کد خبر: ۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
مذاکرات هسته‌ای پایان یافت تحریم‌ها شکست
مذاکرات سخت و نفس‌گیر هسته‌ای پس از 13 سال پایان یافت.


گفتارنو مجموعه ای از خبرهای توافق هسته‌ای را منتشر می‌کند. این خبر بروز رسانی می‌شود.

فیلم اظهارات ابتدایی ظریف و موگرینی در نشست 5+1


از اینجا نیز می‌توانید این فیلم را ببینید

فیلم کنفرانس مطبوعاتی ظریف و موگرینی


از اینجا نیز می‌توانید این فیلم را ببینید

سخنرانی رییس جمهور پس از اعلام توافق

از اینجا نیز می‌توانید صدای رییس جمهور را بشنوید

============
سخنرانی رئیس‌جمهور آغاز شد
رییس جمهور کشورمان اظهار کرد: الان به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعای‌شان مستجاب شده است و ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب‌مان و در شرایط منطقه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان طی سخنانی تلویزیونی با مردم پس از توافق ایران با 1+5 با قرائت این بیت که عیدانه فراوان شد/ تا باد چنین بادا خاطرنشان کرد: ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است.

وی افزود: آنچه که من شنیده‌ام این است که بسیاری از مردم در دعاهای‌شان و در شب‌های قدر ، برای گروه مذاکره کننده و برای دستیابی به یک توافق خوب دعا کردند.

روحانی گفت: الان به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعای‌شان مستجاب شده است و ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب‌مان و در شرایط منطقه داریم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که باید بگوییم دوران 12 ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود کاملا ورق خورده است و صفحه جدیدی آغاز شده است.

روحانی اظهار کرد: این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم هزینه‌تری هم دارد.

وی با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: از طرفی موضوع مهم هسته‌ای ایران به موضوعی سیاسی و بین المللی تبدیل شده بود تا جایی که این موضوع مشمول فصل 7 منشور سازمان ملل متحد شد و در شورای امنیت با قطعنامه های متعدد روبرو گردید و از طرف دیگر نیز این موضوع به ایران هراسی در جامعه و جهان تبدیل شده بود که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای است.

رییس جمهور ادامه داد: از طرف دیگر نیز علم و فناوری و رشد و توسعه برای ما حائز اهمیت بود و از لحاط اجتماعی نیز به یک مساله غرور و عزت ملی تبدیل شده بود.

دستاورد امروز ریشه در تعامل ایران و تکریم 1+5 دارد
به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه افزود: تحریم‌ها از لحاظ اقتصادی فشارهایی ایجاد کرده بود و شرایط سختی را در جامعه به وجود آورده بود. گرچه همان طور که قبلا گفتم تحریم‌ها هیچ گاه موفق نبود اما در زندگی مردم تاثیر خود را گذاشته بود.

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه خوشحالم که با مذاکرات 23 ماهه با شش قدرت جهانی توانستیم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: ماه رمضان برای ما ماه خیر و برکت بوده است. 25 رمضان سال 92 روز تنفیذ و روز 26 رمضان روز تحلیف بود و امروز روز 27 رمضان روز توافق شش قدرت جهانی با ایران است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای باید در بخش‌های مختلف قدم‌هایی برمی‌داشتیم. به لحاظ سیاسی باید تمهیدات لازم را آماده می کردیم و هم به لحاظ افکار عمومی برنامه‌های خود را اجرا می‌کردیم تا ملت بداند مذاکره به معنای خواندن بیانیه نیست بلکه مذاکره به معنای بده بستان است. مذاکره یعنی پولی داده شود و خانه موردنظر خریداری شود. ما دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی مجانی به ما بدهد. ما دنبال آن بودیم که براساس منافع ملی بده بستان منصفانه و عادلانه‌ای در پیش بگیریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این مذاکرات همان‌طور که قبلا گفتم برد- باخت نخواهد بود و یک طرف برنده و دیگری بازنده نیست زیرا هر مذاکره برد – باخت پایدار نخواهد ماند. مذاکره و توافقی پایدار است که برای دو طرف حالت برد- برد داشته باشد. ما این موضوع را برای جامعه تشریح کردیم و مذاکره کنندگان نیز براساس این مبنا کار خود را آغاز کردند.

