کد خبر: ۳۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتاق اصناف کرمان:
یوسف جعفری با بیان این‌که کمبود شکر مربوط به کل کشور است، اظهار کرد: «الان ۱۲ هزار تن شکر در کارخانه قند سیرجان است که پیشنهاد دادند اگر دولت شکر خام به آن تحویل دهد شکر موجود آزاد می‌شود و در بازار توزیع می‌شود اگر این شکر بیاید خیلی از مشکلات در کرمان حل خواهد شد».

شکر  سه‌هزار و ۴۰۰ تومان باید به فروش برسد/با راه‌اندازی واحد تصفیه شکر سیرجان می‌توانیم شکر استان را تامین کنیم

یوسف جعفری رئیس اتاق اصناف کرمان اظهار کرد: «انتهای سال گذشته که وضعیت شکر خیلی بحرانی بود ۵۰۰ تن شکر را از میبد آوردیم و توزیع کردیم و تقریبا بازار تنظیم شد و در سال جدید هم باز حدود ۵۰۰ تن شکر توسط اصناف توزیع شد».

وی با بیان این‌که وضعیت شکر هنوز هم خوب نیست، افزود: «در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که دو هزار تن از سه هزار و ۵۰۰ تن ذخیره‌ی شرکت غله، در بازار توزیع شود که انجام شده و ۵۰۰ تن به کرمان دادند که بین فروشگاه‌های بزرگ و واحدهای صنفی توزیع کردیم تا در سطح شهر توزیع شود».

رئیس اتاق اصناف کرمان با بیان این‌که قیمت شکر سه هزار و ۴۰۰ تومان است، بیان کرد: «قیمت شش هزار و ۵۰۰ مربوط به شکری است که خارج از سهمیه توزیع می‌شود که تخلف است و اگر گزارشی به بازرسی صنعت و معدن یا اتاق اصناف داده شود قطعا برخورد می‌شود».

وی ادامه داد: «قیمت خرید شکر از کارخانه سه‌هزار تومان است که با احتساب کرایه‌ی حمل و سود فروشنده حدود سه‌هزار و ۴۰۰ باید به فروش برسد».

وی در خصوص اخذ کد ملی سرپرست خانوار هنگام خرید شکر گفت: «درست این است که کد ملی تعریف شود و سیستم متمرکزی باشد تا اگر کسی در فروشگاهی خرید کرد نتواند روز بعد از مغازه‌ی دیگری خرید کند و مشخص باشد که قبلا شکر خریده است».

وی بیان کرد: «گرفتن کد ملی توسط فروشنده شاید برای بعضی‌ها ممانعتی ایجاد کند و فکر کنند که چون کد ملی را داده‌اند جای دیگری نمی‌توانند شکر بگیرند ولی کسانی که حرفه‌ای هستند این کار را انجام می‌دهند و هیچ اثری ندارد».

رئیس اتاق اصناف کرمان خاطرنشان کرد: «زمانی دریافت کد ملی می‌تواند درست باشد که اگر جایی کد ملی را دادید و شکر خریدید در جای دیگر نتوانید خرید کنید اما در حال حاضر این‌طور نیست. شاید درصد کمی موثر باشد ولی در کل تاثیری ندارد».

وی یادآور شد: «البته ما پیشنهاد دادیم با توجه به این‌که کمبود هست بهتر بود سامانه‌ای تعریف می‌شد و وقتی به آن شکل پیش می‌رفت شاید کمبود هم کمتر احساس می‌شد».

جعفری با بیان این‌که کمبود شکر مربوط به کل کشور است، اظهار کرد: «الان ۱۲ هزار تن شکر در کارخانه قند سیرجان است که پیشنهاد دادند اگر دولت شکر خام به آن تحویل دهد شکر موجود آزاد می‌شود و در بازار توزیع می‌شود اگر این شکر بیاید خیلی از مشکلات در کرمان حل خواهد شد».

وی با بیان این‌که بی‌تدبیری سبب مشکل در بازار شکر شده است، گفت: «وقتی شکر می‌رسد باید سریع‌تر توزیع شود، شکر را به صورت قطره‌چکانی توزیع می‌کنند و این توزیع مشکل دارد».

رئیس اتاق اصناف کرمان اضافه کرد: «چرا برای توزیع شکری که ذخیره است باید معطل بمانیم تا جلسه‌ای تشکیل شود و بعد توزیع کنیم؟».

وی افزود: «اگر هم قرار است جلسه‌ای تشکیل شود این جلسه باید فوق‌العاده تشکیل شود و با یک تصمیم ضربتی شکر توزیع شود».

وضعیت شکر رو به بهبود است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز با بیان این‌که دو واحد تولید شکر در کرمان داریم که پیگیر هستیم تا فعال شوند، اظهار کرد: «واحد قند بردسیر نیاز به بازسازی خط تولید دارد و پیگیری از سوی سازمان صمت برای فعال کردن این واحد انجام شده است».

محمدرضا خواجویی افزود: «واحد تصفیه شکر سیرجان هم نیاز به شکر خام دارد که از طریق مصوباتی که در کارگروه تنظیم بازار استان داشتیم، یک سهمیه برای آن در نظر گرفته شده و باید از طریق جهاد کشاورزی و اداره کل غله پیگیری انجام شود و سهمیه‌ی شکر خام به این واحد داده شود».

وی ادامه داد: «با راه‌اندازی این واحدها خصوصا واحد تصفیه شکر سیرجان ما می‌توانیم شکر استان را تامین کنیم و حتی اگر استان‌های دیگر هم نیاز به شکر داشته باشند آن‌ها را پوشش دهیم».

