گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:بازار خودرو در ایام کرونا روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت، اگر چه در اوایل اردیبهشت ماه قیمتهای هیجانی دامن گیر این بازار شده بود، اما در روزهای آخر این ماه قیمتها کاهشی شده اند و یا حداقل انتظارات کاهش قیمتی بالا گرفت.
پس از کشوقوسهای فراوان و در تبع جهش قیمت خودرو بود که شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو بازگشت و مجوز افزایش ۱۰ تا ۲۳ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرد. در کنار اعلام قیمت کارخانهای خودروها، طرح جدید سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای فروش خودرو در کارخانه و بازار نیز رونمایی شد.
طبق اعلام سازمان حمایت، قیمت فروش خودرو در بازار نباید از نرخ کارخانهای به علاوه ۱۰ درصد سود تجاوز کند. بهعنوان مثال، پراید که قیمت کارخانهایاش ۴۲ میلیون تومان است، با احتساب ۱۰ درصد سود، نباید بیش از ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار قیمتگذاری شود. سازمان حمایت اعلام کرده تخطی از این فرمول، در حکم گرانفروشی خواهد بود و طبعاً قابل پیگرد است.
در حالی که برخی گزارشها حکایت از برگشت قیمتها در بازار خودرو به دنبال انتشار این اخبار دارد، اما رئیس اتحادیه صنف بنگاه اتومبیل به گفتار و میگوید که هنوز شواهدی درستی از کاهش قیمتها مشاهده نشده است.
به گفته مهدی امیر ابراهیمی بازار خودرو در چند روز گذشته کاملا قفل شده است و هیچ معاملهای صورت نگرفته تا بتوان براساس عرضه و تقاضا قیمت دقیق را مشخص کرد.
براساس اظهارات امیر ابراهیمی، قیمت خودرو در چند روز گذشته و پس از انتشار اخبار مربوط به سازمان حمایت نرخ مشخصی نداشته وفروشندگان خودرو با نرخهای سلیقهای و با توجه به میزان اضطرار خود قیمت فروش خود را از ۷۴ میلیون تومان تا ۶۸ میلیون تومان برای خودرو پراید اعلام کرده اند.
رئیس اتحادیه صنف بنگاه اتومبیل در خصوص میزان رشد قیمتها در اوایل اردیبهشت ماه میگوید: در این ماه قیمت یک پراید ۱۱۱ از ۶۷ میلیون تومان به ۷۸ میلیون تومان رسید.
به گفته امیر ابراهیمی ماشینهای خارجی هیچ افزایش نرخی نداشته اند و بیشترین رشد قیمت مربوط به خودروهای داخلی است.
او البته متذکر میشو که با رشد دلار احتمالا خودروهای خارجی نیز تا حدی افزایش قیمت پیدا خواهند کرد.
امیر ابراهیمی در خصوص میانگین رشد قیمتها در خودروهای داخلی میگوید: بیشترین افزایش قیمت بر روی خودروهای دو کارخانه سایپا و ایران خودرو بود که در برخی از موارد این افزایش به ۲۵ درصد هم میرسید.
رئیس اتحادیه صنف بنگاه اتومبیل در واکنش به حکم گران فروشی خودرو در بازار با قیمتهای بالاتر از قیمت مصوب کارخانه میگوید: گران بودن خودرو اصلا ارتباطی به بنگاه اتومیبل ندارد، وقتی که فردی خودروی خود را با قیمت فرضا ۸۰ میلیون خریده است حاضر به فروش خودرو در قیمت ۶۰ میلیون تومان نیست.
به ظم امیر ابراهیمی این طرح چندان قابلیت اجرایی ندارد چرا که افراد حاضر به فروش خودرو با قیمتهای پایین نیستند و همین امر در کنار نبود خودرو در بازار مانع اجرای این دستورالعمل خواهد شد.