کد خبر: ۳۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/رئیس خانه کشاورز رفسنجان مطرح کرد:
در حالی که استاندار کرمان بسته شدن مرز‌ها را عامل کاهش صادرات پسته می‌داند و دبیر کل انجمن پسته ایران، بر مقوله پیمان سپاری ارزی تاکید دارد، رئیس خانه کشاورز رفسنجان در گفتگو با سایت خبری گفتارنو، دخالت دولت و راه اندازی بورس را اصلی‌ترین و مهترین عامل کاهش چشم گیر صادرات پسته معرفی کرده ونوک پیکان انتقادهایش را سمت نمایندگانی همچون محمدرضا پور ابراهیمی می‌برد

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: ۱۰۲ هزار تن از محصول پسته سال قبل کشور در انبار‌های کشور باقی مانده که نزدیک ۷۵ هزار تن آن مربوط به استان کرمان است، رقمی که شاید در دهه اخیر بی سابقه باشد.
در حالی که استاندار کرمان بسته شدن مرز‌ها را عامل کاهش صادرات پسته می‌داند و دبیر کل انجمن پسته ایران، بر مقوله پیمان سپاری ارزی تاکید دارد، رئیس خانه کشاورز رفسنجان در گفتگو با سایت خبری گفتارنو، دخالت دولت و راه اندازی بورس را اصلی‌ترین و مهترین عامل کاهش چشم گیر صادرات پسته معرفی کرده ونوک پیکان انتقادهایش را سمت نمایندگانی همچون محمدرضا پور ابراهیمی می‌برد.
رئیس خانه کشاورز رفسنجان در نقد عملکرد بورس پسته می‌گوید:این دخالت دولت است که عامل تمامی این مشکلات است، همه گفتند بورس به درد پسته نمی‌خورد، بورس به درد گندم می‌خورد که انواع آن محدود است؛ اما بورس پسته را راه انداختند و قیمت پسته را به یک باره ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان برای هر کیلو بالا بردند.
براساس گفته‌های جواد نظری، بورس پسته منجر به بالا رفتن قیمت و عدم عرضه پسته در قیمت‌های سابق شده است و همین امر صادرات را کاهش داده است چرا که دیگر هیچ کشاورزی حاضر به عرضه پسته خود با قیمت ۸۵ هزار تومان نبوده است، حتی کشاورزان در دلار ۱۱ هزار تومان نیز حاضر به فروش پسته با قیمت زیر ۱۰۰ هزار تومان نبوده اند.
او درادامه سخنانش به تبعات کاهش عرضه پسته بر بازار صادراتی اشاره کرده و می‌گوید:بازار اصلی صادرات پسته مربوط به چین و آن در ماه‌های مهر تا آذر است، ما پیش از این ۷۰ الی ۸۰ هزار تن پسته به چین می‌فروختیم، اما امسال در اثر عدم عرضه پسته و افزایش کاذب قیمت‌ها این رقم به ۱۵ هزار تن رسید.
بنا به گفته نظری مجموع این اتفاقات در نهایت منجر به از دست دادن بازار‌های صادراتی خواهد شد، چنان چه چینی‌ها پسته خود را در آن ایام از آمریکا خریداری کردند و با آن‌ها قرارداد بستند.
او البته این نکته را هم متذکر می‌شود که هم اکنون شرکت‌های پخش هندی نیز به دلیل اینکه پسته را با قیمت گرانی خرداری کرده و متضرر و یا ورشکست شدند، تمایل چندانی برای فعالیت در بازار آتی پسته نخواهند داشت.

رئیس خانه کشاورز رفسنجان در پاسخ به تاثیر ویروس کرونا در کاهش قیمت و صادرات پسته، می‌گوید:بعد از کرونا آمریکایی‌ها پسته بیشتری هم فروختند و حتی قیمت پسته را به ازای هر کیلو ۲۰ سنت افزایش دادند چرا که در این ایام تمایل زیادی به خرید از سوپر مارکت‌ها وجود داشت و پسته هم جزء اقلامی بود که در این ایام خریداری شد.
نظری البته خطر نشان می‌کند که این افزایش قیمت صرفا مربوط به پسته آمریکایی است و پسته ایرانی نه تنها افزیش قیمت نداشته بلکه در حال حاضر سه دلار نیز زیر قیمت پسته آمریکا خرید و فروش می‌شود، این درحالی است که پسته ایرانی از لحاظ طعم و مزه کیفیت بهتری نسبت به پسته آمریکایی دارد.

او عامل اصلی این کاهش قیمت در بازار پسته ایرانی را تعداد بالای صادر کنندگان و رقابت آن‌ها بر سر قیمت می‌داند، گره کوری که یک سر آن به قرارداد‌های طولانی مدتی که آمریکایی از همان اول سال بسته اند و بازار را به دست گرفته اند، بر می‌گردد و سر دیگر آن هم مربوط به حجم بالای پسته‌ای که هم اکنون در انبار‌ها روی دست کشاورزان مانده است.

بنا به گفته نظری، هم اکنون ۱۶۰ الی ۱۷۰ صادرکننده ایرانی در بازار پسته بر سر قیمت با هم رقابت می‌کنند، در حالی که تعداد صادرکنندگان پسته در آمریکا بسیار محدود است.
او در این رابطه می‌افزاید:قیمت‌ها در بازار پسته بی ثبات است، وقتی که دلار افزایش می‌بیابد صادرکنندگان برای پیروزی در رقابت موجود قیمت خود را پایین می‌آورند و همین بی ثباتی خریداران را از خرید پسته ایرانی منصرف می‌کند.
رئیس خانه کشاورز رفسنجان در پاسخ به این سوال که پیمان سپاری ارزی تا چه اندازه درکاهش صادرات موثر بوده است، می‌گوید: پیمان سپاری ارزی تاثیر چندانی ندارد چرا که شما این امکان را خواهید داشت که در مقابل صادرات، واردات را انجام دهید، همچنین اختلاف ارز نیمایی با ارز آزاد تنها در حد ۴۰۰ الی ۵۰۰ تومان است که رقم زیادی نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)