کد خبر: ۳۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر انجمن پسته در گفت و گو با گفتارنو نو مطرح کرد:
دبیر انجمن پسته ایران در واکنش به صحبت‌های دبیر خانه کشاورز مبنی بر پوکی ۳۰ درصدی پسته در سال جاری می‌گوید: برای اظهارنظر در خصوص درصد پوکی باید منتظر ماند تا برداشت پسته کامل شود و بعد در خصوص آن اظهار نظر کرد.زهرا مرتضوی با بیان اینکه این آمار‌ها حدس هایی هستند که مطرح می‌شوند، می‌گوید: براساس آماری که من از مناطق مختلف گرفتم ظاهراً چیز غیر متعارفی اتفاق نیفتاده است، آمار پوکی از ۹ درصد در بعضی از مناطق شروع می‌شود تا ۳۳ درصد.
پوکی غیر متعارفی نداشتیم/ اگر عرضه پسته  به بازار مدیریت شود، قیمت پسته پایین نمی آید/ قیمت تمام شده پسته 70 هزار تومان است
 
گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:براساس آمار انجمن پسته ایران بیش از ۲۲۰ هزار تن پسته برای سال جاری جدید برداشت خواهد شد که از این بین قریب به ۱۲۰ هزار تن آن سهم استان کرمان خواهد بود، اما چندی پیش این آمار توسط دبیر خانه کشاورز استان مورد تردید قرار گرفت.
مهدی سیف الدینی مدعی شده بود: گرمای هوا به محصول پسته خسارت وارد کرده و ۳۰ درصد محصول پوک خواهد بود.
سیف الدینی با بیان این جمله که ما هیچ مخالفتی با صادرکننده‌ها و انجمن پسته نداریم و انجمن پسته هم نیت خوبی داشته است، گفته است: «انجمن پسته اگر آمار را بالا اعلام کرده اول سال تخمین زده و این تخمین درست بوده، زیرا بعد محصول دچار آفتاب‌سوختگی شده است «او در ادامه اظهاراتش دلیل عدم اعلام خسارت از سمت انجمن پسته و اتاق بازرگانی را دریافت تسهیلات دانسته و گفته است: «انجمن بر اساس همین تخمین، پیگیر دریافت تسهیلات و ارزآوری پسته از بانک مرکزی بودند و به همین دلیل تجار، اتاق بازرگانی و انجمن پسته نگفتند که محصول خسارت دیده و رقم را پایین نیاوردند تا بتوانند تسهیلات خوبی از بانک مرکزی بگیرند و به همین دلیل تخمینی را که اعلام کردند، کم نکردند، زیرا آن‌ها هم دنبال این بودند که تسهیلات و همکاری بیشتر بانک مرکزی را بگیرند».

دبیر انجمن پسته ایران در واکنش به صحبت‌های دبیر خانه کشاورزدر پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی انجمن برای برداشت ۲۲۰ هزار تن پسته برای سال جاری محقق می‌شود، می‌گوید:نمی توانیم دقیقاً به شما عدد دهیم، ولی خوب بعضی‌ها که پسته‌ی چندانی ندارند پیش بینی کمتری داشتند.
 
زهرا مرتضوی البته در خصوص ادعای سیف الدینی مبنی بر پوکی ۳۰ درصدی پسته در سال جاری می‌گوید: برای اظهارنظر در خصوص درصد پوکی باید منتظر ماند تا برداشت پسته کامل شود و بعد در خصوص آن اظهار نظر کرد.
مرتضوی در ادامه می‌افزاید: تا الان هر چه پسته چیده شده کال و مغز سبز بوده و فقط خراسان است که پسته رسیده اش در حال چیدن است.

او با بیان اینکه این آمار‌ها حدسی هایی هستند که مطرح می‌شوند، می‌گوید: براساس آماری که من از مناطق مختلف گرفتم ظاهراً چیز غیر متعارفی اتفاق نیفتاده است، آمار پوکی از ۹ درصد در بعضی از مناطق شروع می‌شود تا ۳۳ درصد.
او خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر نمی‌توان نظری در این خصوص ارئه داد، در مورد خراسان هم آن چه که به ما گفته شد این بود که میزان پوکی چیزی بیشتر از سال‌های قبل نبوده و یک پوکی متعارف و متعادل بوده است؛ فقط بعضی مناطقی که شایدآب و یا زمین مناسبی نداشتند درصد پوکی شان بالا بوده است.
 
پیش بینی کاهش قیمت پسته در بازار جهانی
شاید این روز‌ها قیمت پسته به یکی از دغدغه‌های اصلی باغداران و تاجران پسته تبدیل شده است، حال آن که آمریکا که رقیب اصلی ایران و تا حدودی مشخص کننده قیمت در بازار است، برداشت قابل توجهی داشته است.

