نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است نگاهی به شرایط تجارت در زمان های بحرانی سراسر دنیا نشان می دهد، که برخی ظرفیت تولید و خدمات خود را متناسب با کاهش تقاضای مشتریان و برای بقا در شرایط تشدید رکود کاهش می دهند، اما به نظر می رسد بازار ایران از گذشته به علت اتکا به روشهای سنتی تبلیغاتی و عدم توجه به بازاریابی و بازارسازی های آکادمیک نتوانسته تجارت و تولید خود را در داخل و خارج از کشور بهبود سیستماتیک دهد .
احمد انارکی محمدی،خاطر نشان می کند: در زمان بحران های اقتصادی باید تغییرات استراتژی بر روی بازاریابی و فنون تجارت صورت گیرد و فروش محصول و توزیع آن باید با خلاقیت و با کمترین هزینه های ممکن برای مصرف کننده فراهم شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح می کند: استفاده از روشهای نوین تجاری و حفظ و پایداری قیمت در شرایطی که رشد تورمی باعث شده کالاهای غیرضروری از سبد خانوار حذف شوند مهمترین راهکاری است که میتواند به کمک فعالان تجار و تولید کنندگان بیاید.
انارکی محمدی همچنین می افزاید: بهترین راهکار برای ماندن در بازار در شرایطی که تولید و رکود در جامعه سایه انداخته است تغییر رفتار مشتریان و تطبیق با تغییر رفتار مشتریان و استفاده از روش های موثر فروش کالاها و خدمات است به نوعی که مصرفکننده موجب شود که خرید ضروری برای خانواده خود انجام داده است.
استفاده از تبلیغات مقایسه ای در ایران مستلزم بازگشت به قانون ثبت اختراعات ۱۳۸۶ هست که بر اساس" بند الف ماده ۴۰" قانون مذکور" استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد، توسط هر شخص غیر از مالک علامت مشروط به موافقت مالک آن است "،به موجب "بند ب "همان ماده "مالک علامت ثبت شده میتواند در صورت استفاده دیگران از علامت در صورتی که مسبوق به اجازه نباشد و یا ارتکاب عملی که عادتاً منتهی به نقض حقوق شود اقامه دعوا نماید، این حقوق شامل موارد استفاده از علامت میشود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه ممکن است موجب گمراهی عموم شود."
توسل به راهبرد تبلیغات مقایسه از کشور به کشورهای دیگر بسته به قواعد و هنجارهای فرهنگی اجتماعی اقتصادی و قانونی و حقوقی متفاوت است ؛سیاست مقایسه ای در جذب مخاطبان خود و توسعه کسب و کارهای تجاری نقش حیاتی ایفا میکند .
در این روش با مقایسه کیفیت و کمیت به طور کلی هر خصوصیتی که در جذب و اقدام مصرفکننده نقش کلیدی داشته باشد اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد.
به گفته این نماینده مجلس یکی از آسیب هایی که در حوزه تبلیغات تجاری وجود دارد و قوانین متعدد در نهادهای مختلف در این حوزه است که ضروری است تا هرچه سریعتر قانون تبلیغات با در برگیری کامل توسط مجلس به تصویب برسد.