کد خبر: ۳۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/آیا این ایام زمان مناسبی برای باردار شدن است؟
ویکتوریا حبیب زاده در پاسخ به نگرانی های زوجین در خصوص خطر بیشتر کرونا برای زنان باردار می گوید: کرونا مثل آنفولانزا H1N1 نیست که حامله ها در معرض خطربیشتری باشند.

جراح زنان و زایمان :بدون نگرانی برای بارداری اقدام کنید/ رویه کلی بر کاهش حجم مراجعات است/ خطر فوت ناشی از کرونا بین فرد حامله و غیر حامله  یکی است

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:فرزندآوری یکی از دغدغه‌های این روز‌های زوجین است. از یک طرف تعطیلی برخی از مشاغل و فراهم آمدن شرایط دورکاری، برای زوجین ایجاد انگیزه کرده که می‌توانند در کنار مرخصی زایمان از امکانات این چنینی نیز استفاده کرده و زمان بیشتری را در منزل باشند و از طرف دیگر ترس از کرونا و نگرانی‌های ناشی از انتقال بیماری در صورت مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی که اکثراً نیز با جمعیت بالایی مواجه هستند، موجب شده تا برخی از زوجین از خیر این فرصت تعطیلات بگذرند و بارداری را به زمان دیگری موکول کنند.
حال آنکه خانم‌هایی نیز که هم اکنون درماه‌های آخر بارداری و یا حتی ماه‌های سه و چهار هستند با اضطراب و دغدغه بالایی روزشان را سپری می‌کنند.

یک جراج زنان و زایمان در پاسخ به این سوال که آیا بچه دار شدن در ایام کرونا، مناسب است؟ به گفتارنو می‌گوید:الان زمان بدی برای بارداری نیست و زوجین می‌توانند به صورت معمول مراجعات و مراقبت‌های بعد از بارداری را داشته باشند.

این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی خاطر نشان می‌کند: پزشکان نیز مثل تمامی ادارت و فروشگاه‌ها پروتکل‌های خاصی برای ایمنی در ایام کرونا دارند، لذا توصیه من به خانم‌ها خصوصاً خانم‌هایی که سن بالادارند و هنوز فرزندی ندارند این است که بدون نگرانی نسبت به این مسائل برای بارداری اقدام کنند.

ویکتوریا حبیب زاده در پاسخ به نگرانی‌های زوجین در خصوص خطر بیشتر کرونا برای زنان باردار می‌گوید: کرونا مثل آنفولانزا H۱N۱ نیست که حامله‌ها در معرض خطربیشتری باشند.
حبیب زاده در این رابطه می‌افزاید: خطر فوت ناشی از کرونا بین فرد حامله و غیر حامله در خصوص بیماری کرونا یکسان است و همان مراقبت‌هایی که افراد عادی انجام می‌دهند خانم‌های باردار نیز باید انجام دهند. به عنوان مثال حضور در اجتماعات را حتی الامکان نداشته باشند و غیز از موارد ضورری از خانه بیرون نیایند و دست هایشان را مکرراً بشورند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به نگرانی‌های زوجین برای مراجعات به پزشک و آزمایش‌های دوران بارداری در ایام کرونا می‌گوید: پروتکل‌هایی برای ایمنی افراد وجود دارد کما اینکه در طی دو ماه اخیر نیز ما این اقدامات را انجام می‌دادیم؛ یعنی مطب‌ها باز هستند و پروتکل‌های مربوطه برای ایمنی و مراقبت بیماران وجود دارد، همچنین در این ایام رویه کلی این است که مراجعات کمتر باشد و مریض و پزشک به صورت آنلاین با هم در ارتباط باشند.

حبیب زاده در ادامه می‌افزاید: همه بیمارستان‌ها کرونایی نیستند و فقط یک الی دو مورد از بیمارستان‌ها برای بیماران کرونا اختصاص داده شده و بیمارن باردار می‌توانند به مراکز دیگر ارجاع داده شوند.

این جراج زنان و زایمان در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی غربالگری‌ها و مراقبت‌های زنان باردار در ماه‌های سه و چهار به چه شکل انجام می‌شود، می‌گوید: ما سعی می‌کنیم مراجعات حضوری را کم کنیم، البته برای هر ماه این مسئله فرق می‌کند. فرضاً در حد فاصل ماه‌های سه تا ۵ ماهگی، ما یکسری غربالگری برای خانم ها‌ی باردار داریم که در طی ۴ مرحله انجام می‌شود، اما در ایام کرونا ما این مراحل را خلاصه‌تر انجام می‌دهیم.
او در این رابطه تشریح می‌کند: در مورد خانم‌هایی که کم ریسک هستند یعنی سن بالا ندارند و سابقه بچه ناهنجار نداشتند و خانواده شان سالم هستند ما این مراقبت‌ها را از ۴ مرحله به دو یا سه مرحله کاهش داده ایم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص مراحل کاهش مراجعات در ماه‌های ۷ به بعد بارداری می‌گوید: تا قبل از شرایط کرونا تا ماه ۷ بارداری، خانم ماهی یک بار به مطب مراجعه می‌کرد و درماه‌های ۷ و ۸ مراجعات به صورت دو هفته‌ای یک بار و در ماه ۹ نیز هفته‌ای یک بار صورت می‌گرفت، اما با توجه به خطر کرونا میزان مراجعات کاهش داده شده است؛ به گونه‌ای که اگر مریض سابقه فشار خون و دیابت نداشته باشد مراجعات به صورت ۲۰ روزی یک بار صورت می‌گیرد.

بنا به گفته او در شرایط پیش رو توصیه کلی به کاهش حجم مراجعات به مطب‌ها و ارتباط پزشک با بیمار به صورت غیر حضوری و آنلاین است. حبیب زاده در این رابطه می‌گوید:با توجه به امکاناتی که پزشک در اختیار بیمار می‌گذارد که حال می‌تواند یک خط تلفن، واتس آپ و یا تلگرام باشد، پزشک با مریض در ارتباط است. حتی وقتی آزمایش نیز انجام می‌شود، جواب آزمایشی که روی سایت قرار گرفته برای پزشک ارسال می‌شود و ویزیت بیمار به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

او البته متذکر می‌شود که تمامی این موارد به صورت یک توصیه بوده و دستورالعملی در این خصوص به پزشکان ابلاغ نشده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)