کد خبر: ۳۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست نقد و بررسی رویداد چوب مطرح شد
دبیر کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری کرمان گفت: هر جایی که خالی بوده است رویش یک چیزی کشیدند و یا یک مجسمه شهری گذاشتند و اسمش را المان گذاشتند اما در واقعیت تاکنون هنر شهری در حاشیه قرار گرفته است. ما با مجموعه زیادی از آثار مواجه ایم که از نظر من این ها اصلاً هنر نیستند.

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده:

محیطی که باید با معماری پر شود با تابلوهای تبلیغاتی پرشده است/ رویداد حافظه چوب مبانی نظری قرص و محکمی نداشت

سرپرست معاونت سیما، منظر و فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان در نشست نقد و بررسی رویداد چوب گفت: ما معمولا بعد از اینکه در مورد نقد صحبت می کنیم یک اما می آوریم و می گوییم اما نقد باید سازنده باشد و یا اینکه نقد باید محترمانه باشد.
 عماد محسنی تکلو افزود: در این جلسه هیچ امایی آورده نمی شود و می خواهیم که همه نظرات را بشنویم تا به تعالی برسیم.

به گزارش گفتارنو، تکلو با بیان اینکه در خصوص هنر شهری و برگزاری رویدادها دچار خلا و فاصله شدیم ، گفت: ما نیاز داشتیم تا این رویداد ها باز خوانی شود.

او در ادامه افزود: در هنر شهری و تولید اثر ما نگاهمان به هنر شهری تولید اثر بوده و محتوا را کنار می گذاشتیم اما در رویداد حافظه چوب سعی در شکل گیری یک جریان موثر در هنر شهری داشتیم.

سرپرست معاونت سیما، منظر و فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان در این جلسه همچنین از تاسیس خانه هنرهای شهری در ماه های آینده خبرداد و گفت: در این مجموعه دو فضای فیزیکی وجود خواهد داشت که یکی از آن ها به کارگاه تولید مجسمه های شهری اختصاص خواهد داشت و فضای بعدی محل قرار گرفتن هنرها و اثرهای ساخته شده خواهد بود.

رویداد حافظه چوب تقلیدی از رویداد درختستان تهران
اگر چه تکلو در این جلسه خواستار یک گفت وگوی جمعی برای شنیدن تمامی انتقادات شد اما عملاً تعداد محدودی از افراد در بحث شرکت کردند.

رضا ناصری با بیان اینکه من در رویداد حافظه چوب هیچ نقشی نداشتم و بعد با آثار روبه رو شدم،گفت:من با رویداد حافظه چوب به طور عمومی موافقم اما این رویداد مبانی نظری قرص و محکمی نداشت و به جزئیات توجه خاصی نشد.

ناصری با بیان اینکه این رویداد تقلیدی از رویداد درختستان تهران است ، گفت: این رویداد می توانست خیلی قوی تر از این باشد.
با مجموعه زیادی از آثار مواجه ایم که از نظر من این ها اصلاً هنر نیستند
ناصری در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص اسم این رویداد گفت: اسم حافظه چوب اگر دقیق تر انتخاب شده بود بهتر بود چرا که این اسم می توانست تخیل برانگیز تر باشد تا محصول نهایی اش هیجان انگیز تر شود.

در خصوص هنر شهری و برگزاری رویدادها دچار یک خلع و فاصله شدیم/ هنر شهری در حاشیه قرار گرفته است/ محیطی که باید با معماری پر شود با تابلوهای تبلیغاتی پرشده است/ رویداد حافظه چوب مبانی نظری قرص و محکمی نداشتاو با بیان اینکه یک خبطی در مورد هنر شهری تا امروز وجود داشته است ،گفت: تاکنون این طور بوده که هنر شهری زیر واژه زیبا سازی قرار گرفته است .

ناصری به صراحت گفت: هر جایی که خالی بوده است رویش یک چیزی کشیدند و یا یک مجسمه شهری گذاشتند و اسمش را المان گذاشتند اما در واقعیت تاکنون هنر شهری در حاشیه قرار گرفته است.

او در ادامه افزود: ما با مجموعه زیادی از آثار مواجه ایم که از نظر من این ها اصلاً هنر نیستند.

محیطی که باید با معماری پر شود با تابلوهای تبلیعاتی پرشده است

دبیر کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری کرمان با تاکید بر این جمله که باید محیط اطراف شهر غالباً با معماری در بر گرفته شود، گفت: این موضوع به راحتی زیر پا گذاشته شده و محیطی که باید با معماری پر شود با تابلوهای تبلیعاتی پرشده است.