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه ما برای دستیابی به توفیق در مذاکرات به اجماع ملی و داخلی نیاز داشتیم، اظهار کرد:سیاسیون، تشکل‌ها و جناح‌ های کشور فکر واحدی ندارند اما در موضوع هسته‌ای که هم به منافع ملی و هم به امنیت ما مربوط می‌شود خوشبختانه در یک فضای عادلانه و دموکراتیک توانستیم به اجماع دست یابیم. البته راه مذاکره از 12 سال پیش طبق نظر رهبری در تهران یا پایتخت‌های کشور همسایه یا کشورهای اروپایی و غربی آغاز شد.

وی در ادامه افزود: اما مردم در انتخابات خرداد 92 به صراحت اعلام کردند دولتی می خواهند که دستاوردهای هسته‌ای را با صلح، توسعه رو به جلو و رفاه مردم پیش ببرد و همین مسیر ، مسیری بود که دولت یازدهم انتخاب و آغاز کرد. البته ملت ما ملت اهل ادب، منطق و استدلال بود و ما از روز اول گفتیم در صورتی غرب می تواند با ما تعامل کند که مسیر تحقیر و تهدید را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند. آنچه امروز به دست آمد ریشه در تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف 1+5 دارد که اگر این روند وجود نداشت ما دستاوردی نداشتیم.

همه سانتریفیوژهای نطنز به غنی‌سازی ادامه می‌دهند
به گزارش ایسنا، رئیس‌ جمهور در ادامه گفت: از طرف دیگر لازم بود برای این که در مذاکرات موفق شویم بتوانیم در شرایط تحریم و رکود تورمی اقتصاد کشور را سامان دهیم. آن زمان که در شرایط تحریم مذاکره را آغاز کردیم تورم بالای 40 بود و از لحاظ رشد اقتصادی منفی 6.8 دهم بودیم. اما در ضمن مذاکره با ساماندهی اقتصاد هم تورم را مهار کردیم و هم به رشد مثبت رسیدیم و این قوی‌ترین پیامی بود که از طرف دولت یازدهم به کشورهای 1+5 داده شد.

وی افزود: از سوی دیگر آنچه از همه مهمتر بود ایستادگی و مقاومت و صبر و تحمل مردم شجاع ایران بود که امسال به حمدالله صوم استقامت و مقاومت با افطار فتح و ظفر توام گشت و این ایستادگی مردم و مقاومت بود که طرف مقابل به خوبی پای میز مذاکره آورد.

روحانی در ادامه با برشمردن 4 هدف ایران از این مذاکرات گفت: هدف اول ما آن بود که توانمندی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای و حتی فعالیت‌ هسته‌ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم.هدف دوم مانیز این بود که تحریم‌های غلط ، ظالمانه و ضد انسانی را لغو کنیم و هدف سوم این بود که کلیه قطعنامه‌هایی که از دید ما قطعنامه‌های غیر قانونی در شورای سازمان ملل بود را لغو کنیم.

روحانی همچنین اظهار کرد که چهارمین هدف این بوده است که پرونده‌ی هسته‌ای ایران را از فصل هفتم منشور ملل متحد و از شورای امنیت خارج کنیم.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر چهار هدف حاصل شد. البته دراین 23 ماه برای این که خط قرمزها مراعات شود و ما بتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم می‌دانیم که تلاش فوق‌العاده‌ای از طرف دیپلمات‌ها،حقوق‌دانان و اقتصاددانان ایرانی و همچنین دانشمندان هسته‌ای ادامه پیدا خواهد کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: در روزهای اولیه مذاکره طرف مقابل به ما می‌گفته که ایران فقط صد سانتریفیوژ داشته باشد بعد از بحث‌های فراوان به هزار رسیدند و سپس این عدد به 4هزار رسیدند و امروز در شرایطی توافق انجام شده است که بیش از 6 هزار سانتریفیوژ موجود است که 5 هزار آن در نطنز و هزار در فردو باقی خواهد ماند و همه سانتریفیوژهای نطنز به غنی‌سازی ادامه می دهند.

