کد خبر: ۳۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان:
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در خصوص زمان بازگشایی درب‌های این باغ تاریخی به روی مردم، اظهار کرد: مرمت این باغ از سال 94 تا کنون به ‌صورت حرفه‌ای و مستمر انجام شده است اما در نهایت باید آستان قدس رضوی اعلام کند که چه زمانی مرمت این بنا بر اساس اعتباراتشان به پایان می‌رسد.

بیرام بیگ افشار در سال 916 هجری قمری از طرف محمدخان استاجلو در زمان شاه اسماعیل صفوی به کرمان آمد و از خود باغ بیرم‌آباد که در شرق شهر کرمان و در کنار بنای تاریخی تخت درگاه قلی بیگ است، را به یادگار گذاشت.

باغ بیرم‌آباد با وسعت 4.5 هکتار یکی از باغ‌های زیبا و تاریخی شهر کرمان است که قدمت آن نزدیک به 5 قرن است و براساس وقفنامه موجود، در زمان قاجاریه چهار تن از فرزندان قلی بیگ این باغ را به آستان قدس رضوی واگذار کرده‌اند.

باغ بیرم‌آباد در نزدیکی سه بنای تاریخی قلعه دختر و قلعه اردشیر، گنبد جبلیه و تخت درگاه قلی بیگ و در مجاور جنگلی که در دامنه کوه است، قرار گرفته؛ بنابراین باغ بیرم‌آباد از امتیاز بسیار خوبی برای جذب گردشگر برخوردار است.

بازسازی و مرمت این بنا از سال 1394 با پیگیری های استاندار وقت کرمان در دستور کار قرار گرفت که اگر این باغ و باغ کلانتر احیا شوند شهر کرمان صاحب چند باغ تاریخی ازجمله شاهزاده ماهان، فتح‌آباد، هرندی، کلانتر و بیرم‌آباد می‌شود که می‌توانند گردشگران زیادی را به خود جذب کنند.

"مجتبی شفیعی" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان درباره آخرین وضعیت بازسازی و گشایش باغ بیرم آباد می‌گوید: باغ بیرم‌آباد متعلق به دوره صفویه است و قدمت این باغ بیش از 4 قرن است.

وی با بیان این مطلب که این باغ جزء موقوفات آستان قدس رضوی است، تصریح کرد: مرمت این بنا از سال 94 آغاز شد و در این سال به‌صورت جدی روی کوشک مرکزی این باغ کار انجام شد؛ شایان ذکر است که در دهه 80 سازمان میراث فرهنگی از محل اعتبارات خود، حصار باغ بیرم‌آباد که شامل برج‌ها و دیوارهای اطراف این محوطه می‌شد، کار مرمت را آغاز کرد اما دیگر اقدامی تا سال 94 در این مجموعه صورت نگرفت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان ادامه داد: در سال 94 مرمت این باغ تاریخی با حمایت آستان قدس رضوی به شیوه امانی با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان کلید خورد.

مرمت کوشک مرکزی باغ بیرم‌آباد به اتمام رسیده است

وی از میزان پیشرفت مرمت و بازسازی باغ بیرم‌آباد سخن به میان آورد و بیان کرد: تا امروز مرمت کوشک مرکزی به اتمام رسیده و فقط درب‌های آن باید نصب شوند و 85 درصد مرمت عمارت حوض‌خانه که در ضلع شرقی باغ قرار دارد، انجام شده و تنها کف‌سازی و نصب درب‌های آن باقی‌مانده است.

شفیعی ادامه داد: به جزء کوشک اصلی که در مرکز باغ و در باکس ورودی باغ قرار دارد، در ضلع شرقی عمارت حوض‌خانه و یک کوشک 8 ضلعی که دارای کاشی‌کاری معرق فوق‌العاده زیبایی است، وجود دارد که قرار بود در فاز بعدی مرمت این عمارت، این حوض خانه نیز بازسازی و مرمت شود.

