کد خبر: ۳۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل انتقال خون استان کرمان:
مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: قبل از شیوع کرونا، استان کرمان در تامین خون خودکفا بوده و خیلی کم پیش آمده نیاز به خون از استان های دیگر پیدا کنیم که در حال حاضر با شیوع کروناویروس شرایط متفاوت شده اما در مجموع در تامین خون در استان کرمان خودکفا بوده ایم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: قبل از شیوع کرونا، استان کرمان در تامین خون خودکفا بوده و خیلی کم پیش آمده نیاز به خون از استان های دیگر پیدا کنیم که در حال حاضر با شیوع کروناویروس شرایط متفاوت شده اما در مجموع در تامین خون در استان کرمان خودکفا بوده ایم.

به گزارش ایسنا،روح الله میرزائی با بیان اینکه رسانه ها همکار ما هستند، اظهار کرد: رسانه، دستگاه های اجرائی و مردم اضلاع یک مثلث هستند و اگر یکی لنگ بزند، کار مختل می شود.

وی با اشاره به اینکه اصحاب رسانه در حوزه انتقال خون همکاری خیلی خوبی دارند به ویژه در بحران هایی که انتقال خون با آن مواجه بوده، اگر رسانه ها نبودند، بحران انتقال خون هم می داشتیم تصریح کرد: بحران های زیادی در سال گذشته و امسال در کرونا داشتیم که اگر همکاری رسانه نبود قطعا با چالش بسیار بزرگی در استان مواجه می شدیم.

تاکنون هیچ مشکلی در تامین خون در استان کرمان نداشته ایم

مدیرکل انتقال خون استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه اطلاعاتی که در اختیار انتقال خون است محرمانه است و مراجعه کنندگان با نیت خیرخواهانه اقدام به اهدای خون می کنند، گفت: تاکنون هیچ مشکلی در تامین خون در استان کرمان نداشته ایم. علی رغم اینکه با کاهش مراجعین در ایام شیوع کرونا مواجه شدیم اما خوشبختانه مشکلی در تامین خون برای افرا نیازمند به خون در استان وجود نداشت.

وی بیان کرد: به علت شیوع ویروس کرونا، از یک طرف بحث این است که مردم در تجمعات حضور پیدا نکنند و از سوی دیگر نیاز است در مراکز اهدای خون حضور یابند و اهدای خون یک ضرورت است و باید انجام شود لذا کرونا از ورود اهداکننده به پایگاه های انتقال خون ممانعت کرد و دچار کاهش نسبی ذخایر خون به دلیل کاهش مراجعه شدیم و این مسئله در کل کشور وجود دارد.

میرزائی با اشاره به اینکه کرمان استانی است که مصرف خون در آن به دلایل متعدد بالاست، تصریح کرد: هشت درصد بیماران تالاسمی وابسته به تزریق خون در کشور در استان کرمان هستند و باید ماهیانه یک یا دو واحد خون به آنها تزریق شود تا بتوانند زنده بمانند.

وی بیان کرد: وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی در استان به ویژه تصادفات جاده ای از دیگر موارد افزایش مصرف خون است و پیوند سلول بنیادی نیز در استان صورت می گیرد و جزو معدود استان هایی هستیم که این روش درمانی برای بیماری های بدخیم و به ویژه سرطان و سرطان خون استفاده می شود و همین عوامل سبب شده مصرف خون و فرآورده های خونی در استان کرمان افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: همچنین اعمال جراحی تخصصی، حضور بیماران از استان های دیگر و ... مصرف خون در استان کرمان را بالا برده است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به پراکندگی شهرستان ها و مراکز درمانی استان گفت: ۴۰ مرکز درمانی در سطح استان داریم که باید تامین خون و فرآورده های خونی آنها را پوشش بدهیم اما تنها در پنج شهرستان پایگاه انتقال خون ثابت داریم و در بقیه شهرستانهای استان دریافت خون در پایگاه های سیار صورت می گیرد.

میرزائی در ادامه بیان کرد: انتقال خون در حوزه سلامت و درمان بیماران، تولید فرآورده فرسیس را هم برای پلاکت و هم برای پلاسما انجام می دهد که این فرآورده ها از خون اهدائی جدا می شود و روش دیگر دریافت به روش فرسیس است که فقط پلاکت و پلاسما جدا شده و مابقی خون به بدن اهداکننده برمی گردد.

وی بیان کرد: فرآورده بسیار با کیفیتی به این شکل تولید می شود و هر واحد پلاکت به روش فرسیس معادل شش واحد پلاکت به روش رندوم است که در کاهش عوارض در گیرنده پلاکت بسیار موثر است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه پلاسما فرسیس نیز از بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ اخذ می شود اظهار کرد: در دنیا ثابت شده پلاسمای این افراد در بهبود بیماران حاد کرونائی موثر است و این پلاسما حاوی پادتن هایی است که می تواند برای افراد دارای فرم شدید بیماری کووید ۱۹ جهت درمان آنها موثر باشد.

وی اظهار کرد: کار دریافت پلاسما از بهبودیافتگان کووید ۱۹ از دو ماه و نیم قبل در کرمان آغاز شده و بیمارانی که ۲۸ روز از بهبودی آنها گذشته می توانند به پایگاه های انتقال خون مراجعه کرده و با ارائه مدرک دال بر ابتلا به کرونا پلاسمای خون خود را به شکرانه سلامتشان اهداء کنند.

