کد خبر: ۳۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ متمم بودجه شهرداری کرمان تصویب شد
رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان اعلام کرد: مبلغ برآورد شده افزایش درآمد شهرداری در سال ۹۸ و طبق آخرین اصلاحات شهرداری ۳۳۶ میلیارد و ۴۶۱ هزار و ۱۶۰ هزار تومان است.از این عدد ۳۳۶ میلیارد تومان مقرر شد ۸۴ میلیارد تومان در بخش هزینه های جاری که عمدتاً بر اساس ابلاغ دستورالعمل ها و بخشنامه های دولت بیشتر در حوزه حقوق کارکنان و پرسنل است هزینه شود.

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار: در اسفند 97 بود که حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان در نشست عمومی شورای شهر اعلام کرد: مجموع بودجه نهایی ارائه شده از شهرداری برای سال 98، مبلغ ۵۴۵ میلیارد و ۳۱۱ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان تعیین و تصویب شده است.

اما شهرداری در سال 98 با افزایش صددرصدی درآمدی رو به رو شد و برطبق آنچه که چناریان عصر دیروز در نشست علنی شورای شهراعلام کرد: مبلغ برآورد شده افزایش درآمد شهرداری در سال ۹۸ و طبق آخرین اصلاحات شهرداری ۳۳۶ میلیارد و ۴۶۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان است.

با این تفاسیر جمع بودجه تا پایان سال ۹۸ مبلغی حدود ۸۸۴ میلیارد تومان است که بر اساس اتفاقی که در افزایش درآمد رخ داد اقدامات متمم بودجه صورت گرفت که در ادامه جزئیات آن آورده شده است.

به گزارش گفتارنو، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در همین خصوص گفت: اصلی ترین رکن بعد از نیروی انسانی در موضوع توسعه و پیشرفت شهر و شهرداری منابع مالی است. تلاش بر این شد با همکاری شهرداری و دیدگاه‌های شورا به سمت تغییرات اساسی برویم.

حسین چناریان افزود: بیش از دو سال است در شورا تلاش بر این بود که در خصوص تغییر ساختاری ، اصلاح ساختاری و شیوه بودجه ریزی و بودجه بندی اقدام شود و دوستان در شورا هم نظرات کارشناسی داشتند و هم سیاست های تغییری را مدنظر قراردادند و شهرداری نیزتلاش کردو با هماهنگی شورا منجر به اتفاق خوبی شد که امیدواریم این اتفاق خوب با یک نگاه اصلاحی و مردم مدار دنبال شود که برداشت بد از آن نشود.

اویکی از مهم‌ترین ارکان که می‌توانست منجر به تصمیمات خوب شورا و پیشرفت شهرداری شود را بحث بودجه معرفی کرد و گفت: در سنوات گذشته سقف نهایی اخذ منابع و درآمدها در شهرداری مشخص بود و فقط حدود ۸۰ درصد هزینه‌های جاری شهرداری را پاسخ می داد.

چناریان خاطرنشان کرد: همکاری شهرداری و دیدگاه‌هایی که شورا ارائه کرد باعث شد ما به سمت تغییرات اساسی برویم و تصمیماتمان مبنای کارشناسی و قانونی داشته باشد تا بتوانیم قوانین و لوایح درآمدی خود را توسعه بدهیم.

او ادامه داد: بعد از دوسال که یکسال نگاه، نگاه توقفی بود و سال دوم نگاه تغییری، کارشناسی و ساختاری بود اتفاقی افتادکه بر اساس گزارشات شهرداری درآمدهای شهرداری در سال ۹۸ افزایش داشته که خبر خوبی بود. طبیعتا شورا نگاهش به افزایش درآمد مثبت بود که باید مدیریت و نظارت شود. ضمن اینکه شورا در شش ماهه اول سال دغدغه رعایت حال مردم و شرایط اقتصادی و تورمی را هم داشت.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به چالش های دیگری هم اشاره کرد و گفت: خیلی جاها که مراعات حال مردم می‌شد شورا و شهرداری نظرشان مثبت بود اما در بعضی لوایح درآمدی که شورا می خواست در ارتباط با رعایت حال مردم عمل کند به دلیل مسائل خاص کارها انجام نمی شد که در جلسات بعدی اگر نیاز شد این دلایل را توضیح می دهم.

طبق آنچه که چناریان اعلام کرد: مبلغ برآورد شده افزایش درآمد شهرداری در سال ۹۸ بر طبق آخرین اصلاحات شهرداری ۳۳۶ میلیارد و ۴۶۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان است.

چناریان تصریح کرد: اینطور نیست که این عدد کاملا محقق شده باشد بلکه بخشی از آن محقق شده و بخشی از آن بر اساس برآوردها قرار است محقق شود یعنی این عدد ۳۳۶ میلیارد به عدد ۵۴۵ میلیاردی که برای بودجه سال ۹۸ محقق کردیم اضافه می شود.