روحانی در ادامه سخنانش تاکید کرد: آن‌ها ابتدا می‌گفتند که مدت انجام توافق باید 20 سال به علاوه 10 سال باشد سپس گفتند حرف آخرمان 20 سال است و دیگر از صحبت خود کوتاه نخواهیم آمد اما این 20 سال در نهایت به 10 سال و در مذاکرات روزهای اخیر به 8 سال تقلیل پیدا کرد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: آن‌ها در مساله تحقیق و توسعه می گفتند که فقط تحقیق و توسعه راجع به IR1 برای ایران امکان پذیر است که این حرفی مضحک و غیرمعقول بود چرا که ما IR1 داشتیم و این نوع سانتریفیوژ در حال فعالیت بود. آن‌ها بعدها گفتند که حداکثر می توانیم در مورد IR2 تحقیق و توسعه انجام دهیم و در نهایت اظهار کردند که از IR8 بیشتر امکان پذیر نیست اما آن چه که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بود IR6 و IR8 بود.

وی ادامه داد:‌ ما توافقی را می‌خواستیم که در روز اجرای توافق بلافاصله تزریق گاز UF6 و IR8 آغاز شود و امروز به همین توافق دست یافته ایم.

روحانی با اشاره به ادغای غرب در مورد راکتور اراک اظهار کرد: آنها راجع به اراک می‌گفتند که راکتور می تواند در اراک بماند اما به هیچ عنوان موضوع آب سنگین معنا ندارد و این جزء خطوط قرمز قطعی ماست و امروز در شرایطی توافق انجام شده است که در متن توافق مشترک به صراحت از آب سنگین اراک یاد شده است و راکتور اراک با همان ماهیت آب سنگین و با ویژگی‌هایی که درتوافق آمده است تکمیل خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به ادعای غرب در مورد سایت فوردو اشاره کرد و گفت: آن‌ها نسبت به مساله فوردو می‌گفتند که بر زبان آوردن و شنیدن نام فوردو سخت است و نه شما از آن صحبت کنید و نه ما نیز آن را می‌شنویم؛ آن‌ها سپس اظهار کردند که نباید در فوردو هیچ سانتریفیوژی وجود داشته باشد و در آنجا مرکز تحقیقات ایزوتوپ‌های پایدار خواهد بود.

رییس جمهور افزود: بالاخره پس از ماه‌ها چانه‌زنی گفتند که باید فقط یک 164 سانتریفیوژ در فردو بماند و من امروز می گویم که در فوردو بیش از 1000 سانتریفیوژ استقرار خواهد داشت و بخشی از فوردو نیز برای تحقیق و توسعه در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: آن‌ها در مورد موضوع لغو تحریم‌ها می گفتند که هرگز امکان لغو یک جای تحریم‌ها وجود ندارد و باید گام به گام این اتفاق بیفتد و باید ماه‌ها بگذرد تا ما اعتماد پیدا کنیم. تا سپس به تدریج تحریم‌ها را نه لغو بلکه تعلیق کنیم و بعدها چنانچه آژانس گزارش مثبتی ارائه داد ، ما نیز اطمینان یافتیم تحریم‌ها گام به گام لغو شود.

رییس جمهور تصریح کرد: امروز به ملت شریف ایران اعلام می کنم که طبق توافق وین تمامی تحریم‌ها حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه‌ای هم به صورتی که در قطعنامه‌ بوده لغو خواهد شد و تمام تحریم های اقتصادی از جمله تحریم‌های مالی، بانکی و تحریم‌های مربوط به بیمه و حمل و نقل و تحریم‌های مربوط به پتروشیمی و فلزات گران‌بها به طور کامل لغو خواهد شد و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود.

وی اظهار کرد: برای 5 سال نوعی محدودیت و پس از آن تحریم‌ها به طور کامل لغو خواهد شد.
============
آغاز نشست خبری ظریف و موگرینی. موگرینی و ظریف در قرائت بیانیه زیر هستند.

