کد خبر: ۳۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/گزارش گفتارنو از جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی؛
محمد جواد فدایی در واکنش به مشکلات تامین آب و برق در طرح اقدام ملی مسکن خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی شمال استان گفت: من خواهش می‌کنم که این طرح را شروع نکنید، چون یک عده‌ای را بدبخت می‌کنید، درست مثل همین اتفاقی که در مسکن مهر افتاد.
کوره راه طرح اقدام ملی مسکن/ واحدهایی که حتی آب و برقشان هم تأمین نمی شود

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:
۵ سال پیاپی روند عرضه مسکن نزولی بوده است. اگر چه در طی این سالیان طرح‌هایی همچون طرح اقدام ملی مسکن از سمت دولت معرفی شده است، اما روند پیش رو حاکی از اشکالات و تناقضات بالای این طرح‌های دولتی تأمین مسکن است.
 
بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در اولین جلسه از ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سال ۹۹، تاکنون ۲۱ هزار نفر در استان کرمان برای طرح اقدام ملی مسکن طی دو مرحله ثبت نام کرده اند  که از بین ۱۰ هزار نفر ثبت نام کننده در مرحله اول تنها ۳ هزار نفر واجد شرایط بودند.

به گزارش گفتارنو، علی حاجی زاده در این رابطه می‌افزاید: پیش بینی این است که در مجموع ۶ هزار نفر در استان کرمان واجد شرایط تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن باشند.

در حالی حاجی زاده از پیش بینی واجد شرایط بودن ۶ هزار نفر برای طرح اقدام ملی مسکن در استان خبر می‌دهد که سهمیه استان کرمان در این طرح بالغ بر ۱۵ هزار واحد است.
 
با نگاهی به آمار فوق در می یابیم در حالی که حدود  21 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند، حدود 28 درصد آن ها واجد شرایط ارزیابی می شوند.

اگر چه الک دولت و بانک برای انتخاب واجدین شرایط دریافت تسهیلات مسکن بسیار سخت گیرانه عمل کرده است، اما به نظر می‌رسد که علی رغم ورودی تنگ آن، این طرح در مرحله اجرا کاملاً رها شده و مشکلاتش به مراتب بیشتر از طرح‌های قبلی مسکن دولتی است.

به گفته مدیر کل راه شهرسازی شمال استان کرمان در بحث تأمین آب و برق هیچ تسهیلات حمایتی درطرح اقدام مسکن دیده نشده است و این امر در حوزه دستگاه‌های خدمات رسان تعریف شده است، مطلبی که نه تنها موج تعجب حضار شد بلکه واکنش استاندار کرمان را هم به دنبال داشت.

محمد جواد فدایی در واکنش به مشکلات تامین آب و برق این مجموعه خطاب به حاجی زاده گفت:با این وجود من خواهش می‌کنم که این طرح را شروع نکنید، چون یک عده‌ای را بدبخت می‌کنید، درست مثل همین اتفاقی که در مسکن مهر افتاد.

حاجی زاده درپاسخ به استاندار کرمان خاطر نشان کرد که در خصوص طرح مسکن مهر این مشکل وجود نداشته است و در آن طرح اعتباراتی بدین منظور در نظر گرفته شده بود.

استاندار کرمان در واکنش به این خبر گفت: اگر تکلیف آب و برق معلوم نیست، اقدامی انجام ندهید تا مردم حیران نشوند. خواهش من این است که هیچ کار بدون اساس و حساب  و کتاب را حتی شروع هم نکنید چرا که تبعات آن تنها گرفتاری مردم است.

فدایی در بخش دیگری از صحبت هایش به پروژه تأمین برق ۴ دکل مخابراتی برای حوادث استان در سال ۹۶ اشاره کرد و خاطر نشان کرد: ما ۴ دکل مخابراتی در بحث حوادث داشتیم، حتی اعتبار آن هم فراهم شده، اما از سال ۹۶ هنوز برق آن‌ها تأمین نشده است چرا که آقایان می‌گویند طبق قانون نمی‌توانیم برق آن‌ها را تأمین کنیم.

