کد خبر: ۳۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو مجمع خبرگان کشاورزی در گفت و گو با گفتارنو مطرح کرد:
عضو مجمع خبرگان کشاورزی پیش بینی می کند که حداقل، کاشت محصول در سال آینده 30درصد کاهش یابد چرا که حتی گلخانه دارن متمول و ثروتمد نیز با وجود ضرر و خسارت سال قبل دیگر رغبتی به کاشت و گلخانه داری ندارند.

همه مشکل گلخانه داران از کرونا نیست/دو سوم گلخانه داران حتی هزینه های تولیدشان را هم به دست نیاوردند

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:تا همین چند وقت پیش بود که اخبار و تصاویر مربوط به محصولات ریخته شده در کف خیابان و یا گوجه‌های برداشت نشده در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و بحث در مورد آن به نقل محافل تبدیل شده بود. نوش دارو پس از مرگ سهراب نیز از جمله شعار‌هایی که بعد از اعلام خرید محصولات آن هم در اواخر مراحل برداشت به کرات شنیده میشد و سیاست‌های مسئولان امر را مخاطب خود قرار می‌داد. حال چند وقتی است این اخبار از تب و تاب سابق افتاده است و انگار گرد فراموشی بر حافظه متولیان امر پاشیده شده که وعده‌های حمایتی از یادشان رفته است.
کشاورزان، اما کماکان حال خوشی ندارند، قرض‌ها و وام‌های مانده روی دستشان و نداشتن در امد معاش به کنار، بلاتکلیفی شان در سال جدید معضل دیگری است که اکنون گریبان بان گیرشان شده است.
عضو مجمع خبرگان کشاورزی پیش بینی می‌کند که حداقل، کاشت محصول در سال آینده ۳۰ درصد کاهش یابد چرا که حتی گلخانه دارن متمول نیز با وجود ضرر و خسارت سال قبل دیگر رغبتی به کاشت و گلخانه داری ندارند.
رقیه رستمی ابوسعیدی البته معتقد است که هم اکنون هیچ عقل سلیمی سمت کاشت محصول نمی‌رود چرا که دو عامل کرونا و تحریم که به عنوان بارزترین عوامل خسارت کشاورزان شناخته میشدند هم اکنون نیز وجود دارند، به عبارت دیگر اگر تا پیش از این کرونا از بهمن ماه آمده بود و کشاورز اطلاعی نداشت حال از همان ابتدا می‌دانند که کرونا وجود دارد، تحریم‌ها نیز که روز به روز شدید‌تر می‌شود.

معتقد است که تاکنون هیچ گونه حمایتی از کشاورزان و گلخانه داران صورت نگرفته است و همان حمایت‌های بند «ل» و بند «خ» نیز که مربوط به تقبل سود تسهیلات از سمت دولت است، ترویج دهنده کشاورزی خرده ماکی است که در هیچ کجای دنیا صرفه اقتصادی ندارد.
به گفته ابوسعیدی هزینه کاشت محصول در یک هکتار گلخانه به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان می‌رسد و سقف درنظر گرفته برای این طرح‌ها تنها پوشش ساخت ۷۰ متر گلخانه را می‌دهد.
او معتقد است که همه مشکل گلخانه داران به خاطر کرونا نیست، همان طور که فروش محصول خیار قبل از کرونا به خاطر بسته بودن مرز‌های عراق و در پی آن از دست دادن ۶۰ دست از بازار‌های صادراتی دچار مشکل شد، بعد از آن هم بازار روسیه که مقصد اصلی صادرات خیار خاردار بود، از دست رفت.
ابوسعیدی همچنین هر گونه تاثیر سیاست‌های جهاد کشاورزی بر افزایش گلخانه‌ها و افزایش عرضه محصول بدون بازاریابی در بازار‌های جهانی را رد می‌کند؛ چرا که به گفته او کشور ترکیه بیش از ۳۰ هزار هکتار گلخانه دارد، در صورتیکه مجموع گلخانه‌های ایران به ۱۰ هزار هکتار نیز نمی‌رسد.
به گفته عضو مجمع خبرگان کشاورزی تمامی عوامل ازجمله تحریم، روابط سیاسی و تجاری بین کشورها، بسته شدن مرز‌ها برعدم فروش محصول و ضرر هنگفت کشاورزان تاثیر گذار بوده است و بیشتز از هر چیز دیگری کرونا این مسائل را شدت بحشیده است به گونه‌ای که در اسفند ماه بازار فروش همه محصولات کشاورزی دچار مشکل شد و فلفل‌های ۲۰ هزار تومانی سال قبل دور ریخته شد.
او در بخش دیگری از صحبت‌های به مشکلات ارزی و عدم فروش بذر و نهال مناسب در شرکت‌های بزرگ و شناخته شده و پناه آوردن کشاورزان به سایر عرضه کنندگان اشاره م یکند و می‌گوید:در سال گذشته یکی از ضرر‌هایی که گلخانه داران کردند مربوط به عرضه بذر و نهال تقلبی بود که نتیجه آن خسارت کشاورز و تشکیل ۶۰ پرونده در دادگستری بود.

به گفته ابوسعیدی وضعیت گلخانه داران به قدری خراب است که حتی یک گلخانه دار نیز نتوانسته که پولی بیشش از هزینه‌های تولید به دست آورد حال که دو سوم گلخانه داران حتی هزینه‌های تولیدشان را هم به دست نیاوردند و محصولشان را برداشت نشده بیرون ریختند.‌
می‌گوید فارع از هزینه‌های زندگی و نپرداختن پول کارگر‌ها، مشکل اصلی بدهی بانکی است. بانک‌هایی که که لحظه به لحظه زنگ می‌زند و کشاورز مانده است که با دست خالی چگونه بدهی‌ها را پرداخت کند.
ابوسعیدی به طرح تمدید بدهی با سود ۱۸ درصد اشاره می‌کند و به کنایه می‌گوید: بهتر است که به جای این کار به زندان ببرند که حداقل آنجا هزینه خورد و خراک را نباید بدهیم، آخر چگونه وقتی پولی در بساط نیست، بدهی سال گذشته را با ۱۸ درصد بهره پرداخت کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)