کد خبر: ۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره

باعضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: معادن کشور ما از نفت کمتر نیست اما اصلا روی درآمد معادن حساب باز نمی کنیم در حالی که باید به سمتی برویم که اداره کشور را هر چه زودتر از نفت نجات دهیم.

"حسین امیری خامکانی" در گفت و گو با ایسنا، منطقه کویر، درباره افت قیمت نفت اوپک اظهار کرد: اخیرا یک شوک به تولیدکنندگان نفت متعارف و فسیلی وارد می شود که اثر خود را بر سازمان هایی مانند اوپک می گذارد و آن تولید نفت شیل و غیرمتعارف است که تولید آن در امریکا و کانادا رونق گرفته است.

وی افزود: در بخش سیاسی نیز احساس می کنیم امریکا و عربستان تمایل دارند از طریق قیمت نفت فشار بیشتری به ایران وارد کنند و حتی ممکن است روسیه را مورد هدف داشته باشند.

امیری تصریح کرد: عربستان در رایزنی اخیر، کاهش تولید نفت برای بازگشت قیمت را منوط به کاهش تولید روسیه کرده که این امر نشان دهنده همان بحث سیاسی است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس بیان کرد: قبل از این، هر زمان تنشی بود، اوپک خودش تصمیم می گرفت اما اکنون که قیمت نفت کاهش یافته، استدلال کشورهای عربی و به ویژه عربستان این است که باید قیمت پایین بیاید تا نفت شیل از اقتصادی بودن بیفتد زیرا هزینه های تولید آن بالاست اما این استدلال درست نیست.

وی ادامه داد: تولید نفت شیل روی ریل قرار گرفته و نمی توانیم بنشینیم تا از روند تولید خارج شود و ما نگرانیم که کاهش قیمت نفت طولانی مدت شود.

امیری اظهار کرد: در اجلاس اخیر اوپک عربستان و کشورهای هم پیمانش تصمیم به کاهش قیمت نفت گرفته و تصمیمی برای کاهش تولید نداشته اند، در حالی که ایران از یک سال گذشته زیر سهمیه اوپک، نفت تولید و صادر می کند.

وی با اشاره به اینکه نتیجه اجلاس اوپک این بود که بیش از سقف قبل، نفت تولید نشود، افزود: سقف اوپک 30 میلیون بشکه نفت در روز است که اخیرا 700 هزار بشکه بیشتر تولید می شد و عربستان تولید می کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: راه نجات ما، اقتصاد مقاومتی، تلاش برای کاهش وابستگی کشور به نفت و افزایش تولید است.

وی تصریح کرد: منظور از تولید، تولید رقابتی و صادراتی است و این مسائل در سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری کاملا مشهود است.

امیری با بیان اینکه راهی جز این نداریم که از محل صادرات غیرنفتی کشور را اداره کنیم، اظهار کرد: معادن کشور ما از نفت کمتر نیست اما اصلا روی درآمد معادن حساب باز نمی کنیم در حالی که باید به سمتی برویم که اداره کشور را هر چه زودتر از نفت نجات دهیم.

وی بیان کرد: البته از یک سال گذشته داریم به احبار عادت می کنیم که وابسته به دلارهای نفتی نباشیم و کشور را با اتکاء کمتر به این دلارها اداره کنیم.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس با تاکید بر افزایش صادرات غیرنفتی اظهار کرد: اگر در آینده درآمد نفتی کشور افزایش یافت، باید آن را در صندوق ذخیره نگه داریم و خواسته چند ساله محقق شود و پیش بینی این است که قیمت نفت برای سال آینده احیا نشود.

وی درباره وضعیت بودجه سال 94 با توجه به کاهش قیمت نفت افزود: باید تلاش کنیم که واحدهای تولیدی رونق یافته و از طریق تولید، مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای صنعتی و معدنی درآمد غیرنفتی کشور را افزایش دهیم و هزینه های جاری نیز کنترل بیشتری بشود.

امیری تصریح کرد: باید مراقب باشیم که به اعتبارات عمرانی کشور لطمه نخورد زیرا در این صورت اشتغال ضربه می بیند و در پی آن زندگی مردم دچار مشکل می شود.
وی تاکید کرد: باید کار را مدیریت کرد و دولت و مجلس می توانند با تعامل، این کار را انجام دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)