کد خبر: ۳۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان در گفت وگو با گفتارنو مطرح کرد:
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان در گفت وگو با گفتارنو، گفت:تا پیش از دوره پنجم شورای شهر 23 حلقه چاه غیر فعال داشتیم اما با پیگیری های انجام شده 10 حلقه چاه را حفر کردیم که در حال بهره برداری اند.

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

در روز هایی که کرمان با بحران کم آبی مواجه است و برخی از مسئولین می گویند دعا کنید هوا خنک تر شود این سوال مطرح می شود، شهرداری حدود 1000 هکتار فضای سبز شهر کرمان را چگونه و از طریق چه منابعی آبیاری می کند؟

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان با بیان اینکه آبی وجود ندارد که شهرداری بخواهد سخاوتمندانه از این آب جهت آبیاری درختان استفاده کند، در گفت وگو با گفتارنو گفت:کرمان حدود 1000 هکتار فضای سبز دارد و اگر قرار بود ما به آب شرب دست درازی کنیم الان آب نداشتیم.

به گزارش گفتارنو، یدالله علیزاده اظهار داشت: قبلا آب شرب فراوان بود و مشکلی نبود که از آب شرب استفاده کنیم اما اکنون به طرف گیاهانی رفتیم که با کم آبی سازگارتر هستند.
او ادامه داد:کوی سر جنگل داری قبلا با آب شرب آبیاری می شد اما اکنون کاملا خشک شده است و ما با تانکر درختان آنجا را آبیاری می کنیم.

علیزاده در گفت وگو با گفتارنو، گفت: در بعضی از مناطق چهارگانه سطح شهر کمتر از 5 درصد فضاهای سبز با آب شرب آبیاری می شوند که این مناطق عمدتا در جاهایی هستند که امکان آبیاری درختان وجود ندارد.

او تاکید کرد: برنامه ریزی ما به سمت و سویی است که مصرف آب شرب برای آبیاری درختان پارک ها را به صفر برسانیم و آب شرب فقط برای مصرف شرب و سرویس های بهداشتی باشد.

علیزاده تصریح کرد: حتی سرویس های بهداشتی موجود در پارک ها را که باید از آب شرب شهری استفاده کنند ما با تانکر آبگیری می کنیم. عملا آب شرب شهری در پارک های کرمان استفاده نمی شود و در حد 5 درصد است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار گفتارنو، مبنی بر اینکه آیا فقط در فصولی که با کم آبی مواجه ایم از آب شرب جهت آبیاری درختان استفاده نمی کنید یا اینکه در همه فصول اینطور است؟ گفت: ما در هیچ فصلی از آب شرب جهت آبیاری درختان استفاده نمی کنیم.

علیزاده اضافه کرد: اگر شبکه آبیاری را گسترش دهیم و سهم آبی مان را از آب و فاضلاب شهری بگیریم به یک منابع آبی پایدار دست خواهیم یافت و عملا بحث آبیاری ما حل خواهد شد.

او با استناد بر سند آسیب شناسی و حمایت از فضای سبز کلان شهر ها، مدعی شد: در این سند ذکر شده است شهرداری ها می توانند برای توسعه فضای سبز شهری و کمربند های سبز و نگهداری از آنها از پساب های شهری استفاده کنند. در حالیکه قانون همه این ها را دیده است اما شرکت آب و فاضلاب کرمان، آب فاضلاب را در اختیار ما نمی گذارد و می گوید شما چاه دارید.

علیزاده تصریح کرد: با حضور وزیر نیرو و وزیر کشور آب فاضلاب را به مدت 25 تا 30 سال به بخش خصوصی واگذار کردند تا بخش خصوصی در قبال آن، شبکه جمع آوری فاضلاب شهری را تکمیل کند.

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری با اعلام اینکه آب شرب کرمان در عمق بالای 200 متر حفر می شود، گفت: عمق چاه هایی که شهرداری حفر کرده است 150 متر است و عمیق ترین چاهی که می خواهد حفر کند به عمق 280 متر در محدوده الغدیر می رسد، که در آنجا زه آب خیلی پایین تر است و آب شربی در آن محدوده نیست.

او یادآور شد: سفره های آب شرب در محدوده کوهپایه، دشت جوپاری و ماهان هستند و طرف اختیار آباد و زنگی آباد سفره آب شربی وجود ندارد.

علیزاده تصریح کرد: برای تامین آب فضای سبز شهر کرمان در حال حاضر 42 حلقه چاه داریم که 31 حلقه آن فعال است و 11 حلقه آن غیرفعال و خشک است.

او در ادامه یادآور شد: تا پیش از دوره پنجم شورای شهر 23 حلقه چاه غیر فعال داشتیم اما با پیگیری های انجام شده 10 حلقه چاه را حفر کردیم که در حال بهره برداری اند.

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری با بیان اینکه برخی از چاه ها را به داخل شهر و در مناطقی که آبهای سطحی وجود دارند جابجا کردیم، گفت: 11 حلقه چاه در محدوده بیرم آباد ، سرآسیاب و توکل آباد وجود داشت که دیگر آب نداشتند و اگر می خواستیم لایه ها را بشکافیم ممکن بود به سفره های آب شرب شهر برسیم. به همین دلیل این چاه ها را کنار گذاشتیم و سعی کردیم به آبهای شرب شهری دست درازی نکنیم.

علیزاده همچنین به شبکه آب خام کرمان اشاره کرد و گفت: کرمان شبکه آب خام دارد اما در بعضی از بخش ها باید تقویت شود و توسعه یابد.

او ادامه داد: همه حلقه چاه هایی که برشمردم به شبکه آب خام متصل هستند اما باید شبکه لوله گذاری توسعه یابد تا آب به تمام فضاهای سبز سطح شهر برسد وکمتر از تانکر استفاده شود.

علیزاده از توسعه شبکه آب خام خبر داد و گفت: در سال های قبل 21 کیلومتر لوله گذاری انجام دادیم و تا پایان تابستان امسال نیز سعی می کنیم 15 کیلومتر لوله دیگر را که خریداری کردیم در هفته آینده برای لوله گذاری تخلیه کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی به میزبانی کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

پربازدید ها

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)