دبیر انجمن پسته ایران در خصوص احتمال افت قیمت پسته ایران در بازار‌های جهانی، می‌گوید: امسال آمریکا بیشتر از ۳۵۰ هزار تن پسته داشته و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن پسته نیز از پارسال دارد، لذا قطعاً برای فروش آن یک فکری می‌کند و یکی از کار‌هایی که ممکن است انجام دهد کاهش قیمت است.
 
مرتضوی در ادامه می‌افزاید: شاید تعیین کننده قیمت پسته بازار آمریکا باشد که البته این هم لازمه یک مدیریت جدی از سمت تجار ماست، به هر حال پسته ما امتیازاتی دارد و ما باید امسال روی این مسئله مانور دهیم چرا که به لحاظ مقدار، آمریکایی‌ها خیلی از ما جلو هستند.

او با بیان اینکه همین الان هم پسته ما در بازارخارجی ارزان‌تر از پارسال فروخته می‌شود، می‌گوید: به هر حال یک پیش بینی‌هایی وجود دارد که ممکن است آمریکایی‌ها باز هم برای فروش پسته شان، قیمتشان را کاهش دهند.
براساس اظهارات دبیر انجمن پسته ایران قیمت فعلی پسته در بازار‌های جهانی برای هر تن حدود ۸ الی ۹ هزار دلار است.

رفع تعهد را واردات در مقابل صادرات بگذارند
 
فارغ از کاهش شدید محصول پسته در سال گذشته، قوانین صادراتی و نحوه بازگشت ارز با نرخ نیمایی یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اصلی صادرات پسته ایران است، کما این که بیش از ۵۰ درصد محصول سال گذشته به دلیل همین مشکلات صادر نشد، مسئله‌ای که در چند وقت اخیر منجر به برگزاری نشستی به همین عنوان و به منظور شناسایی و حل این مشکلات در استانداری کرمان شد.
 
دبیر کل انجمن پسته ایران با بیان این جمله که ما سال گذشته ۵۵ هزار تن پسته داشتیم که ۳۰ هزار تن آن به دلیل همین مشکلات ارز صادر نشد، در خصوص خروجی جلسه تشکیل شده در استانداری کرمان، می‌گوید: در آن جلسه آقای استاندار و آقای پورابراهیمی خیلی روی این مسئله کمک کردند و همان جا تلفنی با معاون بانک مرکزی و معاملات ارزی صحبت شد و ابراز همیاری کردند، اما یک مشکلی که ماداریم این است که این صحبت‌هایی که شفاهی صورت می‌گیرد، بخش نامه نمی‌شود و ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که واقعا اتفاق بیفتد.

او در ادامه می‌افزاید: مسئله دومی هم که آن جا صحبت شد مربوط به ارز نیمایی بود که خوشبختانه حاد بودن این قضیه تا حد زیادی کم شده است چرا که که قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد تقریبا به هم رسیده است و این موضوع مقدار زیادی مشکل را حل کرده است؛ البته هنوز یک اختلافی هست و این اختلاف حتی اگر ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان هم باشد وقتی که ۷ الی ۸ برابر می‌شود رقم بالایی می‌شود.
او در ادامه خاطر نشان می‌کند: اگر همین حرف‌هایی که می‌زنندرا بخش نامه کنند تقریباً مشکل حل می‌شود و یا اینکه صد در صد رفع تعهد را بگذارند واردات در مقابل صادرات.

کشاورزان عرضه پسته به بازار را مدیریت کنند
از ان جا که پسته یک کالای صادراتی است و نزدیک به ۸۰ درصد آن صادر می‌شود، تأثیر کاهش قیمت پسته در بازار‌های جهانی بر قیمت داخلی پسته چندان دور از ذهن نیست، حال آن که کشاورزان به جهت از دست دادن نزدیک به ۹۰ درصد محصول خود در سال گذشته و وجود بدهی‌های معوق کمی در عرضه محصول خود عجله دارند.

دبیر انجمن پسته در خصوص پیش بینی خود برای قیمت پسته در بازار داخلی، با بیان این جمله که قیمت پسته مطابق هر سال توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، می‌گوید: اگر کشاورزان و باغداران سعی کنند پسته شان را در اول فصل مثل سال‌های دیگر به صورت یکدفعه به بازار عرضه نکنند، قیمت نمی‌شکند.
 
مرتضوی با تاکید بر این جمله که کشاورزان عرضه محصولشان به بازار را مدیریت کنند، می‌افزاید: قیمت پسته تا حدی توسط بازار خارجی تعیین می‌شود که آن را هم ما دقیقاً نمی‌توانیم پیش بینی کنیم، ولی احتمال می‌دهیم اگر عرضه به بازار مدیریت شود، بازار پسته از قیمتی که الان هست پایین‌تر نیاید.
 
او در خصوص قیمت تمام شده پسته برای کشاورز می‌گوید: بر طبق آماری که انجمن پسته در چند ماه گذشته گرفته است، قیمت تمام شده پسته برای هر کیلو نزدیک به ۷۰ هزار تومان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)