کد خبر: ۳۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ عضو شورای اصلاح طلبان استان کرمان مطرح کرد:
فکر می‌کنم اصلاح طلبان برای جذب آراء خاکستری نسبت به رقیب ظرفیت و سرمایه‌های اجتماعی سنگین‌تری را در اختیار دارند. به گمان من ظرفیت گفتمانی و سرمایه‌های نمادین  اصلاح طلبان برای جذب آراء خاکستری بیش از رقیب است.

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:‌

شرایط به وجود آمده در ماه‌های اخیر در حوزه اقتصاد و معیشت خانواده‌ها باعث بروز بی‌انگیزگی در میان مردم برای شرکت در انتخابات و انتقاد از مسئولان شده است. جناح رقیب دولت نیز از فرصت استفاده و از یکسو به تخریب دولت می‌پردازد و از سوی دیگر بر طبل پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم می‌کوبد.  

اما شهسوار صادقی، که عضو شورای اصلاح طلبان و عضو دفتر سیاسی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان است معتقد است: گروه‌ها و احزاب سیاسی در برخی موارد آرزوهایشان را تبلیغ و گاهی همان آرزوها را باور می‌کنند و اینکه اصولگرایان می‌گویند شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات دارند نیز از همان قبیل آرزوها است که بیان می‌شود.

صادقی در تحلیل فضای انتخابات مجلس یازدهم می‌گوید: فضای انتخابات پیش رو مه آلود و ترکیبی از ناراحتی، بی تفاوتی و امیدواری به صندوق رای و پارلمان است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اگرچه می‌پذیرد در این راه مشکلاتی وجود دارد اما می‌گوید: من امیدوارم چرا که امید روح زندگی است و همچون آب مایه حیات سیاسی است و همانند دیگر کنشگران سیاسی به صندوق رای ایمان دارم.

عضو دفتر سیاسی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان معتقد است سیاست‌های انبساطی شورای نگهبان می‌تواند روحیه امید را در میان مردم تقویت کند.

گپ و گفت کوتاهی با این فعال سیاسی داشته ام که در ادامه می خوانید.سیاست‌های انبساطی شورای نگهبان می‌تواند روحیه امید را در میان مردم تقویت کند/آراء خاکستری بیش از ادوار گذشته است و آراء ثابت هم وزن سابق را ندارد/ظرفیت گفتمانی اصلاح طلبان در جذب آراء خاکستری بیش از رقیب است/احزاب سیاسی آرزوهایشان را تبلیغ و آن‌ها را باور می‌کنند

برخی معتقدند مردم از اصولگرایان ناراضی‌اند و از اصلاح‌طلبان دلخور، این ممکن است در میزان شرکت مردم در انتخابات تاثیر بگذارد، به نظر شما رای ثابت این دو جناح دستخوش چه تغیراتی خواهد شد؟         

بله نارضایتی و دلخوری مردم از جناح‌های سیاسی عمده کشور و دولت غیر قابل انکار است. اما باید بگویم در فضای مه‌آلود کنونی آراء خاکستری بیش از ادوار گذشته است و آراء ثابت هم وزن سابق را ندارد.

آیا اصلاح طلبان می‌توانند رای طیف خاکستری را از آن خود کنند؟
فکر می‌کنم اصلاح طلبان برای جذب آراء خاکستری نسبت به رقیب ظرفیت و سرمایه‌های اجتماعی سنگین‌تری را در اختیار دارند. به گمان من ظرفیت گفتمانی و سرمایه‌های نمادین  اصلاح طلبان برای جذب آراء خاکستری بیش از رقیب است.

در عین حال بعید است اصولگرایان به صورت علنی صحبت از مشارکت پایین داشته باشند یا اینکه پیروزی خود را منوط به  آراء خاکستری بدانند.

برخی اصولگرایان فکر می‌کنند چون مشارکت پایین است شانس بالایی در انتخابات پیش رو دارند،نظر شما در این خصوص چیست؟                                                                                                                          

گروه‌ها و احزاب سیاسی در برخی موارد آرزوهایشان را تبلیغ و گاهی همان آرزوها را باور می‌کنند و این مورد نیز آرزویی است که بیان می‌شود.

در صورتی که مشارکت رای دهندگان مانند مجلس قبل باشد آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند رای بالایی همچون لیست امید کسب کنند؟ 

بله، اما وابسته به فیلتر شورای نگهبان است؛ اگر افراد مورد اعتماد و علاقه مردم تایید شوند خود به خود مشارکت نیز افزایش پیدا می‌کند.

من فکر می‌کنم به این دست سخنانی که به شورای نگهبان نسبت می‌دهند نباید توجه کرد؛ باید منتظر خروجی تایید صلاحیت‌ها ماند.

اگر ردصلاحیت گسترده اتفاق بیفتد خودبه‌خود لیست بلاموضوع است؛ اما در این‌جا قانون صفر و صد نیست بلکه حتما مواردی که مورد تایید اصلاح‌طلبان باشند تایید می‌شوند و حمایت از این افراد نشانه عقلانیت سیاسی است. البته این کار بدون ارائه لیست مقدور و مفید است.

این احتمال وجود دارد درصورتی‌که اصلاح طلبان با ردصلاحیت‌های گسترده در این دوره از انتخابات مواجه شوند در برخی از حوزه‌ها لیست ارائه ندهند؟

وقتی که نامزدهای اصلاح طلبان ردصلاحیت شوند ارائه لیست بلاموصوغ است. اما رای دادن به افراد نزدیک و پاکدست و متخصص منهای لیست به گمان من کنشی کاملا عقلانی است. چه اینکه تشکیل پارلمان با وجود چنین افرادی از اهداف اصلاح طلبی است.

یک‌ راه افزایش مشارکت مردم این است که همه سلیقه‌ها احساس کنند در انتخابات گزینه‌ای دارند؛ تا به آن رأی بدهند. فکر می‌کنید شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که همه جریاناتی که خود را در درون خانواده نظام می‌دانند بتوانند گزینه‌های مؤثر و اصلی خود را به مردم معرفی کنند؟

بدیهی است حضور صاحبان مختلف و افراد وفادار به نظام جمهوری اسلامی در کارزارهای انتخاباتی موجب گرمی فضا و افزایش مشارکت مردم در پای صندوق رای می‌شود.

به هر حال تمام چشم‌ها به سمت شورای نگهبان است و باید منتظر ماند. من امیدوارم چون فکر می‌کنم آنها هم به صندوق رأی که طبق قانون به عنوان نهاد مشروعیت‌ساز مطرح است اعتقاد دارند.

یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس اخیرا از زبان سخنگوی شورای نگهبان ادعایی را مطرح کرده و گفته از بین 290 نماینده مجلس نهایت 30 تا 40 نفرشان تایید صلاحیت می‌شوند. نظر شما درخصوص چنین اظهارنظرهایی چیست؟

من فکر می‌کنم اینگونه مطالب و گزاره‌هایی را که به شورای نگهبان نسبت می‌دهند قابل اعتنا نیست؛ مگر اینکه نظر رسمی و مستقیم سخنگو و اعضای شورای نگهبان باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)