چناریان اضافه کرد: جمع بودجه ما تا پایان سال ۹۸ مبلغی حدود ۸۸۴ میلیارد تومان است که بر اساس اتفاقی که در افزایش درآمد رخ داد اقدامات متمم بودجه انجام شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اظهار داشت: از این عدد ۳۳۶ میلیارد تومان مقرر شد ۸۴ میلیارد تومان در بخش هزینه های جاری که عمدتاً بر اساس ابلاغ دستورالعمل ها و بخشنامه های دولت بیشتر در حوزه حقوق کارکنان و پرسنل است هزینه شود.

علی اکبرمشرفی، یکی از اعضای شورای شهر پرسید: افزایش پرسنل یا افزایش حقوق؟ چراکه سوءتفاهی ایجاد شده که قرار است ۳۶ درصد حقوق پرسنل افزایش یابد؟

رییس شورای شهر پاسخ داد: خیر، افزایشی در حقوق کارمندان رخ نمی دهد بلکه موضوع این است اگر متمم بودجه نبود حقوق ها عقب می افتاد و اکنون تعهدات قانونی نسبت به حقوق کارمندان انجام می شود.

چناریان نیز در تکمیل صحبت های فرشاد گفت: طبق تبصره هایی که ما برای شهرداری در نظر گرفتیم شهرداری مجاز است درکسری بودجه، مزایا و حقوق کارکنان را محاسبه و در متمم بودجه در نظر بگیرد.

او با بیان اینکه حدود ۲۵۲ میلیارد هم مقرر شد در بخش تملک دارایی و اعتبارات عمرانی هزینه شود، گفت: به جهت دغدغه و تأکید اعضای شورا، اعضا در جلسات کارشناسی ورود کردند و در واقع ۸ اولویت برای شهرداری در بخش عمرانی و تملک دارایی تعیین شد.

چناریان اظهار داشت: این هشت اولویت در بخش عمران و تملک دارایی شامل تاکید و پیگیری پروژه آرامستان جدید، تملک املاک مجاور تقاطع های غیرهمسطح که در سنوات گذشته اجرا شده مانند پل آزادی ،احمدی و بازرگانی و بحث مطالعه رینگ دور شهر کرمان است.

او متذکر شد رینگ دور شهر در سه راه شرف آباد مشکل دارد برای همین بود که در کارگروه ترافیک بحث پروژه هم سطح سازی یا ایمن سازی تقاطع مطرح شده بود اما به دلیل کمبود بودجه ظاهراً استانداری درخواست داده بود سه راه شرف آباد همسطح یا ایمن شود و دوستان ما در کمیسیون عمران وحمل و نقل و شورا نظرشان این بود یک کار اساسی تری انجام شود که درست هم همین است و فکر میکنم سازمان های دیگر مخالف این نباشند که ما با یک هزینه کمتر و براساس کار کارشناسی یک کار اساسی انجام دهیم. لذا شورا و کمیسیون های تخصصی شورا نظرشان این است با توجه به شرایط پیش آمده جدید ما به سراغ همان انجام کار اساسی برویم.

چناریان ادامه داد: در نهایت مقرر شد شهرداری کارکارشناسی را انجام دهد و مطالعه کند و بر اساس آنچه که در طرح تفصیلی و طرح جامع ترافیکی دیده شده این رینگ را در آینده کامل کنیم.

چناریان به اولویت های بعدی که در متمم بودجه دیده شده اشاره کرد و اجرای طرح جمع آوری آبهای سطحی، مطالعه حوزه شهرسازی باتاکید بر بافت قدیم ، آسفالت معابر ،تخصیص اعتبار در حوزه فرهنگی و زیرگذر آزادی را از جمله همین اولویت ها دانست.

او در توضیح تعهدات بودجه در بودجه مصوب امسال نیز گفت: برای آرامستان یک میلیارد تومان داشتیم و در متمم بودجه ۵ میلیارد تومان دیگر اختصاص دادیم که در مجموع ۶ میلیارد تومان می شود.

چناریان ادامه داد: در بحث تملک تقاطع های غیرهمسطح نیز دو و نیم میلیارد تومان داشتیم که قرار شد ۴۰ میلیارد تومان دیگر از محل متمم به آن اختصاص یابد. همینطور برای مطالعه رینگ اطراف شهر کرمان نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

بر طبق آنچه که چناریان عنوان کرد: برای طرح جمع آوری آب های سطحی نیز ۷۰۰ میلیون تومان مصوب شده بود و اکنون مقرر شد دو و نیم میلیارد تومان دیگر از محل متمم بودجه تخصیص یابد.

همچنین برای طرح مطالعه حوزه شهرسازی سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون از قبل مصوب شده بود و قرار شد ۶ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان دیگر به آن اضافه شود.

