفت: داشتن وحدت بین همه مسلمانان جهان سرنوشت کشورهای اسلامی را بهتر از امروز رقم می زند.

رزم حسینی تاکید کرد: همه مسلمانان باید در عمل و رفتار به دنبال وحدت باشند و از هر گونه اقدام تفرقه انگیز پرهیز کنند.


می بایست یک کنگره جهانی در شان این شاعر برگزار می شد 

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: تاثیر شعر خواجوی کرمانی بر حافظ شیرازی روشن است.

اصغر دادبه شامگاه چهارشنبه در آیین بزرگداشت خواجوی کرمان در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان به تبیین شخصیت والای خواجو و تاثیر آن بر دیگر شاعران زمان خود پرداخت و افزود: متاسفانه حق خواجو گزارده نشده است.

وی با بیان این که پشت سر هر مرد بزرگ یک فرد فداکار ایستاده است خاطرنشان کرد: حضور خواجوی کرمانی و نقش وی در سال هایی که در شیراز بوده بر هیچ کس پوشیده نیست. 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان هم یکی از برنامه های گنجانده شده در این آیین را تجلیل از برگزارکنندگان کنگره خواجو در 23 سال پیش عنوان کرد و گفت: از همه کسانی که طی سال های گذشته با قدم خویش در جهت شناساندن خواجوی کرمانی و آثار او قدم برداشتند بویژه کسانی که سال های قبل در دانشگاه شهید باهنر کرمان اولین کنگره خواجوی کرمانی را به نیکی برگزار کردند قدردانی می شود.

بابک آل طه افزود: با کمبود امکانات و شرایطی که آن زمان در کرمان بود این افراد با همتی بلند و به بزرگی این کار را انجام دادند و این فرصت پیدا شد تا با برپایی این آیین از همه آنها تشکر کنیم.

وی از خواجوی کرمانی به عنوان شاعر پر آوازه خطه کرمان و یکی از گوهر تراشان غزل فارسی ایران یاد کرد و گفت: این شاعر بزرگ بر گردن مردم کرمان حق دارد و اعتقاد دارم که حق این شاعر بزرگ به نیکی ادا نشده است.

آل طه خاطرنشان کرد: بیش از 20 سال از آن تاریخ گذشته و نسل جدیدی از جوانان و دانشجویان پا به عرصه گذاشته اند و با توجه به کارهای فرهنگی که طی این سال ها در حوزه خواجو شناسی انجام شده می طلبد بار دیگر به این فکر کنیم که کنگره ای در شان خواجوی کرمانی برگزار شود تا دانشجویان و همه جوانان استان کرمان و همه ایران و جهان از وجود چنین شاعر بزرگی آگاه شوند و به مطالعه آثار این بزرگمرد بپردازند.

نماینده تام الاختیار رییس دانشگاه آزاد در جنوب شرق کشور نیز ضمن گرامیداشت سالروز تولد خواجوی کرمانی گفت: امیدواریم کارهایی که امروز برای برپایی این مراسم انجام شده شروعی برای یک برزگداشت عظیم و نه تنها برای خواجوی کرمانی بلکه برای دیگر شاعران و مفاخر کرمانی هم باشد.

علی اصغر رستمی ابوسعیدی افزود: 23 سال از برگزاری کنگره جهانی خواجوی کرمانی می گذرد و می بایست تا این زمان یک کنگره جهانی در شان این شاعر برگزار می شد.

رییس سابق دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: در سال های برپایی کنگره جهانی خواجوی کرمان که تا به امروز 23 سال از آن زمان می گذرد مشکلات زیادی بر سر راه برگزاری وجود داشت که از جمله آن نبود مکان مناسب برای برگزاری و همچنین هتل مناسب برای اسکان میهمانان خارجی بود.

وی خاطرنشان کرد: کارهای ارزشمندی هم بواسطه برگزاری کنگره خواجوی کرمانی در سطح شهر از سوی شهرداری و سایر نهاد ها صورت گرفت که همه آنان قابل تحسین است.

رستمی ابوسعیدی افزود: از همه کسانی که در آن زمان زحمات زیادی برای برپایی کنگره جهانی شعر خواجوی کرمانی متقبل شدند و امروز بین ما نیستند کمال تشکر را دارم و به روحشان درود می فرستم.

این آیین که در تالار حافظ دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برپا شده بود با اجرای موسیقی و آوازخوانی به کار خود پایان داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

آفت برگخوار پاییزه در مزارع گندم کنترل شد

پیام تسلیت محمدعلی کریمی در پی درگذشت محمدعلی علومی

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

رفع تنش آبی ۳۹۸ روستای استان با افتتاح 20 حلقه چاه آب

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)