============
بیانیه مشترک موگرینی و ظریف درباره توافق هسته ای صادر شد 
بیانیه مشترک نماینده عالی اتحادیه اروپایی فدریکو موگرینی و وزیر خارجه ایران جواد ظریف منتشر شد.

به گزارش جماران از محل مذاکرات هسته ای در وین، متن کامل این بیانیه مشترک بدین شرح است:

بیانیه مشترک نماینده عالی اتحادیه اروپایی فدریکو موگرینی و وزیر خارجه ایران جواد ظریف
وین، 23 تیر 1394

امروز یک روز تاریخی است. برای ما افتخار بزرگی است که اعلام کنیم که به یک توافق درمورد موضوع برنامه هسته ای ایران دست یافته ایم.

با شجاعت، اراده سیاسی، احترام متقابل و مدیریت عالی، ما آنچه را که دنیا بدان امید بسته بود به سرانجام رساندیم: یک تعهد مشترک به صلح، تلاش مشترک برای امن تر کردن دنیایمان. امروز همچنین یک روز تاریخی است، بدان جهت که ما در حال ساخت شرایط لازم برای اعتماد و ایجاد فصل جدیدی در روابطمان هستیم.

این دستاورد محصول یک تلاش جمعی است.

هیچ کس تصور نمی کرد که این کار آسانی باشد. تصمیمات تاریخ ساز هرگز آسان نیستند. ولی به رغم همه فراز و فرودهای این مذاکرات و تمدیدهای مکرر، امید و اراده، ما را قادر ساخت تا بر همه لحظات دشوار فائق آییم. ما همواره واقف بوده ایم که در قبال نسل حاضر و نسل های آینده مسئولیت داریم.

به یمن تعامل سازنده همه طرف ها، و تعهد و توانایی هیات هایمان، ما با موفقیت مذاکرات را به انجام رسانده و اختلافی را که بیش از 10 سال به درازا کشیده بود، حل و فصل کردیم.

طی دهه گذشته، افراد بسیاری در پیشبرد این مذاکرات دشوار نقش داشته اند و ما از همه آنها تشکر می کنیم، همانطور که مایلیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نقش اساسی و همکاری نزدیک آن، و نیز از دولت اتریش برای حمایت و مهمان نوازی اش سپاسگزاری کنیم.

ما، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همراه با وزرای امور خارجه جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا، پس از ماه ها کار فشرده در سطوح و اشکال مختلف، در اینجا در وین گرد هم آمدیم تا متن «برنامه جامع اقدام مشترک» را بر مبنای مولفه های اساسی که در تاریخ 13 فروردین ماه در لوزان سوئیس مورد موافقت واقع گردید، مذاکره کنیم.
امروز، ما متن نهایی «برنامه جامع اقدام مشترک» را مورد توافق قرار دادیم.

گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران از این «برنامه جامع اقدام مشترک» تاریخی که ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کرده و نشانگر تغییر بنیادین در رویکرد آنها نسبت به این موضوع می باشد، استقبال می کنند. آنها انتظار دارند که اجرای کامل این برجام نقشی مثبت در صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی ایفا نماید. ایران مجددا تاکید می نمایدکه تحت هیچ شرایطی در پی سلاح های هسته ای، ساخت یا تحصیل آنها نخواهد بود.

برجام دربرگیرنده برنامه‏ی بلندمدت ایران مشتمل بر محدودیت های توافق شده در مورد برنامه هسته ای ایران بوده، و لغو جامع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته ای ایران، شامل گام هایی برای دسترسی در زمینه های تجارت، فن آوری، تامین مالی و انرژی، را موجب خواهد شد.

برنامه جامع اقدام مشترک، مشتمل بر یک متن اصلی و 5 پیوست فنی در مورد موضوعات هسته ای، تحریم ها، همکاری در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز، تاسیس کمیسیون مشترک، و برنامه اجرایی می باشد. این اسناد با ذکر جزئیات و بسیار دقیق و پیچیده هستند بنابراین نمی توان خلاصه کاملی از آنها در اینجا ارائه کرد.

