کد خبر: ۳۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی مطرح کرد:
مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی،اذعان داشت: هدف ما این است که در ۵ سال آینده دانشجویانی که وارد دانشگاه علمی و کاربردی می‌شوند با ایجاد یک شرکت تخصصی از دانشگاه خارج شوند؛ یعنی هر فارغ التحصیل دانشگاه یک شرکتی را تاسیس کند که یک کار نوآورانه و مورد نیاز منطقه خود را تامین کند.
گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده:

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: با توجه به اینکه دانشگاه جامع علمی و کاربردی یک دانشگاه شغل محور است، حوزه پژوهش و فناوری سعی دارد تا افراد را به صورت فناور به جامعه تحویل دهد و براین اساس الگوی خود را بر ایجاد مراکز نوآوری در مراکز علمی و کاربردی قرار داده است.

محمد حسین موسی زاده اظهار کرد: ۱۳۰ مرکز نواوری تخصصی در مراکز آموزشی علمی و کاربردی تأسیس و در حال برگزاری استارت آپ‌های شتاب تخصصی هستیم.

موسی زاده خاطر نشان کرد: در پاییز امسال ۵۰ رویداد شتاب تخصصی در دو گروه به بهره برداری می‌رسند که گروه اول شامل استارت آپ‌های هستند که توسط مراکز تخصصی اجرا می‌شوند و بهره بردار و سرمایه گذار آن‌ها همان شرکت‌های خصوصی هستند که مرکز علمی کاربردی دارند ، نمونه بارز آن‌ها شرکت ماموت و شرکت پولاد پیچ کار است.

او در ادامه افزود: در گروه دوم استارت اپ‌هایی هستند که توسط واحد‌های استانی جهت افزایش ضریب نفوذ اجتماعی دانشگاه اجرا می‌شوند و بر این اساس پتانسیل‌های استان شناسایی و پس از ان یکی از این پتانسیل‌ها به عنوان محور برگزاری رویداد شتاب در نظر گرفته می‌شود.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی در ادامه صحبت هایش برگزاری رویداد شتاب خرما در استان کرمان را به عنوان نمونه بارز از این رویداد‌های شتاب نام برد و گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲۵ درصد خرمای ایران را استان کرمان تأمین می‌کند، ما می‌توانیم با برگزاری این رویداد شتاب شاهد بروز نوآوری و خلاقیت در تمام حوزه‌های مرتبط با خرما در استان کرمان باشیم.

او در ادامه اذعان داشت: هدف ما این است که در ۵ سال آینده دانشجویانی که وارد دانشگاه علمی و کاربردی می‌شوند  با ایجاد یک شرکت تخصصی از دانشگاه خارج شوند؛ یعنی هر فارغ التحصیل دانشگاه یک شرکتی را تاسیس کند که یک کار نوآورانه و مورد نیاز منطقه خود را تامین کند.

او با بیان این جمله که ۲ میلیون دانش اموز داریم و ۱۲ میلیون نفر روزانه تنقلات مصرف می‌کنند، اظهار کرد: اگر کلمپه مثل کیت کت در جیب دانشآموزان بود، ایا اصلا هیچ بیکاری در کرمان وجود داشت؟

موسی زاده با بیان این جمله که خمیر خر ما و شیره خرما در تبریز تولید می‌شود، به طرح این پرسش پرداخت که جایگاه بم و کرمان در این عرصه کجاست؟

او در ادامه افزود: باید مردم به یک شناخت برسند، یک تغییر نگرش منجر به ایجاد شغل خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی، خاطر نشان کرد: ۹ دسته از سرمایه جهان در کشور ماست، حدود ۲ هزار محصول از خرما در جهان تولید می‌شود، اما در ایران کمتر از انگشتان دست از خرما محصول تولید می‌شود.

او با اشاره به برگزاری رویداد شتاب خودرو در ۷ آذر ماه خاطر نشان کرد: کلیه افرادی که ایده‌ای در رابطه با خودرو دارند می‌بایست تا اول آبان ماه ایده‌های خود را در سایت ثبت کنند.

موسی زاده در خصوص تعداد مراکز نوآوری دانشگاه علمی و کاربردی در استان گفت: در استان کرمان ۴ مرکز نواوری داریم و امیدواریم تا پایان سال تمام مراکز آموزش علمی کاربردی استان بتوانند موفق به اخذ مجوز یک مرکز نوآوری شوند.

او خاطر نشان کرد: ما برای مراکز نوآوری دانشگاه علمی و کاربردی سه شرط غیر دولتی بودن، تخصصی و سرمایه گذار بودن را گذاشته ایم.

مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی تشریح کرد: مراکز نوآوری استان کرمان شامل، مرکز نوآوری صنایع هوایی مرکز ماهان، مرکز نوآوری خودرو و صنایع وابسته مربوط به مرکز کرمان خودرو، مرکز نوآوری تکنولوژی‌های پیشرفته ساختمانی مربوط به جهاد دانشگاهی کرمان و در آخر مرکز نوآوری حمل و نقل جاده‌ای مربوط به مرکزعلمی و کاربردی نوبنیاد سیرجان است.

در ادامه این نشست خبری خبرنگار گفتار نو با مدیر کل دفتر امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی به گفتگو پرداخت که در ادامه خواهید خواند.

*آقای موسی زاده، ما بیشترین میزان بیکاری را در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی داریم، حتی عنوان می‌شود که در برخی از مناطق، رشته‌های دانشگاهی براساس نیاز سنجی منطقه شکل نگرفته اند. نظر شما در این خصوص چیست؟


دانشگاه علمی و کاربردی یکی از قابلیت هایش این است که می‌تواند مزیت هایش را براساس نیاز منطقه تدوین کند. به عنوان مثال ماهان، چون مرتبط با کرمان است ما رشته‌های مرتبط با هواپیمایی را به این سمت آوردیم.

