کد خبر: ۳۵۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد:
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: حدود ۳ یا ۴ بیمار به دلیل بیماری های تنفسی فصلی از قبل در بیمارستان های کرمان بستری بودند که همچنان بستری آنها ادامه پیدا کرده است ضمن آنکه حدود ۲ مسافر دارای علائم سرماخوردگی نیز به عنوان مضنون به این بیماری تحت مراقبت هستند اما در مجموع تاکنون در بیمارستان های کرمان کسی مبتلا به کرونا ثابت نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: حدود ۳ یا ۴ بیمار به دلیل بیماری های تنفسی فصلی از قبل در بیمارستان های کرمان بستری بودند که همچنان بستری آنها ادامه پیدا کرده است ضمن آنکه حدود ۲ مسافر دارای علائم سرماخوردگی نیز به عنوان مضنون به این بیماری تحت مراقبت هستند اما در مجموع تاکنون در بیمارستان های کرمان کسی مبتلا به کرونا ثابت نشده است.

دکتر "حمیدرضا رشیدی‌نژاد" عصر امروز چهارم اسفندماه در نشست خبری با محوریت کرونا ویروس برلزوم کاهش دغدغه جامعه ناشی از شیوع کرونا ویروس جدید تاکید کرد و گفت: باید با مستندات علمی و واقعی به موضوع شیوع بیماری کرونا ویروس نگاه ویژه داشت و از دامن زدن به به شایعات پیرامون این موضوع جلوگیری کرد.

وی با بیان این مطلب که ویروس کرونا، یک ویروس از نوع جدید است، در ادامه در خصوص تعطیلی مراکز آموزشی استان کرمان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مدیریت اختیار دارد که بخشی از فعالیت آموزشی خود را تعطیل کند که در این راستا نیز با مشورتی که سایر دانشگاه ها و دستگاه ها از این دانشگاه گرفتند، مدارس و دانشگاه‌های سراسر استان کرمان تا پایان هفته تعطیل شدند ضمن آنکه تاکید می شود که دانشگاه علوم پزشکی صرفا با توجه به شرایط موجود، به استاندار و دستگاه‌های مربوطه مشاوره لزوم تعطیلی یا عدم تعطیلی را ارائه می دهد و اینکه دستگاه‌هایی این مشورت را قبول کند یا خیر به همان دستگاه برخواهد گشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره تاخیر در اعلام تعطیلی مدارس کرمان نیز گفت: مطالبات مردمی از روز گذشته و همچنین امروز نسبت به تعطیلی مدارس زیاد بود ضمن آنکه از سوی دیگر برخی والدین نیز فرزندان خود را به مدرسه نفرستاده بودند اما از سویی نگرانی وجود داشت که با تعطیلی مدارس نگرانی ها در جامعه افزایش پیدا می کرد که باید همه این جوانب را در اعلام تعطیلی مدارس در نظر می گرفتیم.

رشیدی نژاد با اشاره به جلسه ویدیو کنفراسی با وزارت کشور در راستای موضوع نگرانی جامعه از شیوع کرونا ویروس تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون به خوبی وضعیت در استان کرمان مدیریت شده ضمن آنکه ما از قبل آموزش‌های لازم در راستای مسایل پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس به عموم مردم از روش‌های مختلف را ارائه داده بودیم.

وی با بیان اینکه با توجه به عدم شناخته بودن این ویروس در جامعه، وجود کمی نگرانی‌ها در جامعه طبیعی است افزود: منشا این ویروس از خارج از کشور (چین) بوده است که در همین راستا نیز افرادی که از خارج کشور وارد ایران می شوند، در مرزهای کشور کنترل می‌شوند بنابراین افرادی که از شهرهای داخل کشور، به سایر نقاط کشور سفر می کنند لزومی برای کنترل آنها وجود ندارد که با همه این وجود پیشنهاد شده است که تجمعات در استان کاهش و برگزاری اردوها لغو شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره علت تاخیر اطلاع رسانی ورود کرونا به ایران گفت: چنین چیزی وجود ندارد زیرا بحث کرونا در ایران از روز پنجشنبه مطرح شد.

رشیدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود درباره مبتلایان به کرونا ویروس در استان نیز گفت: در حال حاضر تعدادی محدودی مشکوک به کرونا ویروس در استان توسط همکاران گزارش شده است که در حال بررسی این موضوع هستیم که در این راستا تعداد زیادی از این موارد نیز آزمایشاتشان منفی بوده و فعلا مورد قطعی مبتلا به این بیماری در استان کرمان نداریم.

وی ادامه داد: حدود ۳ یا ۴ بیمار به دلیل بیماری های تنفسی فصلی از قبل در بیمارستان های کرمان بستری بودند که همچنان بستری آنها ادامه پیدا کرده است ضمن آنکه حدود ۲ مسافر دارای علائم سرماخوردگی نیز به عنوان مضنون به این بیماری تحت مراقبت هستند اما در مجموع تاکنون در بیمارستان های کرمان کسی مبتلا به کرونا ثابت نشده است.

رشیدی‌نژاد با تاکید بر اینکه بیماری کرونا ویروس نسبت به دو اپیدمی گذشته بیماری های سارس و مرس، درصد مرگ و میر کمتری دارد گفت: ۸۰ درصد بیمارانی که به کرونا مبتلا می شوند بیماریشان خفیف است، ۲۰ درصد ممکن است شدید باشد و نیاز به توجه ویژه پزشکی داشته باشند ۵ درصد شدیدتر است که دچار عوارض جدی می شوند و زیر دو درصد ممکن است مرگ و میری رخ دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت توزیع ماسک در کرمان نیز گفت: طی جلساتی که در این راستا برگزار کردیم مقرر شده است که بازرسان تعزیرات حکومتی و سازمان صمت، به همراه قوه قضاییه  با احتکار و گران فروشان اقلام بهداشتی همچون ماسک و ژل های بهداشتی و ضدعفونی برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره نگرانی های کمبود ماسک گفت: متاسفانه در چند روز گذشته شاهد افزایش هجوم مردم به داروخانه‌ها و در نتیجه کاهش ذخایر داروخانه ها و سوء استفاده برخی در این میان بودیم که در این راستا با ابلاغیه وزارت بهداشت، خرید و فروش هرگونه ماسک و محلول های ضدعفونی توسط داروخانه ها ممنوع شده است و این توزیع صرفا از طریق مراکز بهداشتی صورت خواهد گرفت و در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به کسانی که نیاز استفاده از ماسک را داشته باشند، در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

رشیدی نژاد باردیگر با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک بر عموم لزومی ندارد افزود: یکی از روش های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، شتشوی مرتب دست ها با آب و صابون است.

وی در بخش دیگری از صحت های خود با تاکید بر اینکه کرونا ویروس در استان کرمان جان کسی را نگرفته است به وضعیت استان کرمان اشاره کرد و گفت: هیچ ضرورتی ندارد استان کرمان در وضعیت زرد اعلام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره تعطیلی مدارس در استان نیز گفت: خوشبختانه بر اساس تجارب کشور چین این ویروس بسیار به ندرت کودکان را دچار بیماری جدی و نیازمند بستری می کند و در گزارش بیماران بستری شده در ووهان چین نیز دامنه سنی افراد بستری بین ۲۲ تا ۹۲ سال بوده است اما با همه این وجود، آموزش و پرورش کرمان، دست پیش را گرفت و مدارس را تعطیل کرد و تعطیلی مدارس یک عمل پیش کنشانه بود تا گردش ویروس در کرمان نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حالت آماده باش کامل به سر می برد افزود: تمامی تمهیدات لازم در سطح بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان اندیشیده شده است و در این راستا بیمارستان افضلی پور کرمان به عنوان بیمارستان مرجع، تخت ها خالی شده و آمادگی پذیرش بیماران با علائم تب دار و سرفه دار هستند ضمن آنکه به دلیل جو روانی ایجاد شده در کرمان تا حدودی با کمبود وسایل محافظتی در این بیمارستان مواجه شدیم که تا فردا نیز این کمبودها رفع خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه ویروس کرونا به هیچ عنوان از طریق هوا منتقل نمی شود اما از طریق ریز قطرات به فرد منتقل خواهد شد افزود: بحث هایی مطرح بوده که ممکن است هوای گرم باعث از بین بردن این ویروس شود اما هنوز این بحث قطعیت ندارد و صرفا حدس می‌زنیم با افزایش دما، از شدت شیوع این بیماری کاسته شود.

رشیدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا در کرمان امکان آزمایش کرونا ویروس وجود دارد؟ گفت: نمونه‌گیری‌ها از کل کشور به بیمارستان پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران ارسال می‌شود زیرا سازمان جهانی بهداشت کیت آزمایشگاهی در اختیار این دو دانشگاه به دلیل داشتن زیرساخت‌های لازم، قرار داده است اما با همه این وجود استان کرمان آمادگی لازم برای انجام آزمایشات را دارد و درخواست کیت نیز داده‌ایم.

وی تاکید کرد: در سطح استان کرمان بیمار فوت شده به دلیل کرونا نداشته‌ایم. ۳ مورد بستری‌های کوتاه مدت به دلیل ظن به ابتلا به این ویروس در بیمارستان‌ها داشتیم که تشخیص آنها رد و مرخص شدند و در حال حاضر ۴ مورد با شک ضعیف در شهر کرمان بستری هستند که در این راستا نیز نمونه‌های آزمایش این افراد مضنون دیروز به تهران فرستاده شده و هنوز جوابی دریافت نکردیم ضمن آنکه تصور می‌کنم یک مورد مشکوک در بم داشتیم که آن نیز رد شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اینکه کدام بیمارستان‌ها در کرمان برای مبتلایان به بیماری کرونا درنظر گرفته شده، عنوان کرد: در ابتدا بخش عفونی بیمارستان افضلی‌پور را مشخص کرده ایم و پیش بینی شده که اگر تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا کند، بیمارستان پیامبر اعظم (ص) و همچنین یک بخش دیگر در بیمارستان افضلی‌پور به عنوان پشتیبان عمل کنند ضمن آنکه بخش‌های خصوصی را در جریان قرار دادیم تا اگر با بحران روبرو شویم همه درست به دست دهند تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا جدید همان ویروس آنفولانزا و سارس با مقدری دستکاری ژنتیکی شده، است افزود: این ویروس همه گیر است و اکنون بیش از ۳۰ کشور دنیا درگیر آلوده شده به این بیماری بوده و مختص منطقه خاصی نیز نیست.

رشیدی نژاد با بیان اینکه ویروس کرونا بین ۲ تا ۱۰ روز در بدن انسان، زنده می ماند و باعث سرایت به افراد دیگر خواهد شد خاطر نشان کرد: آزمایشات نشان داده است که افرادی که به این بیماری مبتلا و سپس بهبود پیدا می کنند، بدن آنها ایمن شده و دوباره مبتلا به این ویروس نخواهند شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که تاکنون موردی مشاهده نشده که از طریق شیر به ویروس کرونا دچار شده باشد، تصریح کرد: توصیه می کنیم که غذاها کاملا پخته شوند و اگر غذا از بیرون تهیه می شودحتما از مکان های مطمئن خریداری صورت گیرد.

وی در خصوص تعداد مبتلایان به کرونا در استان کرمان گفت: زمانی می توانیم این موضوع را اعلام کنیم که همه آزمایشات فردی مثبت شده باشند و اگر مورد ابتلا به این ویروس داشته باشیم هنوز جواب آزمایش آنها از تهران نیامده است و مقرر شده آمار مبتلایان فقط از سوی سخنگوی وزرات بهداشت اعلام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: به اداراتی که اجتماعاتی همچون همایش ها، کنفرانس ها و ... دارند توصیه و نظر مشورتی در خصوص لغو آنها داده ایم و آنها نیز پذیرفته اند همچنین در رابطه با مراسمات مذهبی نظر مشورتی خود را ارایه داده ایم اما متولیان این مراسمات تصمیم چگونگی برگزاری آنها را خواهند گرفت

وی درباره بازار فروش پرندگان در کرمان نیز گفت: به دنبال جابجایی بازار فروش حیوانات واقع در خیابان امام خمینی(ره) هستیم و به مردم توصیه می کنیم که تا اطلاع ثانوی از خرید حیوان خودداری کنند.

رشیدی نژاد در خصوص چینی های که در شهرستان زرند ساکن هستند، اظهار کرد: چینی های که از گذشته ساکن هستند و به چین سفر نکرده اند مشکلی ندارند اما آنهایی که مسافرت هایی به این کشور داشته اند تحت کنترل داریم.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پلمب 2 واحد تولید بلوک سقفی غیراستاندارد در شهر کرمان

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)