کد خبر: ۳۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
در حضور وزیر نیرو مطرح شد؛
وزیر نیرو در یازدهمین هفته پویش «هرهفته_الف_ب_ایران» نیروگاه‌های ۵۸.۲ مگاواتی «کهربا» و «کیهان» شهرستان رفسنجان را افتتاح کرد.

وزیر نیرو در یازدهمین هفته پویش «هرهفته_الف_ب_ایران» نیروگاه‌های ۵۸.۲ مگاواتی «کهربا» و «کیهان» شهرستان رفسنجان را افتتاح کرد.

علی اصغر نصرالهی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان ظهر امروز ۹ دی‌ماه در آئین افتتاح این نیروگاه ها با حضور وزیر نیرو به منظور افزایش قابلیت پایداری شبکه و همچنین کمک به صنایع پایین‌دستی منطقه رفسنجان گفت: در استان کرمان در گذشته ۳۶ درصد بار غالب برق بر روی بخش کشاورزی بوده که امسال بار برق استان بیشتر در بخش صنعتی بود که نشان از صنعتی شدن استان کرمان را دارد.

وی با بیان اینکه رشد مصرف برق در استان کرمان دو رقمی است اظهار کرد: رشد مصرفی برق استان کرمان در پاییز امسال به ۴۲ درصد رسید که بیشتر این مصرف در بخش‌های فولادی استان بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده رشد ۳۵ تا ۴۰ درصد را در بخش صنعتی استان کرمان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان به پروژه‌های در دست اقدام این شرکت اشاره و بیان کرد: از ۴۶ پروژه ابلاغی استان در بخش برق، ۱۹ پروژه با اعتبار یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در دست اقدام است که ۴ مورد آن با اعتبار ۴۷۲ میلیارد ریال که جزء پروژه‌های اقتصاد مقاومتی‌ استان کرمان نیز هستند، تا سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

نصرالهی درباره افتتاح این دو نیروگاه مقیاس کوچک نیز گفت: نیروگاه گازی کهربا انرژی و کیهان انرژی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط شرکت راهبران برق رفسنجان بالغ‌بر ۴۵۰۰ میلیارد ریال احداث شده است.

وی با بیان اینکه کاهش تلفات شبکه، تولید در محل مصرف، کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی در مقایسه با نیروگاه‌های فسیلی و تقویت پدافند غیرعامل از جمله مزایای احداث این مولدهاست افزود: این دو نیروگاه گازی دارای ظرفیت ۲۹.۴ مگاوات و در مجموع دارای ظرفیت ۵۸ مگاوات هستند که هر یک دارای سه دستگاه مولد با سوخت گاز است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان با بیان اینکه قراردادهای خرید تضمینی این دو نیروگاه در سال ۹۴ منعقد شده است، اظهار کرد: نیروگاه کهربا به پست شهرک صنعتی رفسنجان و نیروگاه کیهان به پست انبار رفسنجان متصل شده و منجر به اشتغالزایی مستقیم برای ۲۴ نفر شده است.

احمد انارکی‌محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین با تشریح اقدامات خیرین در شهرستان رفسنجان اظهار کرد: در حوزه صنعت آب و برق به شدت نیازمند حضور خیرین هستیم زیرا زیرساخت‌های این حوزه در این شهرستان به اندازه کافی نیست و با توجه به جمعیت رفسنجان متاسفانه تنها یک امور برق مشترکین را در این منطقه داریم.

وی با بیان این مطلب که ۸۰ هزار تبعه افغانی در این شهرستان زندگی می‌کنند، ادامه داد: با توجه به حجم بالای باغات سطح زیر کشت پسته در این شهرستان، اما کمترین حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان در شهرستان رفسنجان است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۵۰۰ میلیون دلار فقط درآمد پسته رفسنجان است که خود نشان از اهمیت این موضوع در اقتصاد استان کرمان و حتی کشور است و در این راستا نیازمند نگاه ویژه به تامین آب این منطقه هستیم هرچند که در این مدت اقدامات خوبی در این شهرستان صورت گرفته است که نمونه بارز آن را می تواند به بحث انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان و شهرستان رفسنجان اشاره کرد که تا خردادماه سال آینده این آب به رفسنجان خواهد رسید.

انارکی‌محمدی با بیان اینکه به تخصیص آب برای صنعت نیاز داریم، اظهار کرد: با تخصیص آب به صنعت، جلوی خروج پول از رفسنجان گرفته خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک استان کرمان به یکی از نقاط استراتژیک و مهم کشور در حوزه معدنی تبدیل خواهد شد و بسیاری از معادن این استان فعال خواهند شد که در این راستا نیازمند توسعه زیرساخت راه‌های استان کرمان به ویژه در بخش ریلی خواهیم بود که در این راستا نیز طرح مطالعه راه آهن «یزد - انار– رفسنجان – باغین» در طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان دیده خواهد شد.

براساس این گزارش نیروگاه‌های ۵۸.۲ مگاواتی کهربا و کیهان در جوار شهرک صنعتی رفسنجان با اعتبار ۴ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال و اشتغال ۳۵ نفر راه‌اندازی شده است.

این شرکت در سال ۹۴ بر اساس مشوق‌های وزارت نیرو اقدام به احداث دو نیروگاه در یک ساختگاه هر کدام به ظرفیت ۳*۹.۷ مگاوات کرد و در مهرماه ۹۷ موفق به اخذ وام از صندوق توسعه ملی شد و در آبان ماه توانست مولدهای وارتسیلای فنلاند را وارد کشور کند و پس از گذشت ۷ ماه کار مونتاژ دو نیروگاه به وسیله کارشناسان بومی به پایان رسید.

اکنون نیروگاه کهربا با ظرفیت ۳*۹.۷ مگاوات آماده وصل به پست ۱۳۲.۲۰ kv شهرک صنعتی رفسنجان و نیروگاه دوم با همین ظرفیت با احداث ۴.۵ کیلومتر خط ۲۰kv به پست ۱۳۲.۲۰kv انبار رفسنجان متصل شده است.

محمد محیط مدیرعامل شرکت راهبران برق رفسنجان نیز در این جلسه با اشاره به تحریم‌ها و عدم همکاری شرکای خارجی در راه‌اندازی این پروژه گفت: این پروژه توسط جوانان رفسنجانی ظرف ۷ ماه مونتاژ و تست و آماده بهره‌برداری شد و اکنون زمینه اشتغال ۳۵ نفر را فراهم کرده، ضمن آنکه ظرفیت تولید این پروژه ۵۸.۲ مگاوات است.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)