کد خبر: ۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: امسال برای اجرایی کردن طرح بیمه خبرنگاران نزدیک به 20 میلیارد تومان هزینه می‌شود.
 معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: امسال برای اجرایی کردن طرح بیمه خبرنگاران نزدیک به 20 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

به گزارش ایسنا، حسین انتظامی در پاسخ به این پرسش که درباره‌ی پرداختن به بحث بیمه خبرنگاران در بسته حمایتی رسانه‌ها در سال 94 و اینکه برای تحقق این رویکرد معاونت مطبوعاتی به چه میزان بودجه نیاز است‌، مبلغ 20 میلیارد تومان برآورد را اعلام و تاکید کرد که امسال تحقق این مساله اولویتی مهم برای معاونت مطبوعاتی محسوب می‌شود.

معاون مطبوعاتی توضیح داد: حتی امسال به نشریات گفته شده اگر لیست بیمه نداشته باشند‌، انتظار هیچ گونه حمایتی را از ارشاد نداشته باشید. جزئیات این مطلب در بسته حمایتی رسانه‌ها در سال 94 اعلام شده است.

انتظامی سپس گفت: همه این مشوق‌ها و سختگیری‌ها درباره بیمه برای این است که تضامین لازم ایجاد شود و فرهنگ و رفتار سازمانی به نفع روزنامه‌نگاران اصلاح شود.

نشست مطبوعاتی حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه گذشته‌، در تلگرام برگزار شد‌. این نشست که پیش از این قرار بود جمعه شب برگزار شود، به دلیل آنچه مشکلات فنی تلگرام عنوان شد‌ه بود، به دوشنبه (22 تیر ماه) موکول شد.

انتظامی که از حدود ساعت 23 پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران حوزه‌ی رسانه بود،‌ در پاسخ به پرسشی درباره‌ی حذف بیمه خبرنگاران در ارشاد و اینکه برای بیمه روزنامه‌نگاران چه میزان بودجه لازم است و بدهی شما به تامین اجتماعی چقدر است؟ گفت: در این باره به کرات صحبت شده و حرف جدیدی نیست؛ به سه دلیل اصرار داریم بیمه روزنامه‌نگاران از طریق رسانه‌ها انجام شود. نخست اینکه استقبال حرفه‌ای آنان رعایت شود تا وامدار دولت نباشند‌. دوم تثبیت حرفه‌ای؛‌ زیرا با رابطه استخدامی‌، یکی از دلایل پدیده خانه به دوشی روزنامه‌نگاران منتفی می‌شود و دیگر صراحت ماده 46 قانون مطبوعات.

معاون مطبوعاتی ادامه داد: به دلیل اینکه از مشکلات رسانه‌ها اطلاع داریم، نباید بار جدید مالی برای آنان ایجاد می‌کردیم، لذا مبالغ واریزی آنان به حساب تامین اجتماعی را به آنان پرداخت می‌کنیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی آگهی روزنامه‌ها و اینکه چرا نشریاتی با تیراژ‌های کمتر از هزار که روی دکه نیستند‌، رانت آگهی دارند‌؟ گفت: اگر به دستورالعمل توزیع آگهی‌های دولتی که مثل سایر دستورالعمل‌هایمان روی سایت گذاشته‌ایم مراجعه فرمایید می‌بینید که به روزنامه‌هایی که در اکثر دکه‌های مطبوعاتی حضور ندارند،‌ دیگر آگهی نمی‌دهیم؛ البته برای اطمینان کامل از اجرای این دستورالعمل آن را در قالب نرم‌افزار طراحی کرده‌ایم که از اوایل شهریور ماه به صورت یکپارچه در کل کشور اجرا می‌شود‌.

