کد خبر: ۳۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی:
معاون وزیر اقتصاد در واکنش به صحبت های بخش خصوصی در ارتباط با شاخص فضای کسب و کار با یک رویکرد منتقدانه، تعابیر بخش خصوصی نسبت به شاخص فضای کسب و کار را زیر سوال برد و گفت: می گویید شاخص ۱۲۸ است اما چند موصوع وجود دارد، اول اینکه شاخص یک متدولوژی خاص دارد و در یک منطقه جعرافیایی خاص را هم نگاه می کند .

تا وقتی در ادارات اولویت انجام کارهای روز مره است، در بهبود شاخص فضای کسب و کار اتفاق خاصی نمی افتد/ مجوز فی النفسه فساد امیز است/ سامانه سیماک اجرایی نمی شود

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده

بهبود فضای کسب و کار همواره یکی از دغدغه های بخش خصوصی و حتی یکی از شعارهای انتخاباتی دولت تدبیر و امید بوده است اما بنا به اظهارات بخش خصوصی و حتی گفته های مسیولین امر در طی این چند سال نه تنها بهبودی در این شاخص صورت نگرفته است بلکه در دوسال گذشته وصعیت این شاخص بدتر از قبل نیز شده است.

به گزارش گفتارنو، در نشست فعالین بخش خصوصی با معاون وزیر اقتصاد بار دیگر مشکلات بخش خصوصی با محوریت فضای کسب و کار مطرح شد و بر اجرای سامانه سیماک تاکید شد.

معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی در واکنش به صحبت های بخش خصوصی در ارتباط با شاخص فضای کسب و کار با یک رویکرد منتقدانه، تعابیر بخش خصوصی نسبت به شاخص فضای کسب و کار را زیر سوال برد و گفت: می گویید شاخص ۱۲۸ است اما چند موصوع وجود دارد، اول اینکه شاخص یک متدولوژی خاص دارد و در یک منطقه جعرافیایی خاص را هم نگاه می کند .

علی فیروزی در ادامه افزود: پیش فرص ها می تواند در کشورهای کوچک رتبه را بهتر نشان دهد، مثلا بندر جبل علی به لحاظ تجارت فرا مرزی در این شاخص ۹۸ است لدا این موصوع به منزله این نیست که نرویم یا برویم به ان منطقه.

معاون وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: درست است که این شاخص یک سنجه بین المللی است اما اول باید ما تصورمان را نسبت به این شاخص واقعی کنیم.

فیروزی در بخشی از صحبت هایش به لایحه ۱۰ نماگری دولت اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در این لایحه در حمایت از سهامداران خرد هیچ اتفاقی نمی افتد اما می تواند رتبه ما را از ۱۲۸ به ۹۰ می رساند .

او در ادامه با اشاره به قانون برنامه ششم اظهار کرد: تا پایان برنامه ششم رتبه ما باید به ۷۰ برسد، ما اگر این ۱۰ جدول را اجرا کنیم رتبه به ۵۸ می رسد اما واقعا بخش خصوصی در این زمینه هیچ بهینگی احساس نمی کند، لذا ما باید دیدمان را نسبت به این شاخص و ایتم هایش واقعی کنیم.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر توجه دیگر شاخص های اقتصاد برای سرمایه گذار گفت: سرمایه گذار برای سرمایه گداری به ایتم های مختلفی نگاه می کند که تنها یکی از ان ها شاخص فصای کسب و کار است.

اگر چه محور اصلی صحبت های فیروز ابادی در این جلسه، کم اهمیت نشان دادن شاخص فضای کسب و کار بود اما او در همین جلسه اظهار کرد: ۳۷ دستگاه اجرایی و بخش خصوصی در راستای بهبود این شاخص تلاش می کنند اما تا وقتی اولویت ان ها انجام کارهای روز مره است در بهبود این شاخص، اتفاق خاصی نمی افتد.

او در ادامه به صراحت افزود: مجوزها هرجا پا می گدارد فساد به بار می اورد، مگر مجوز صنفی را دولت می دهد، خیر مجوز فی النفسه فساد امیز است.

صحبت های بعدی معاون وزیر در خصوص روند انجام مجوزها در سایر کشورها و براساس قواعد نوین مدیریتی بود، روندهایی من جمله جایگزینی نظارت پسینی به جای نظارت پیشین، دریافت هزینه استعلامات از حاکمیت وایجاد مناطق پاک.

او در ادامه خاطر نشان کرد: محیط کسب و کار یکی دو ایتم نیست، ما چند کار مشترک انجام می دهیم که یکی از ان ها در راستای کاهش تورم قوانین و مقررات است.

فیروزی با بیان اینکه "دولت باید مقررات دست و پا گیر را حدف کند اما از دو جهت فشار وارد می شود" گفت: یک جهت فشارها مربوط به بخش خصوصی است که خودش با خودش مشکل دارد و در جهت بعدی از سمت سازمان هایی که تنها برای دادن مجوزها ایجاد شده اند فشار می آید چرا که به هر حال این افراد کارشان را از دست می دهند.

او در ادامه صحبت هایش به کم اظهاری برخی از ادارات در خصوص برخی استعلامات اشاره کرد گفت: جهاد کشاورزی در یک حیطه اعلام کرده ۱۲۰ مجوز دارد ولی بعد از ان مشخص شد هزار مجوز در این خصوص وجود دارد.

فیروزی در پاسخ به درخواست راه اندازی سامانه سیماک در کرمان، خطاب به طبیب زاده و نمایندگان بخش خصوصی گفت: برای سیماک یک استعلام از وزیر ارتباطات بگیرید، به هر حال خواستگاه ان پست بوده یا حتی می تو انید یک استعلام از مازندران بگیرید تا متوجه دلیل عدم موافقت شوید.

رئیس اتاق کرمان در انتهای صحبت های فیروزی با بیان اینکه ما بیشتر شعار می دهیم، گفت: صحبت های سما نگرانی های ما را بیشتر کرد چرا که شما شاخص های بین الملی اقتصادرا زیر سوال می برید.

مهدی طبیب زاده در ادامه خطاب به فیروزی افزود: کشورهایی که پیشرفت کردند رتبه فصای کسب و کارشان را ببینید، وقتی فضای کسب و کار خوب نباشد اقتصاد به سمت رانت خواهد رفت.

رییس اتاق کرمان با بیان این جمله که "ما در استان به همت مدیران پیشرفت خوبی داشتیم ولی رتبه ۱۷ زیبنده استان نیست"گفت: در ارتباط با سیماک ما هیچ وابستگی نداریم اگر بستر خوبی نیست، بستر دیگری بدهید و به ما اجازه دهید که پنجره واحد الکترونیکی داشته باشم.

طبیب زاده با بیان این جمله که ما چندسال داریم کار می کنیم ولی عقب تر رفته ایم، گفت: ما از کشور ناامید شده ایم و در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می بریم.

او در ادامه خاطر نشان کرد: اگر فصای کسب و کار بهبود پیدا نکند، انتظار توسعه استان یک انتطار بی جایی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز این نگاه را که با ۵ جمله می توان فضای کسب و کار را دو رقمی کرد ، یک نگاه ساده انگارانه دانست و افزود: سخنان معاون وزیر در خصوص عدگ اجرایی شدن سامانه سیماک اب سردی بود که بر استان ریخته شد.

جعفر رودری در ادامه خطاب به معاون وزیر اقتصاد ، گفت: اگر سیماک مناسب نیست و نمی شود ما خود در استان به سمت سازوکارهایی برویم که قابلیت اجرایی داشته باشد.

برچسب ها: فضای کسب وکار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)