خواجویی با بیان این‌که سهمیه‌های شکر در استان بیشتر و جذب شدند و از سوی سازمان صنعت و معدن نیز بر توزیع آن توسط واحدهای صنفی نظارت شده، گفت: «سعی کردیم واحدهای صنفی که عرضه‌ی شکر را انجام می‌دهند مورد بازدید قرار بگیرند تا از نظر تعزیرات تخلفی صورت نگرفته باشد و برای انتخاب آن‌ها شرایط گذاشتیم؛ همچنین از توان شرکت‌های تعاونی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ هم استفاده کردیم که مردم در خرید شکر مشکلی نداشته باشند».

وی با بیان این‌که سعی ما بر این است که مکان‌های توزیع شکر ثابت باشد، اضافه کرد: «خیلی از اعضای اتحادیه‌ی خواروبار که دو هزار عضو دارد تمایل دارند توزیع کننده باشند که این کار نظارت را سخت می‌کند، ما می‌توانیم یک تعداد معدودی را انتخاب کنیم تا راحت‌تر کنترل کنیم و سعی کردیم مکان‌های ثابتی تعریف شود که مردم برای خرید مشکل نداشته باشند».

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خاطرنشان کرد: «خوشبختانه الان وضعیت شکر رو به بهبود و بهتر شدن است و در آینده‌ی نزدیک بعید می‌دانم مساله‌ی شکر در استان وجود داشته باشد».

خواجویی در خصوص اینکه اوایل سال قرار بوده است واحد تصفیه‌ی شکر سیرجان راه‌اندازی شود اما هنوز این کار صورت نگرفته توضیح داد: «وظیفه‌ی ما این بود که در کارگروه تنظیم بازار سهمیه‌ی شکر خام را برای این واحد در نظر بگیریم اما این که چرا تا به امروز تحویل نشده باید از اداره‌ غله سوال کنید که دلیل تاخیر در سهمیه چه بوده است؛ آن چه مربوط به ما بوده پیگیری شده است».

خواجویی با تاکید بر این‌که کمبود کالایی در استان نداریم و در شکر هم کمبود نیست، بیان کرد: «در حال حاضر یک سهمیه‌ی دو هزار تنی در انبار شرکت غله موجود است که بین شهرستان‌ها هم توزیع شده، از این دو هزار تن، ۵۰۰ تن را به جنوب استان تخصیص دادند، ۴۹۰ تن سهمیه‌ی شهر کرمان است و مابقی هم مربوط به شهرستان‌ها است، آخرین خبری که من دارم ۶۴۵ تن از مابقی سهمیه‌ی شهرستان‌ها جذب و در شهرستان‌ها توزیع شده است».

وی یادآور شد: «در شهر کرمان علاوه بر این ۴۹۰ تنی که در نظر گرفته شده است، ۱۳۰ هزار تن در حال توزیع در بخش خانوار است، ۱۰۰ تن سهمیه‌ی بخش صنعت و معدن داریم و ۱۰۰ تن هم مصوبه گرفتیم که در بخش صنایع و صنوف توزیع کنیم».

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان این‌که کمبود وجود ندارد و مشکلی نیست، توضیح داد: «مراکز ثابت باید بیشتر به مردم اطلاع‌رسانی شود و جراید و صدا و سیما که تاکنون همراهی داشتند بیشتر کمک کنند تا مردم مکان‌های توزیع را بهتر شناسایی کنند».

وی با بیان این‌که در کرمان و سایر استان‌ها کمبود کالایی نداریم، گفت: «خوشبختانه در کالاهای اساسی مورد نیاز مردم دولت تدبیر کرده، انبار کالاها به وفور موجود است، می‌توانید انبار کالاهای غله‌ی کرمان را ببینید، برنج به وفور موجود است و شکر تا سقف انبارها وجود دارد».

خواجویی ادامه داد: «برای ماه محرم و صفر که افزایش تقاضا برای کالاهای خاص این ایام وجود دارد نیز تنظیم بازار انجام شده، تامین صورت گرفته و مشکلی نخواهیم داشت».

 خواجوییادامه داد: «مراکز عرضه‌ی ما تغییر می‌کنند، در زمانی که توزیع کالاها به صورت کوپنی انجام می‌شد کل واحدهای صنفی عرضه‌کننده‌ی این کالاها نبودند، بلکه با توجه به منطقه، موقعیت و جمعیتی که وجود داشت یکسری واحدها تعیین شده بود و کالاها از مبادی این واحدها توزیع می‌شد اما امروز دو اتحادیه خواروبار و لبنیات که بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار واحد را شامل می‌شوند درخواست دارند در توزیع دخالت کنند و قطعا توزیع چرخشی صورت می‌گیرد و یک مقدار اطلاع‌رسانی به مردم سخت است».

وی افزود: «برنامه‌ای که ما گذاشتیم و مصوبه‌ی تنظیم بازار هم داریم این است که مکان‌هایی را ثابت بگذاریم که در این مکان‌ها به صورت دائم شکر را داشته باشند».

خواجویی با بیان این‌که در حال حاضر امکان خرید شکر با قیمت غیر از سه‌هزار و ۵۰۰ تومان از واحدهای تولیدی شکر هم وجود دارد، اظهار کرد: «هماهنگی این کار انجام شده تا اتحادیه‌ی مربوطه کار را انجام دهد تا از مبادی خرده‌فروشان نسبت به توزیع آن اقدام کنند».

وی تاکید کرد: «هدف این است که شکر به وفور در دسترس مردم باشد که البته توجه به قیمت آن هم بی‌تاثیر نخواهد بود».

برچسب ها: شکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)