انتظامی درباره جزئیات قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و تاکید معاونت مطبوعاتی بر اجرایی کردن آن، گفت: به همه همکاران توصیه می‌کنم این قانون 23 ماده‌ای را به طور کامل بخوانند‌، زیرا علاوه بر جنبه انقلاب رویکردی آن، ابزار کار رسانه‌ها نیز هست. ثانیا کمیسیون ماده 18 قانون با دستور رئیس جمهور تشکیل شده و تا کنون چهار جلسه داشته است. آیین نامه اصلی و آیین نامه ماده 18 در هیات وزیران تصویب شده و آیین نامه ماده 8(نحوه دسترسی) تا دو، سه هفته دیگر در هیات وزیران ان‌شاء‌الله به تصویب می‌رسد.

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره بیمه روزنامه‌نگاران و اینکه آیا باید مالیات بپردازند‌، گفت: اگر روزنامه‌نگاران کار نیمه وقت دارند برای بیمه خود می‌توانند یکی از راه‌های زیر را انتخاب کنند:

1- از رسانه‌ای که بیشتر با او کار می‌کنند تقاضا کنند آنان را بیمه کنند (با توجه به اینکه مبالغ توسط ارشاد عودت می‌شود)

2- از طریق سایت سمان درخواست کارت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری کنند. اگر امتیاز افزون بر 30 (از 120) بیاورند، بیمه آنها هم انجام می‌شود.

3- اگر امتیازشان کمتر از 30 شود بیمه می‌شوند اما به نام آماتور.

مثلا گروه اخیر 700-800 نفر بودند که اسامی‌شان اعلام خواهد شد.

او سپس پرسش‌کننده را به مطالعه اطلاعیه اداره کل مطبوعات داخلی در این خصوص فرا خواند و توضیح داد که همه این حالت‌ها آنجا تشریح شده است.

انتظامی توضیح داد: ضمنا برای بیمه تکمیلی و حالت‌های مختلف (رایگان، نیم بهاء‌، بدون تخفیف) ظرف روزهای آینده اطلاعیه‌ای صادر می‌شود. بیمه تکمیلی برای حرفه‌ای‌ها (آنان که بیمه پایه‌اشان توسط رسانه پرداخت شده‌، یا دارندگان کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری) کاملا رایگان خواهد بود.

معاون مطبوعاتی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون برای ابلاغ آیین‌نامه‌ای درباره‌ی شناسایی خبرنگاران واقعی با مسئولان پایگاه‌های خبری همفکری نداشته‌ و نشست دوستانه‌ای با آنان برگزار نشده و اینکه آیا این روند دوری او از پایگاه‌های خبری و کلی درباره شناسایی خبرنگاران ادامه خواهد داشت‌؟ گفت: لطفا به دستورالعمل صدور کارت حرفه‌ای روزنامه نگاران مراجعه کنید. درباره جلسه با سایت‌های خبری نیز از مدیران مسئول سایت‌های پر مخاطب استعلام فرمایید.

او درپاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه معاونت مطبوعاتی در جهت ارتقاء بعد تربیتی مطبوعات چه اقداماتی انجام داده و یا چه سیاست‌های تشویقی طراحی کرده است، این پرسش را مطرح کرد که «آیا بسته حمایتی رسانه‌ها در سال 94 را مطالعه فرموده‌اید؟ از جلسات هم‌اندیشی خبر دارید؟».

انتظامی سپس اعلام کرد: آخرین جلسه‌ی هم‌اندیشی عصر دوشنبه با نشریات اجتماعی بود که با حضور دکتر گلزاری به بحث ازدواج سفید پرداخت.

