کد خبر: ۳۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ معاون روابط کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص ریزش معدن همکار مطرح کرد:
معاون روابط کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتارنو که آیا کارفرما به جهت عدم انجام مطالعات زمین شناسی، قصوری مرتکب نشده است؟ می‌گوید: درست است که کارفرما باید این مسئله را حدس می‌زده و انجام می‌داده است، اما در مواردی خیلی سخت است که کارفرما بتواند لایه سنگ را در زیر لایه‌های ذغال و یا نحوه ایستایی سنگ را حدس بزند. به عبارت دیگر عمدی در بروز حادثه نبوده است.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:ظهر روز پنج شنبه ۱۹ دی ماه خبر ریزش معدن همکار درشهرستان راو منتشر شد، این حادثه منجر به کشته شدن مجتبی تقی زاده، یکی از کارگران این معدن و مسدوم شدن ۴ کارگر دیگر شد.

معاون روابط کار، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص ابعاد این حادثه به گفتارنو می‌گوید: این حادثه ساعت ۱۱ در یکی از کارگاه‌های استخراج معدن همکار اتفاق افتاد که در واقع کارگران در این کارگاه وسایل نگهداری را نصب کرده بودند و برای نصب استحکامات نگهداری به قسمت پایین کارگاه آمده بودند.

مریم آبشاهی با بیان این جمله که یک لایه سنگی بین لایه‌های ذغال بوده که دیده نشده بوده است، می‌گوید: این لایه سنگی با عرض ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر در قسمت وسط کارگاه ادامه داشته و در محل ریزش، این لایه به صورت یک قبه معکوس درآمده که البته کارگران از وجود این مسئله اطلاعی نداشتند. در این منطقه سنگ مادر ایستایی کامل نداشته و این حالت قبه معکوس لایه سنگی، به همراه افزایش لایه ذغال منجر به ریزش معدن شده است.

آبشاهی، نقص سیستم نگهداری، کنترل نا مناسب سقف و کمر کارگاه را از عوامل ریزش می‌داند و ادامه می‌دهد: به هر حال در کارگاه‌های ذغال در خیلی از موارد سیستم زمین شناسی و ساختار زمین شناسی باید به گونه‌ای باشد که قبل از هر کند و کار پیگیری شود و کارشناسان زمین شناسی لایه سنگ را شناسایی کنند و براساس آن نحوه استخراج رامشخص کنند و طبق همان برنامه استخراجی که مورد تأیید مسئول فنی معدن قرار می‌گیرد کار انجام شود؛ به هر حال در برنامه استخراجی معدن این موارد تحت عنوان پاسپورت کار معروف است و باید تمامی موارد دیده شود.
 
عمدی در بروز حادثه نبوده است
معاون روابط کار، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتارنو که آیا کارفرما نباید مطالعه زمین شناسی انجام می‌داده و آیا قصوری مرتکب نشده است؟ می‌گوید: کار در کارگاه‌های ذغال و معادن ذغال سنگ در زیر زمین هست و کار در زیر زمین مشکلات خاص خودش را دارد.

آبشاهی می‌افزاید: درست است که کارفرما باید این مسئله را حدس می‌زده و انجام می‌داده، اما در مواردی خیلی سخت است که کارفرما بتواند لایه سنگ را در زیر لایه‌های ذغال و یا نحوه ایستایی سنگ را حدس بزند.

او در ادامه تأکید می‌کند: قصور به صورت عمدی نبوده است، به عبارت دیگر عمدی در بروز حادثه نبوده است.

آبشاهی ضمن ابراز بی اطلاعی از میزان خسارات احتمالی معدن، مواردی همچون تعطیلی کارگاه، هزینه‌های روانی فوت یک کارگر و بی سرپرست شدن خانواده و فرزندان و سایر موارد را از هزینه‌های ناشی از ریزش معدن می‌داند.

معاون روابط کار، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که پرداخت خسارات این معدن بر عهده چه کسی است، می‌گوید: کارفرما موظف است کارگران را به استناد ماده ۱۴۸ قانون کار بیمه کند و در این موارد کارگر آسیب دیده از غرامت‌های سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کند که این‌ها شامل مواردی، چون غرامت دستمزد، نقص غضو و پرداخت مستمری برای بازماندگان افراد فوت شده است.

آبشاهی در ادامه صحبت هایش در خصوص پرداخت دیه می‌گوید: طبق ماده ۱۲ قانون مسئولیت معدنی کارفرما موظف است که بیمه مسئولیت داشته باشد و خسارت دیه نیز در قالب این مورد پرداخت خواهد شد.

او در ادامه تشریح می‌کند: کارفرما می‌تواند ریسک پرداخت را به یک سازمان بیمه گر منتقل کند و این سازمان دیه فرد را بدهد، البته من نمی‌دانم که آیا شرکت ذغال سنگ بیمه مسئولیت دارد یا نه؟ ولی به هر حال پرداخت دیه طبق قانون به عهده مقصر حادثه است.

این پاسخ او منجر به این پرسش شد که در حادثه ریزش معدن همکار، مقصر حادثه چه کسی بوده است.

آبشاهی با بیان این جمله که هنوز کاملاً مشخص نشده که چه فرد و یا افرادی مقصر حادثه اند تاکید می‌کند: در حوادث کار، مجموعه از عوامل در کنار هم قرار می‌گیرند و زنجیره وار باعث فرایندی میشوند که این فرایند منجر به بروز حادثه می‌شود.

او در ادامه می‌افزاید: هر کدام از این عوامل براساس میزان تأثیری که در این حادثه دارند، امتیاز می‌گیرند و براساس آن درصد قصور مشخص و هر کسی که مقصر حادثه است خسارت را پرداخت می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)