او خاطر نشان کرد: دیواری که به هر دلیل از توسعه عقب مانده است باید با ما معماری درست شود نه نقاشی دیواری.

مشاور شهردار و دبیر کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری کرمان در بخش دیگری از صحبت هایش در حمایت از تغییر نظام اداری شهرداری و انتقال برخی وظایف به سازمان زیبا سازی، گفت: در مورد نظام اداری اتفاق مهمی افتاده است، قبلاً شهرداری مناطق این مسائل را در سطح شهر مدیریت می کردند در حالی که این مسئله خیلی تخصصی است.

ناصری در ادامه به صراحت افزود: شهرداری مناطق نه تخصصش را دارند و نه اصلاً جزء وظایفشان است بلکه اتفاقاً با پرداختن به این مسئله یک مقدار از وظایف دیگرشان هم غافل می شدند و پشت همین جور کارها قایم می شدند.

او با بیان این جمله که در مجموع این تغییر مثبت بود و اولین حاصلش هم این رویداد بود که در مدیریت قبلی قایل تحقق نبود، گفت: یکی از مسائل دیگر شفافیت است، قبلاً معلوم نبود که این آثار و اشیا هنری به چه کسی و تحت چه فرآیندی سفارش داده می شود اما در رویداد های به این نحو داور مشخص و فراخوان هم مشخص است.

کارهای کپی انتخاب شدند

در حالی دبیر کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری کرمان از شفافیت در انتخاب آثار می گوید و آن را به عنوان یک تقطه قوت رویداد حافظه چوب تلقی می کند که به اذعان برخی از منتقدین نحوه انتخاب آثار در هاله ای از ابهام بوده و برخی از آثار نیز کاملاً کپی بوده اند.

یک دانشجوی معماری در این جلسه در انتقاد به نحوه انتخاب آثار و هنرمندان گفت: وقتی اسامی کسانی که قرار بود کار کنند اعلام شد برای ما دانشجویان و طراحان جوان این تصور ایجاد شد که کسانی انتخاب شدند که تجربه بالایی داشتند.

یزدی زاده در ادامه با تاکید بر کپی بودن یکی از کارها، گفت: علاوه بر اینکه یکی از کارها کاملا کپی بود، یکسری از کارها هم واقعا ضعیف بودند.

او با تاکید بر این جمله که مسئله من نپذیرفتن طرحم نیست، خطاب به تکلو گفت: شما یک کار کپی را انتخاب کردید ولی کارهای ما را رد کردید، من فکر می کنم که در اینجا مسئله تنها به نام بودن افراد و هنرمندان بوده است.


کاملاً بی نام کارها مورد قضاوت و بررسی قرار گرفته اند
سرپرست معاونت سیما، منظر و فضای سبز سازمان سیما در پاسخ گفت: من از طرف داورها نمی توانم صحبت کنم اما در مورد اینکه کار کپی است باید بگویم که در جلسه ای که با هیأت داوران داشتم موضوع کپی بودن بعضی از کارها مطرح شد اما دوستان معتقد بودند که ما نباید اثری که الزاماً کپی است و یا مشابهش وجود دارد را رد کنیم.

تکلو در ادامه در خصوص توجه به رزومه افراد و انتخاب افراد نام آشنا و با تجربه برای این رویداد، گفت: به هیچ وجه بدین شکل نبوده و کاملاً بی نام کارها مورد قضاوت و بررسی قرار گرفته اند.

او در ادامه تشریح کرد: داوران جمع آثاری که آن جا وجود داشت را مورد بررسی قرار می دانند. ضمن اینکه برای رویدادی مثل حافظه چوب که باید در محل شکل بگیرد موضوع توانمندی هنرمند بسیار مهم است و ما باید به سمت هنرمندانی برویم که امتحان خود را پس داده اند.

تکلو با بیان اینکه ما فرصت قضاوت کردن این امر را نداشتیم که هنرمند اثر را بسازد و اگر خوب نبود آن را نصب نکنیم، گفت: این مسئله بسیار حساس است، منتها با وجود این موضوع ما برای اینکه شائبه ای پیرامون این که ممکن است به نام و اسم هنرمند توجه شود پیش نیاید؛ داوری ها را بی نام انجام دادیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بیش از ۷۰۰۰ انشعاب آب سال گذشته در روستاهای کرمان نصب شد

سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

 ۶ نفر در رابطه با  آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد/ به ظاهر قوطی کنسرو توجه کنید

کشف 41 کیلوگرم ماده روانگردان شیشه در بم

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی؛ گرد و خاک کرمان را فرا می‌گیرد

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

ثبت‌نام مدارس فقط با ثبت در سامانه املاک و اسکان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)