محوطه سازی باغ در حال ساماندهی است

وی ضمن تشکر از آستان قدس رضوی برای حمایت مالی از مرمت و بازسازی این باغ افزود: کارهایی برای محوطه‌سازی باغ انجام شده است و براساس کار مرمتی یکسری جداول سنگی در اطراف پیاده‌روهای آن نصب شده و در مجموع محوطه‌سازی آن در حال ساماندهی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: مقرر است که این باغ در قالب کاربری‌های مرتبط با صنعت گردشگری احیا شود و امیدواریم روزی برسد که درب‌های این باغ به‌روی مردم گشوده و مردم بتوانند از نظاره این باغ لذت ببرند.

وی در خصوص آیا اینکه تله‌کابین روی رونق گردشگری این باغ موثر است یا خیر؟ گفت: تله‌کابین ارتباطی به باغ پیدا نمی‌کند و خارج از حریم باغ است لذا هیچ مشکلی برای باغ ایجاد نمی‌کند البته هر اقدامی اطراف یک بنای تاریخی شود اگر حساب شده باشد روی افزایش گردشگران و مراجعین منطقه کمک خواهد کرد و هر کدام می‌تواند نقش خوبی در رونق گردشگری آن منطقه داشته باشد.

هیچ تعرضی به باغ صورت نگرفته است

شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا به حریم این بایغ تعرض شده یا خیر؟ عنوان کرد: هیچ تعرض یا دخل و تصرفی اخیرا در حریم این باغ نداشتیم و حریم اطراف باغ نیز حفظ و هیچ‌گونه تعرضی به آن صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این باغ در زمان قاجار توسط فرزندان قلی بیگ وقف آستان قدس رضوی می‌شود، تصریح کرد: این باغ تا نیم قرن گذشته به‌صورت اردوگاه از آن استفاده می‌شده به طوری که در دوره پهلوی به عنوان اردوگاه پیش‌هنگی استفاده می‌شد و سپس آستان قدس رضوی یکسری از بخش‌های آن را به فضای اداری تبدیل کرده و دفتر موقوفات آستان قدس در استان کرمان شده است.

زمان گشایش باغ بر روی مردم را آستان قدس باید اعلام کند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در خصوص زمان بازگشایی درب‌های این باغ تاریخی به روی مردم، اظهار کرد: مرمت این باغ از سال 94 تا کنون به ‌صورت حرفه‌ای و مستمر انجام شده است اما در نهایت باید آستان قدس رضوی اعلام کند که چه زمانی مرمت این بنا بر اساس اعتباراتشان به پایان می‌رسد، اما در مجموع میراث فرهنگی در بحث طراحی و نظارت همکاری‌های لازم برای هرچه سریعتر به پایان رسیدن بازسازی و مرمت این بنا را انجام خواهد داد.

وی در زمینه اینکه چه کاربری برای این باغ در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: آستان قدس رضوی تاکنون دو کاربری برای آن در نظر گرفته که یا به اردوگاه دانش‌آموزی یا به مکانی تفریحی و پذیرایی تبدیل شود.

باغ بیرم‌آباد و کلانتر؛ عناصر زنجیره اقتصاد گردشگری شهر کرمان

شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا آستان قدس رضوی مدیریت این باغ را پس از احیاء به بخش خصوصی واگذار می‌کند یا خیر؟ گفت: ظاهرا قصد واگذاری به بخش خصوصی ندارند و احتمالا خودشان مدیریت آن را برعهده می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این باغ در داخل شهر کرمان قرار دارد و از موقعیت استراتژیکی نیز برخوردار است، احیای این بنای تاریخی باعث ایجاد رونق گردشگری در این منطقه خواهد شد، ضمن آنکه هم اکنون در حال احیای باغ سالار کلانتر نیز هستیم و هر کدام از این باغ‌ها می‌تواند عنصری از یک زنجیره باشند که به اقتصاد گردشگری شهر کرمان کمک کنند.

سکوت آستان قدس رضوی

 مسئول احیای باغ بیرم‌آباد از طرف آستان قدس رضوی درخصوص آخرین وضعیت این عمارت،گفت: به دلیل آنکه هنوز برنامه های آستان در این زمینه مشخص نیست نمی تواند به هیچ یک از سوالات خبرنگاران پاسخ دهد!!

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)