کد خبر: ۳۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر شورای عالی مناطق آزاد:
مشاور رئیس ‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه ‌اقتصادی کشور گفت: سالیانه ۲۴ میلیارد دلار کالا از مناطق ویژه اقتصادی و آزاد کشور به خارج صادر می‌شود.

مرتضی بانک شامگاه گذشته در آیین بهره برداری از بزرگترین پایگاه داده کشور و واحد ماینینگ در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار گفت: این پروژه نمونه است و در کشور چنین پروژه ای با حجم سرمایه گذاری عظیم و موثر نداریم.

وی با اشاره به اینکه اگر فاز نهایی آن اجرا شود الگویی برای سایر نهادها در سطح کشور خواهد بود؛ اظهارداشت: این طرح مزایای مختلفی دارد و در گردونه ایجاد منابع جدید مالی مفید است.
وی تصریح کرد: روش های جدیدی هر روز در دنیا کشف و عملیاتی می شود و اگر در این گردونه ما به سرعت خود را هماهنگ نکنیم و وارد نشویم طبیعی است که از منافع آن نمی توانیم بهره مند شویم و از جریان کلی اقتصادی عقب می افتیم.

بانک خاظرنشان کرد: برای ایجاد فعالیت های اقتصادی باید منافع شرکت و سرمایه گذار هم تأمین شود و سیر را طوری طراحی کرد که منافع مورد نظر بر اساس شرایط روز اقتصادی و در رقابت با بخش های دیگر فراهم شود.

وی ادامه داد: اگر شرایط و منافع اقتصادی در یک حوزه فنی و صنعتی به نحوی باشد که میزان رفت و برگشت سرمایه در مدت زمان بسیار سریع در مقایسه با سایر فعالیت ها قرار گیرد طبیعی است که بعد از مدتی این حرکت متوقف می شود. زیرا که سرمایه گذاران دیگری به این طرح اضافه می شوند و مازاد بر بازار تولید می شود که در نهایت سود را کاهش می دهد بنابراین باید انتظار یک سرمایه گذاری مناسب همراه با سود و منافع را داشت.

وی وجود این صنعت در حوزه اقتصادی کشور را باز کردن مسیر برای حضور در بازارهای مالی دنیا که نیاز همه کشورها است دانست و افزود: در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان هر روز شاهد فعالیت های جدیدی غیر از فعالیت های کشاورزی هستیم و می توان تکمیل زنجیره اقتصادی از معادن و صنایع معدنی، کشاورزی و تولید در حوزه پولی و مالی ( ماینینگ) در راستای حرکت های خوب را در این منطقه شاهد باشیم.

مشاور رئیس جمهوری در مورد جایگاه مناطق ویژه اقتصادی کشور هم افزود: در حال حاضر این مناطق در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفا می کنند اما اطلاع رسانی آنها باید قوی باشد.

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان بهشتی در حوزه ماینینگ است افزود: عسلویه هم بهشتی در حوزه پتروشیمی و تولیدات مربوط به آن است؛ در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه حجم سرمایه گذاری با رقم ۲۰۰ میلیارد دلار و ۱۰۰ هزار اشتغال فعالیت پتروشیمی رخ داده است.

بانک با بیان اینکه این حرکت بسیار بزرگ را در اقتصاد کشور داریم و این حجم سرمایه گذاری در گاز و پتروشیمی در بسیاری از کشورهای جهان به این میزان نداریم و جزو افتخارات کشور ایران است گفت: با همه محدودیت ها و شرایط سخت، کشور ما دستاوردهای بزرگی داشته از جمله ایجاد ۲۲ فاز پالایشگاهی با ۱۷ پتروشیمی بزرگ در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه فعالیت ارزشمندی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه ‌اقتصادی کشور ادامه داد: طی ۶ سال گذشته تاکنون از این مناطق ۱۲۵ میلیارد دلار در قالب سالیانه معادل ۲۴ میلیارد دلار صادرات کالا انجام شده ضمن اینکه ۳۵ میلیارد دلار نیز تولیدات مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد گردیده و در مجموع در مدت یاد شده ۱۶۱ میلیارد دلار ( سالانه ۲۴ میلیارد دلار ) صادرات و تولیدات به خارج از کشور و سرزمین اصلی انجام شده که کاری عظیم است.

بانک بیان کرد: سالانه از حدود ۴۴ میلیارد دلار صادرات ایران به کشورهای خارجی، حدود ۲۴ میلیارد دلار یعنی ۵۰ درصد صادرات ایران از مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد است در حالی که این صادرات از ۰.۳ درصد از خاک کشور ( مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد کشور ) انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان کرمان در شهرستان های سیرجان و ارگ بم در راستای فعالیت های اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی راه اندازی و کارخانجات مختلف ایجاد شده ضمن اینکه در رفسنجان هم منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در مدت زمان کوتاه ۵ ساله فعالیت های ارزنده ای انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه فعالیت های ورزشی نیز مصوبه ای را دولت به تصویب رسانده مبنی بر اینکه امکان استفاده از اتومبیل های مخصوص مسابقات و موتورسواری می توانند در محدوده ویژه اقتصادی آزاد فعالیت داشته باشند و آن وسیله می تواند در منطقه آزاد در گمرک ثبت شود و در حوزه منطقه و شهرستان استفاده شود.

مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: در آینده نزدیک طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان را هم دریافت خواهیم کرد که کاری مهم است.

وی تصریح کرد: طی ۶ سال اخیر ۷۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور داشتیم ضمن اینکه ۲۲ هزار میلیارد تومان هم سرمایه گذاری ارزی داشتیم؛ ضمن اینکه باید دانست که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ۱۸۰۰ واحد با ۵۰۰ هزار اشتغالزایی فعالیت دارند و سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور در حال رشد بوده طوری که از سال های ۹۶ تا ۹۸ حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته که رقم قابل قبولی است.

بانک تأکید کرد: در این زمینه به سرمایه گذاران و علاقمندان به تولید پیشنهاد می کنیم این سرمایه گذاری را با دریافت مزایایی همچون معافیت از مالیات، معافیت های گمرکی و تسهیلات در صدور مجوزها در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی تجربه کنند.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)