مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کرمان با اشاره به اینکه نباید مجموعه آموزش کشور خود را برتر از صنعت بداند، گفت: نرخ بیکاری در افراد بدون مدرک دانشگاهی ۱۲.۵ درصد است اما نرخ بیکاری در بین دانشآموختگان دانشگاهها ۲۶ درصد است که باید به آن توجه داشت.
محمدرضا جهانگیری در نشست نیازسنجی و شناسایی مشاغل مورد نیاز اعضای اتاق و بنگاههای اقتصادی استان کرمان، لزوم فهم مشترک در بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی در زمینههای مهارتآموزی را ضروری دانست و بیان کرد: بروکراسی اداری و استفاده نکردن از رای و نظر بخش خصوصی در حوزه آموزش و مهارتآموزی، موجب تصمیمگیریهای ناقص و بدون توجه به نیاز فعالان اقتصادی خواهد شد.
جهانگیری گفت: براساس آمارهای اعلام شده از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۸ درصد مشاغل کشور به دلیل تغییر ماهیت و تحولی که در بنگاههای اقتصادی ایجاد میشود، متحول میشوند که به همین دلیل بنگاهها نیازمند نیروی مهارت دیده هستند.
وی اظهار کرد: آموزش به عنوان مواد اولیه برای بنگاههای اقتصادی است که هر چه این ورودی غنیتر باشد، افراد آموزشدیده شانس بیشتری برای یافتن شغل خواهند داشت.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کرمان با اشاره به اینکه نباید مجموعه آموزش کشور خود را برتر از صنعت بداند، ادامه داد: نرخ بیکاری در افراد بدون مدرک دانشگاهی ۱۲.۵ درصد است اما نرخ بیکاری در بین دانشآموختگان دانشگاهها ۲۶ درصد است که باید به آن توجه داشت.
سیدمهدی طبیبزاده رییس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این نشست گفت: مهارتهای سخت به معنای ایجاد شغل در جامعه وجود دارد اما مهارتهای نرم به معنی برتر شدن در هر حوزه کاری، کمتر است که باید متناسب با نیازهای استان تقویت شوند.
وی ادامه داد: فعالیتهای آموزشی در کشور ما تاکنون به گونهای بوده که نتیجه آن تعداد زیادی افراد آموزشدیده اما بدون مهارت هستند که همین موضوع ایجاد شغل برای آنها را دچار مشکل کرده است.
طبیبزاده با بیان اینکه آمارها نشان میدهد شانس هر دانشآموخته دارای یک مهارت برای داشتن شغل ۲۵ درصد بیشتر از دانشآموخته بدون مهارت است، اظهار کرد: ایران از نظر مهارتآموزی در ردهبندی جهانی رتبه ۱۳۳ را از بین ۱۴۱ کشور دنیا دارد و این وضعیت بسیار نامناسب است.
رییس اتاق بازرگانی استان کرمان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی نیازمند نیروی کار دارای مهارت هستند و به همین دلیل مهارت باید به عنوان یکی از الزامها در نظام آموزشی کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.