متن کامل و پیوست های آن همین امروز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و ظرف چندروز آینده توسط گروه 1+5 برای تایید توسط شورای امنیت به آن شورا تسلیم خواهد شد.

ما می دانیم که این توافق مورد موشکافی و تامل ژرف قرار خواهد گرفت. اما آنچه که ما امروز اعلام می کنیم تنها یک توافق نیست، بلکه یک توافق خوب است. توافقی خوب برای همه طرف ها و برای کل جامعه بین الملل.
این توافق فرصت های جدیدی را خواهد گشود و گامی است رو به جلو برای پایان دادن به بحرانی که بیش از 10 سال به طول انجامیده است.

ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که این برنامه اقدام به طور کامل اجرا شود و روی کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی، حساب می کنیم.

این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست. ما همچنان این وظیفه خطیر را مشترکا دنبال خواهیم نمود و از جامعه بین المللی می خواهیم که از اجرای این تلاش تاریخی حمایت کند.

============
روحانی : توافق ایران نشان داد تعامل سازنده نتیجه می‌دهد

رئیس جمهورکشورمان در توئیتر خود نوشت: توافق ایران نشان داد تعامل سازنده نتیجه می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به زبان انگلیسی در توئیتری که منتسب به وی است در مورد جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، اعلام کرد: توافق ایران نشان داد تعامل سازنده نتیجه می‌دهد.

وی در این راستا ادامه داد: با حل این بحران افق‌های جدیدی برای همکاری درباره چالش‌های مشترک نمایان می‌شود.

============
آغاز جلسه 5+1 با ایران
لحظاتی قبل نشست 5+1 با ایران با حضور تیم ایرانی آغاز شد.
موگرینی: از همه شما تشکر می‌کنم. از تیم‌های شما تشکر می کنم. تصمیماتی که امروز می‌گیریم می‌تواند راه را برای یک فصل جدید در روابط بین‌الملل باز کند. این یک نشانه امید است. 
ظریف: با قدردانی از همه شروع بکنم. همه کسانی که این روند را شروع کردند. در مورد آنچه که یک بحران غیر ضرور بود. یک لحظه تاریخی است. برای همه توافق و جامع نیست اما می‌توانست امیدها را ناامید کند.
ادامه نشست پشت درهای بسته صورت می‌گیرد.


============
خلاصه و برجسته ترین محورهای جمع بندی مذاکرات
 ایران و دولت های عضو گروه 1+5 همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام روز 23 تیر 1394 برای رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای و همزمان لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم کردند.

خلاصه و برجسته ترین محورهای جمع بندی مذاکرات به شرح ذیل است: 

در نتیجه این تفاهم که با رعایت چارچوب ها، دستورالعمل ها و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران تدوین گردیده است، دستاوردهای زیر در حوزه هسته ای و لغو تحریم ها حاصل گردید.

مولفه هایی که در پی خواهند آمد خلاصه ای از برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5 می باشد که در تاریخ 23تیر 1394 بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 مورد توافق واقع گردید. در نتیجه این برجام:

- قدرت های جهانی برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخته و اعمال حقوق هسته ای ملت ایران را در چارچوب معاهدات بین المللی محترم می شمارند؛

- برنامه هسته ای ایران که با قلب حقایق و به ناحق به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی معرفی شده بود، اکنون به موضوعی برای همکاری بین المللی با سایر کشورها در قالب استانداردهای بین المللی تبدیل می گردد؛

- ایران به عنوان یک قدرت دارای فناوری هسته ای و برخوردار از برنامه هسته ای صلح آمیز، از جمله چرخه کامل سوخت و غنی سازی، توسط سازمان ملل متحد مورد شناسایی قرار می گیرد؛

- قطعنامه­های تحریمی ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامل کلیه تحریم های اقتصادی و مالی تحمیل شده علیه کشورمان، در قالب یک چارچوب مورد تفاهم و از طریق صدور یک قطعنامه جدید به یکباره لغو خواهند شد؛

