کد خبر: ۳۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو از وضعیت خرید و فروش نهاده های کشاورزی گزارش می دهد:
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف نهاده های کشاورزی که سمت خزانه دار را در این اتحادیه بر عهده دارد در خصوص شرایط پیش روی توزیع کنندگان، می گوید: خورده فروشی که سم را می فروشد، سیاستش را براساس سیاست شرکت تعیین می کند. تعزیرات به شرکت فشار آوره که افزایش قیمت نداشته باشند و شرکت هم سمی را که تا قبلاً به وفور به بازار عرضه می کرده است را نمی دهد و یا تولید کننده را مجبور می کند که برای خرید آن سایر محصولات را هم در کنارش بخرد.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:کشاورزی هموراه طعمه شرایط بوده است و از هر سمت و سویی آسیب دیده است، در ایام پیش رو این قضیه بیشتر هم نمود داشته است. از ابتدای سال جاری چه به بهانه کرونا و چه به دلیل نداشتن الگوی کشت، کشاورزان دست به گریبان مشکلات فراوانی شدند. از ضرر و زیان هنگفت، هنگام فروش محصولشان گرفته که حتی پوشش هزینه‌های کشتشان را هم نداد، چه حال که با سونامی قیمت فزاینده نهاده‌های کشاورزی مواجه شده اند.
این بار بحث، بحث نهاده‌ها ودر پی آن کشت محصول سال بعد است. بحث آن ۳۰ درصدی است که امرار معاششان به طور مستقیم وابسته به کشاورزی و تولیدات است.
هم اکنون در وسط فصل سم پاشی محصولات کشاورزی همچون پسته که به عنوان تک محصول کشاورزی شمال استان کرمان شناخته می‌شود، قرا رداریم و شاهد افزایش حداقل ۱۰۰ درصدی نهاده‌ها و سموم کشاورزی هستیم.
عباس حاج عبدالهی، مدیر جهاد کشاورزی از برداشتن ارز ۴ هزار و تومانی ۲۰۰ برای واردات سموم کشاورزی می‌گوید و آن را عامل گرانی سموم می‌داند وبازار رشد تمامی سموم اعم از وارداتی و غیر وارداتی را نشان می‌دهد.
براساس گفته‌های حاج عبداللهی در ستاد تنظیم بازار رفسنجان در ظهر دیروز، سموم به صورت زیرزمینی و با قیمت گزاف و کاذب به فروش می‌رسد.

مقصر سیاست‌های غلط دولت است
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف نهاده‌های کشاورزی با بیان این جمله که «اگر دنبال مقصر باشید، مقصر اصلی سیاست‌های غلط در حوزه کشاورزی است و اگر هم دنبال این هستید که تقصیر را گردن کسی بیندازید، توزیع کننده‌های سموم کشاورزی مقصر هستند» در خصوص گرانی سموم و نهاده‌های کشاورزی به گفتارنو، می‌گوید: افزایش قیمت و یک بی ثباتی در بازار رواج پیدا کرده است و اصلا نظارتی روی بخش توزیع از درب کارخانه وجود ندارد.
به گفته سید محسن مهدوی متوسط رشد قیمت در نهاده‌ها ۱۵۰ درصد بوده است، به طوریکه کمترین رشد قیمت درنهاده‌ها ۱۰۰ درصد بوده است و در برخی از سموم به ۳۰۰ درصد و حتی بیشتر هم رسیده است.
او البته این را هم اضافه می‌کند که تمامی این افزایش قیمت‌ها در دو ماهه اخیر کلیک خورده است و در اواسط اردیبهشت ماه به اوج خود رسیده و به طور فزاینده رشد داشته است.

اجبار شرکت‌ها برای خرید محصولات جانبی در کنار سم و کود
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف نهاده‌های کشاورزی که سمت خزانه دار را در این اتحادیه بر عهده دارد در خصوص شرایط پیش روی توزیع کنندگان، می‌گوید: خورده فروشی که سم را می‌فروشد، سیاستش را براساس سیاست شرکت تعیین می‌کند. تعزیرات به شرکت فشار آورده که افزایش قیمت نداشته باشد و شرکت هم سمی را که تا قبلاً به وفور به بازار عرضه می‌کرده است را نمی‌دهد و همین کاهش عرضه موجب ایجاد بازار آزاد و یا حتی بازار سیاه بر روی برخی از محصولات شده است.
مهدوی در تشریح صحبت‌های خود اظهار می‌کند:بعضی از شرکت‌ها مجبور به فروش کود‌های خود به قیمت تعزیرات شده اند، اما توزیع کننده را مجبور می‌کنند که برای خرید آن کود، یک جنسی که اصلاً ربطی به کشاورزی شهرستان کرمان و خصوصا محصول پسته ندارد، را خریداری کنند.
اودر ادامه می‌افزاید:وقتی که توزیع کننده می‌بیند که این محصول نه به دردش می‌خورد و نه فصلش است، این افزایش قیمت را روی همان سم می‌دهد و نتیجه این می‌شود که کشاورز سمی را که ۲۰ هزار تومان می‌خریده است حال باید با قیمت ۸۰ هزار تومان خریداری کند.
بنا به گفته مهدوی هم اکنون بیشترین کمبود‌ها مربوط به سموم حشره کش و خصوصاً سموم خارجی و کود‌های NPK، مثل کود پتاس و کود سه بیست است.
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف نهاده‌های کشاورزی در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتارنو که هم اکنون چند درصد نهاده‌های کشاورزی وارداتی است، می‌گوید:واقعیت قضیه این است که ۷۰ درصد نهاده‌های کشاورزی تولید داخل اند و ۳۰ درصد هم وارداتی هستند، اما عملاً چیزی که در بازار رقم می‌خورد این است که برای آن ۳۰ درصدی که وارداتی است ۱۰۰ درصد تقاضا وجود دارد.
اگر چه به گفته خزانه دار این صنف بیشترین افزایش قیمت مربوط به محصولات وارداتی است، اما او این نکته را هم اضافه می‌کند که حتی جنس‌های داخلی نیز افزایش شدیدی داشته اند.

هیچ محصولی از ارز آزاد وارد نشده است
مهدوی در خصوص تاثیرات برداشتن ارز ۴ هزار و تومانی ۲۰۰ برای واردات سموم کشاورزی در بازار این محصول می‌گوید:توزیع کننده‌های ما و تولید کننده‌های ما هیچ کدم از ارز آزاد هیچ محصولی را وارد نکرده اند و حاضر هم نیستند که محصولاتی را که پیش از این با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کرده اند را با قیمت قبل بدهند.
او در ادامه می‌افزاید:بعد از بحث کرونا و تحریم‌ها ما واردات جنس‌های خارجی را نداشتیم و متاسفانه همین امر موجب یک سو استفاده برای تولیدکنندگان و شرکت‌های داخلی شده است چرا که شرکت می‌داند که نمونه رقیب خارجی محصول تولیدی اش وجود ندارد و بازار تشنه این سم است و قطره چکانی می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)