کد خبر: ۳۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
یک روانشناس در گفت وگو با گفتارنو از باید‌ها و نباید‌های اوقات فراغت تابستانی می گوید
"رزا اعلمی"روانشناس تصریح کرد: بچه‌ها برای پر کردن اوقات فراغتشان بهترین هدایت گر والدین هستند، والدین از بچه‌ها بپرسند اگر واقعا در درسی مشکل دارند و علاقه دارند به آموزشگاه بروند او را ثبت نام کنند، اما اگر بچه می‌گوید می‌خواهم به کلاس‌های ورزشی و ... بروم یعنی خودش برای خودش برنامه ریزی کرده است و بهتر است والدین در برنامه ریزی آنان مداخله نکنند.

دوست داشته‌ها و داشته‌های بچه‌ها را جدی بگیرید/ فراغت، یعنی تفریح و سردرگمی نه استرس و فشار درسی/ رشد IQ به قیمت از بین بردن هوش هیجانی بچه‌ها اشتباه است/ آموزش و پرورش و آموزشگاه‌های خصوصی به جو کلاس‌های درسی در تابستان دامن می‌زنند/ والدین باعث می شوند بچه ها به بازی های رایانه ای روی بیاورند/والدین استعداد کشی می کنند

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

یک روانشناس در خصوص گذراندن اوقات فراغت در فصل تابستان به گفتارنو، گفت: اوقات فراغت، همانطور که از نامش پیداست یعنی زمانی را که بچه ها باید صرف سرگرمی و تفریح کنند و فارغ از هرگونه استرس و فشار درسی و شرایط تحصیلی باشند که در 9 ماهه تحصیلی داشتند.

به گزارش گفتارنو، "رزا اعلمی" تصریح کرد: والدین در یک سردرگمی بین بایدها و نبایدهای فصل اوقات فراغت قرار دارند. از یک سو این دوران، دوران تفریح بچه ها است و بچه ها نباید فشاری که در 9 ماه تحصیلی داشتند را داشته باشند و از سوی دیگر باید از کلاس هایی استفاده شود که برایشان مفید باشد.

این روانشناس ادامه داد: آنچه مسلم است بچه ها در این دوران به هیچ وجه نباید آموزش درسی ( کلاس های فوق برنامه یا کلاس های درسی سال آینده ) را داشته باشند و باید از  کلاس های تفریح و سرگرمی استفاده کنند.

اعلمی اضافه کرد: متاسفانه هدف والدین از زندگی کردن و به ثمر رسیدن بچه هایشان این است که درس بخوانند، به دانشگاه بروند و به مدارج علمی بالاتری برسند.

این رواشناس با بیان اینکه والدین بیشتر به رشد IQ بچه ها توجه دارند و هوش هیجانی و رشد بچه ها در مسائل دیگر را در نظر نمی گیرند، گفت: برخی از کلاس های تابستانی IQ بچه ها را پرورش می دهد اما هوش هیجانی آنان را ازبین می برد و بچه ها تخلیه هیجانی نمی شوند و سرخورده تر از روز قبل می شوند.

اعلمی ضمن تاکید بر اینکه والدین هرگونه فشار و استرس را از روی بچه ها بردارند، گفت: والدین دوست داشته ها و داشته های بچه را نمی بینند و این قضیه باعث می شود بچه ها به بازی های رایانه ای روی بیاورند.

اعلمی به عنوان روانشناس تاکید دارد اینکه صرفا بچه ها را درخانه نگهداریم و مشغول بازی با کامپیوتر و یا تبلت شوند هم کار درستی نیست، چرا که برای پرورش هوش هیجانی باید به کلاس های ورزشی و یا مهارت آموزی بروند که علاقه دارند از این طریق می توانیم بچه ها را از انجام بازی های رایانه ای که خیلی درگیر آن هستند بیرون بیاوریم.

او با ابراز تاسف گفت: متاسفانه از وقتی که بچه ها امتحانات خرداد ماه را می دهند آموزشگاه ها با تبلیغات و برنامه ریزی هایی که برای تابستان انجام می دهند این جو را در خانواده ها ایجاد می کنند که اگر در این کلاس ها شرکت نکنند سال دیگر بچه ها با مشکل مواجه خواهند شد و آموزش و پرورش و آموزشگاه های خصوصی به این مسئه نیز دامن می زنند.

اعلمی در پاسخ به سوال خبرنگار گفتارنو، مبنی بر اینکه تعدد کلاس های تفریحی و یا درسی به نوعی به یک پز اجتماعی بدل شده است، چه عاملی باعث شده است تا خانواده ها به این سمت کشیده شوند، گفت: من شب گذشته در بین جمعی از متخصصین بودم که همگی بچه هایشان را به کلاس های مختلف می فرستادند حتی استاد پروازی از تهران برای بچه ها می آورند تا پایه تحصیلی آنها قوی شود، متاسفانه این قضیه در بین والدین شکل گرفته است و اگر یکی از والدین هم انجام ندهد این فشار را در خود ایجاد می کند اگر بچه ام را در این کلاس ها ثبت نام نکنم حتما از بقیه بچه ها عقب می افتد.

این روانشناس تصریح کرد: بچه ها برای پر کردن اوقات فراغتشان بهترین هدایت گر والدین هستند، والدین از بچه ها بپرسند اگر واقعا در درسی مشکل دارند و علاقه دارند به آموزشگاه بروند او را ثبتنام کنند اما اگر بچه می گوید می خواهم به کلاس های ورزشی و ... بروم یعنی خودش برای خودش برنامه ریزی کرده است و بهتر است والدین در برنامه ریزی آنان مداخله نکنند.

اعلمی تعدد کلاس ها را مایه سردرگمی بچه ها خواند و گفت: این موضوع بچه ها را هم در چالش چشم و هم چشمی می اندازد که والدین در آن قرار دارند. بچه ها نیز خودشان آگاهی ندارند و بر اساس چشم و هم چشمی به کلاس های مختلف می روند که از هدف آن کلاس ها هم بی اطلاع هستند.

او اضافه کرد: والدین به جای اینکه به بچه ها آموزش دهند چگونه هدف گذاری و کشف استعداد انجام دهند بد تر استعداد کشی می کنند.

این روانشناس تصریح کرد: هر والدینی در دوران کودکی فرزندش می داند که او در چه مهارتهای قوی و در چه مهارتهایی ضعیف است و به جای اینکه در فصل تابستان روی مهارتهای ضعیف بچه ها کار کنند روی مهارتهایی که بچه قوی تر است کار کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

3 کشته در برخورد دو دستگاه خودرو در جاده جیرفت کرمان

رئیس شبکه بهداشت رودبار جنوب هشدار داد: ثبت ۶۰ مورد عقرب‌گزیدگی در فروردین ماه امسال

رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: افزایش ۳۰ درصدی میزان مطالبات معوق بانکی در کرمان

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)