او در ادامه افزود: همین الان چند شهرک علی رغم اینکه داخل محدوده شهرهستند، آب ندارند، می‌خواهید اسم ببرم؟ در حالی که اظهارات استاندار کرمان برای تبیین مشکلات حاصل از عدم تامین آب و برق و زیرساخت پروژه های استان صورت می گرفت، نماینده مردم کرمان و راور ضمن تذکر به استاندار کرمان به جهت خارج نشدن از بحث از مدیر کل راه و شهرسازی خواست تا بخش مسکن در سال ۹۹ با جدیت بیشتری دنبال شود.

آنچه محمدرضا پورابراهیمی بر آن تاکید داشت نقش بخش مسکن و ساخت و ساز دراین حوزه در رشد آمارو ارقام شاخص‌های اقتصادی بود.
این اظهارات البته با واکنش استاندار کرمان مواجه بود. فدایی خطاب به پورابراهیمی گفت: ما در این جلسات تنها یکسری مطالب را به صورت فهرست وار مطرح می‌کنیم و وارد جزئیات و مسائل آن نمی‌شویم. با این رویه اجرایی کار به جایی نمی‌رسد.

در ادامه جلسه استاندار کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مدیر کل راه و شهرسازی شمال استان خواستند تا توضیحاتی در خصوص بحث بازآفرینی شهری در مناطق حاشیه شهر اراده دهد.

حاجی زاده با بیان این جمله که در سال ۹۷ حدود ۹ میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۸ برای پروژه‌های تملک استفاده شده است، گفت: در بحث تسهیلات بافت فرسوده که مبلغ کارمزد آن تنها ۹ درصد است از ۸۰۰ واحد تنها ۴۷۰ واحد از این تسهیلات استفاده کرده اند.

اگر چه مدیر کل راه و شهرسازی شمال استان کرمان اصرار داشت تا مردم را مقصر این امر جلوه دهد و بگوید که شهروندان خود تمایل به استفاده از این تسهیلات ندارند، اما استاندار کرمان با بیان این جمله که مردم معتقدند که قراداد به نوعی تنطیم شده که عملاً به درد آن‌ها نمی‌خورد به این بحث خاتمه داد.

فدایی در ادامه جملاتش خطاب به پورابراهیمی گفت: ما ساعت‌ها در جلسات مختلف پیرامون مطالبی که شما به صورت فهرست وار اشاره می‌کنید بحث کردیم، اما تمام این موارد در بحث‌های قانونی و آیین نامه‌ها مشکل دارند، در بحث بازآفرینی شهری و اقدام ملی مسکن نیز چندین جلسه تشکیل شده است، اما هیچ فایده‌ای نداشته است.

او در ادامه افزود: در خصوص موانع و مشکلات موجود ما حتی جلساتی را با معاونین وزرا تشکیل داده ایم، اما هیچ کدام از صورت جلسه‌ها به انجام نرسیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان نیز در این جلسه در خصوص عدم به سرانجام رسیدن طرح‌های بازآفرینی شهری در محدوده خود گفت: بازآفرینی شهری کار بین دستگاهی است، اما متاسفانه به جز تعداد محدودی از دستگاه‌ها بقیه از این امر تبعیت نمی‌کنند و همکاری لازم را ندارند.

استاندار کرمان در ادامه صحبت‌های محمد ساردویی خطاب به پورابراهیمی گفت: شما انتظار دارید که دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات خود برای این امر هزینه کنند، در حالی که از ۴۰ درصد اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه‌ها تنها ۱۸ درصد آن در اختیار استان است. چطور می‌توان یک دستگاه را مجبور کرد که بدون اختصاص هزینه از محل اعتبارات خود برای این امر هزینه کند؟

این مطلب حتی توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز تأیید شد. رودری در این رابطه گفت: ما مشکل قانونی در فرایند قانونی بودجه داریم و برای همین هم این امر محقق نمی‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

قیمت طلا و سکه کاهشی شد

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

کشف 30 میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان

موارد ابتلا به سرخک در رفسنجان در حال افزایش است؛ هشدار مرکز بهداشت به خانواده‌ها برای تزریق واکسن

صعود قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار

کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند

درخشش ورزشکاران کرمانی با 3 عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید

عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد

کرمان جزو استان‌های با بیشترین فوتی در حوادث رانندگی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)