ما برنامه درسی مان براساس نیاز استان هاست، مثلا در استان اصفهان ما توانستیم گز را بنویسیم و ما دوره آموزشی فوق دیپلم یزد را داریم و این جا هم باید خود سسیستم تلاش کند و نیاز‌های خودش را به عنوان دوره‌های درسی تدوین کند.

بر فرض کلمپه را بنویسد و فراوری پسته و سایر مسائل دیگری را که در منطقه داریم.

ما بحث سوهان را داریم، ولی نه برای زرند، ببینید خود منطقه باید این را بخواهد و خود دانشگاه این توان را دارد که بتواند برای رفع مشکلات شغلی و ارتقای سطح شغلی منطقه دوره‌ها را با سرعت تدوین  و تصویب کند.

* چند درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه علمی و کاربردی کرمان جذب بازار کار می‌شوند؟

ما بیش از ۶۰ درصد دانش آموختگانمان جذب بازار کار می‌شوند.

در کرمان آن‌هایی که شاغل نبوده اند حدود ۳۹ درصد بود.


* شما مدعی هستند تمامی رشته‌هایی که در دانشگاه علمی و کاربردی برگزار می‌شود، متناسب با نیاز منطقه است؟

ببینید رشته‌های ما شغل محور است، از کزمان آنالیزی ندارم، ولی اکثر رشته‌های دانشگاهی ما شغل محور است به عنوان مثال ما رشته‌های تحت عنوان جوش و تراش و ماهی‌های زینتی داریم، لذا همه رشته‌های ما شغل محور هستند.

دو نکته د راینجا وجود دارد اول اینکه جامعه ما بچه هایش را نمی‌آورد تا ماهی پروری بخواند، این یک بحث دیگری است.

من رشته گز را در دانشگاه گذاشته ام، تنها ۳ نفر برای تحصیل آمده اند.

من رشته سنگ ساختمانی را در اصفهانی که ۵۰۰ واحد سنگ بری داریم تنها ۹ نفر آمده اند و ما همه این افراد را حتی بورس کردیم، ولی متاسفانه بعد از آن نیامدند.

ما رشته قلم زنی می‌گذاریم وکسی نمس آید، ببینید این‌ها مسائل اجتماعی است و خانواده‌ها هنوز باور ندارند به فرزندانشان می‌گویند که فرضا رشته شیمی بخوان، ولی رشته تعمیر مس نرو.

ما باید دنبال مسائل اجتماعی برویم، ما می‌توانیم دوره‌ای برای تبیین کلمپه بگذاریم، اما آیا کسسی می‌آید؟

 خوب است تا اینجا به این نکته  اشاره کنم، وقتی که در کرمان کلمپه می‌پزند آیا روزی هم به همین نام دارند؟

من افتخار می‌کنم که پدرم کلمپه پز است؟ آیا در کرمان کوچه‌ای به نام کلمپه هست که من باور کنم که کلمپه برای شماست، آیا یک میدان به این نام وجود دارد؟ ببینید این‌ها باور‌های اجتماعی است که باید وارد آن شویم.

در کرمان خرما قدمت ۲۰۰ ساله دارد، اما آیا موزه‌ای به عنوان موزه خرما وجود دارد که افراد همه واریته‌های خرما را در آن جا ببینند؟

ببینید تا این‌ها ایجاد نشود نمی‌توانیم از نظر اجتماعی کاری انجام دهیم چرا که چیزی که مردم می‌بینند این است که فرضاً  خانه سازی خیلی خوب است و بچه ما باید مهندس عمران شوند.

در طی یک تحقیق که در ایران انجام شد، مشخص شد که بچه‌های ما در مقطع دیپلم تنها با ۵۸ شغل آشنایی داشتند در صورتیکه ما در ایران ۳ هزار شغل داریم.


*به طور کلی سه آیتم تحصیلات، مهارت و مالکیت در ایجاد یک کسب و کار تأثیر گذار هستند، برخی معتقدند که بزرگترین چالش پیش روی استان در زمینه مالکیت ایده و فروش ایده است. اساساً دانشگاه علمی کاربردی چه تدبیری در جذب سرمایه گذار برای ایده‌ها داشته است و وجه تمایز این مراکز نوآوری با پارک علم و فناوری و مراکز رشد در چیست؟


دانشگاه جامع علمی و کاربردی حدود ۵۰۰ مرکز دارد که بیش از یکصد و پنجاه تا از آن‌ها کمپانی هستند.۵۰ تا از ان‌ها را هم در سایت استارت آپ گذاشتم. من شبکه خودم را در استارت آپ‌ها می‌آورم چرا که آن‌ها شبکه سرمایه گذاری دانشگاه هستند.

ما که نمی‌خواهیم سرمایه گذرای کنیم، ما شبکه اصلی را داریم و این شبکه را بسته به نوع محتوای ایده‌ها به استان‌ها می‌بریم تا بتوانند سرمایه گذاری کنند.

هر کسی که می‌خواهد استارت آپ بزند باید یک کمپانیداشته باشد، کمپانی کلران، کلر ایران را تأمین می‌کند، نمک را می‌گیرد و کلر درست می‌کند و رقیبی در خاورمیانه ندارد.

توجه اساسی من روی مالکیت ایده است و اینکه چگونه این ایده‌ها را بفروشیم. این‌ها نکات ظریفی است که متاسفانه چندان در ایران جایش را باز نکرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)