در حوزه آسفالت نیز ۷ میلیارد در بودجه مصوب شده بود ۱۹ میلیارد هم در متمم به آن اختصاص یافت و ۳۲ میلیارد هم قرار شد به این مبلغ اضافه شود که این مبلغ در تعهدات سال آینده است.

همچنین برای بودجه فرهنگی نیز مبلغ ۳ میلیارد تومان  از محل متمم بودجه اختصاص یافت.

چناریان این نکته را هم متذکر شد که از مبلغ ۲۵۲ میلیارد تومان باقی مانده ۱۰۸ میلیارد تومان آن در ارتباط با تصمیماتی است که شورا برای شهرداری تعیین کرده است و در خصوص زیرگذر آزادی ۲۱ میلیارد تومان فقط برای اجرای تعهدات درنظر گرفته شده است.

چناریان از یک تبصره دیگر هم سخن گفت و اظهار داشت: ما این تبصره را برای شهرداری ایجاد کردیم که از آن ۸۳ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات هزینه های جاری اگر توانست هزینه ای را کاهش دهد می تواند آن را در بخش های عمرانی هزینه کنند.

چناریان گفت: نگرانی شورا این است که آیا ۳۳۶ میلیارد واقعاً تحقق پیدا می کند یا خیر؟ بر همین اساس در قالب یک تبصره به شهرداری اجازه داده شد هر چقدر بودجه تعهدی کم شد آن را در بودجه آینده لحاظ کند.

در ادامه جلسه شهردار نیز در خصوص متمم بودجه گفت: بخشی از این بودجه در قالب تبصره تعهدی است یعنی ما ۵۰ میلیارد تومان قرارداد آسفالت می بندیم اگر ۳۰ میلیارد تومان آن باقی ماند از بودجه سال آینده پرداخت می کنیم.

عالم زاده اظهار داشت:تحقق این ۳۳۶ میلیارد خیلی خوش بینی می خواهد و باید این را هم در نظر بگیریم حدود ۲۰ درصد آن برای سال آینده می ماند.

فتح الله مویدی یکی از اعضای شورای شهر گفت: من اعلام می کنم این بودجه محقق نخواهد شد.

مویدی ادامه داد: ظلم به شهر است که ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه از محل فروش سرمایه های شهر یعنی فروش زمین محقق شده است.

او با بیان اینکه در بودجه مقرر کردید چهار پارکینگ ساخته شود،سال گذشت پارکینگ ها ساخته نشده است،گفت: تملک های تقاطع غیرهمسطح احمدی و بازرگانی را چرا انجام نمی دهید.

رییس شورای شهر خطاب یه مویدی گفت: شهردار و همه دوستان اعلام کردند که ممکن است همه بودجه تحقق نیابد و ۲۰ تا ۲۵ درصد آن محقق نشود و بخشی از تعهدات در آینده پرداخت شود.

فرشاد ادامه داد: در بحث فروش زمین هم قراردادهای خاتم به شکلی است که 50 درصد زمین و 50 درصد پول است و بابت کارهایی که انجام دادند زمین در اختیارشان قرارگرفته است و زمین ها هم با قیمت کارشناسی در اختیارشان قرار می گیرد.

او در خصوص پارکینگ ها نیز گفت: پارکینگ طهماسب آباد در دستور کار است و قرار است کارکارشناسی بیشتری صورت گیرد. یک پارکینگ هم برای شهرداری منطقه سه در حال آماده سازی است که هم مردم و هم شهرداری بتوانند از آن استفاده کنند و این یک معمای خیلی پیچیده نیست که برای آن اما و اگر آورده شود.

شهردار نیز پاسخ مویدی را اینگونه داد: کسی که مدیر شهرداری می شود قرار است منابع شهرداری را هدایت کند زمان خیلی مهم است یعنی اینکه در چه زمانی بازار را بشناسیم و در چه زمانی زمین را به مزایده بگذاریم و بفروشیم یااینکه چه زمینی را در چه زمانی به خاتم بدهیم. ما در زمانیکه قیمت ها بالاست زمین ها را می فروشیم و و سود می کنیم.

عالم زاده افزود: یکی از کارهای مدیریتی در این دوره همین مدیریت زمان بود و ما عجله ای تصمیم نگرفتیم. قرار نیست خاتم هر زمینی را خواست ما به آنها بدهیم، درحالیکه قبلا انتخاب کننده آنها بودند.

شهردار درخصوص پارکینگ ها نیز اعلام کرد: ما در جهاد به پارکینگ نیاز داریم و دوتا ملک در حال تملک است و اصلا دنبال پارکینگ طبقاتی نیستیم.

لازم به ذکر است متمم بودجه 98 شهرداری کرمان با 11 رای موافق تصویب شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)