- با صدور قطعنامه جدید ذیل ماده 25 منشور ملل متحد، ضمن اشاره به ماده 41 منشور صرفاً در بندهای مربوط به لغو تحریم های گذشته، تحول ماهوی در نحوه برخورد شورای امنیت با ایران ایجاد خواهد شد؛

- همه تاسیسات و مراکز هسته ای ایران به کار خود ادامه خواهند داد. بر خلاف خواسته های اولیه طرف مقابل، هیچ کدام نه برچیده می شوند نه تعطیل؛

- سیاست جلوگیری از غنی سازی ایران شکست خورد؛ برنامه غنی­سازی ایران ادامه خواهد یافت؛

- زیرساخت هسته ای ایران حفظ خواهد شد. هیچ سانتریفیوژی از بین نخواهد رفت و کار تحقیق و توسعه بر روی کلیه سانتریفیوژهای کلیدی و پیشرفته ایران از جمله IR-4، IR-5،IR-6 و IR-8ادامه می یابد؛

- راکتور آب سنگین اراک به عنوان یک راکتور آب سنگین باقی مانده و ضمن مدرن سازی و اضافه کردن قابلیت­ها، آزمایشگاه ها و تاسیسات جدید به آن با همکاری صاحبان پیشرفته ترین و امن ترین فن آوری های روز جهانی، خواسته های اولیه برای برچیده شدن یا تبدیل آن به راکتور آب سبک به کنار گذاشته شده اند؛

- ایران به عنوان یک تولید کننده محصولات هسته ای، به خصوص دو محصول راهبردی 'اورانیوم غنی شده' و 'آب سنگین'، وارد بازارهای جهانی خواهد شد و تحریم ها و محدودیت ها علیه صادرات و واردات مواد هسته ای - که بعضا 35 سال در جریان بود -- بی تاثیر می گردد؛

- تحریم های اقتصادی و مالی در حوزه های بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه، حمل و نقل وضع شده توسط اتحادیه اروپایی و آمریکا که به بهانه برنامه هسته ای ایران وضع شده است، در ابتدای اجرای توافق به طور یک جا لغو می شوند؛

- الزام بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان از جمله در حوزه موشک های بالیستیک به محدودیت هایی در حوزه موشک های طراحی شده برای سلاح هسته ای که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود، تبدیل خواهد شد؛

- تحریم تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت ها جایگزین خواهد شد، به نحوی که امکان واردات یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم خواهد گردید. این محدودیت ها نیز بعد از 5 سال به طور کامل لغو خواهد شد؛

- ممنوعیت خرید اقلام حساس با کاربرد دومنظوره لغو و تامین نیازهای ایران از طریق کمیسیون مشترک ایران و 1+5 تسهیل خواهد شد؛

- تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های مرتبط با انرژی هسته ای به طور کامل لغو خواهد گردید؛

- برای اولین بار پس از سه دهه تحریم غیرعادلانه، ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقای ایمنی پروازها فراهم خواهد گشت؛

- ده ها میلیارد دلار از درآمدهای ایران که طی چند سال گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه در خارج از کشور مسدود شده است آزاد خواهد شد؛

- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت کش و شرکت های تابعه، ایران ایر و بسیاری از دیگر نهادها، بانک ها و موسسات کشورمان (در مجموع حدود 800 شخص حقیقی و حقوقی) از شمول تحریم ها خارج می شوند؛

- دسترسی بیشتر ایران به حوزه های تجاری، فناوری، مالی و انرژی تسهیل خواهد شد؛

- ممنوعیت یا محدودیت همکاری های اقتصادی با ایران در تمامی عرصه ها از جمله سرمایه گزاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، و سایر زمینه ها مرتفع خواهد شد؛

- و بالاخره در حوزه انرژی صلح آمیز هسته ای زمینه همکاری های گسترده بین المللی با ایران در حوزه ساخت نیروگاه های جدید هسته ای، راکتورهای تحقیقاتی و پیشرفته ترین حوزه های صنعت هسته ای ایجاد می گردد.