او توضیح داد: هفت موضوع اولویتی امسال‌، مراتب مرزی، نشریات محلی‌، تعیین ضریب کیفی در سه مولفه (رسالت مطبوعاتی‌، اخلاق حرفه‌ای و تولید اختصاصی) و ارزیابی آن توسط کمیته هفت نفره که با حضور نمایندگان صنوف‌، استادان دانشگاه‌، کارشناس منتخب هیات نظارت بر مطبوعات و ...، از جمله ابزارهای مورد نظر شماست که در حال انجام است. یارانه نشریات سایر حمایت‌ها تابع این موارد است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه چرا بیمه خبرنگاران قطع و کارت خبرنگاری آزاد متوقف شد و اینکه چرا خبرنگار آزاد نداریم‌؟ گفت: لطفا اسامی خبرنگارانی که بیمه آنان قطع شده‌ را به اداره خبرنگاران اداره کل مطبوعات داخلی بدهید تا پیگیری شود. توجه فرمایید: خبرنگار.

او ادامه داد: کارت خبرنگاری حرفه‌ای توسط کمیته ذی‌ربط در حال صدور است.

انتظامی چاره سوال آخر - چرا خبرنگار آزاد نداریم - را تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای دانست و افزود: دولت نه صلاحیت دارد و نه مصلحت است که در امور حرفه‌ای و صلاحیت‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاران دخالت کند. آنان باید سازمانی مبتنی بر قانون و البته مستقل و با شمولیت بالا داشته باشند.

انتظامی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی بازگشایی انجمن صنفی و عملی نشدن شعارهای انتخابی رئیس جمهور درباره‌ی باز شدن فضای رسانه‌ و مطبوعات، گفت: درباره انجمن صنفی آقای رئیس جمهور در 17 مرداد 93 در کنفرانس مطبوعاتی پاسخ دادند و دستگاه‌های ذی‌ربط در چارچوب همان حوزه عمل کرده و می‌کنند. ضمنا مرجع صدور مجوز و امور انجمن‌های صنفی وزارت کار است که البته در هر حوزه‌ای با وزارتخانه‌ی موضوعی هماهنگ است.

او درباره‌ی اینکه چرا معاونت مطبوعاتی بخشی از یارانه مطبوعات را برای حمایت از خود خبرنگاران اختصاص نمی‌دهد‌، گفت: آموزش‌های رایگان یا ارزان که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها می‌گذارد‌، اجبار رسانه‌ها به بیمه همکاران، انجام بیمه تکمیلی رایگان از جمله همین مواردی است که در پرسش مطرح شد.

معاون مطبوعاتی درباره‌ی اینکه انتظار است همانطور که رسیدگی به تخلفات پزشکان در سازمان نظام پزشکی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، در حوزه مطبوعات نیز افراد خبره به این کار به تخلفات خود رسیدگی کنند، در این زمینه معاونت چه برنامه‌ای دارد، گفت: کاملا درست است و اساسا مبنای پیشنهاد ما برای تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای همین بود. چون کارکرد و کارویژه سازمان با تشکل فرق می‌کند.

سازمان نظام پزشکی و مثلا انجمن جراحان عمومی‌، یا انجمن چشم‌پزشکان استان اصفهان‌ نه تنها مغایرتی با یکدیگر ندارند بلکه در یک سپهر حرفه‌ای مکمل همدیگر هستند و دو کار ویژه متفاوت دارند، به همین شکل در رسانه‌ها. ضمنا به خاطر همان باور در دولت، در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و شوراها از نمایندگان صنوف برای همکاری خواهش کرده‌ایم. این روش کمک به نهادسازی است.

معاون مطبوعاتی در پایان در پاسخ به اینکه چرا رسیدگی به درخواست‌های تغییر وضعیت در حوزه صدور مجوز نشریات به کندی صورت می‌گیرد‌، گفت: اگر تغییر وضعیت‌ها بیش از دو ماه طول بکشد‌، (به جز صاحب امتیاز و مدیر مسئول که حدود سه چهار ماه طول می‌کشد) لطفا به بنده و یا دبیر محترم هیات نظارت خبر بدهید. الان به این استاندارد رسیده‌ایم و صدور مجوز هم الان حداکثر شش ماه پس از تکمیل مدارک انجام می‌شود.
برچسب ها: حسین انتظامی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)