اخذ ۹۰ واحد پلاسما از بهبودیافتگان کووید ۱۹ در سطح استان کرمان

میرزائی درباره استقبال از اهدای پلاسما بهبودیافتگان کرونایی در استان کرمان نیز تصریح کرد: استقبال خوبی در این زمینه صورت گرفته و تاکنون ۹۰ واحد پلاسما از اهداکنندگان در سطح استان کرمان اخذ شده است.

وی بیان کرد: در شهرستان های رفسنجان، بم، سیرجان، کرمان و جیرفت پایگاه انتقال خون داریم و شهرستان های دیگر را با تیم های سیار پوشش می دهیم که کار دریافت خون از اهداکنندگان را انجام می دهند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان در ادامه با بیان اینکه دعوت می کنیم از همه کسانی که نذر خون دارند، در ایام ماه محرم اقدام به اهدای خون کنند، گفت: سال های قبل تیم های سیار در هیئت های مذهبی مستقر می شدند اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این فعالیت ها محدود خواهد شد لذا از همه کسانی که دوست دارند در ایام محرم اهدای خون و نذر خون داشته باشند، درخواست داریم با برنامه ریزی و مراجعه به پایگاه های انتقال خون نذر خود را انجام بدهند.

وی اظهار کرد: اهداکنندگان می توانند از طریق اینترنتی نوبت گرفته و در روز و ساعت مشخص شده به پایگاه مراجعه و بدون معطلی اهدای خون انجام دهند.

میرزائی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اهداکنندگان خون نگران ابتلا به کرونا در پایگاه های انتقال خون هستند در حالی که انتقال خون همیشه به لحاظ ایمنی وبهداشت سختگیرانه عمل کرده و در بحران کرونا این تمهیدات سختگیرانه تر شده است.

وی بیان کرد: در طول روز چندین نوبت سطوح و لوازم در پایگاه های انتقال خون ضدعفونی شده و معاینه پزشک با حساسیت صورت می گیرد و اگر فردی کوچک ترین علامتی از بیماری داشته باشد اجازه ورود به سالن اهدای خون را نخواهد داشت.

کرونا از طریق خون انتقال پیدا نمی کند

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با تاکید بر اینکه فاصله گذاری در سالن انتظار و خون گیری و موارد مختلف رعایت می شود تا مشکلی برای اهداکننده به وجود نیاید اظهار کرد: گیرندگان خون نیز نباید نگرانی داشته باشند که کرونا از طریق تزریق خون سرایت کند زیرا تاکنون مشاهده علمی در این زمینه وجود ندارد و ثابت نشده که کرونا از طریق خون سرایت کند.

میرزائی در ادامه درباره وضعیت ذخایر خونی استان کرمان نیز اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت ذخایر خون استان کرمان کاهش نسبی دارد و در همه گروه های خونی با کمبود روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: در کل دنیا بیشترین گروه خونی O و کمترین AB است و به همین ترتیب نیز نیاز به گروه خون O  بیشتر بوده و کمتر بیماری هست که به گروه خونی AB نیاز داشته باشد اما اگر باشد، نیاز به خون بیشتری در این گروه خونی داریم.

میرزائی با بیان اینکه آقایان چهار بار در سال و خانم ها سه بار در سال می توانند خون خود را اهداء کنند، گفت: قبل از شیوع کرونا، استان کرمان در تامین خون خودکفا بوده و خیلی کم پیش آمده نیاز به خون از استان های دیگر پیدا کنیم که در حال حاضر با شیوع کروناویروس شرایط متفاوت شده اما در مجموع در تامین خون در استان کرمان خودکفا بوده ایم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: از هر واحد خون سه فرآورده گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما را جدا می کنیم که پلاکت را حداکثر تا پنج روز می توانیم نگهداری کنیم و گلبول قرمز را حداکثر تا ۴۲ روز می توانیم نگه بداریم.

ارسال روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد خون به مراکز درمانی سطح استان

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه پلاسما را می توانیم فریز کنیم، با توجه به دمای نگهداری تا یکی دو سال می شود این پلاسما را نگه داشت و ما در استان کرمان وضعیت ذخیره پلاسمای مناسب داریم.

میرزائی در بخش دیگری از سخنانش گفت: روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد خون به مراکز درمانی سطح استان ارسال می کنیم که در ایام شیوع کرونا این عدد به ۲۵۰ واحد رسیده است زیرا مراجعه مردم به مراکز درمانی کاهش یافته است.

وی در ادامه بیان کرد: ۲۲ تا ۲۳ درصد از افرادی که به پایگاه های انتقال خون مراجعه می کنند، به دلایل متفاوت از اهدای خون معاف می شوند زیرا غربال های متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه سه نوع اهدا کننده بار اول، با سابقه و مستمر داریم، اظهار کرد: ۶۲ درصد اهداکنندگان خون در استان کرمان مستمر هستند که خون با کیفیتی دارند و درخواست داریم افراد حداقل دو بار در سال اقدام به اهدای خون خود کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

تمام مناطق استان کرمان تحت تاثیر سامانه بارشی؛ هواشناسی نسبت به وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها هشدار داد

7500 دانش‌آموز ترک تحصیل کرده کرمان را مرکز آمار اعلام کرده / این آمار را قبول نداریم

خدمات به اتباع خارجی صرفا با کارت شناسایی جدید و مدارک معتبر انجام می‌شود

یک خانم بعد از ۴ روز گرفتاری بین دو دیوار، نجات یافت

جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب‌ها با حضور به موقع اورژانس اجتماعی

26 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در استان کرمان جمع آوری شد

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

چاه‌های آب غیر مجاز و فاقد پروانه پلمب می‌شوند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)