============
بعیدی‌نژاد: مذاکرات با موفقیت به پایان رسید
یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اعلام کرد: به لطف الهی مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به لطف الهی مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان رسید و هیات‌های شرکت کننده برای اعلام رسمی تفاهم آماده عزیمت به محل برگزاری مصاحبه رسمی وزرای خارجه هستند.

این عضو تیم مذاکره کننده کشورمان گفت: انشاء الله آثار این تفاهم برای ملت ایران مبارک و پایدار باشد.

============
توافق برای حل تمام مسائل گذشته با رعایت کامل خطوط قرمز
 علی اکبر صالحی می گوید انجام تمام توافقات از جمله ترتیبات مقرر برای موضوع پارچین با رعایت کامل خطوط قرمز کشور خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین به وین، علی اکبر صالحی، امروز پس از امضای توافقی با آژانس که نقشه راه نامگذاری شده در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که در این توافق با انجام اقداماتی توسط ایران و آژانس تمام مسائل گذشته به طور کامل حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: انجام تمام توافقات از جمله ترتیبات مقرر برای موضوع پارچین با رعایت کامل خطوط قرمز کشور خواهد بود. امیدوارم که با حل و فصل مسائل گذشته فصل جدیدی از روابط و همکاری بین ایران و آژانس گشوده شود.

============
قرائت بیانیه جمع بندی مذاکرات هسته ای به ظهرامروز موکول شد
قرائت بیانیه احتمالی مشترک جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین پایتخت اتریش به ظهر روز سه شنبه موکول شد.

به گزارش ایرنا پیش از این قرار بود این بیانیه بامداد سه شنبه توسط محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مرکز رسانه ای سازمان ملل در وین قرائت شود.

درمراسم قرائت بیانیه جمع بندی مذاکرات، علاوه بر ظریف و موگرینی، جان کری وزیرامور خارجه آمریکا ، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان، فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه و وانگ یی وزیرامور خارجه چین نیز حضور خواهند داشت.

حدود 800 خبرنگار ازکشورهای مختلف برای پوشش خبری این رویداد تاریخی در وین حضور دارند.

جمع بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در 100 صفحه و پس از چندین نوبت تمدید مذاکرات تنظیم شده است.

مذاکرات فشرده وزیران امورخارجه ایران و کشورهای عضو 1+5 و همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرا دوشنبه شب تا نزدیک صبح سه شنبه در هتل کوبورگ وین ادامه داشت.

============
روحانی در سالن اجلاس سران برای مردم سخنرانی می‌کند
رئیس‌جمهور تا ساعاتی دیگر در سالن اجلاس سران به صورت زنده برای مردم سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، رئیس‌جمهور تا ساعاتی دیگر در سالن اجلاس سران به صورت زنده برای مردم سخنرانی خواهد کرد.

با توجه به اخبار دستیابی به توافق نهایی٬ محور سخنان حسن روحانی نیز مذاکرات ایران و گروه 1+5 خواهد بود.

برای سخنرانی رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران به تصویربرداران و عکاسان گفته شده که پیش از ظهر در محل اجلاس حاظر باشند.

============
تیترهای رسانه‌های خارجی درباره توافق هسته‌ای
رسانه‌های خارجی خبر دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای را اعلام کردند.

به گزارش ایسنا دور پایانی مذاکرات هسته‌ای که از 6 تیرماه آغاز و با تمدید دو نوبت پس از ضرب‌الاجل 10 تیر ادامه داشت سرانجام روز سه‌شنبه (امروز) پس از 18 روز رایزنی بی‌وقفه و نفس‌گیر به نتیجه رسید.

خبرگزاری رویترز، با اعلام این خبر گزارش داد: ایران و گروه 1+5 به یک توافق تاریخی دست یافتند.

روزنامه گاردین نیز در پی اعلام این خبر در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای تاریخی با ایران سرانجام حاصل شد.

هم‌چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به سرانجام رسید. این توافق نشان دهنده سازش میان ایران و آمریکاست.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز این خبر را اعلام کرد و نوشت: دیپلمات‌های ایرانی و غربی این خبر را اعلام کردند که توافق هسته‌ای حاصل شده است.

روزنامه نیویورک تایمز تیتر زد: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران پس از یک دوره مذاکرات طولانی.

شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز گزارش داد توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمد.

خبرگزاری شینهوا نیز نوشت: ایران و 1+5 بر سر مساله هسته‌ای تهران به توافق رسیدند.

============
مذاکرات پایان یافت
مذاکرات سخت و نفس‌گیر هسته‌ای پس از 13 سال پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دور پایانی مذاکرات هسته‌ای از ششم تیرماه آغاز و با تمدید دو نوبت پس از ضرب‌الاجل 10 تیر سرانجام روز سه‌شنبه پس از 18 روز بحث و گفت‌وگوی فشرده و جدی با دستیابی به توافق جامع هسته‌ای پایان یافت.

متن توافق ایران و 1+5 مشتمل بر 100 صفحه و 5 ضمیمه است.

این خبر تکمیل می‌شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
3
به ملت ایران تبریک می گویم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
4
با راهنمایی ها رهبر معظم انقلاب و کاردانی رییس جمهور به این نتیجه رسیدیم تبریک به مردم ایران
زینالعابدینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
1
خدمت رهبری عزیز وملت دلاور و عزیز تبریک عرض می نماییم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
آقاي روحاني، آقاي ظريف خداوند پناهتان. متشكريم
زنده باد خرد
عسکری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
تبریک. عرض میکنم جناب ظریف دست و پنجه ات بی بلا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
ایولا تیم مذاکره کنند. تبرک به این تیم
فرشته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
1
الهی دردا بلا این رئیس جمهور بشم من
مهشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
عالیه عالی ممنونم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
از رایی که دادم راضیم
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
1
0
با تشکر از تیم مذاکره کننده ایرانمون.و تلاشهای آنها در از بین بردن مسئله تحریم.ولی الان زوده که تصمیم بگیریم.در آینده مشخص میشه چقدر و آیا به نفع ما مردم شده یا نه...
Reyhane
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
1
تبریک به همههههههههههههه
کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
1
تبریک میگم به همه ملت وتشکر از رهبر عزیزمان ورییس جمهور محبوب وتیم مذاکره کننده
گیتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
اقای ظریف مصدق زمان ما اززحمات شما وهمراهانتان متشکرم سرافرازمان کردید مرسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
1
سلام خسته نباشید دلاوران
daniyl
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
1
اقا راضیم ازتون
شهاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
1
دکتر جواد ظریف سپاس و عشق...
پدرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
1
1
ضمن تبريك اين گشايش به مردم ايران و سپاس از تيم مذاكره كننده به قول اقا يا خانم ايراني كه در بالا نظر گذاشتن هنوز زوده كه بگوييم اين توافق به نفع مردم ايران شده يا نه. هنوز معلوم نيست قراره با صدها ميليارد دلار از دارايي هاي كشور كه ازاد ميشود چه ميخواهند بكنند. ايا بايد مثل صدها ميليارد دلار ديگر از ثروت ملي كه طي همين هفت هشت سال گذشته غيب شد و كسي هم پيگير قضيه نشد منتظر واريز شدن ان به حسابهاي شخصي حضرات باشيم يا با اطلاع رساني دقيق و حساب و كتاب صرف هزينه هاي ملي شده و مردم نيز در جريان قرار خواهند گرفت؟ و دهها پرسش ديگر از اين قبيل. لذا بايد عملكرد دولت و ساير سازمانهاي مسوول را طي ماهها و سالهاي اينده مشاهده كرد و ان زمان ميشود در مورد سودمند بودن يا نبودن اين توافق براي ملت ايران اظهار نظر نمود.
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
0
تبریک به مردم ایران .تبریک به همه کسانی که زحمت فراوان کشیدند .همگی خسته نباشد .دکتر خسته نباشی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیام تسلیت سیدحسین مرعشی به مناسبت درگذشت محمدعلی علومی

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

درخشش دختران کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

محمدعلی علومی طنزپرداز و شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)